Big Bang II gör om grafikkort till fysikkort

Permalänk
Medlem

Intressant men om man måste ha SLI stöd så fungerar et inte för mig då jag bara har crossfire å sen om man måste köpa nvidia gör det mer tveksamt, tror det blir ATI nästa gång.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
En värsting-CPU har inte en suck mot ett grafikkort när det gäller fysikberäkningar. Att utvecklare inte programmerar in massa fysik i spel är för att ingen dator klarar av det utan hjälp från ett fysikkort.

Det måste ju börja nånstans, nu när det finns beräkningskapacitet för fysik lär spelutvecklare snart börja leka ordentligt med riktigt realistiska fysikeffekter.

Detta är jag helt medveten om, men som jag skrev, borde man inte satsa på att få sina spel flertrådade innan man ens tänker på att lägga in accelerad fysik?
Där har du prestanda att vinna på nästan hela marknaden medan realistisk fysik helt klart är en smal nischad marknad.
Personligen hade inte jag velat se ett spel med realistisk fysik för en PPU/GPU som inte är optimerat på något annat sätt.
Men visst, ett spel som i dagsläget utnyttjar fyra kärnor och kan vinna på fysikberäkningar eller andra beräkningar på GPU, självklart ska man köra på det, men i dagsläget tror jag det är ytterst få företag som borde satsa primärt på fysikberäkningar om de ska utveckla sina spel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Detta är jag helt medveten om, men som jag skrev, borde man inte satsa på att få sina spel flertrådade innan man ens tänker på att lägga in accelerad fysik?
Där har du prestanda att vinna på nästan hela marknaden medan realistisk fysik helt klart är en smal nischad marknad.

Problemet är nog att det är ruskigt svårt att få ett så oförutsägbart program som ett spel att bli flertrådat. Det är däremot inte speciellt svårt att implementera ett färdigutvecklat fysiksystem som PhysX eller Havok för att få roligare spelupplevelse och framförallt försäljningsargument.

Dessutom står nog inte valet mellan de båda som antingen eller. Jag tror man arbetar lika mycket med att göra spelen flertrådade även om man lägger in fysikacceleration. Så att vänta med fysik-supporten ger nog inte snabbare uttnytjande av Quad-cores.

Permalänk
Medlem

Trevligt... men alla har inte SLI-moderkort, det är typ det som det hänger på.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Trevligt... men alla har inte SLI-moderkort, det är typ det som det hänger på.

Visst är det så,tur att man satsar på crossfire istället,blir nog ett HD4850 till känns det som inom nån månad:)
Och oj jag har ett fysiskt ageia physx kort också?
Skönt att vara garderad:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Trevligt... men alla har inte SLI-moderkort, det är typ det som det hänger på.

Eftersom Nvidiakort kan gå separat som fysikkort, behövs det knappast SLI

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |