Oro kring Nvidias styrkretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Oro kring Nvidias styrkretstillverkning

För några dagar sedan publicerade flera hårdvarusajter den uppseendeväckande nyheten att Nvidia är på väg att sluta tillverka styrkretsar. Nu kommenterar grafikkortsjätten uppgifterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja men hur många är det som tycker om deras kretsar egentligen, de är ju bara en massa fel på dem. De var bra på nforce2 tiden sen blev allt bara smörja.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

har bara hört skit om nvidias styrkretsar här på swec vad jag har för mig iaf ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

60% Räknar dom sli/x-fire moderkort då? För det är väl enda segmentet som nVidia haft övertag så länge som deras graffakort var nr1. I övriga segment som tex med inbyggd grafik har dom inget att hämta mot AMD/ATIs olika G chipset .

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Asus Crosshair >_<

Permalänk
Medlem

SLÄPP SLI FRITT!!!

Permalänk

Tja, jag hade inte blivit ledsen iaf. Kommer aldrig köpa ett moderkort med nVidiachipset igen. Detta beslutade jag efter ha under kort tid ägt ett 680-kort, fy f-n rent ut sagt, vilket skräp det var. Skållhett skräp t o m...

Jag tror nVidia förlorar på att hålla SLI-tekniken för sig själva, låt chiptillverkare som vet vad dom göra SLIkort istället.

Entusiaster (som kör SLI och CrossFire) är ofta hyggligt kunniga och vet att nVidiachip inte har gott rykte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja men hur många är det som tycker om deras kretsar egentligen, de är ju bara en massa fel på dem. De var bra på nforce2 tiden sen blev allt bara smörja.

Beror på vad man gör med deras moderkort. För den som inte överklockar är dom riktigt bra. Jag kör med deras 680i LT och de funkar bättre än mina två förra moderkort med P35 kretsar.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Inaktiv

Enda nvidia-baserade som någonsin varit något var väl ändå Nforce 2? Jag missade tyvärr den tiden då jag hade ett äckligt K7S5A från ECS (urk) och inte hade råd att skaffa något bra.

Instämmer med vad folk skrivit tidigare i tråden, verkar mest bara vara problem med kretsarna, hör å andra sidan inget positivt om dom mer än möjligen SLI då.

Synd för konkurrensen om kretsarna skulle försvinna, men å andra sidan är det bara SLI vi förlorar så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Tja, jag hade inte blivit ledsen iaf. Kommer aldrig köpa ett moderkort med nVidiachipset igen. Detta beslutade jag efter ha under kort tid ägt ett 680-kort, fy f-n rent ut sagt, vilket skräp det var. Skållhett skräp t o m...

Jag tror nVidia förlorar på att hålla SLI-tekniken för sig själva, låt chiptillverkare som vet vad dom göra SLIkort istället.

Entusiaster (som kör SLI och CrossFire) är ofta hyggligt kunniga och vet att nVidiachip inte har gott rykte.

Synd att det inte funkade bra för dig. Jag tror dock majoriteten som klagar gör det för sakens skull. Nvidia har av något skäl fått samma rykte som Microsoft. Oftast bygger det ju på att alla gillar "the underdog". I det här fallet ATI.

Själv har jag haft ett 680i kort i över ett år nu. Inte ett enda problem har jag haft med moderkortet eller själva chipsettet. SLI är dock inget jag vet något om eftersom ett 8800GTX fortfarande klarar det mesta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Deras 8200 chip på AMD sidan är riktigt bra och drar lite ström så visst kan Nvidia men varför dom inte lanserat samma chip på Intel sidan är förvånade men Intel kan vara boven här.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Har 2 maskiner med nivida chipset hemma just nu (750i och 780i) och har inte haft några som helst problem med dom. Innan dess var det 2 maskiner med 650i och inga problem där heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Synd att det inte funkade bra för dig. Jag tror dock majoriteten som klagar gör det för sakens skull. Nvidia har av något skäl fått samma rykte som Microsoft. Oftast bygger det ju på att alla gillar "the underdog". I det här fallet ATI.

Själv har jag haft ett 680i kort i över ett år nu. Inte ett enda problem har jag haft med moderkortet eller själva chipsettet. SLI är dock inget jag vet något om eftersom ett 8800GTX fortfarande klarar det mesta.

Och för att Nvidia chipset överklockar kasst i jämförelse med pure Intel.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

"ett äckligt K7S5A från ECS"
Inte så, SiS var väl bara 5 år före de andra chipset producenterna med ihopslagen nord och sydbrygga, ett av de bästa moderkort jag haft!

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
SLÄPP SLI FRITT!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Tja, jag hade inte blivit ledsen iaf. Kommer aldrig köpa ett moderkort med nVidiachipset igen. Detta beslutade jag efter ha under kort tid ägt ett 680-kort, fy f-n rent ut sagt, vilket skräp det var. Skållhett skräp t o m...

Jag tror nVidia förlorar på att hålla SLI-tekniken för sig själva, låt chiptillverkare som vet vad dom göra SLIkort istället.

Entusiaster (som kör SLI och CrossFire) är ofta hyggligt kunniga och vet att nVidiachip inte har gott rykte.

SLI skall ju släppas på X58. Intel ville ju inte licensera nya arkitekturen till Nehalem till Nvidia, så Nvidia fick ju muta med SLI stöd. Så snart försvinner de flesta som köper Nvidia chipset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Beror på vad man gör med deras moderkort. För den som inte överklockar är dom riktigt bra. Jag kör med deras 680i LT och de funkar bättre än mina två förra moderkort med P35 kretsar.

Å andra sidan så är det mest överklockare och entusiaster som köper i 680i segmentet och dylikt då de korten kostar 2-3k i butik. Om man inte skall överklocka kan man ju lika gärna köpa 650i SLI eller liknande kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Synd att det inte funkade bra för dig. Jag tror dock majoriteten som klagar gör det för sakens skull. Nvidia har av något skäl fått samma rykte som Microsoft. Oftast bygger det ju på att alla gillar "the underdog". I det här fallet ATI.

Själv har jag haft ett 680i kort i över ett år nu. Inte ett enda problem har jag haft med moderkortet eller själva chipsettet. SLI är dock inget jag vet något om eftersom ett 8800GTX fortfarande klarar det mesta.

Jag har inte ägt ett Nvidia kort men har hört från i princip alla överklockare jag känner och de flesta på Sweclockers att Nvidias chipset verkligen är skit. Då är det inte heller "the underdog" (AMD) som de lovordar utan monopolföretaget Intel. Intel är marknadsledande för Chipset och det är väldigt svårt att neka vare sig man tycker bättre om ATI eller Nvidia. Kolla 790i SLI chipsettet som marknadsfördes som X48/X38 killer, samt det bästa överklockarkortet på marknaden med stöd för 2000mhz fsb. Resultatet var att minnen som klockades över 1600 eller 1800 mhz (kommer inte ihåg vilket) gjorde så att hårddisken blev korrupt. Det är ju bara ett exempel. Jag tror att de flesta av de som köper Nvidia chipset gör det för att utnyttja SLI (vilket är fullt resonligt då Nvidia tillverkar bra grafikkort eller har gjort under 8800 serien), men de hade å andra sidan förmodligen hellre satsat på X38/X48 om dessa hade stöd för SLI.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTL
Synd att det inte funkade bra för dig. Jag tror dock majoriteten som klagar gör det för sakens skull. Nvidia har av något skäl fått samma rykte som Microsoft. Oftast bygger det ju på att alla gillar "the underdog". I det här fallet ATI.

Håller med, gnäll för sakens skull.. Usch!

En sak som jag kan hålla med om är att nVIDIAs firewall (inbyggda saken) förstör en del men man behöver inte installera drivrutinerna till den och då funkar allt.

Hoppas att nForce 8 med QPI (hoppas att den kommer med EFI också) (Till Intels nya CPU) blir riktigt bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Håller med, gnäll för sakens skull.. Usch!

En sak som jag kan hålla med om är att nVIDIAs firewall (inbyggda saken) förstör en del men man behöver inte installera drivrutinerna till den och då funkar allt.

Huah! vad jag slet mitt hår innan jag kom på det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"ett äckligt K7S5A från ECS"
Inte så, SiS var väl bara 5 år före de andra chipset producenterna med ihopslagen nord och sydbrygga, ett av de bästa moderkort jag haft!

Har hört mycket gott om den faktiskt, verkar ha varit populär bland överklockare när den kom.

Grundar min åsikt över 21 ex av K7S5A från min teknik-klass på gymnasiet 2001-2002. Av de 21 mobos var det inte många som fungerade bra. Kan ha varit en dålig batch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"ett äckligt K7S5A från ECS"
Inte så, SiS var väl bara 5 år före de andra chipset producenterna med ihopslagen nord och sydbrygga, ett av de bästa moderkort jag haft!

Har haft 2st K7s5a ett K7Sem och ett k7Som 2 lever ännu ett dog av voltmodd.
Men alla kort dör ju nägon gång.
Två av Tre nf2 kort har dött för mig.
Ett gäng intel 440Bx har gått till kisel himlen(BH5 snyft) och intel 815.
Har en del fallerade Via 133A-266A.
Det enda kortet som inte funkat oki för mig är Asrock Dual Vista Uli chippat.
Tja har en P4 3ghz men den är bara allmänt konstig. (någon kall lödning på mobot)
Mitt Amd med Uli sydbrygga funkar däremot klockrent.

Fast kom på det om man gett fan i att modda och pressa korten så hade dom flesta levt ännu, med undantag för dom med taskiga kondensatorer.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

hmm har haft 3st moderkort med nvidiachipset på och alla kronglade och gav upp efter nån månad efter det tröttnade jag på dom och skaffade ett p35 och det bara funkade från första stund och inte ett enda krongel med det sen dess heller så för min del gör det inget om nvidia slutar med chipset.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
"ett äckligt K7S5A från ECS"
Inte så, SiS var väl bara 5 år före de andra chipset producenterna med ihopslagen nord och sydbrygga, ett av de bästa moderkort jag haft!

Sis är klart underskattade...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Intel och AMD konkurrerar inte på moderkortskretsar. AMD:s processorer kan inte användas på Intels moderkortskretsar, och Intels processorer kan inte användas på AMD:s moderkortskretsar (ATI:s moderkortskretsar för Intel tillverkas inte längre).

Så vitt jag vet är det endast NVidia som tillverkar moderkortskretsar för både AMD och Intel. Jag har för mig att SIS slutade tillverka moderkortskretsar för AMD-processorer efter inköpet av ATI. Via tillverkar moderkortskretsar endast för egna processorer.

Det var många år sedan jag senast köpte moderkort med NVidias kretsar, men på den tiden överklockade dessa bäst på alla plattformar. De kostade ungefär lika mycket som Intels men hade "extra finesser" som gjorde de mera prisvärda.

Sedan Core 2 Duo har intel lanserat flera moderkortskretsar som överklockar lite bättre än NVidias bästa enligt de direktjämförande tester jag läst.

Där NVidia och AMD överglänsar Intel idag är den integrerade grafiken, men även i extra funktioner och pris. NVidias bästa moderkortskretsar är relativt dyra men har oas. finesser som ingen annan har.

De moderkortskretsar som ger mest för pengarna idag är AMD690V&G/780G. Detta gäller förmodligen även 790GX men än så länge finns inga prisuppgifter tillgängliga. Naturligtvis är detta helt ointressant för folk med en Intel processor.

Hare/PeSi

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Intel och AMD konkurrerar inte på moderkortskretsar. AMD:s processorer kan inte användas på Intels moderkortskretsar, och Intels processorer kan inte användas på AMD:s moderkortskretsar (ATI:s moderkortskretsar för Intel tillverkas inte längre).

Så vitt jag vet är det endast NVidia som tillverkar moderkortskretsar för både AMD och Intel. Jag har för mig att SIS slutade tillverka moderkortskretsar för AMD-processorer efter inköpet av ATI. Via tillverkar moderkortskretsar endast för egna processorer.

Det var många år sedan jag senast köpte moderkort med NVidias kretsar, men på den tiden överklockade dessa bäst på alla plattformar. De kostade ungefär lika mycket som Intels men hade "extra finesser" som gjorde de mera prisvärda.

Sedan Core 2 Duo har intel lanserat flera moderkortskretsar som överklockar lite bättre än NVidias bästa enligt de direktjämförande tester jag läst.

Där NVidia och AMD överglänsar Intel idag är den integrerade grafiken, men även i extra funktioner och pris. NVidias bästa moderkortskretsar är relativt dyra men har oas. finesser som ingen annan har.

De moderkortskretsar som ger mest för pengarna idag är AMD690V&G/780G. Detta gäller förmodligen även 790GX men än så länge finns inga prisuppgifter tillgängliga. Naturligtvis är detta helt ointressant för folk med en Intel processor.

Hare/PeSi

Jag har ett Abit F-I90HD liggandes, S775 men med ATI kretsar. Finns gör de.

http://www.overclock3d.net/reviews.php?type=3&id=186&page=1&d...

Har inte sett några med samma kombo med kretsar och sockel sen dess så antar att det är slut med sådanna nu. Eller kanske det du menade? Sorry isf.

Permalänk
Medlem

När AMD gick ut att de slutar tillverka moderkortskretsar för Intel-plattformen borde inte påverka någon befintlig och/eller framtida kund som vill använda existerande ATI-kretsar för Intel-plattformarna. Däremot bör informationen tolkas som att vidareutvecklingen av dessa kretsar stoppas.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Nividas kretsar må vara mediokra i jämförelse med Intels, men i jämförelse med VIAs alster så är de rena miraklen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Hade ett AN7 Nforce 2 innan. Enda klagomålet är att min överklockning på 200x inte fungerade längre....fick köra på originalfrekvensen (166x) istället. Tog aldrig reda på vad det var som gick fel men nu när ni nämner det så kan det ha varit chipsetet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]