Datorbutiken lägger ut logistiken på entreprenad

Permalänk
Medlem

mm fast komplett har de orgasmiskt smidiga hämtbutikerna

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

bomber3 - När datorbutiken.com startade köptes allt till order, ingenting fanns på hyllan. Ladan blev senare, och den som vill se "ladan" i dagens skick (lätt utbyggd) kan klicka "Butiker" på hemsidan. Det arbetssätt vi kommer att tillämpa framöver är likt "köpa till order", med en väsentlig skillnad - varorna finns på lager! OK, det är inte vårt eget lager men vad spelar det för roll - kunden märer ingen skillnad annat än bättre lagerhållning och snabbare leveranser.

MultiMan - Priset är en viktig faktor, precis som blomqvist nämnde, och sortimentet kan med detta breddas. Vi har tagit stryk för lagerhållning och leveranser länge av olika skäl, och det handlar nog mer om att skala bort något man inte är riktigt bra på än att förlora en konkurrensfördel. Du som kund har ju inget att vinna på att vi driver ett eget lager om vi inte är bra på detta och om vi istället, genom att lägga det externt, kan erbjuda dig ett bättre lagerfört sortiment och snabbare leveranser, eller hur? Ett exempel är Inet som kör ett liknande koncept, vad tillför de marknaden i din mening för en jämförelse?

alexander_e_b - HD4870 tyckte vi skulle bygga större lager, det är ju inte riktigt aktuellt.. Kopplingen var "Just In Time"-diskussionen. Vi har ganska stora lagerlokaler, men vår logistikpartner har ännu större och framför allt - mer på lager. Framöver kommer vi lista leveransdatum för kommande artiklar och för artiklar på enskilda ordrar utifrån vad vår logistikpartner listar till oss vilket ger större tillförlitlighet. Att det varit lite si-och-så med datumen vi listar idag beror på att vi ibland listar datum från distributörer vi inte handlar varan hos vilket alltså kommer att ändras inom kort.

j01m3 - Avveckling av icke lönsamma butiker kostar mycket pengar och ingick givetvis inte i planen vid samgåendet. Konkurrensen på marknaden har dessutom hårdnat extremt de senaste åren med uppköp och sammanslagningar, exvis Komplett/inWarehouse. Utslagningen på marknaden är stor, nu senast SHG, och för oss som är kvar handlar det mycket om att hitta vägar framåt. För oss som inte tillhör de allra största handlar detta mycket om att liera oss med duktiga partners för att bli duktigare och sänka kostnaderna, som nu senast med logistiken.

Allmänt gäller att med denna logistiklösning på plats kommer datorbutiken.com erbjuda snabbare, säkrare leveranser från centralt lager med större tillgänglighet, bra för kunderna och för oss då kostnaderna för detta är väsentligt lägre än för att driva motsvarande logistik själva.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk

SHG är tillbaka sen länge med en ny ägare.

Starka varumärken klarar sig alltid i slutändan, vilket jag är övertygad även kommer ske med DB

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Personligen känner jag mig inte oroad, så länge datorbutiken kan hålla sina leveranstider och samma priser. Det jag irriterat mig på förut är beräknade leveransdatum till deras lager som hade en tendens att skjutas upp ett flertal gånger. Jag räknar med att detta inte kommer vara något problem i framtiden med dessa logistiska förbättringar!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de förbättrar sin leveranstid avsevärt, det här var min andra beställning i rad som tog en vecka att få trots att varorna var i lager.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på DHL som är logistikföretaget, men jag kan ha fel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Jag hoppas de förbättrar sin leveranstid avsevärt, det här var min andra beställning i rad som tog en vecka att få trots att varorna var i lager.

Har precis lagt en beställning, där samtliga varor skulle finnas på lager. De kommer tidigast att levereras om en vecka, enligt DB.

Man undrar vart gränsen går för bedrägeri? Men det är klart, jag kan ju alltid avbeställa om jag inte orkar vänta. Oavsett så kommer jag att tänka till en gång extra innan jag beställer från DB nästa gång.

Permalänk
Medlem

Så här bra gick det av att JME och datorbutiken.com gick ihopa.
Och åter blir det dem anställda och kunderna som förlorar i långa loppet.
Och jag tror inte det blir dhl som tar över driften utan den går väl till någon grossist.
Så det slutar väl med ett mindre sortiment också då.
Tur att vi har Komplett och Dustin med sina stora sortiment kvar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
MultiMan - Priset är en viktig faktor, precis som blomqvist nämnde, och sortimentet kan med detta breddas. Vi har tagit stryk för lagerhållning och leveranser länge av olika skäl, och det handlar nog mer om att skala bort något man inte är riktigt bra på än att förlora en konkurrensfördel. Du som kund har ju inget att vinna på att vi driver ett eget lager om vi inte är bra på detta och om vi istället, genom att lägga det externt, kan erbjuda dig ett bättre lagerfört sortiment och snabbare leveranser, eller hur? Ett exempel är Inet som kör ett liknande koncept, vad tillför de marknaden i din mening för en jämförelse?

Ingenting alls. Anledningen till att jag handlar Corsairs nätagg (och delvis FSP) därifrån är därför att de var de första som sålde dem till vettiga priser och hade ok leveranstider. Jag köper inget annat därifrån.

Allt övrigt som jag handlar till mig och andra sker från Dustin trots att jag blir illamående varje gång jag ser Dustins nya VD framför mig och deras kraftigt försämrade kundservice. Dock, och detta är den springande punkten, de levererar fortfarande till dagen efter 99,9% av gångerna. Detta i kombination med ett stort sortiment gör dem till vinnare. Tyvärr egentligen. Hade det funnits någon fullgod ersättare hade jag bytt in an instant.

Bortsett från din fråga; Hur ni kan visa lagersaldo från levererantörer ni inte ens handlar av stärker ju inte direkt förtroendet för er. Det förklarar dock många mycket märkliga leveransförseningar.

För konkurrensens skull på den begränsade svenska marknaden hoppas jag att ni tar er igenom denna kris. Kan ni erbjuda samma leveranstider, konsekvent, och lite bättre priser än Dustin, så handlar jag gärna av er igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Multiman - Vi visar inte lagersaldo (i lager) från leverantörer vi inte handlar från, men leveranstiden har olyckligtvis slagit blint. Detta fenomen har uppstått av att antalet distributörer vi jobbar aktivt med minskat, men deras s.k prisfiler (soriment + pris) har legat kvar i systemet och tuggat på som vanligt. Att vi handlar på färre ställen är inte bara en följd av att begränsade limiter utan har successivt minskat sedan samgåendet med JME för att effektivisera inköpsarbetet. Men det var en parantes, nu kommer den lösningen byggas om från grunden och en del i detta är att presentera korrekta lagersaldon och datum man kan lita bättre på.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
SHG är tillbaka sen länge med en ny ägare.

Starka varumärken klarar sig alltid i slutändan, vilket jag är övertygad även kommer ske med DB

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7913...
Vet inte om det handlar om speciellt starka ägare faktiskt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
mm fast komplett har de orgasmiskt smidiga hämtbutikerna

Kan bara hålla med

Visa signatur

Jag har ingen signatur.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7913...
Vet inte om det handlar om speciellt starka ägare faktiskt.

Itbutikken äger inte SHG

Som du själv ser i länkarna så köpte SHG upp itbutikken för ett par år sen. I våras så började det gå dåligt för SHG som då konkade (började med att dom satte itbutikken i kk) men räddningen kom när dom blev uppköpta av proshop.dk som har betydligt bättre kreditrating.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
Itbutikken äger inte SHG

Har jag påstått det?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Har jag påstått det?

Vet inte vart du ville komma med din länk isf fruit.

Vad påstår du?
Vad tror du att du vet egentligen?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
Vet inte vart du ville komma med din länk isf fruit.

Vad påstår du?
Vad tror du att du vet egentligen?

Att ägarna till SHG/Itbutikken lät Itbutikken gå i konkurs, var det något mer du inte förstod?
En butik äger inte och driver en butik, människor gör det.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Att ägarna till SHG/Itbutikken lät Itbutikken gå i konkurs, var det något mer du inte förstod?
En butik äger inte och driver en butik, människor gör det.

SHG lät Itbutikken gå i konkurs då de helt enkelt inte var lönsamma (detta var inte det enda bolaget i koncernen som försattes i konkurs) samt fula sig lite med garantier. Detta kan mycket möjligt ha varit ett krav från Proshop.dk. Att försätta ett företag i konkurs är inte ett tecken på att den nya ägaren har dålig kreditrate, dom har ju trots allt ett utav de största (i branchen) norska investbolag i ryggen. Det handlar helt enkelt om att säkra sin investering.

Du har fortfarande inte kommit med några konkreta bevis på att Proshop.dk är en dålig ägare?

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in a bodybag
SHG lät Itbutikken gå i konkurs då de helt enkelt inte var lönsamma (detta var inte det enda bolaget i koncernen som försattes i konkurs) samt fula sig lite med garantier. Detta kan mycket möjligt ha varit ett krav från Proshop.dk. Att försätta ett företag i konkurs är inte ett tecken på att den nya ägaren har dålig kreditrate, dom har ju trots allt ett utav de största (i branchen) norska investbolag i ryggen. Det handlar helt enkelt om att säkra sin investering.

Du har fortfarande inte kommit med några konkreta bevis på att Proshop.dk är en dålig ägare?

Proshop kanske har bra kreditrating, ja. Men det beror med största sannolikhet på att dom ägs och styrs av Elbodan.
I övrigt tror jag inte du vet vad du pratar om, du verkar inte ens läsa mina inlägg innan du besvarar dom.
SHG lät för övrigt inte Itbutikken gå i konkurs, det var ägarna av Proshop.dk (Som i sin tur ägs av Elbodan.) som lät detta ske. Shg äger/ägde för övrigt inte Itbutikken, var har du fått det ifrån??. Både SHG och Itbutikken var till för någon månad sedan att betrakta som från varandra fristående självgående "dotterföretag" till Proshop.dk vilka i sin tur är till 67% ägda av Elbodan.

Ganska offtopic nu va?
För min del är nu denna SHG/Itbutikken/Proshop/Elbodan-debatt över.
Back to topic.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

"Proshop kanske har bra kreditrating, ja. Men det beror med största sannolikhet på att dom ägs och styrs av Elbodan."

Se mitt tidigare inlägg.
"dom har ju trots allt ett utav de största (i branchen) norska investbolag i ryggen"

"SHG lät för övrigt inte Itbutikken gå i konkurs, det var ägarna av Proshop.dk (Som i sin tur ägs av Elbodan.) som lät detta ske."

Se mitt tidigare inlägg:
"Detta kan mycket möjligt ha varit ett krav från Proshop.dk"

"Shg äger/ägde för övrigt inte Itbutikken, var har du fått det ifrån?"
Itbutikken och Multimediaexperten har varit under SHG´s ägo (kontroll om du nu så vill)
Vart får du dina uppgifter ifrån? bolagsverket?

Det jag inte förstod var ditt "Vet inte om det handlar om speciellt starka ägare faktiskt."

Efter lite googlande så verkar du ha kommit fram till det jag påstått hela tiden, nämligen att Proshop är en stabil ägare som förhoppningsvis lyfter tillbaka SHG på marknaden.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Samma sätt som att ett företag hyr in från manpower, dom tjänar in skapliga pengar via det att då är de inga arbetsgivar avgifter och andra medkostnar som tillkommer när man har egen personal.

Det kostar betydligt mer för ett företag att hyra in än att anställa, men företag hyr in för tillfälliga produktionsökningar, och för slit och släng yrken så dom slipper sjukskrivningar och arbetsskador ^^ eller tror du manpower bjuder på alla omkostnader så förtaget bara behöver betala den inhyrdas lön?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

kaya m.fl - Den lösning vi valt kan varken jämställas med att hyra in personal från bemanningsföretag, eller med att köpa in en renodlad logistiklösning där någon annan bara flyttar varorna. Vi kommer i vårt upplägg inte bara lägga ut hanteringen av produkterna utan även köpa in delar av dem från vår partner vilket möjliggör en avsevärt lägre kostnad för hanteringen än traditionella logistiklösningar - vår partner tjänar ju pengar även på produkterna och den ökade volymen, och hanteringen av dessa finns där delvis ändå - med eller utan oss.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se