AMD och Nvidia om processorer och designval

Permalänk

Jag tror att utvecklingen av grafikkorten kommer gå samma väg som processorerna dvs. en CPU med flera kärnor istället för en cpu med en ensam kärna. Tror alltså att AMD har den bästa taktiken.
"tillsammans är vi starka"

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas en viss förvirring i denna tråd. Frågan som tas upp i nyheten berör designvalet med de allra senaste GPU-generationerna av högprestandagrafikkort från NVidia resp. AMD. De flesta vet att båda företagen lanserat X2 kort tidigare.

NVidia valde singelprocessor i 280/260-serien för högprestandasegmentet medan AMD valde dubblering av en "enklare" processor i 4870X2 och 4850X2. Jag tror att AMD valde denna design främst för att den är mera kostnadseffektiv.

Tittar man på spel i låga upplösningar så presterar samtliga dessa grafikkort ypperligt. Eventuella skillnader är normalt irrelevanta. Prestandan överskrider mer än väl behovet.

När upplösning och detaljkvalité ökar, så ökar också skillnaderna. Några enstaka spel verkar vara bättre optimerade för NVidia, och GTX280 är lite snabbare än 4870X2. Att spel överhuvudtaget skulle vara optimerade för X2-korten är mycket osannolikt. Ändå är 4870X2 mycket snabbare än GTX280 i många spel. 4870X2 verkar helt enkelt ha mera hästkrafter. I genomsnitt är 4870X2 klart snabbare än GTX280. Framtida drivrutinsoptimeringar gynnar förmodligen X2 mer. Det skall nog till ett under om 55 nm versionerna skall ändra detta prestandaförhållande.

Tittar man på effektförbrukningen så har 200-serien fördel under last. Även om kvoten prestanda per watt skiljer sig mindre.

Det vi vet idag är att 4870X2- och 4850X2-designen presterar bättre och kostar mindre att ta fram. Vi får väl se om NVidia väljer samma design med nästa GPU-generation. Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
x1900 oxh x1950 mot Gf7xxx

Jo du har antagligen rätt men serierna överlappar varandra, så lite svårt att få en bra jämförelse. Sedan minns man alltid lite fel:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd

hehe Ati tippar på tå för att inte bli upptäckta av jätten som kan äta upp dom xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
hehe Ati tippar på tå för att inte bli upptäckta av jätten som kan äta upp dom xD

Du verkar ha missat den feta dykningen Nvidia aktier har tagit på sistone ?! Det är nog snarare Nvidia som tippar på tå. Minns inte så länge sen när deras (idiot) VD skulle "whip open a can of whoppass on Intel" men det uteblev.
Har en känsla att deras VD kommer börja leta efter nytt jobb rätt snart.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Multi gpu lösningar vill ju både nVidia och ATI ha, det är ju bara frågan om de ska vara på samma kort eller inte. SLI och Crossfire...

Jag tycker att det är lite lustigt att nvidia inte vill ha flera gpuer på samma kort, jag ser stor potential i att ha en vanlig fet gpu och en lite sämre gpu på samma kort. Där den lite sämre står för fysikberäkningarna och den snabbare kör på som vanligt. nVidia har ju snackat mycket om fysikberäkningar med gpu...

Men visst känns det lite som att historien upprepar sig med grafikkort istället för processorer...

Skön bild som sagt

Permalänk
Medlem

Jätten Nvidia är ju en jätte elefant och ATI är ju två ninja möss liksom, elefanter är dessutom rädda för möss... Tänk då NINJA MÖSS xD OMG!

Permalänk
Medlem

Den där bilden va ju riktigt fräck XD

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Du verkar ha missat den feta dykningen Nvidia aktier har tagit på sistone ?! Det är nog snarare Nvidia som tippar på tå. Minns inte så länge sen när deras (idiot) VD skulle "whip open a can of whoppass on Intel" men det uteblev.
Har en känsla att deras VD kommer börja leta efter nytt jobb rätt snart.

äh sabotage ju xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Jätten Nvidia är ju en jätte elefant och ATI är ju två ninja möss liksom, elefanter är dessutom rädda för möss... Tänk då NINJA MÖSS xD OMG!

Det är inga möss, det är minielefanter. Blind o trög man kan vara... ahaha

Permalänk
Medlem

Tycker det här känns väldigt mycket som hela karusellen som AMD och intel körde när de kom på att multicore faktiskt hade fördelar över en enda kärna, även om den enda gick i absurda hastigheter.

Hoppas bara de är smarta nog att faktiskt lära sig någonting av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Roligt att se att så många svänger kappan efter vinden,
Kan hitta flera av er som relativt nyligen var extreme nvidia fanboys, då nvidia var herre på täppan.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murmeldjur
OffT:
Jag vågar nästan inte skriva i SweClockers forum längre. Hur man än uttrycker sig kommer man upplevas som en gnällig fanboy.

Heh ja tänk sedan om +1 år när Larrabee är med i racet, tänk om alla här går och blir Intel-fanboys non-stop i flera månader. Det ska bli kul att (ev) se.

On topic:
Jag gillar bilden. En alternativ bild kunde vara en pimpad Nvidia husbil mot ATIs två ihopsvetsade Volvokombis.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Tycker att 4870x2 bevisar ganska bra att man får bäst pris/prestanda med dubbel gpu
Vart skaffar man Ninjaelefanter btw ^^

Permalänk
Medlem

Det är ju slutresultatet som räknas, så svårt att säga på förhand att en teknik automatiskt skulle vara överlägsen den andra (jo kanske med strömförbrukning o dyl). En av grejerna är ju att de 2 enklare chippen måste klara av att utföra samma tunga arbete som den ensamma kraftfullare, så att båda når upp till samma slutresultat - annars kanske vi sitter med ett kort som levererar ögonblödande snygg grafik med med fps-drops här o där, samt ett system som inte klarar riktigt lika höga grafikinställningar, men som går snabbt som fan på dom lite lägre. Det är där jag ser att en ev skillnad kan uppstå, hur många GPU's AMD trycker på så lär dom ju inte kunna mäta sig bildkvalitetsmässigt med en dubbelt så avancerad nVidia-krets - dom kan bara göra ett snabbare jobb på den grafiknivån dom klarar. Kanske jag har helt fel, isf får någon slå mig på fingrarna och tillrättavisa mig. Annars är det ganska spännande tider nu med flera processorer på samma kort/kärna, synd bara att mjukvarusidan inte hänger med.

Permalänk

Nu funkar ju även ATIs single GPU-kort rätt bra för ögonblicket. Så länge man har har en bra grund tror jag att Dual-GPU kan bli riktig intressant.

Permalänk

Det handlar inte så mycket om teknik utan mer om tajming. Ni som är äldre minns säkert att 3dfx var ganska tidiga med dubbla grafikkort eller fler processorer på samma bräda. Och se vad resultatet blev för dom.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Jim
Det handlar inte så mycket om teknik utan mer om tajming. Ni som är äldre minns säkert att 3dfx var ganska tidiga med dubbla grafikkort eller fler processorer på samma bräda. Och se vad resultatet blev för dom.

För 3Dfx var det mer en nödlösning eftersom de inte hade någon processor som kunde kontra Nvidias Geforce. SLI fanns ju innan Riva TNT till och med. I förlängningen blev det ett fulhack alltså.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Finns garanterat för och nackdelar med båda lösningarna. Jag vill gärna se vad GT200 på 55nm åstadkommer och hur AMD/ATI då svarar. RV770 på 45nm?

Spännande spännande. Är dock Jävligt kul att se att konkurensen mellan de två hårdnat till.

Frux: Amen. Jag tänker inte läsa kommentarer efter sida 1.

Nu har jag sagt mitt lilla, trevlig bild btw. Röda ninja elefanter.

ATI kommer med 40 nm tidigt nästa år och då kommer de att återta prestandatronen om nvidia då lyckats sno den ännu, vilket jag är inte är säker på.

Permalänk
Medlem

Denna bild då

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Intressant artikel! Håller dock med IceDread om att strömförbrukning, pris etc är viktigare än hur de löst problemen.

Gillar Nvidifanten

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

älskar bilden fick mig osökt att tänka på introt till jönssonligan och den svarta diamanten måste nog ladda hem...eeh .. hyra den! ...

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk
Medlem

hum

tror jag läst nån stanns om lite prblem med 2x kort
typ som hackigit i spel eller så ,kan inte nån tala om för mig vad som
är negativt med X2

har läst men hittar inte igen
vet att spel måste väl ha stöd för CF/sli (även det är ett X2 kort)

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD/ATI är på rätt spår men som jag skrivit i andra trådar så är jag besviken på utveckling av deras X2.

Det är märkligt att ATI som har som strategi att köra dual-GPU i deras high-end segment inte lyckats förbättra tekniken mer i deras andra generation X2.

Tidiga rykten sa (bland annat från HardOCP) att R700 till skillnad från R680 inte bara skulle vara CF på ett kort...men det var precis vad det blev, med allt som det innebär (dubbelt minne, väldigt beroende av drivrutiner, micro stuttering).

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Denna bild då

http://www.thg.ru/technews/images/nvidia_vs_ati-030508.jpg

X och Y!
Ha ha, mycket bra den också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har alltig vart Nvidia fanboy. Men tycker VD:n bara skämmer ut sig och borde släppa sin stolthet som sagt och börja göra x2 kort. Billgare och bättre prestanda. Men hoppas Nvidia samlar kraft igen och sänker priserna och gör ett nytt bra kort som knäcker ATI totalt. Bara tiden som kan avgöra hur detta kommer gå. Dock gillar jag lite att ATI slår tillbaka lite så Nvidia inte är så kaxiga längre och priserna gå ner. Bra jobbat av ATI måste jag säga.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ac3R
Jag har alltig vart Nvidia fanboy. Men tycker VD:n bara skämmer ut sig och borde släppa sin stolthet som sagt och börja göra x2 kort. Billgare och bättre prestanda. Men hoppas Nvidia samlar kraft igen och sänker priserna och gör ett nytt bra kort som knäcker ATI totalt. Bara tiden som kan avgöra hur detta kommer gå. Dock gillar jag lite att ATI slår tillbaka lite så Nvidia inte är så kaxiga längre och priserna gå ner. Bra jobbat av ATI måste jag säga.

Jag förstår inte riktigt på vilken sida du står. Du ändrar dig i varje mening.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jag förstår inte riktigt på vilken sida du står. Du ändrar dig i varje mening.

Och snackar lite konstigt också. Om vi tar denna mening:
"Men tycker VD:n bara skämmer ut sig och borde släppa sin stolthet som sagt och börja göra x2 kort"

---
Det enda som egentligen har hänt är att AMD faktiskt lyckades med en serie grafikkort och nVidia fortsätter att försöka följa upp sin helt otroliga 8800-serie.
Nu har AMD lyckats bra och nVidia har väl inte heller gjort bort sig rent prestandamässigt. Det intressanta är vad de båda företagen går plus på respektive grafikkort.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jag förstår inte riktigt på vilken sida du står. Du ändrar dig i varje mening.

Som sagt folk vänder kappan efter vinden

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Inaktiv

Hmm, Rv770 är knappast en "enklare" grafikprocessor än GTX, HD4870 är så bra att det kan konkurrera mot GTX 280 och besegra det när båda överklockas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Du verkar ha missat den feta dykningen Nvidia aktier har tagit på sistone ?! Det är nog snarare Nvidia som tippar på tå. Minns inte så länge sen när deras (idiot) VD skulle "whip open a can of whoppass on Intel" men det uteblev.
Har en känsla att deras VD kommer börja leta efter nytt jobb rätt snart.

Jag gillar inte heller hans kaxiga attityd. Snart får Huang sota för sin dumdristighet.