Nano bättre än Atom – enligt VIA

Permalänk
Medlem

Vilket skitsnack, en Asus EEEPC med samma processor i testet klarar ju utmärkt av att spela upp samma video i samma upplösning och kvalitet.

se länken

http://www.engadget.com/2008/08/04/via-nano-trounces-intel-at...

Permalänk
Medlem

Finns det något satt pris på Nano?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
kommer jag köpa nån av dom lär det defenetivt bli VIA:s

visst atom drar kanske mindre ström men båda e ju nere på så låga nivåer att det knappt gör till eller från. det e resten av datorn som gör den största skillnaden.

Visserligen. Å andra sidan så måste man väl köra vias chipset om man väljer Nano? I så fall ska det mycket till innan jag väljer det alternativet. Har kört Via förr och känner ingen dragning till att testa igen.

Inväntar hellre ett chipset från intel som är anpasset direkt till Atom.

Permalänk
Medlem

Både Intel och Via håller på att ta fram tvåkärninga CPU:er för ändamålet. Det ryktas om lanseringar i slutet på året. Även AMD håller på med detta.

Jag tittade på tillgängligheten i samband med nyheten "Atom kontra Nano" för några dagar sedan http://www.sweclockers.com/nyhet/8070-intel_atom_stalls_mot_v...

Enligt förhandsbesked skulle Intels Atom börja dyka upp "i dagarna" hos några leverantörer. Tillgängligheten för Nano är okänt.

Ni som tänker köpa det första Atom-kortet bör vara medvetna om att den saknar "vanliga" kortplatser. Om ni tänker ansluta ett grafikkort, TV-kort eller liknande så kontrollera först att ni kan få tag i ett lämpligt kort för den "lite udda" kortplatsen till ett rimligt pris. Vias Nano har en vanlig kortplats och två minnesplatser. Anledningen till avsaknaden på Atom-kortet sags vara att Intel infört begränsningar för tillverkarna.

Har ni utrymme för µATX-formatet (normalt 244*244mm) så finns det många bättre alternativ på marknaden. Ett AMD690V+en billig Sempron eller t.o.m. Athlon kostar ungefär som Atom-kortet. Har ni råd, så finns även betydligt bättre alternativ i 170*170mm som dessa kort har. AMD780G+Athlon X2 4850e lösning drar ca 35W i viloläget och ungefär 40W mer än Atom- och Nano-korten då båda kärnor arbetar för fullt i 2.5 GHz.

Edit: De som listar priser på Atom-korten verkar ligga på området 500-650 kr + frakt. Via har sagt att Nano kommer att prissättas som en direkt konkurrent till Atom så priset borde ligga "i närheten". Mao. mycket lägre än de Via-kort som finns tillgängliga i handeln idag.

Allt beror naturligtvis på vad man tänkt använda korten till. Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

PC PERSPECTIVE
At idle the VIA Nano uses just about 3 watts more power but at full load that changes dramatically. The VIA CPU spikes the system as high as 77.5 watts while the Intel Atom processor JUST crosses the 60 watt barrier

Samma källa hävdar även att:

Citat:

These kinds of power comparisons are incredibly insightful and you can clearly see how both teams of CPU designers have made trade offs for the either power consumption or speed. The VIA Nano L2100 is able to perform these tasks faster (by as much as 30% in some cases) while still using less total energy than Intel's Atom

Samt deras slutsats:

Citat:

Both the VIA Nano and Intel Atom processors and platforms have their own positives and drawback but it was really the VIA Nano L2100 processor that impressed me the most. Coming from a very small CPU design team here in the US, the Isaiah architecture is able to outperform Intel's similarly priced and placed Atom processor while offering a much more open platform design.

Lite mycket citat men av deras test att dömma får åtminstonde jag uppfattningen av att det är Nano som är det mer intressanta av de två alternativen då den tycks ge bättre prestanda per watt jämfört med Atom

Test: http://www.pcper.com/article.php?aid=597&type=expert&pid=1

Permalänk
Medlem

OH NOEZ! Jag kan inte spela upp 1080p på min 10"-skärm!

/Cry

Ring Sverker Olofsson!

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
För mig är det mer intressant hur energieffektiva de är..
Drar Nano betydligt mer ström är den ju inte så aktuell i vilket fall.

håller me där. men inte viste jag att det va såhär illa.nåja dom har väl fuskat på något sätt som alla brukar göra.
Och inte fan ser man en film i 1080p på en sån liten skärm.

Permalänk
Medlem

ArsTechnica använder ett lämpligare nätaggregat i sitt test (Enermax 250W) och man ser också att skillnaderna i effektförbrukningen minskar (länk till sidan http://arstechnica.com/reviews/hardware/atom-nano-review.ars/...)

Om man tar hänsyn till att Atom-kortet formodligen är samma kort som börjar säljas nu, medan Nano är ett förproduktionsexemplar, så borde Via rimligen kunna minska effektförbrukningen åtminstone i viloläget innan dessa börjar dyka upp i affärerna. Troligen drar Nano-kortet fortfarande mer i fullt ös. Men oas. är den lite kraftfullare, så påståendet att Atom är energieffektivare blir lite av en halvsanning, eller hur.

Jag hade planerat att använda Atom-kortet för ett eget projekt pga det låga priset. Jag skippar Atom, och väntar tills priset på Nano blir tillgängligt. Om det blir klart högre går jag istället för "riktiga grejer". Jag är visserligen extremt prismedveten, men inte direkt fattig.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Beställde ett Gigabyte GA-GC230D i dag, om Via:s visar sig bättre får det väl bli ett sånt när det väl kommer ut.
Tillgång är viktigare än pris/prestanda på kommande prylar.
Har aldrig lidit av att jag uppgraderat.
Blir ju ändå bara en bil, båt eller köksdator så det kvittar.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
OH NOEZ! Jag kan inte spela upp 1080p på min 10"-skärm!

/Cry

Ring Sverker Olofsson!

Men visst skulle det vara trevligt att ha möjligheten att koppla datorn till en stor tv/projektor och ha möjligheten att köra 1080p.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

hoppas Via håller i framtiden också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hACmAn
Men visst skulle det vara trevligt att ha möjligheten att koppla datorn till en stor tv/projektor och ha möjligheten att köra 1080p.

Mjo, och jag tror allt att folk som fläskat ut stor kosing för en grym 1080p-projektor kommer använda sin EEE PC som främsta källa.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Vilket skitsnack, en Asus EEEPC med samma processor i testet klarar ju utmärkt av att spela upp samma video i samma upplösning och kvalitet.

se länken

http://www.engadget.com/2008/08/04/via-nano-trounces-intel-at...

Varför man överhuvudtaget skulle vilja spela HDfilm på Eeepc vet jag inte

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Inaktiv

bumpa inte

Permalänk
Medlem

Men jag gillar att bumpa, dessutom är ju en vecka inte tillräckligt för att folk ska börja gnälla, fast tydligen inte

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Inaktiv

Jo, det beror på om det tillför något eller inte ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNfragiq
Mjo, och jag tror allt att folk som fläskat ut stor kosing för en grym 1080p-projektor kommer använda sin EEE PC som främsta källa.

Du tar aldrig med dig din utrustning till vänner eller föräldrar?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.