AMD 790GX dyker upp på allvar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag gillar färgsättningen på Gigabytes kort skarpt, den är _funktionell_. Det är mycket lätt att se var allting sitter när man tittar ner i lådan, dels för den rätt lysande blåa färgen på kortet i sig och dels just för att allt är färgkodat. Det underlättar framförallt för de som inte har örnblick, om de måste in och rota i lådan.

EXACTAMENTE, Håller med fullständigt !!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Medlem

Ännu en sån där sak som jag inte förstår. Precis som att rix fm är sveriges populäraste kanal. Ändå kan de ha reklam var 10 minut. Aja. Då må det vara 'fel' på mig.

Citat:

Det märks att Intel fanboysen börjar bli nervösa nu när de gnäller på färgen och socketen

Vad har det med fanboys att göra? Blir du lycklig om jag säger att jag aldrig ägt en Intel?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Inget DDR3 stöd? :S annars ser det ju bra ut.

Jo precis fy fan vad dåligt.

Bara att AMD har en grymt överlägsen minneskontroll som knäcker Intels coola DDR3 e-penis.

DDR3 kommer till AMD tillsammans med Deneb/Phobos 45nm.

Sen förstår jag inte AMD - Intel hatet från alla dumma fanboys, vad gör det er med Intel system om det visar sig att AMD kanske är bättre iaf?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
TVI! på Intels Pushpluggar som bara spricker!!!!!!!!!!!!

Fan DFI kortet ser klart intressant ut då det är mATX, snygga färger också.

790GX är ett sju helvetes prestanda chip som kostar lika mycket som intels billigaste. GO AMD!

Intels lösning tar ingen plats och är mycket lätt så den är absolut bättre än amds.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Intels lösning tar ingen plats och är mycket lätt så den är absolut bättre än amds.

Tar ingen plats vad menar du? Anordningen du sätter fast processorn på, på en AMD plattform är inte alls hög så den är inte ivägen. Ända problemet kan vara dina minnen om din kylare är i vägen men det problemet har ju intel också.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Nyheter
Det finns två fullstora PCI Express 2.0 som antingen kan arbeta i x16 eller x8 beroende på om Crossfire används eller inte.

Synd att det inte var två stycken x16 slottar även om man kör crossfire.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

jag ser då 3st pcie x1 platser på det sista kortet lite skum placering på den översta dock

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
jag ser då 3st pcie x1 platser på det sista kortet lite skum placering på den översta dock

Skojar du eller behöver du nya tittor !!

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Medlem

Hur mycket bättre lär en Phenom X4 köra på detta chipset?

Permalänk
Medlem

Jag gillar gigabytes färgkodning, aldrig något problem att hitta något på deras kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Skojar du eller behöver du nya tittor !!

Jag ser också 3st PCIe x1? Två mellan x16-slottarna och en över.
Rikta ditt uttalande mot dig själv istället.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Jag ser också 3st PCIe x1? Två mellan x16-slottarna och en över.
Rikta ditt uttalande mot dig själv istället.

Ja jag ser också tre, det nog han själv som behöver nya glasögon

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har länge sneglat på en Antec P180 Mini men inte hittat ett bra moderkort till den men nu med DFI LANParty 790GX-M2RS så kanske det blir något.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Ja jag ser också tre, det nog han själv som behöver nya glasögon

Läs artikeln en gång till, där står det svart på vitt !!

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk
Avstängd

Jo, det står två där men jag tror det är felskrivet. Sånt händer ibland på sweclockers.

Edit:
Hade rätt. Läs lite längre ner på sidan, det står tydligt 3 x PCI-Express x1

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gubben49
Läs artikeln en gång till, där står det svart på vitt !!

En bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

När kommer korten ut till affäerna då?
Väntar fortfarande på att tillverkarna ska lägga upp sina 790fx/SB750 kort på deras hemsidor.
Dem släppte pressreleases om att dem va släppte och sen har inget hänt.
Ska köpa ny dator och det lutar mer och mer åt en phenom 4x med ett 4870 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jo, det står två där men jag tror det är felskrivet. Sånt händer ibland på sweclockers.

Edit:
Hade rätt. Läs lite längre ner på sidan, det står tydligt 3 x PCI-Express x1

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec...

Okej, ni hade rätt jag fel, nu åker jag till min optiker !

Visa signatur

Antec Sonata 3,Gigabyte MA790X-DS4, 4Gb Ballistix pc8500, AMD64 x 2 6400+(2x3200mhz), Powercolor 3870 512Mb. Samsung Syncmaster 2232BW

Permalänk

Hitta denna text på Asus hemsida:

Citat:

*Due to AMD CPU limitation, DDR2 1066 is supported by AM2+ CPU for one DIMM per channel only.

Tillägg ~12:55:

När jag läste i manualen till kortet så står det även att man endast kan ha max 2GB per DIMM.

När jag sedan läste i manualen för gigabytemoderkortet så står där ingenting om några sådana begränsningar.

Av någon anledning så blir man alltid mer förvirrad av att läsa i Asus manualer.

Permalänk
Medlem

Vad menas med det då? MEd minnet?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korkskruv
Hitta denna text på Asus hemsida:

Tillägg ~12:55:

När jag läste i manualen till kortet så står det även att man endast kan ha max 2GB per DIMM.

När jag sedan läste i manualen för gigabytemoderkortet så står där ingenting om några sådana begränsningar.

Av någon anledning så blir man alltid mer förvirrad av att läsa i Asus manualer.

Nu vet inte jag helt säkert, men Gigabyte är väl det bolaget som nästan alltid har 16GB stöd på sina moderkort?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nu vet inte jag helt säkert, men Gigabyte är väl det bolaget som nästan alltid har 16GB stöd på sina moderkort?

Är säkert så. Asus brukar ange den största minnesstorleken som finns tillgänglig som max. Har varit så tidigare iallafall. Som jag skrev innan, så blir man bara förvirrad när man läser i Asus manualer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nu vet inte jag helt säkert, men Gigabyte är väl det bolaget som nästan alltid har 16GB stöd på sina moderkort?

Det står att gigabytekortet stöder upp till 16GB också, men om man tittar i memory support list - http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard... så står det inget om 4GB-moduler. Och såklart samma text som Asus, att pga begränsning i AM2+ stöds bara 1 krets per kanal i 1066MHz.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
TVI! på Intels Pushpluggar som bara spricker!!!!!!!!!!!!

Fan DFI kortet ser klart intressant ut då det är mATX, snygga färger också.

790GX är ett sju helvetes prestanda chip som kostar lika mycket som intels billigaste. GO AMD!

Här kör man inte med "push in" Fast skruvad processor ska de vara o de har jag :). Jag kör ju inte direkt med "stockkylare"