AMD tror inte på CUDA

Permalänk
Melding Plague

AMD tror inte på CUDA

Att använda grafikkortet till andra beräkningar än de rent grafiska har snabbt blivit ett spännande nytt område i datorvärlden. Nu satsar AMD på att göra tekniken mer lättillgänglig.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Mycket bra. att det har stöd av ett consortium är ju bara bättre. Då slipper man problemet med att en tillverkare vill styra utvecklingen.

Permalänk

Strålande initiativ. Standardiseringar är underbart

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Mumma borde vara jäkligt nice att encode:a film på grafikkortet istället för cpun

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Tummen upp för AMD. Mycket osjälviskt imo.

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Det är väl OpenCL som Apple jobbar med till OS X 10.6 också?

Edit: Jepp. http://www.apple.com/macosx/snowleopard/

Citat:

Another powerful Snow Leopard technology, OpenCL (Open Computing Language), makes it possible for developers to efficiently tap the vast gigaflops of computing power currently locked up in the graphics processing unit (GPU). With GPUs approaching processing speeds of a trillion operations per second, they’re capable of considerably more than just drawing pictures. OpenCL takes that power and redirects it for general-purpose computing.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt bra och smart gjort av AMD! Jag ser fram emot att utnyttja GPUn ännu mer till annat än grafiska uppgifter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Trevligt! Det är väl OpenCL som Apple jobbar med till OS X 10.6 också?
Edit: Jepp. http://www.apple.com/macosx/snowleopard/

Apple är också en utav skaparna utav OpenCL enligt wikipedia...

Hoppas att detta blir bättre än CUDA så att man slipper att oroa sig för vilken tillverkare man har på grafikkortet.

Permalänk

Alltid mysigt när man ser stora företag driva på att försöka få igång en ny öppen standard. Frihet är alltid nyckeln till lycka.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

förvånad jag blir AMD tror inte på Nvidia och nvidia inte på AMD och Amd inte på intel och intel inte på Nvidia osv

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
förvånad jag blir AMD tror inte på Nvidia och nvidia inte på AMD och Amd inte på intel och intel inte på Nvidia osv

Hehe, vad ovanligt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Givetvis måste vi ha en gemensam standard för grafikkortstillverkarna annars kommer det bara att komma något enstaka spel med stöd.

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett kritiken mot att AMD köpte ATi så är då en sak klar: det har då satt rejäl fart på öppna standarder! Förbluffad har jag följt hur AMD matar open-source utvecklare med hyfsat bra dokumentation, och hur de även fått drivrutiner för Linux gällande grafikkort att lyfta sig ifrån ett miserabelt läge till att börja bita nVidia i hälarna. Och nu detta!

OK, jag förstår samtidigt det taktiska. nVidia framhärdar ännu med att inte öppna upp specifikationer, och det ger ju automatiskt AMD ett ypperligt läge att frånsett möjliga ideal skapa sig goodwill och vara med där det eventuellt kommer att hända mest.

Strunt samma om det är ett rent ekonomiskt beslut, men jag gillar det här draget av AMD i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Mumma borde vara jäkligt nice att encode:a film på grafikkortet istället för cpun

Har också tänkte på det. Skulle nog gå mycket snabbare än vad det gör med en vanlig CPU. Skulle vara najs.
Sen om t.ex. även winrar kunde dra nytta av GPUn och andra liknande program skulle det bara bli bättre.

Permalänk

Haha Yes! Fan vad hårt! Kommer ju bli som OpenGl och DirectX

Nu väntar man bara på USB 3.1 också haha xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
förvånad jag blir AMD tror inte på Nvidia och nvidia inte på AMD och Amd inte på intel och intel inte på Nvidia osv

Nej det är ju föga förvånande, det som är väldigt positivt här är att istället för "vårat är bättre"-argumenten som är urvattnade bortom all reson så gör de någonting som faktiskt kan vara till nytta för alla, inte bara dem själva.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt positiv nyhet i och med att AMD satsar på öppna lösningar. Hoppas det blir något av det och att det får spridning. CUDA är väl bra men inte det faktum att det är rätt låst.

Verkar gå bra för AMD.

Permalänk
Avstängd

öppna lösningar = mer populärt ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Hoppas det kan bli något nu när man är på röda sidan igen.

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loweb_
Hoppas det kan bli något nu när man är på röda sidan igen.

Innan du hunnit se resultatet av detta så har du nog bytt sida ett par gånger till...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robboy
förvånad jag blir AMD tror inte på Nvidia och nvidia inte på AMD och Amd inte på intel och intel inte på Nvidia osv

Precis...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen de kan enas om något. CUDA och Fusion har väl båda sina starka sidor, men det blir ju aldrig någon fart på utvecklingen om de skall hållas på varsin sida. Känns lite som 32-bit vs 64-bitars applikationer... Photoshop CS4 blir ju GPU-accelererat, och med CUDA som det ser ut. Vore ju mycket bättre om alla kunde få den fördelen.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

CUDA har nåt ut till stor publik på grund av sin kompatibilitet, flexibilitet och kraft. Så självklart är AMD inte nöjda med utvecklingen av GPGPU. De har inte bidragit till något av det. Detta är första gången på nästan två år som AMD (ATI) har uttalat sig konkrett om GPGPU. Under denna tiden har nVidia lanserat CUDA med 8-serien 2006, jobbat sten hårt på det och verkligen tagit fram en GPGPU lösning som funkar till olika applikationer. De har tom erbjuder hjälp och en önskan till att göra en standra av fysikberäkning för spel, PhysX som används av CUDA. Det har även rapporterats möjligheten att köra CUDA's PhysX på AMD grafikort. AMD var inte intresserad av PhysX, stället började de sammarbeta med Intel's Havok.

AMD verkar bara gå i cirklar medan nVidia vill göra nåt konstruktivt av GPGPU lösningen i mitt tycke.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
CUDA har nåt ut till stor publik på grund av sin kompatibilitet, flexibilitet och kraft. Så självklart är AMD inte nöjda med utvecklingen av GPGPU. De har inte bidragit till något av det. Detta är första gången på nästan två år som AMD (ATI) har uttalat sig konkrett om GPGPU. Under denna tiden har nVidia lanserat CUDA med 8-serien 2006, jobbat sten hårt på det och verkligen tagit fram en GPGPU lösning som funkar till olika applikationer. De har tom erbjuder hjälp och en önskan till att göra en standra av fysikberäkning för spel, PhysX som används av CUDA. Det har även rapporterats möjligheten att köra CUDA's PhysX på AMD grafikort. AMD var inte intresserad av PhysX, stället började de sammarbeta med Intel's Havok.

AMD verkar bara gå i cirklar medan nVidia vill göra nåt konstruktivt av GPGPU lösningen i mitt tycke.

Och du tror att ATI inte haft några tankar på GPGPU innan nu alltså? Men Nvidia har säkert uppfunnit hela tekniken... Nvidia har kommit långt inom tekniken men å andra sidan så ser det i stället ut som om både Intel och AMD kommer satsa mer på GPCPU inom vilket Nvidia är chanslösa. Det här med PhysX är ju löjligt. Nvidia vill precis samma sak som ATI, skapa en standard. De snackar dock om deras egen standard som de då vill licensera ut till ATI för troligtvis en ganska mysig summa pengar. Inte konstigt då att ATI i stället fortsätter jobba med Havok (som har ca. 1500% mer support än vad PhysX har), som de jobbade med långt innan de gick ihop med AMD. Hade jag haft valet på valfritt moderkort att köra hårdvaruaccelererad Havok eller PhysX hade det inte ens tagit en halv sekund att skrika Havok. Havok har implementerats i hundratals spel de senaste 6 åren ungefär och de flesta av dem värda att spela, medan PhysX har löjligt få spel som är intressanta (UT3 är väl det enda egentligen). Dessutom så var det någon kodade om PhysX koden så PhysX i Ghost Recon Advanced Warfighter 2 kördes på processorn utan något som helst lag.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Åh.. gud som spännande det här är. Nu när grafikkorten är så kraftfulla så varför inte utnyttja det för annat.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Och du tror att ATI inte haft några tankar på GPGPU innan nu alltså? Men Nvidia har säkert uppfunnit hela tekniken... Nvidia har kommit långt inom tekniken men å andra sidan så ser det i stället ut som om både Intel och AMD kommer satsa mer på GPCPU inom vilket Nvidia är chanslösa. Det här med PhysX är ju löjligt. Nvidia vill precis samma sak som ATI, skapa en standard. De snackar dock om deras egen standard som de då vill licensera ut till ATI för troligtvis en ganska mysig summa pengar. Inte konstigt då att ATI i stället fortsätter jobba med Havok (som har ca. 1500% mer support än vad PhysX har), som de jobbade med långt innan de gick ihop med AMD. Hade jag haft valet på valfritt moderkort att köra hårdvaruaccelererad Havok eller PhysX hade det inte ens tagit en halv sekund att skrika Havok. Havok har implementerats i hundratals spel de senaste 6 åren ungefär och de flesta av dem värda att spela, medan PhysX har löjligt få spel som är intressanta (UT3 är väl det enda egentligen). Dessutom så var det någon kodade om PhysX koden så PhysX i Ghost Recon Advanced Warfighter 2 kördes på processorn utan något som helst lag.

AMD (ATI) har varit tyst om GPGPU nu i två år. Under den tiden har nVidia tagit faklan och utveklat en funktionel GPGPU som funkar på alla deras kort två år tillbaka i en rad olika beräkningar. Redan nu så har PhysX en stor rad spel på sin lista, och den fortsätta att växa. nVidia har förverkligat det som AMD (ATI) bara pratat om. Det finns inga tester där Havok implementeras i spel och vissar resusltat. Med PhysX finns det, ett fler tal.

Det finns hårdvara och mjukvara för att använda PhysX.
Det finns ingen hårdvara eller mjukvara för att använda Havok.

Man behöver inte vara den klyftigaste för att inse att PhysX är långt framme i utveklingen då applikationen finns för slutkunden och utveklarna.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hej!

Trevligt att AMD satsar på öppna standarder!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Intel sade att CUDA bara skulle bli en fotnot i historien, och det är så sant. Om nvidia inte gör något för att "öppna upp" CUDA el.dyl. så kommer det snabbt att glömmas bort.