Nehalem är Intel Core i7

Permalänk
Medlem

ok, nu förstår jag :). Men fattar inte folk som bara ska börja klaga massa i varje tråd. Intel har nog en tanke bakom sin nya serie och jag de vet nog vad de gör istället för folk som bara klagar så fort de ser ett namn o inte vet något om det o varför de har de

Permalänk
Inaktiv

Core (1) kom ju dock aldrig till stationära? Varför då? :S

Permalänk
Medlem

Annan sockel(478) och inget stöd för 64-bitars, den behövde alltså vidareutvecklas och det blev ... Core 2!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Annan sockel(478) och inget stöd för 64-bitars, den behövde alltså vidareutvecklas och det blev ... Core 2!

Ah, okej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Nehalem, 8GB DDR3 2GHz och 4x4870X2 samt ett Asus skulle krossa din rigg flera gånger om...

Hur sprider du ut 8GB minne på tre kanaler? Du får nog köra 6 eller 12GB minne. Och ovan på det går det bara att köra 2st X2-kort i Crossfire väl? Begränsas inte Crossfire tekniken till 4 totala kärnor, oavsett mängden fysiska instickskort i datorn?

Hur som helst så är det nog ändå bättre att köra 4870 X2 än GTX 280.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett moderkort som stödjer TVÅ sånna här prollar och megamycket minne, samt crossfire. Då blir det fan... lagom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweClockers.com
Officiellt kommer Nehalem att heta Intel Core i7 (uttalas I-Seven).

För att förhala anglifieringen av svenskan något vill jag passa på att komma med ett alternativ till översättningen ovan. Vad med "intel core i sju" (intäll kår i sju)? Gärna med värmländsk dialekt och samma betoning och rytm som i meningen "klockan fem i sju".

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
För att förhala anglifieringen av svenskan något vill jag passa på att komma med ett alternativ till översättningen ovan. Vad med "intel core i sju" (intäll kår i sju)? Gärna med värmländsk dialekt och samma betoning och rytm som i meningen "klockan fem i sju".

Exakt så!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
"Officiellt kommer Nehalem att heta Intel Core i7 (uttalas I-Seven)."

Var det ens NÅN som läste (aj seven)? (i sju) är ju desutom LITE lättare att säga. Engelskan är ett fattigt språk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Hur sprider du ut 8GB minne på tre kanaler?

- 1x2, 1x2, 2x2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Och ovan på det går det bara att köra 2st X2-kort i Crossfire väl?
Begränsas inte Crossfire tekniken till 4 totala kärnor, oavsett mängden fysiska instickskort i datorn?

- Nej

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag var emot namnet Core redan när det lanserades. Varför inte låta de snabbare processorerna heta Pentium och de långsammare Celeron? I så fall hade Core (1) hetat Pentium 5, Core 2 hetat Pentium 6 och Nehalem hetat Pentium 7. Och de långsammare versionerna av dessa hade hetat Celeron.

Det tycker i alla fall jag hade varit enklare. Nu har inte jag personligen några problem att veta vilka som är bra och vilka som är sämre, men för vanliga Svenssons är detta system med Core krångligare. Tycker jag.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- 1x2, 1x2, 2x2.

Då har du ju inte lika mycket på varje kanal. Har Intel gått ut med att det funkar så? I vanliga fall krävs ju exakt samma mängd på alla kanaler för att få ut dual channel i dagsläget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse Laserman
För att förhala anglifieringen av svenskan något vill jag passa på att komma med ett alternativ till översättningen ovan. Vad med "intel core i sju" (intäll kår i sju)? Gärna med värmländsk dialekt och samma betoning och rytm som i meningen "klockan fem i sju".

Jo precis, men argh, inte värmländsk dialekt

'Aj seven' får mig bara att tänka på en utbildnings('formnings'central) för Ögats legioner, där läraren just hyttat med en vidrig tentakel åt lill-Öga#7, som än en gång 'råkat' tappa sin schtklrra mitt i #5.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Avstängd

Jag skiter fullständigt i vad Intel ger sina processorer för namn. De som är viktigt för mig är att processorn presterar bra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

iCore7 skulle vara ett riktigt bra namn om man vill hypa till det lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Core i7 tycker jag låter najs

seven of nine tycker jag låter najs

Borg=Intel inside!!

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intel Core i7 tycker jag låter bra, förstår inte varför alla klagar så förbannat..

loggan var ju snygg också, tror ni man får med ett litet klistermärke att sätta på chassit när man köper en nehalem? (bara som en liten bonus )

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk

Ganska snygga loggor, men ganska mkt skit på den sammtidigt.

Permalänk

Estitiskt tilltalande serrö!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Men vem bryr sig om namnet? Skulle ni hellre vilja ha en processor vars namn innehåller sjuttio-elva konsonanter och siffror? Intel i7. Kort och gott
Var det något fel på i386?

Nej, "sjuttio-elva konsonanter och siffror" gör ju faktiskt inte namnet tuffare, om de inte är speciella bokstäver i en speciell ordning så att det blir något fräckt ord förståss!
Däremot är det faktiskt viktigt för många med namn, vad skulle du hellst vilja ha, D&G-kläder eller Ö&B-kläder? Nu är det förstås inte samma sak, men så är det ju ofta med saker som är olika.

Personligen tycker jag att mer än bara prestandan är viktig i min dator, mina komponenter ska hellst vara snygga och ha ett fräckt namn också. För att fortsätta med dåliga metaforer så vill i alla fall jag hellre ha en Ferrari som går i 100 än en Ford som kan komma upp i 200.

När det gäller datorer är förstås prestandan viktigast, jag skulle ju inte köpa ett Hightech Excalibur även om det är det tuffaste namnet på ett grafikkort jag någonsin hört, därmot skulle jag, om jag kom över det för en billig peng, gärna ha ett stående i bokhyllan, och kanske sätta en klisterlapp på chassit.

Om du tycker att Jag är knäpp, surfa in på alienware.com så får du se att jag inte är ensam. Visst är deras datorer bra, men inte bra. Kolla dock in hur otroligt häftiga utsidorna på deras datorer är, och läs namnen på deras datorserier.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
[...]wiki pedia[...]

VAD i HELLVETE?!

Permalänk
Medlem

i7 - det är namnet och kommer inte ändras oavsett hur mycke ni gnäller pojkar...
Ska man diskutera löjliga namn kommer inte i7 ens i närheten av nintento Wii... Fjolligt värre.

Trist att folk bara gnäller så fort det är nånting :/
Vi borde sprudla av glädje snarare eftersom denna prolle antagligen kommer dominera marknaden lika dant som 48XX-serien gjort på grafikkortsidan.
Jag tror inte Deneb har mycket att komma med, men vilken jag väljer beror på detta:
Pris?
Upplåsta Multiplier?
Energiförbrukning?
Överklockningspotential?

Samt priser och "fluff" på prisvärda moderkort.

Det är i dagsläget lika stora odds att jag väljer Deneb som att jag väljer Nehalem.

Om man bara kunde vrida fram klockan en månad eller så grr
Vill ha tester!!!
Vill veta NU! Och få ett slut på denna eviga väntan.

Hela datorindustrin kan ju göra en gråhårig i förtid... "Företag X lanserar ny teknologi!! Företag Y presenterar nya uppgifter på sin nya Blaha Blaha!. Företag Z, bäst prestana i hela världen om sju miljoner ÅR!!!"... eller så känns det ju, såfort någonting kommit, så väntar man på nästa smaskiga nyhet. Jag kommer ju fan aldrig till skott eftersom det hela hela tiden kommer nåt nytt

GRWAAAAAAAAAAAAAAAAGH!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
i7 - det är namnet och kommer inte ändras oavsett hur mycke ni gnäller pojkar...
Ska man diskutera löjliga namn kommer inte i7 ens i närheten av nintento Wii... Fjolligt värre.

Trist att folk bara gnäller så fort det är nånting :/
Vi borde sprudla av glädje snarare eftersom denna prolle antagligen kommer dominera marknaden lika dant som 48XX-serien gjort på grafikkortsidan.
Jag tror inte Deneb har mycket att komma med, men vilken jag väljer beror på detta:
Pris?
Upplåsta Multiplier?
Energiförbrukning?
Överklockningspotential?

Samt priser och "fluff" på prisvärda moderkort.

Det är i dagsläget lika stora odds att jag väljer Deneb som att jag väljer Nehalem.

Om man bara kunde vrida fram klockan en månad eller så grr
Vill ha tester!!!
Vill veta NU! Och få ett slut på denna eviga väntan.

Hela datorindustrin kan ju göra en gråhårig i förtid... "Företag X lanserar ny teknologi!! Företag Y presenterar nya uppgifter på sin nya Blaha Blaha!. Företag Z, bäst prestana i hela världen om sju miljoner ÅR!!!"... eller så känns det ju, såfort någonting kommit, så väntar man på nästa smaskiga nyhet. Jag kommer ju fan aldrig till skott eftersom det hela hela tiden kommer nåt nytt

GRWAAAAAAAAAAAAAAAAGH!

Vi är bra på att klaga i Sverige, tillhör våran kultur eller något.
Wii? Är väl rätt coolt, snarlikt ett engelskt slang för ett manligt könsorgan.
Håller med dig iaf, bättre kunde Nintendo. Är ingen fanboy då jag trots allt äger både X360 och Wii samt ska köpa en PS3 bara det kommer något till den som motiverar inköp.

i7 blir säkert fin, men känns som det är för mycket snack om irrelevanta saker just nu. Det intressanta är ju just det du tar upp, sånt som intresserar oss som vill klocka våra system och jag har då inte hört något om det. 3,2GHz versionen för 999 dollar är förmodligen upplåst lika som med dagens Core 2 Extreme prollar. Tvivlar starkt på att intel släpper på multipeln även för billigare processorer.

Det är bara att köpa det som passar bäst för tillfället att det kommer nytt går inte göra något åt så är bara att försöka acceptera läget. =/