Intel kämpar med Trusted Computing

Permalänk

Amerikanska armen har gatt ut med att de vill ha mojligheten att stanga av all datautrustning i varlden for att skaffa ett digitalt monopol.
Inte speciellt nagot jag ar fortjust att stodja!

Permalänk

Jag förstår att det kanske kommer med i företagsdatorer, om det är någonstans det förloras mycket pengar på piratkopior så är det där. Företag som kör med piratprogram, inte svensson som laddat ner photoshop och "säkert" skulle köppt det för 13k om han inte kunde tankat det via torrents. Jag vet inte hur ni andra resonerar, men privat är det inte så noga för mig om folk kör piratkopierat eller inte, men på företag finns det helt andra pengar att tillgå.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Risken finns att detta kommer att missbrukas. Dock så tror jag att dom skjuter sig själva i foten. Att tvinga in användaren att använda viss hårdvara eller mjukvara är inte bra, vare sig för användaren eller dom själva. Många minns väll IBM på början av 90 talet. IBM-dos, IBM datorer som endast gick att uppgradera med deras egna produkter.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Varifrån har du fått det nu då? Nyheten handlar om en Ibex Peak-variant, nämligen Piketon, med inbyggd TPM-modul. Denna hamnar antagligen på Q-seriens plankor när den kommer. Q-plankor som allt som oftast redan idag är utrustad med TPM-moduler. Q-plankor som är inriktade för företagsförsäljning.
[/B]

Det har du rätt i, förivrade mig en aning. Men hur som helst lär det inte dröja länge när tekniken finns innan man som vanlig datoranvändare tvingas köpa processorer/moderbord med TPM.

Permalänk
Medlem

Först och främt finns readan liknande funktion från Intel, men det säljs med de mer "business" mobos och för företag.

Det är endast intressant för företag att ha extra skydd, det kommer vara näst intil omöjligt att begära att alla ram, mb och allt skall ha en krets i sig. Det blir helt enkelt något som slopas till privatpersoner, eftersom det ändå kostar en liten slant, skulle folk heller vilja ha 2 extra usb portar.. eller?

Nåja.. de flesta hårdvarutillverkarna skulle nog inte tycka om att bli tvungna till detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Det finns större pengar i rörelse runt om i världen än dom som finns på 'svenssons' konto.

Alltså, jag vill inte uppfattas som en förespråkare för TPM med allt fanskap vad det innebär, men bara för att jag inte förstår det hela så går jag inte ut och kastar skit på Intel m.fl. "bara för att". Man kan väl ändå forska runt och ta reda på lite innan man börjar skriva av sig?

den invändningen fungerar inte alls. det enda syfte detta skulle kunna tjäna är just för Svenson, bankerna själva kan nog hålla sina krypteringar och undvika att installera virus i sina system utan TPM även fortsättningsvis. jag känner inte ens till ett fall där en större banks system hackats utan direkt åtkomst till det.

bra poäng däremot. TPM i sig eller dess användande är egentligen inte problemet annat än för de som är rädda för att inte kunna pirata spel fortsatt, reellt "hot" eller ej så är ju inte det ett särdeles hållbart argument av uppenbara anledningar annat än för rättshaverister. (som det iof kryllar av just här) nej problemet är snarare när dessa chips kopplas till ev dyra licenser eller låsta principer och system som gör att andra hamnar utanför systemet. för ja, jag är som Linuxanvändare lite oroad av detta inför prospektet att jag låses ute från internetbanken, och allt annat med när Microsoft med förnyad styrka börjar återta sitt monopol på samhällsviktiga funktioner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

”Remote PC Assist Technology”
Aj fan,jag känner redan hur george orwells 1984 närmar sig,och snacka om att alla hackers kommer älska detta.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordmetroid
Amerikanska armen har gatt ut med att de vill ha mojligheten att stanga av all datautrustning i varlden for att skaffa ett digitalt monopol.
Inte speciellt nagot jag ar fortjust att stodja!

Det är riktig maktmissbruk... undrar varför det finns talibaner

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.