Fler detaljer om Intels prestandagrafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Låter jobbigt för spelutvecklarna att optimera för grafikkortet.

Är väl snarare Intel som ska optimera sin mjukvarurendrerare och drivrutiner för spelen. Det är inte som en vanlig GPU där man måste undvika konstigheter och flaskhalsar i hårdvaran, den kommer nog inte att ha ett ha ett gäng pixelshaders som gör ingenting för att dom väntar på texturenheterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
en hybrid, så ersätter denna både processor och grafikkort??

Man kan säkert använda den som vanlig processor men den är nog för långsam på vanligt enkeltrådad programkod för att den ska vara nått att ha. Men den passar säkert jättebra i en stor superdator där det inte är lika viktigt med entrådsprestanda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Bha..... måhända att arkitekturen låter intressant, men om de inte lyckas med att få fram bra drivrutiner kommer de inte att komma långt. Intel har ju inte precis varit vassast på den fronten än så länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Man kan säkert använda den som vanlig processor men den är nog för långsam på vanligt enkeltrådad programkod för att den ska vara nått att ha. Men den passar säkert jättebra i en stor superdator där det inte är lika viktigt med entrådsprestanda.

Säg inte det, ligger varje kärna på runt 2,0 GHz så funkar den till det mesta, om än lite långsamt för enkeltrådiga program. Däremot så blir dessa program också mer och mer sällsynta

Låter mumma, hoppas att Intel levererar hypen, jag ser fram emot testerna av Larrabee

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Låter jobbigt för spelutvecklarna att optimera för grafikkortet.

Skulle snarare säga att det blir lättare. Grafikkortet kan ju "flytta" kraft mellan olika sorters beräkningar till skillnad från AMDs och Nvidias kort där man hela tiden måste undvika flaskhalsar i olika delar av kortet.

Permalänk
Inaktiv

Verkar skala enormt bra, förhoppningsvis så är råprestandan tillräckligt bra för att kunna konkurrera med ATI/nV.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kollar ni på bilderna på Anandtech så finns det med i Intels planer att omge en Nehalem eller liknande kärna med ett myller av Larrabee-kärnor i form av EN enda kärna, inklusive nordbrygga etc. Det vill säga: Superdator på ett chip!

Det kan vara närmare än vi tror ...
(dock ett tag efter att Larrabee själv kommit)

Det är lite vad jag hoppas på också. Amd har ju också liknande saker (Fusion) på gång också. Jag kan tänka mig att i framtiden så består processorn av massor med enklare kärnor (som tillsammans kanske klarar nån teraflop) och kanske ett par komplexa kärnor i ett enda chip typ som Cell fast i större skala.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W