Permalänk
Medlem

vostro 1310

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?reconfig...

har fått en konfiguration på vostron 1310 utan 8400gs och med x3100 för 7400sek.

Ringde och bad om att få välja bort 8400 gs pga defektiviteten. Skiljer dock endast 400kr, men känns fortfarande väldigt prisvärt, eller?

Möjligt jag kan få student rabatten också går loss på ca 7000.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en 1310 för strax under 6000 kr. 2Ghz, 2GB ram, 160gb hdd, TrueLife, Bluetooth, X3100.

Den tycker jag var rätt prisvärd :). Har frågat om studentrabatt på Vostro, men då dessa är menade för småföretag så gäller inte rabatten dessa enligt Dell-chatten.

Kikade nu, samma setup som jag betalade 6400 för inkl frakt kostar nu ca 7200...

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Chatten sa också man inte kunde byta ned sig i konfigurationerna

Hum, den andra konfen jag kollade på hade samma som den du beställt, kanske inte behöver 90gb, bättre cpu, draft och BT musen Den borde ju gå lite svalare.

edit:
då kommer jag behöva köpa till en extra mus och senare en extern hdd det går ju på 1000sek tsm så man kanske ska ta erbjudandet ^^,

Permalänk
Medlem

Priserna har ändrats lite, se edit ovan.

Verkar vara en rätt stabil liten dator. Macbook är ju rätt angenäm också, men dyrare. Har inte riktigt tid och ork att lära mig nytt operativsystem och sånt heller.

Stor nackdel med Dell, lång leveranstid och dyr frakt

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

jag ringde nyss och beställde 3 veckor leverans och 7500 fattigare

Jo, den fick ju samma specs som en MB. Ska reta min flickväns klasskompisar som köper dyra mac grejer.

Fast den är lite större och inte lika fin men 2500 billigare

edit:
det blev ingen mer rabatt.

edit2:
1,8Ghz, 2GB ram, 160gb hdd, Bluetooth, X3100

bytte ned mig till den konfen utan trulife och den långsammare cpun. Så sparade 1500. kännde inte behovet av wlanet eller blåtandsmusen eller cpun eller hddn.

Hoppas man blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Sitter och tittar lite på en Vostron jag också då jag letar en liten, smidig bärbar kring 5k.

Ska användas till webb, film och lite photoshop.

Någon som fått sin eller hunnit testa en på annat håll?

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt leveranstid Nästan så jag blir sugen på att avbeställa. Antar att det tar lång tid då man får välja delar själv. Hur som helst står det fortfarande "Din beställning förbereds för tillverkning", vilket det gjort sedan 30/7 :). De påstår dock fortfarande att den ska dyka upp innan eller på den 25e.

EDIT:
Tar tillbaka ovanstående... Kollade precis, nu står det 9/9e... Idioter, jag måste ha den till skolstarten den 1/9.. Tack Dell.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Surt med leveranstiden!

Finns det inga möjligheter att koppla 1310:an till sin TV/motsvarande?

Permalänk
Medlem

jag har avbeställt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
jag har avbeställt

Varför?

Permalänk
Medlem

Äntligen har den kommit.

Trevlig liten sak. Lite tjock kan tyckas, men så är den väldigt sval också. Macbooken är ganska mycket tunnare.

Om någon har frågor så svarar jag gärna.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Får min nästa vecka, förutsatt att Dell lyckas hitta min betalning *humpf*

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hade med problem med att Dell inte har koll på betalningen......surt

Visa signatur

Stationär: C2D 6600@2,4 GHz
Bärbar: DELL Vostro 1510
Notebook: Lenovo S10e

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad sjutton dom håller på med egentligen... Det syns klart och tydligt att pengarna dragits och alla siffror är rätt, men inte fan kan dom hitta dom... Dålig reklam för dom i vilket fall, tycker ju att ett ledande företag som dom skulle kunna klara ett och annat...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ja de lämnar lite att önska innan datorn kommer... Först drogs det pengar, sen sattes de tillbaka in och drogs igen senare. Dessutom skulle den kommer 25e eller tidigare enligt prognosen de gav, sen ändrades det till 9/9 men dök tillslut upp den 26e. Mycket konstigt... Hur som helst nöjd med den.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Någon som kör med 6-cellsbatteriet och i sådana fall har ngn aning om vinsten i drifttid samt om det sticker ut eller på annat sätt ser annorlunda ut än orginalbatteriet?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Har läst recensioner angående det där, och nej, det sticker inte ut mer, vilket är anledningen till att jag tog det... Har för mig att jag läste att de fick en driftstid på 3,5+ timme under surfande...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Kan konfirmera 6 cellsbatteriet inte sticker ut. God batteritid, med energisparläget på så säger batteriet 3h 30 min+ när jag surfar.

Intressant detalj jag lade märke till nu är att processorn faktiskt bumpar upp till 2.2ghz ibland vid belastning, jag beställde 2ghz modellen. Visserligen bara i korta bursts, men ändå

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaddanL
Kan konfirmera 6 cellsbatteriet inte sticker ut. God batteritid, med energisparläget på så säger batteriet 3h 30 min+ när jag surfar.

Intressant detalj jag lade märke till nu är att processorn faktiskt bumpar upp till 2.2ghz ibland vid belastning, jag beställde 2ghz modellen. Visserligen bara i korta bursts, men ändå

Har läst recensioner där man tycker att datorn tyst, vad tycker du?

Hur är kvaliten rent allmänt? knarrar det lite här i där?

Permalänk
Medlem

Knäpptyst när man surfar och inte gör något processorkrävande, då håller den sig cpun kring 50 grader och jag tror inte ens fläkten snurrar alls. När den sen går över 55 så snurrar fläkten upp lite i varv och man kan tydligt höra fläkten om man sitter i ett tyst rum. Inte så fruktansvärt oljud direkt, men man kan höra den. Dock snurrar den bara en kort stund för sen är den kyld igen och blir knäpptyst. Ett himmelrike i jämförelse med min tidigare HP med 2.2ghz X2 som snurrade hela tiden oavsett belastning i princip. Riktigt nöjd med denna. Enda negativa är väl eventuellt tjockleken som lämnar lite att önska, men denna är i princip en förutsättning för kylningen. Anledningen till att den känns tjock är att när den står på bordet så står den på små fötter som höjer själva datorn ca 5mm. 5mm blir ganska mycket på en dator som inte är supertunn från början.

Kvaliteten är vad jag hittills upplevt fin, inget att klaga på. Inget knarrade vare sig här eller där. Min HP var det värre med och den kostade betydligt mer.

Enkel hyfsat kraftfull dator utan några större negativa egenskaper bortsett från tjockleken då. (Bör tilläggas att den inte heller är löjligt tjock, men hade gärna fått vara tunnare).

Styrplattan är liten, men utan tvekan tillräcklig.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Ok, ligger nära tillhands för en beställning nu. Vill ju ha datorn snart och med tanke på Dells leveranstider så är det nog bra att vara ute i god tid.
En till fråga har jag dock. Alla ni som beställt en 1310, har ni kört med Vista eller XP? Så vitt jag förstått så kan man bli nedgraderad till XP om man vill, vilket då innebär beställing via telefon antar jag. Är ju inte överdrivet förtjust i Vista om man säger så...

PS. Måste även passa på att tacka alla er som verkligen svarar på våra frågor med detsamma. All cred till er! DS.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Jag körde på Vista, iom att nergraderingen skulle ha kostat 500 kr extra... Så ansåg inte att det var värt det, får helt enkelt leva med Vista på den när den nu kommer... Men helt riktigt, telefon är det som gäller då, ring en säljare och fråga om saker du är osäker på om inte annat, "min" säljare är jättetrevlig och hjälper till för fullt med att hitta pengarna och allt nu... Självklart, eftersom hon vill sälja...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hehe ja den som sköter snacket hos Dell får säkert en pinne i orderboken och därmed steget närmare en lite högre lön i slutet av månaden.

Personligen har jag inte haft några problem med Vista, med ett undantag för Creatives drivrutiner för ljudkort för något år sedan när jag hade en stationär dator med X-Fikort. Annars bara bra erfarenheter.

Jag köpte min för 6400 inkl frakt och den består av:
C2D 2ghz (bumpar till 2.2 nån nanosekund ibland )
2GB ram
TrueView-skärmen (tillägg idag)
Webkamera (tillägg idag)
Bluetooth (tillägg idag)
160GB HD.
Priserna på Vostron ändras veckovis i princip och jag tror jag kom riktigt billigt undan, idag går motsvarande nästan på en tusenlapp till om jag inte sett fel.

Allt som allt är jag väldigt nöjd. Billigt, snabbt, bärbart. Hittar inget som motsvarar detta till samma pris. Macbook är typ närmast fast kostar typ 4000 kr mer. Köp, helt enkelt.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Så där, då var den beställd.
Var lite skumt när jag ringde dem först. Tjejen på privatavdelningen hävdade envist att jag inte kunde beställa en Vostro som privatperson då jag måste ha org.nr. och företagsnamn. Däremot sa hon att jag kunde lägga en beställning på nätet. Märkligt sa jag då det ju inte borde ha någon betydelse för dem vart man lägger beställningen. Nej men så är det sa hon.
Då provade jag att ringa företagsdelen istället men blev där vidare privatavdelningen och hamnade hos en lustig och hjälpsam kuf som inte verkade lägga någon vikt vid att jag skulle ha en företagsdator som privatperson. Tur var väl det.

Denna konfig. blev det:
C2D T5670 1,8 GHz
2 GB RAM
TrueLifeskärm
Bluetooth
160 GB HDD
6-cellsbatteri

Totalpriset landade på 5702,5:- inkl. moms och frakt. Inte illa för en sådan kompetent och liten dator måste jag säga!

För att klargöra detta med nedgraderingen av Vista till XP så kostar den egentligen ingenting att göra. Problemet är att Pyttemjuk inte vill att man ska köra med XP och bara ger möjligheten till nedgradering för Vista Business eller Vista Ultimate vilket medför den extra kostnaden. Men visst, i stort sett kostar den ju 500:- extra om man nöjer sig med Vista Home Premium.

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Haha, sedär, det var ju också en variant... Du beställde nästan exakt samma konfig som mig förutom att jag sket i truelifeskärmen... Och att jag tog 8400m GS-kortet... Dell hittade min betalning idag också, datorn är satt i produktion, förhoppningsvis kommer den under nästa vecka Vi blir några stycken med 1310:or här, det är bra, stor chans till support!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Betalade jag 700kr för 200mhz? Hmm... Vad kostar den uppgraderingen från 1.8 egentligen?

Vad är egentligen 8400GS kapabelt till? Tror ni man kan få tag på ett sådant i efterhand om man skulle bli sugen?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Den uppgraderingen kostar 740 kr i dagsläget...

Ingen aning om exakt vad det klarar av, men då jag kommer ägna mig åt CAD och allt möjligt tänkte jag att det var lika bra att ha lite mer kraft än från X3100... Men jag förväntar mig att iaf kunna spela BF2 på spelbara inställningar och lite andra enklare spel, så att man har något att göra på bussar och liknande... Kan återkomma med besked om den saken om förhoppningsvis en vecka...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Visst är det så Paddan, uppgraderingen till 2 GHz var pinsamt dyr måste jag säga. 740:- tycker jag inte det är värt, om man nu inte ska ha datorn till lite mer krävande jobb då vill säga.

Vad gäller 8400 GS så har jag tyvärr bara hört talas om alla problem med att de var defekta och skapade mycken irritation hos tidiga XPS-ägare. Nu ska Nvidia ha löst det hela med ny mjukvara, något som säkert kanske fungerar men jag vill helst slippa just den kretsen.

Om jag inte minns helt fel så var det en snubbe som hävdade att X3100-kretsen dög till visst spelande. Minns inte om han nämnde WoW på låga inställningar eller ej men krävande strategispel såsom FM och liknande där grafiken inte har så stor betydelse borde nog funka. Vet du ngt om det Paddan?

Visa signatur

Antec P182 | Corsair HX750 | Asus Z87-PRO | i5 4670K | Corsair vengeance LP DDR3 1600 MHz 2x8 GB | Asus GTX 660 2 GB | Intel X25-M 80 GB | Samsung 840 120 GB | WD Caviar "RE2" 500 GB | Asus DRW-1814BLT | Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

WoW kan du ju driva på gamla Geforce4-kort så det är nog inga som helst problem...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Nån som har en bild på sin 1310 att dela med sig utav?

Har kollat in bilderna på Dell's hemsida med det vore kul att se nått hämtat från verkligheten också