Intel fortfarande störst

Permalänk
Melding Plague

Intel fortfarande störst

För sextonde året i rad är processorjätten Intel världens största tillverkare av halvledare. Samsung och TSMC är dock på frammarsch.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

*kommentar om att vara "först" borttagen, medlem varnad*

Ooh intressant, trodde dock AMD skulle ligga högre upp

Är inte TSMC inblandat i produktionen av många processorer som Intel/AMD/Nvidia etc. gör?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Inget från Intel bara AMD och Nvidia GPUs.

Permalänk

Den här sajten är så jävla köpt av Intel.

Snart slutar man läsa nyheter här.
Skrivs bara när det går åt skogen för AMD och när Intel gör något storslaget.

Samtidigt som när ngt skrivs om AMD trycks företaget ner av kommantarer som "mindre tillverkare" osv för att poängtera det hela. Exempel på detta är nyheten om HD4870X2.

Propaganda propaganda propaganda...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
FIRST!

Ooh intressant, trodde dock AMD skulle ligga högre upp

Är inte TSMC inblandat i produktionen av många processorer som Intel/AMD/Nvidia etc. gör?

TSMC gör väl prylar åt andra.

Amd/intel lär väl ha egna fabriker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Den här sajten är så jävla köpt av Intel.

Snart slutar man läsa nyheter här.
Skrivs bara när det går åt skogen för AMD och när Intel gör något storslaget.

Samtidigt som när ngt skrivs om AMD trycks företaget ner av kommantarer som "mindre tillverkare" osv för att poängtera det hela. Exempel på detta är nyheten om HD4870X2.

Propaganda propaganda propaganda...

tror nog att sweclockers e oberoende

e ju dock så det går för AMD och Intel just nu, AMD riskerar att gå under och Intel äter med glädje upp marknadsandelar från dom
vad ska dom göra, ljuga??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Den här sajten är så jävla köpt av Intel.

Snart slutar man läsa nyheter här.
Skrivs bara när det går åt skogen för AMD och när Intel gör något storslaget.

Samtidigt som när ngt skrivs om AMD trycks företaget ner av kommantarer som "mindre tillverkare" osv för att poängtera det hela. Exempel på detta är nyheten om HD4870X2.

Propaganda propaganda propaganda...

Är villig att hålla med.
Då andra sidan har jag inget bättre alternativ vid sidan av SweC

Väntar på alla arga Intel-fanboys som kommer svara på detta med knutna hotfulla nävar haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
tror nog att sweclockers e oberoende

e ju dock så det går för AMD och Intel just nu, AMD riskerar att gå under och Intel äter med glädje upp marknadsandelar från dom
vad ska dom göra, ljuga??

Dom skulle kunna börja formulera rubriker mer opartiskt.

Det har börjat gå utför för nVidia också, men det nämndes bara som hastigast, det tycks vara roligare att prata om AMD när det gäller sånt

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

trodde att AMD skulle ligga högre upp på listan ;o

Permalänk
Medlem

När AMD glänsde så gjorde den det på Swec med. När Intel glänser och det går mindre bra för AMD så tas det upp på Swec. Bara jag som finner det helt naturligt på ett datorintresserade forum?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
tror nog att sweclockers e oberoende

e ju dock så det går för AMD och Intel just nu, AMD riskerar att gå under och Intel äter med glädje upp marknadsandelar från dom
vad ska dom göra, ljuga??

Intel har ett finger uppe i arselet på allt och alla. Varför inte SweC?

Ser inga nyheter om Puma. Sett en liten nyhet om nya Phenom. Det skrivs mer om LaraBee (stavning?) än om HD4870X2 tex (med en hel roman om hur de kom fram till tekniken).

Allt man läser är om AMDs nya drivrutiner och detta är pga att de är duktiga och släpper en ny varje månad till skillnad från NVIDIA som släpper 1 var 2a-3e månad.

Kan förstå att det är lättare att hitta ngt att skriva om Intel då Intel gillar att skrika ut om allt de gör. Men isf varför inte ta sig lite tid och leta upp lite om AMD?

Sen varför skrivs det inget om tillverkare som Creative?

Antingen är SweC partiska eller helt enkelt lata och tar snabba enkla nyheter istället för att gräva lite...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Den här sajten är så jävla köpt av Intel.

Snart slutar man läsa nyheter här.
Skrivs bara när det går åt skogen för AMD och när Intel gör något storslaget.

Samtidigt som när ngt skrivs om AMD trycks företaget ner av kommantarer som "mindre tillverkare" osv för att poängtera det hela. Exempel på detta är nyheten om HD4870X2.

Propaganda propaganda propaganda...

Då får jag fråga när AMD gör någonting storslaget? Phenom? Nej. Tidigare ATi kort? Nej. Vad? HD48xx serien är enligt mig storslaget i alla fall och som ATi skall ha credits för.
Vad gör Intel? De släpper processorer efter processorer som presterar bättre och vinner kriget mot AMD och dessutom håller Intel på med ett grafikkort som eventuellt kan bli grymt intressant för hela världen så tala om för mig vad AMD gör som är storslaget innan du börjar lipa.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Då får jag fråga när AMD gör någonting storslaget? Phenom? Nej. Tidigare ATi kort? Nej. Vad? HD48xx serien är enligt mig storslaget i alla fall och som ATi skall ha credits för.
Vad gör Intel? De släpper processorer efter processorer som presterar bättre och vinner kriget mot AMD och dessutom håller Intel på med ett grafikkort som eventuellt kan bli grymt intressant för hela världen så tala om för mig vad AMD gör som är storslaget innan du börjar lipa.

Att skriva storlaget var ett felaktigt ordval så det tar jag tillbaka. Vill byta ut det ordet mot "nytt" eller "intressant".

BTW ännu ett exempel på att man alltid ska påminnas om AMDs position:

"Just nu är den mindre processortillverkaren ungefär ett år efter Intel på det fabrikstekniska planet."

Detta är taget från nyheten om Fusion här i SweC...

Och som det sägs längre upp här. Rubruker måste vara mer opartiska.

Ibland känns det som att SweC är en reklamportal för Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem

Om man jämför intels och amd´s r&d budgetar så har amd betydligt mer storslagna produkter.
Dessutom verkar ju intels prestandaförsprång mest komma ifrån att man saboterar för andra i kompilatorer och betalar/mutar mjukvaruföretag för att få fördelaktig kod.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Att skriva storlaget var ett felaktigt ordval så det tar jag tillbaka. Vill byta ut det ordet mot "nytt" eller "intressant".

BTW ännu ett exempel på att man alltid ska påminnas om AMDs position:

"Just nu är den mindre processortillverkaren ungefär ett år efter Intel på det fabrikstekniska planet."

Detta är taget från nyheten om Fusion här i SweC...

Och som det sägs längre upp här. Rubruker måste vara mer opartiska.

Ibland känns det som att SweC är en reklamportal för Intel.

Du vill att vi ska försköna AMD? Det du vill ha kallas för false balance och är inget seriösa medier ska syssla med.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ni får ju inte heller glömma att både AMD och Intel tillverkar mer än "bara" dator CPU:er. AMD har ju Spansion som gör flashminnen, Intel tillverkar massor med andra typer av halvledare.

Min poäng är att just den här nyheten handlar inte om ett regelrätt CPU krig.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Detta är ju nästan lite roligt, tänk så många artiklar där kommentarerna oftast utvecklas till AMD vs Intel krig (kanske bäst att skriva Intel vs AMD också så ingen klagar på att jag skrev det ena företaget före det andra )
Ingen som vill diskutera Toshiba vs Renesas, de fanns på listan de med. *obs! ironi!*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Du vill att vi ska försköna AMD? Det du vill ha kallas för false balance och är inget seriösa medier ska syssla med.

Nej nej.

Det jag menar är att ni har en tendens att alltid ta upp AMDs problem.
Känns som att ni subliminalt varnar alla att inte köpa AMD och köra på Intel.

Att försköna AMD är precis samma sak som det jag tycker ni gör idag, alltså att försköna Intel. Vilket jag inte vill.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk

IBM är inte med på listan.

Hur är e8400 relaterad till nyheten?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ni får ju inte heller glömma att både AMD och Intel tillverkar mer än "bara" dator CPU:er. AMD har ju Spansion som gör flashminnen, Intel tillverkar massor med andra typer av halvledare.

Min poäng är att just den här nyheten handlar inte om ett regelrätt CPU krig.

Uppenbarligen inte många som tänker så på Swec.
Ser iofs inget märkvärdigt med vare sej artikelns utformning eller det faktum att intel fortfarande är större än AMD.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beleg
Dessutom verkar ju intels prestandaförsprång mest komma ifrån att man saboterar för andra i kompilatorer och betalar/mutar mjukvaruföretag för att få fördelaktig kod.

Verkar? Har vi någon fin länk som entydigt styrker detta? Arstechnicas artikel är allt annat än entydig. Har inte följt tråden om den så jag vet inte om det framkommit något nytt konkret.

Permalänk

Nästan mer intressant hur stora Samsung är i halvledarbranschen. Fast de pysslar ju med nästan all möjlig hemelektronik så det är väl inte så konstigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Nej nej.

Det jag menar är att ni har en tendens att alltid ta upp AMDs problem.
Känns som att ni subliminalt varnar alla att inte köpa AMD och köra på Intel.

Att försköna AMD är precis samma sak som det jag tycker ni gör idag, alltså att försköna Intel. Vilket jag inte vill.

Jag trodde att all pr är bra pr oavsett om den är negativ eller positiv?
Är det inte bra att amd nämns ens i negativa nyheter för då får folk veta att dom finns ju??
Och tillbaka igen,all pr som visar att man finns måste väl bara vara bra??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Uppenbarligen inte många som tänker så på Swec.
Ser iofs inget märkvärdigt med vare sej artikelns utformning eller det faktum att intel fortfarande är större än AMD.

umm hur menar du fortfarande större än amd?
amd kommer aldrig att bli större än intel, dom betalar intel för att använda intels teknik...inte äns när dom var bättre än intel egna processorer så var fortfarande intel större och såld mer.

mvh:
en ofantlig rabiat amd fanboi!
var bara tvungen att öppna käften, skäms lite eftersom det är väldigt ot, och jag är för gammal för att hetsa upp mig över sådana trivialiteter men gamla ränder går inte ur så lätt...

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag trodde att all pr är bra pr oavsett om den är negativ eller positiv?
Är det inte bra att amd nämns ens i negativa nyheter för då får folk veta att dom finns ju??
Och tillbaka igen,all pr som visar att man finns måste väl bara vara bra??

ehemm...
Vi här på SweC vet vilka AMD är sedan urminnes tider. Vi behöver inga påminnelser om att AMD finns som du säger. Du talar för en annan målgrupp som inte finns här. Alltså är det du säger dynga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omEn||LabZ
Nej nej.

Det jag menar är att ni har en tendens att alltid ta upp AMDs problem.
Känns som att ni subliminalt varnar alla att inte köpa AMD och köra på Intel.

Att försköna AMD är precis samma sak som det jag tycker ni gör idag, alltså att försköna Intel. Vilket jag inte vill.

Men lägg ner människa.... Det kan knappast ha undgått er fanatiker att det inte har gått särskilt bra för AMD de senaste 18-24 månander.

Intel däremot har gjort väldigt bra ifrån sig och har dessutom lanserat väldigt många bra produkter som har varit kommersiella framgångar.

Vid de tillfällen AMD har släppt produkter som har varit väldigt bra (se 3000 -och 4000-serien, samt intresset över fusion) så har rapporteringen varit väldig givmild.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
umm hur menar du fortfarande större än amd?
amd kommer aldrig att bli större än intel, dom betalar intel för att använda intels teknik...inte äns när dom var bättre än intel egna processorer så var fortfarande intel större och såld mer.

mvh:
en ofantlig rabiat amd fanboi!
var bara tvungen att öppna käften, skäms lite eftersom det är väldigt ot, och jag är för gammal för att hetsa upp mig över sådana trivialiteter men gamla ränder går inte ur så lätt...

Ehh, jahaja.. Inte för jag förstår vad du ville säga eller vart du ville komma med det där inlägget. Handlar om mer än enbart processorer också.
:-S

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Intel är störst och därför finns det mest att rapportera om från dem?
Bara en gissning men personligen tycker jag det är en ganska bra blandning av nyheter från båda lägren (intel/amd, nvidia/ati).

När det är lågkonjunktur finns det dock färre positiva nyheter än annars så det är väl inte SweClockers redaktions fel att det inte finns så mycket bra att skriva om?

Dessutom tror jag inte att vad som står i en nyhet här på sidan blir avgörande för någons framtida datorköp, utan snarast deras ekonomi. Har en dator med amd/radeon och en med intel/nvidia produkter och vad som avgjorde när jag köpte delarna var pris/prestanda och personlig ekonomi, inte hur många % av världen som satt med samma delar i burken...