Därför slutar VIA tillverka styrkretsar

Permalänk
Melding Plague

Därför slutar VIA tillverka styrkretsar

Redan för ett år sedan ryktades det om att VIA planerade att sluta tillverka styrkretsar till Intel och AMD:s plattformar. Nu har har företaget gått ut med mer information om framtidsplanerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tråkigt, bra att dom inte bara går i graven iaf och fortsätter göra andra saker.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk

sånt här är både bra och dåligt för företaget i sig själv. skulle intel och amd gått i konkurs så skulle även via gått i konkurs då de sålt kretsar till de då de var underleverantörer.

Nu när de är fristående så kan de leva ut sig själva lite. fråga är väl om via kan konkurera med intel och amd

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ge oss nyheter om Via openbook.
Jag vill köpa
När kommer den ut? Hur mycket kommer den kosta?

Permalänk

Vill också ha VIA OpenBook!

Permalänk
Medlem

Ett ganska så förståndigt beslut. Jag håller mig iaf bara till intel eller AMD chipset nuförtiden och det verkar jag inte vara ensam om

Permalänk

coolt. hoppas dom lyckas bra med nano

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
sånt här är både bra och dåligt för företaget i sig själv. skulle intel och amd gått i konkurs så skulle även via gått i konkurs då de sålt kretsar till de då de var underleverantörer.

öh.. i den osannolikheten att det skulle hända skulle ju snarare VIA bli enormt stora från idag rätt marginella. de skulle få tillverka både korkar och chipsen till dem samt allt annat, och nästan enda delen av marknaden som hade sörjt AMD och Intel (för annat än *host* ..konkurrensen) vore datorspelare och vissa grafiker och liknande troligen.

enda problemet VIA skulle få är att de då hade helt saknat kapaciteten att mätta marknaden, vilket hade gjort deras korkar dyra och exklusiva till skillnad mot idag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Min första tanke var "gör dom fortfarande chipsets".

Senaste erfarenheten av ett Viachipset var till en polares dator för mängder av år sedan, och f-n va skiten krångla. Och ja, chipsetet var boven den gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Min första tanke var "gör dom fortfarande chipsets".

Senaste erfarenheten av ett Viachipset var till en polares dator för mängder av år sedan, och f-n va skiten krångla. Och ja, chipsetet var boven den gången.

Äh, de krånglar nog inte mer än andra chipset. Bara en gång hade jag problem med ett chipset från VIA då deras K8T800-nordbrygga inte ville aktivera AGP-accelerationen på ett x700pro (ett PCI-E-kort egentligen men med AGP-brygga). x700-kortet fungerade däremot perfekt i ett annat moderkort med nforce3. Men bortsett från det så har K8T800-mobot inga problem med andra grafikkort och kan köra dem i AGP8x och fast write och vad som nu stöds.

Ska du klaga så tror jag nVidia's chipset förtjänar det mer även om de kan ha sina goda sidor de med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant faktiskt. Med stor sannolikhet så kommer vi ha tre stora aktörer för oss konsumenter. Kul!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Richard Brown verkar ha en sympatisk inställning till konkurrensen med Intel och Intel som företag. Det tycker jag inger respekt. Det finns ingen anledning till pajkastning. VIA:s produkter måste hålla på sina egna meriter.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

tänkte direkt på kt 133 och 266, bra chipset! hoppas dom inte kånkar bara!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
tänkte direkt på kt 133 och 266, bra chipset! hoppas dom inte kånkar bara!

Har du verkligen testat dessa chipset? Har du då testat att maxa pci-bussen också?

Hoppas att du hade säkerhetskopia på det viktiga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Äh, de krånglar nog inte mer än andra chipset. Bara en gång hade jag problem med ett chipset från VIA då deras K8T800-nordbrygga inte ville aktivera AGP-accelerationen på ett x700pro (ett PCI-E-kort egentligen men med AGP-brygga). x700-kortet fungerade däremot perfekt i ett annat moderkort med nforce3. Men bortsett från det så har K8T800-mobot inga problem med andra grafikkort och kan köra dem i AGP8x och fast write och vad som nu stöds.

Ska du klaga så tror jag nVidia's chipset förtjänar det mer även om de kan ha sina goda sidor de med.

Var inget direkt klagomål utan mer ett konstaterande. Och visst, VIA har nog säkert gjort fler lyckade chipset än nVidia.