Nvidia gör förlustkvartal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Trodde detta var en site för dator intresserade men tydligen så är det en fan site för ATI. Trist att det skall finnas samma attityder kring hårdvara som som för fotbollslag. Snart så får man väl stryk på krogen om man säger att man har ett Nvidia kort i datorn. Pinsamt minst sagt...

Men du, du kanske inte förstår att så länge det är bra konkurrans på marknaden så producerar både nvidia och ati billigare och bättre kort. utan konkurransen så skulle utvecklingen inte gå framåt i samma takt och priserna skulle inte pressas lsom dom gjorts nu, när nvidia har känt eld i baken från ati.

Det är konsumenterna som gynnas!

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem

Ati mot Nvidia hulliganer på hårdvaro mässor. Ati skulle helt klart vara polackerna i dagsläget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeReK
Är väl inte så stor andel som köper de dyra korten?. Antar att de vill tjäna Så stora pengar som möjligt på de billigare korten. Så verkar ju X2 enligt testerna vara hur bra som helst.

Det roliga är ju att det är det som folk klagat på Nvidia om hela våren.
Tycker man gott får rikta beröm eller kritik för samma saker åt båda tillverkarna.
Det är lite för mycket fotbollshuligantänk här på forumet..."vi mot dom". Vaddå vi mot dom? Det är två grafikkortstillverkare för sjutton, deras huvudsyfte är att gå med vinst och tillverka bra grafikkort. Det spelar mig noll roll vem som gör kortet, bara det är bra och billigt. Därför är det bra med flera tillverkare och de konkurrerar med varandra.

Har väldigt lite förståelse för fanboys.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Lustig slutledningsförmåga hos vissa.
Att nVidia gått lite sämre beror knappast på att ATI/AMD i dagarna släppte ett nytt grafikkort, resultatet av det lär synas tidigast på nästa kvartalsrapport.
Vill man veta anledningen till "raset" är det bara att läsa artikeln och använda lite sunt förnuft.

"I juli varnade Nvidia att kvartalsrapporten för andra kvartalet skulle innehålla en utgiftspost på nästan 200 miljoner dollar, som avsätts för att täcka reparation av defekta mobila grafikkort. Den slutgiltiga versionen av kvartalsrapporten avslöjar en förlust på totalt 120 miljoner dollar."

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Men du, du kanske inte förstår att så länge det är bra konkurrans på marknaden så producerar både nvidia och ati billigare och bättre kort. utan konkurransen så skulle utvecklingen inte gå framåt i samma takt och priserna skulle inte pressas lsom dom gjorts nu, när nvidia har känt eld i baken från ati.

Det är konsumenterna som gynnas!

Trista inlägg och fotbollsattityd har inget med hårdvara att göra.
Tycker bara det är jävligt trist att läsa sånt.
Har för övrigt 2st maskiner hemma med 4870.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer Nvidia med nya kort till bättre priser och bättre prestanda än ATI/AMD. Det får ödet och tiden avgöra

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Skadegjädje

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Fy fan VDn över Nvidia erkänner att ATI är värdiga konkurrenter?!

Det visar ju i alla fall tendenser på intelligens. För att bli bättre måste man veta var man står...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Man ska inte lägga så stor vikt på vad kvartalrapporten vissar när aktien fortfarande steg efter beskedet. Detta är en indikation på att marknaden har förtroende att nVidia kommer fortsätta dominera ekonomiskt och marknadsmässigt trots en tillbakagång.

Jag ser det som positivt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
En del av flinen skall ses mot bakgrund, av alla kaxiga uttalanden Nvidias sinnessjuke VD kommit med, under vintern och våren.
Det visade sig att dessa var helt utan substans.
Dom har ju även kört med en hel del fula knep.
Nvidia kommer säkert igen, men visst vore det trevligt om ATI klättrade lite, så att vi i alla fall får två ganska jämnstarka aktörer.
ATI är fortfarande Underhunden, men nu har den börjat bita tillbaka och det rejält.

Hade varit nöjd med detta uttalande om det inte berodde på att detta inte har nånting med AMD att göra...
Att nVidia gått back beror ju på deras mobila grafikenheter vad jag kunde läsa av nyheten... inget annat
Om nVidia går minus pga 4000-serien återstår att se.

Jag ser att fler har missuppfattat nyheten totalt.
Det är bra om man läser först, yttrar sig sen

Jag är verkligen intresserad av att se hur 4000-serien påverkar nVidias ekonomi.
Det vore bra om man kan fortsätta få produkter för en vettig slant, datormarknaden blir alltid dyr när ett företag försöker klämma ut så mycket som möjligt för varje komponent, detta händer lätt om ett och samma företag inte får någon direkt konkurrens.
Jag vet inte om ATI någonsin satt överpriser på sina produkter ens när de var marknadsledande för några år sen.
Visst fanns det dyra kort då med, men inte över 4000, nvidia säljer ju grafikkort för över 6000, till och med 7000 som 8800Ultra låg på ett tag.
Men då andra sidan va 8800Ultra bäst under en väldigt lång tid, helt ohotad.
Hoppas att ATI jobbar på en ny modell redan, för nvidia kommer innan årsskiftet ganska troligt fått fram någon produkt som kan utmana 4870x2, det är jag ganska övertygad om.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Förhoppningsvis kommer Nvidia med nya kort till bättre priser och bättre prestanda än ATI/AMD. Det får ödet och tiden avgöra

Det bästa grafikkortet fram tills idag (snart) har varit GTX 280. Den enda nackdelen med det kortet är att det är lite för dyrt, och det finns nog inga marginalar att sänka det jätte mycket med heller.

Om man läser denna tråden kan man få uppfattningen att det är AMD som släppt bäst grafikkort. Fast benämningen "bäst" syftar hos vissa på pris/prestanda, lämpligast kort för just vissa ändamål eller endast prestanda hos dem som skiter ut pengar

Så vad är egentiligen bäst? Och vad syftar bäst på i generella sammanhang?
- För mig är det endast prestandan som har betydelse, så länge grafikkortets pris ligger inom rimliga gränser (därför utesluts Tesla exempelvis). Om där finns ett annat grafikkort som presterar bättre, så är det inte bäst.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Hade varit nöjd med detta uttalande om det inte berodde på att detta inte har nånting med AMD att göra...
Att nVidia gått back beror ju på deras mobila grafikenheter vad jag kunde läsa av nyheten... inget annat
Om nVidia går minus pga 4000-serien återstår att se.

Jag ser att fler har missuppfattat nyheten totalt.
Det är bra om man läser först, yttrar sig sen
--Text--

Japp det är bra om man läser nyheten innan man skriver.

Från nyheten.

Nvidias vd Jen-Hsun Huang är besviken över resultatet, men förklarar förlusten med att konkurrensen varit hårdare än vad som tidigare förutspåtts. Överlag har grafikkortsförsäljningen dessutom försvagats.

"Our Q2 financial performance was disappointing. The desktop PC market around the world weakened during the quarter. And our miscalculation of competitive price position further pressured our desktop GPU business."

Min understrykning.

Är det någon här som tror att priskriget mot ATI:s HD3000 serie inte har kostat Nvidia någonting?

Japp detta är desutom innan HD4800 serien, följdfrågan blir; hur blir resultatet för Q3?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter för nvidia... bra för oss.

Permalänk
Medlem

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Trodde detta var en site för dator intresserade men tydligen så är det en fan site för ATI. Trist att det skall finnas samma attityder kring hårdvara som som för fotbollslag. Snart så får man väl stryk på krogen om man säger att man har ett Nvidia kort i datorn. Pinsamt minst sagt...

Alla företag som kör med fulmetoder och visar sig nonchalanta och kaxiga förlorar folks respekt. Är de samtidigt stora och har gott om pengar medan deras konkurrent har det svårare så är det ganska naturligt att folk blir glada av att se oddsen jämnas ut. Det gynnar konsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipstah
Dåliga nyheter för nvidia... bra för oss.

Det är väl aldrig bra att resurser spenderas i onödan och att kort får kastas bort?
Det är ingen av oss konsumenter som tjänar på det och kommande kort lär garanterat inte bli billigare pga det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Det är väl aldrig bra att resurser spenderas i onödan och att kort får kastas bort?
Det är ingen av oss konsumenter som tjänar på det och kommande kort lär garanterat inte bli billigare pga det.

Jo, det är bra för oss att ett sketen monopoliskt företag som LJUGER om att utveckling är onödigt och kallar AMD OCH INTEL för SKITFÖRETAG för att dom inte håller med, och som (nvidia) SKYLLER på ANVÄNDARNA när det är 100% öppenbart att det är nvidias fel (defekta kort). Dessutom ljuger dom i pressmeddelanden.

Hallelujah för att nvidia går i förlust, jag kan inte vara gladare idag.

AMD ge oss stereoskopiska drivisar nu

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Fan va billigt det är med grafikkort nuförtiden. Man minns ju tiderna då det allra fetaste grafikkortet kunde kosta över 6 lök. Det här är så jävla sweet alltså!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Jo, det är bra för oss att ett sketen monopoliskt företag som LJUGER om att utveckling är onödigt och kallar AMD OCH INTEL för SKITFÖRETAG för att dom inte håller med, och som (nvidia) SKYLLER på ANVÄNDARNA när det är 100% öppenbart att det är nvidias fel (defekta kort). Dessutom ljuger dom i pressmeddelanden.

Hallelujah för att nvidia går i förlust, jag kan inte vara gladare idag.

AMD ge oss stereoskopiska drivisar nu

jo jisses, snacka om fanboyism med gigantiska skygglappar
o_O

Men... visst. AMD är säkerligen änglar, frälsarna och kommer börja skänka bort grafikkort av bättre kvalitet, bara de blir nummer 1.
De har till 100% aldrig ljugit och allt NVidia säger är ju lögn. Det vet väl alla? Måste uppenbarligen också drömt att AMD baktalat Nvidia på samma sätt.

....Please?
Öppna gärna fönstret och andas lite verklighet i dina påståenden också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
Jo, det är bra för oss att ett sketen monopoliskt företag som LJUGER om att utveckling är onödigt och kallar AMD OCH INTEL för SKITFÖRETAG för att dom inte håller med, och som (nvidia) SKYLLER på ANVÄNDARNA när det är 100% öppenbart att det är nvidias fel (defekta kort). Dessutom ljuger dom i pressmeddelanden.

Hallelujah för att nvidia går i förlust, jag kan inte vara gladare idag.

AMD ge oss stereoskopiska drivisar nu

Jag skäms över att vara medlem här när jag ser sådana uttalanden. Är du fem år och sitter i sandlådan eller är du bara efterbliven?

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

man får hoppas att de lär sig av sina misstag. och att det inte kommer upprepas. mitt näst kort blir dock förmodligen ett ATI.

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Skit samma om de går dåligt då och då. Bara nvidia och Ati har råd att utveckla nya snabbare grafikkort.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

Visste att det inte skulle säljas lika mycket grafikkort i år. Mainstream-folket uppgraderas grafikkortet ungefär var 2-3 år och eftersom nästan varande en köpte 8800GT förra året kommer det dröja innan de uppgraderar. Kollar man på Steams marknadsundersökning så hade de flesta 6600GT innan 8800GT släpptes och efteråt hade de flesta 8800GT. Inte så konstigt om försäljningen går ner efter så många nyss har uppgraderat. Bara hardcore-folk uppgraderar var sjätte månad.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Seriöst asså jobbiga ungar eller vad det nu är. Ni skriver samma sak i varje tråd! "Woohoo! ATI! WOOHOO!" lägg ner nu, jädra huvudvärk.
dock har jag införskaffat 2 4870 ska bli nice att prova ifall prestandan lever upp till förväntan.
(detta känns lite dubbelmoral, sry)

Permalänk
Medlem

Men alltså...
Nu måste alla ATI fanboys stödköpa lite Nvidia-kort.
Utan Nvidia, ingen konkurrens, ingen konkurrens, inga billiga ATI kort

Fram med plånboken era ATI fanboys

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Trodde detta var en site för dator intresserade men tydligen så är det en fan site för ATI. Trist att det skall finnas samma attityder kring hårdvara som som för fotbollslag. Snart så får man väl stryk på krogen om man säger att man har ett Nvidia kort i datorn. Pinsamt minst sagt...

Du borde få stryk om du går omkring och snackar grafikkort på krogen, det finns annat i den terrängen att prata om!

Men allvarligt, nVidia har varit lite kartiga, och får därför en liten knäpp på nosen. Men det blir snart bra igen!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Japp det är bra om man läser nyheten innan man skriver.

Från nyheten.

Nvidias vd Jen-Hsun Huang är besviken över resultatet, men förklarar förlusten med att konkurrensen varit hårdare än vad som tidigare förutspåtts. Överlag har grafikkortsförsäljningen dessutom försvagats.

"Our Q2 financial performance was disappointing. The desktop PC market around the world weakened during the quarter. And our miscalculation of competitive price position further pressured our desktop GPU business."

Min understrykning.

Är det någon här som tror att priskriget mot ATI:s HD3000 serie inte har kostat Nvidia någonting?

Japp detta är desutom innan HD4800 serien, följdfrågan blir; hur blir resultatet för Q3?

Ja AMD's prissänkningar på 3870 och 3850 lär ju ha fått nVidia sänka priser på främst 8800 gt. AMD hade mycket bra yields på dessa kort och det var även 55 nm teknologi vs. 65 nm. Självklart har detta gjort sitt, men å andra sidan, hur många fler kort har inte nVidia sålt än ATI.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippo
Jag skäms över att vara medlem här när jag ser sådana uttalanden. Är du fem år och sitter i sandlådan eller är du bara efterbliven?

Instämmer helt verkar vara dags att leta upp en annan site/forum tror jag.

Permalänk
Hjälpsam

Vilka brösttoner det blev här!
Nvidia har känt till att dess grafikkretsar för lapptop varit defekta sen förra året, men valde att tiga om det i ett halvår, sånt kostar pengar.
Dom har kört med ett antal fula och vilseledande knep, som har gett dom sämre rykte, sånt kostar pengar.
Dom har minskat sin vinstmarginal på grafikkort för att hålla tillbaka ATI:s försäljning och vinst, förhoppningen har nog varit att få ATI på knä, sånt kostar pengar.
Dom lägger ut massor för att få spelutvecklare att optimera för Nvidia men inte ATI, sånt kostar pengar.
Om det inte vore för pengarna för att delvis städa upp efter dom trasiga grafikkretsarna, skulle dom gjort vinst.
Nvidia är fortfarnade mycket större än ATI dom har mycket mer pengar i kassan och mer resurser.
Det vore bra för oss konsumenter om det blev mer jämnt mellan ATI och Nvidia.
Ja folk här tycker att det skall kosta att bära sig illa åt.

Ändå gråter ni.

Lägg upp en Video på youtube ni också.

http://www.youtube.com/watch?v=kHmvkRoEowc&feature=related

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ratatosk: Jag kommer söka upp dig och skära ut din cpu för det där. Ja menar länka till en film som e så sjuk att man nästan dör av skratt...
(Skämt hoppas du kan ta de på ett kul sätt)

Vad gäller nyheten.. priskrig är bra för konsumenten.. lite synd att nVidia lagt lite väl mycket pengar till sin mutbudget de borde kanske sluta med det, (säger inte att ATi inte mutar säger bara att deras mutbudget är mycket mindre)

O ja jag köper mestadels ATi kort, Jag får mer prestanda för mina pengar då. Har inget emot nVidia mer än att jag för länge sedan fick 2 defekta kort direkt efter varandra (altså jag skickade tillbaka ett trasigt kort o fick ett nytt trasigt) därav köper jag bara de billigare ATi korten.

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|