Hårddiskpriset under 1 krona per gigabyte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
1TB då? det är ju det som är intressant just nu.. inte 500gb

Är väl relativt? man kan ju lika väl sätta ihop två 500bg ist för att köpa en 1tb disk.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Man får 470 Gb för 160 kr om man köper DVD-R skivor, så runt 340 kr för en Tb
http://www.luxdisc.com/bulkpaqpackof100dvdr47gb16xshrinkwrapp...
Frakten är dock på ca 90kr. Fast det är det på en hd med.
Så 34-50 öre blir det per Tb beroende på vad man vill ha för kvalitet.

Ändra Tb kanske ;P annars skulle det vara ett fint pris

Permalänk
Medlem

Större hårddiskar betyder bara mer skräp på datorn. Köpte nyligen ny hårddisk och den fylldes väldigt fort för man tyckte man hade plats men sen när det börjar bli fullt så tvingas man rensa och då märker man att det mesta man har liggandes kan plockas bort. Det handlar inte om storleken på hårddisken utan hur man använder utrymmet ^^

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Större hårddiskar betyder bara mer skräp på datorn. Köpte nyligen ny hårddisk och den fylldes väldigt fort för man tyckte man hade plats men sen när det börjar bli fullt så tvingas man rensa och då märker man att det mesta man har liggandes kan plockas bort. Det handlar inte om storleken på hårddisken utan hur man använder utrymmet ^^

Nä nu har du fått allt om bakfoten, its always about the size

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Man får 470 Gb för 160 kr om man köper DVD-R skivor, så runt 340 kr för en Tb
http://www.luxdisc.com/bulkpaqpackof100dvdr47gb16xshrinkwrapp...
Frakten är dock på ca 90kr. Fast det är det på en hd med.
Så 34-50 öre blir det per Tb beroende på vad man vill ha för kvalitet.
Jo, jag vet att 4,7 blir 4.38Gb men är samma för hd´s med.

ok kan man jämnföra brännskivor(dvd-r) med hårdiskar på det sättet ?

Permalänk
Medlem

Nope, då dvdr-r skivor inte går att återskriva och dessutom kan du inte använda den fullt ut. Vi säger att du fyller den till 4GB, vill lagra en fil på 1GB men kan inte använda de resterande 700MB pga att du ska ta en ny skiva och förbruka 1GB av den istället för bara 300MB... Så ser jag på det hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Nope, då dvdr-r skivor inte går att återskriva och dessutom kan du inte använda den fullt ut. Vi säger att du fyller den till 4GB, vill lagra en fil på 1GB men kan inte använda de resterande 700MB pga att du ska ta en ny skiva och förbruka 1GB av den istället för bara 300MB... Så ser jag på det hela.

Okej, men det är väll precis samma sak med en hdd? Eller

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Man får 470 Gb för 160 kr om man köper DVD-R skivor, så runt 340 kr för en Tb
http://www.luxdisc.com/bulkpaqpackof100dvdr47gb16xshrinkwrapp...
Frakten är dock på ca 90kr. Fast det är det på en hd med.
Så 34-50 öre blir det per Tb beroende på vad man vill ha för kvalitet.
Jo, jag vet att 4,7 blir 4.38Gb men är samma för hd´s med.

Jaja, det är ju skitnajs... Om man bara vill spara en sak en enda gång. Jag betalar lätt fyrdubbla priset för att kunna spara om/ta bort/radera/ändra saker. Hur ofta sparar man en sak och sen är det bra med det?

[Eller så är det jag som irrat ihop alla jävla R, R+, R-,RV, VR, ZBR, KRFXBR+, SUPER-R-XKFH45 osvosv på skivor.
(märks det att jag ALDRIG bränner saker?:D)]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av axne^^
Okej, men det är väll precis samma sak med en hdd? Eller

Jag vet ju inte vad du köper för hårddiskar, men lurad blir du...

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem

Då väntar vi med spänning tills den första tillverkaren når 465:- för en "500-gigs" hårddisk.
För vi pratade väl om 1:- per gigabyte?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Större hårddiskar betyder bara mer skräp på datorn. Köpte nyligen ny hårddisk och den fylldes väldigt fort för man tyckte man hade plats men sen när det börjar bli fullt så tvingas man rensa och då märker man att det mesta man har liggandes kan plockas bort. Det handlar inte om storleken på hårddisken utan hur man använder utrymmet ^^

Det där har du fått om bakfoten
Man kan aldrig, repeterar aldrig, få för mycket lagringsutrymme. Skulle man någon gång finna att man har plats över, då gör man någonting fel.

Enda undantaget vore om det någon gång fanns tillräckligt med utrymme för att fixa en "ladda ner internet"-knapp och faktiskt göra det... efter det så kan man säga att man har tillräckligt med utrymme

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

Synd att hårddiskar ska låta så förbannat mycket. När man vant sig att ha sina softmountade i Scythe Quiet Drives så fattar man inte hur man orkade med ljudet från hdds.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att framtiden bjuder på datorer med SSD på 32 eller 64GB som OS/program/spel hårddisk och sedan kör man med en NAS över 1000mbit för sina filer. Detta för att minska på ljud, dela hårddisken med andra datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bart
Då väntar vi med spänning tills den första tillverkaren når 465:- för en "500-gigs" hårddisk.
För vi pratade väl om 1:- per gigabyte?

Haha, skarpsynt!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Ser detta som ett bra tecken för ssd/annat.
Hdds har hamnat i "budget segmentet" Och billigt brukar bli ute efter ett tag.

Hdds försvinner inte men det kommer sluta mängdtillverkas. Jämför med kassetbandspelare t.ex, säljs fortfarande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Troligtvis lär det ju låta så.

"jag kommer ihåg 2008 när jag köpte 1 TB för 958 kr" xD

Nej troligtvis låter det så här:

"jag kommer ihåg 2008 när jag använde mekaniska hårddiskar, hur fan klarade man sig med det"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rzr1911
Jag förutspår att framtiden bjuder på datorer med SSD på 32 eller 64GB som OS/program/spel hårddisk och sedan kör man med en NAS över 1000mbit för sina filer. Detta för att minska på ljud, dela hårddisken med andra datorer.

SSD är i en introduktionstid.
256gb med över 200/180mb läs och skriv kommer.

SSD och mekaniska diskar kommer att samexistera ett tag, liksom kassettband och CD gjorde det i början samt LP skivor.
Bara det att CD revolutionen gick på några år.

Priserna på SSD sjunker med ca 40% år.
8k idag för 64gb, blir 4k i början på nästa år för dessa snabba diskar.
Inte undra på att mekaniska diskar är på väg att bli ersatta som systemdiskar..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Detta innebär ju att kostnaden per GB är löjligt mycket lägre än vad den är för dvd-skivor! Detta visar på hur orealistiskt högt priset är på dvd-skivor.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Man får 470 Gb för 160 kr om man köper DVD-R skivor, så runt 340 kr för en Tb
http://www.luxdisc.com/bulkpaqpackof100dvdr47gb16xshrinkwrapp...
Frakten är dock på ca 90kr. Fast det är det på en hd med.
Så 34-50 öre blir det per Tb beroende på vad man vill ha för kvalitet.
Jo, jag vet att 4,7 blir 4.38Gb men är samma för hd´s med.

Sluta tramsa.
4,7 GB är 4,7 GB, eller runt 4,37 GiB.
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Ser detta som ett bra tecken för ssd/annat.
Hdds har hamnat i "budget segmentet" Och billigt brukar bli ute efter ett tag.

Hdds försvinner inte men det kommer sluta mängdtillverkas. Jämför med kassetbandspelare t.ex, säljs fortfarande.

Precis!
Vem behöver RAM-minnen, Processorer och annat billigt skräp egentligen

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sluta tramsa.
4,7 GB är 4,7 GB, eller runt 4,37 GiB.
http://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Du har rätt det skall stå GB.

Men tycker att det funkar bra att bränna bort det man inte använder. Har två st 250 och två st 200 som är fulla. Då är det kanske bättre att bränna bort det, än att ha en masa junk på hd´n. Det är ju otroligt lätt att frigöra 10-50GB.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Är väl relativt? man kan ju lika väl sätta ihop två 500bg ist för att köpa en 1tb disk.

Och sen köra dem i raid....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
Är väl relativt? man kan ju lika väl sätta ihop två 500bg ist för att köpa en 1tb disk.

Personligen så håller jag med zoddan då en 1TB disk är bättre än 2st 500GB diskar i frågan om fysisk plats, energiförbrukning och ljudnivå. Det är värt 50kr för det tycker jag.

Har man inte råd med en 1TB disk och måste ha raid av något slag så är ju 2st 500GB däremot bättre.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ska man reminiscera lite så får jag väl säga att jag minns när jag köpte min första HDD någonsin. En 77Mb HD till min Amiga 600, HD:n var dyrare än datorn.
2000 för datorn, 2700 för HD:n.

Jag börjar bli gammal kom jag just på.

För övrigt var det helt underbart med Amiga Os på HD och att kunna starta spelen "omedelbart" utan att behöva swapa disketter.

Permalänk

Minns när 800 MB kostade lika mycket som en 500 GB hdd gör idag (om inte mer). Min Amiga 500 kostade ungefär vad en Ps3 kostade när den kom. Jag tror inte det inom den närmaste framtiden kommer sluta göras hårddiskar där man ökar utrymmet och skulle det göra det så beror detta nog mer snarare på att de inte kan göra dom större än att de helt slutat att göra dom större. I och med att alla spel, filmer och liknande ökar i utrymme så kommer samma sak hända med utrymmet på våra hårddiskar. Så ni som tror att utvecklingen av hdd utrymme kommer sluta pågrund av minskat intresse från konsumenter och indrustrin kommer nog bli väldigt förvånade i framtiden ;).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Större hårddiskar betyder bara mer skräp på datorn. Köpte nyligen ny hårddisk och den fylldes väldigt fort för man tyckte man hade plats men sen när det börjar bli fullt så tvingas man rensa och då märker man att det mesta man har liggandes kan plockas bort. Det handlar inte om storleken på hårddisken utan hur man använder utrymmet ^^

För mig är det helt tvärtom, när diskarna är fulla hittar jag inget jag vill ta bort. "Jag vill säkert se denna filmen/tv-serien snart igen." Ska nog ta och titta igenom biblioteket nu ^^

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Jodå, så länge sedan det var 1 kr per MB är det inte.
Faktor 1024 och annat kronvärde hm....

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Jodå, så länge sedan det var 1 kr per MB är det inte.
Faktor 1024 och annat kronvärde hm....

Nästan 12 år sedan. Har för mig jag köpte en 3.8 GB disk i december 1996 som kostade c:a 3800 kr.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

nu kostar även Seagate Barracuda 7200.11 500gb 595kr

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=206257

Man blir lite småsugen med tanke på att det är 5 års garanti också. Behöver ju mer utrymme så kanske blir en sådan Eller en WD 640gb

Permalänk
Skrivet av walp:

"Amd20 970kr/TB då helt enkelt! And going down...

Vi sitter väl om 10 år och säger: haha kronor per TB, det var det löjligaste jag har hört!"

Jag brukar oftast komma med kontroversiella inlägg om framtidsutsikter.(?)

Det känns som att jag klarat mig utmärkt med 80gb hdd i flera år nu.
Även om filmerna\spelen tar mer och mer utrymme så känns det som att hårddiskmarknaden kommer mättas\mattas av sinom tid, förutom revolution iom övergången till SSD i slutet av året, som kommer bli riktigt nice! (siar än en gång om framtiden =).

Fast det är klart, om utvecklingen fortsätter i samma dumma takt så lär väl virtual reality komma tillbaka i något fränare tappning, med smaksensationer och annat smått och gott. Då lär dagens hårddiskutrymmen tryta, som papa-Rudolf Andersson skulle sagt.

blablabla, attackera mig och mitt inlägg hur mycket ni vill, det bryr mig nada,
för idag har jag semester och ska beställa ny dator

Edit: (Fick nys om det här först av Amd20)!

Hoppas det gick bra! Undrar om du fortfarande kör med 80gb diskar? (kanske SSD NU ^^!) Hoppas datorbygget gick bra också ) Själv byggde jag nu, för en månad sen en dator. HDD:n 590kr - 2tb - 'echo green'. Skriv gärna tillbaka, till digsjälv i dåtiden. Hade

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Skrivet av dagas:

Större hårddiskar betyder bara mer skräp på datorn. Köpte nyligen ny hårddisk och den fylldes väldigt fort för man tyckte man hade plats men sen när det börjar bli fullt så tvingas man rensa och då märker man att det mesta man har liggandes kan plockas bort. Det handlar inte om storleken på hårddisken utan hur man använder utrymmet ^^

Fast nu för tiden så tycker jag ändå att 2tb håller sig rätt bra gentemot vad jag klarar att ta ner. Har över 1.2tb kvar efter en månad eller två.

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt