Nytt moderkort till Bloomfield kan pressa priserna

Permalänk
Melding Plague

Nytt moderkort till Bloomfield kan pressa priserna

Till vintern lanserar Intel processorn Bloomfield, en ny värsting som bland annat har inbyggd minneskontroller. Hittills har alla tillhörande moderkort haft tre kanaler och plats för sex minnesmoduler, men detta kan komma att ändras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Längtar:)!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Hmm, varför släpper man budgetmoderkort till en värsting processor?..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Hmm, varför släpper man budgetmoderkort till en värsting processor?..

- Moderkortet har sååå lite med prestandan att göra.

Permalänk

Vet nån hur annorlunda det kommer vara att överklocka minnen och processor med Bloomfield?

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Hmm, varför släpper man budgetmoderkort till en värsting processor?..

Jag skulle nog akta mig för att kalla ett moderkort med X58-kretsar för budget, "Mindre extrem" tycker jag låter lite mer vettigt...
Ärligt talat, finns det fler än två i detta community som ärligt kan säga att de skulle ha användning för att kunna köra 12Gb ramminne? Själv har jag nyss gått ner från 6 till 4 och märker ärligt talat ingen större skillnad vare sig vid spel eller något annat..

Permalänk
Medlem

att förse moderkortet med ddr3-minnen kommer att kosta minst lika mycket som processorn..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Perfekt. Jag kommer ändå bara ha 3 minnesstickor. Onödigt med tre minnesslots som gapar tomma.

Permalänk

så här står det,Den tredje och fjärde platsen delar minneskanal medan de första två har varsin egen

Allså tre stycken minneskanaler eller? Då kan man ha 3 st 2 gig minnen på varsin minneskanal?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefanken
så här står det,Den tredje och fjärde platsen delar minneskanal medan de första två har varsin egen

Allså tre stycken minneskanaler eller? Då kan man ha 3 st 2 gig minnen på varsin minneskanal?

Undrar jag också.

Samt- om man får fråga om eventuella idéer kring överklockning:
- Vad tror ni är lättast att överklocka utan instabilitetsproblem etc:

6st x 1GB

eller

3st x 2GB

Permalänk
Avstängd

Bara de inte drar ned allt för mycket på strömförsörjningen till processorn så är jag helt för ett budgetkort!

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Jag skulle nog akta mig för att kalla ett moderkort med X58-kretsar för budget, "Mindre extrem" tycker jag låter lite mer vettigt...
Ärligt talat, finns det fler än två i detta community som ärligt kan säga att de skulle ha användning för att kunna köra 12Gb ramminne? Själv har jag nyss gått ner från 6 till 4 och märker ärligt talat ingen större skillnad vare sig vid spel eller något annat..

"Större skillnad"? Märker du någon skillnad?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Det ä ju hur bra som helst, man kan köra 3x2Gb och använda tripple channel eller 4x2Gb för extra ram men med single channel. Blir intressant att se tester på ovanstående konfigurationer.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Underbar design av kortet! Denna design ser optimal ut för bästa kylningsförmåga.

Äntligen ett moderkort där de använder vinklarna rätt. Ett vanligt kort lägger minnen, nordbrygga och sydbrygga i en annan vinkel än pci-slottarna och processorn.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Undrar jag också.

Samt- om man får fråga om eventuella idéer kring överklockning:
- Vad tror ni är lättast att överklocka utan instabilitetsproblem etc:

6st x 1GB

eller

3st x 2GB

står ju att det är tre minneskanaler, så precis samma sak som ett vanligt moderkort idag med dualchannel men bara 2 minnesplatser, inga problem att köra dualchannel på det.

3 x 2GB vågar jag påstå helt klart är bättre. Det har ivf. hittils (sedan ddr kom) varit betydligt bättre med så få stickor som möjligt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
3 x 2GB vågar jag påstå helt klart är bättre. Det har ivf. hittils (sedan ddr kom) varit betydligt bättre med så få stickor som möjligt.

- Det är bara okunniga Sweclockere som lägger beställningar på 4x1GB...

Permalänk
Medlem

kmr inte nehalem ha stöd för 3 minnes kanaler?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som tycker att kylaren till nordbryggans fästen liknar socket-A (AMD). Måste ju vara en varm sat då den både såg stor ut och dessutom har en riktigt fet 40mm-fläkt på sig. Nej passivt ska det vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Meningen är nog att man kan köpa 2x2gb stickor och 2x1gb stickor för att få 2gb på alla kanaler. Dock är jag relativt tveksam till att det kommer att ge bra prestanda.

De som testat x58 mobos säger att tredje kanalen skalar väldigt dåligt: http://www.maximumpc.com/article/features/exclusive_we_build_...

Permalänk
Medlem

3st 4or skall väl räcka innan man pensionerar det moderkortet? Är ju bara dumsnåla som köper små stickor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
"Större skillnad"? Märker du någon skillnad?

Ja, faktiskt. Mest för att jag sitter med minnesanvändningen framför näsan (mer bokstavligt på lcdn på mintt G15..). Men rent praktsikt (lagg/lägre fps) så nej.

Permalänk
Avstängd

Jaha då var Ide ett minne blått då ännu en kostnad om man nu vill upgradera då det inte fanns nån ide port så då måste man köpa en sata brännare istället för den man har idah

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Är väl bra att det redan satsas på 'budgetkort', som det låtit på en del så har man kunnat tro att en hygglig nehalem cpu med 6gb minne och moderkort skulle hamna på 8-15 tusen.
Är ju inte lika intressant om man kan få en cpu för 2000 om man måste lägga 3500 på moderkort och 2000 på minne jämfört med tex 1000/1000 för alternativen.