Nytt på vattenkylningsfronten

Permalänk
Melding Plague

Nytt på vattenkylningsfronten

Datorentusiaster som inte nöjer sig med vanlig luftkylning har bättre prylar att tillgå. Tillverkare som Koolance och Swiftech håller vattenkylningen vid liv.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fint fint . för de som kör vattenkylt

EDIT: kan det inte komma något nytt inom luftkylare

Visa signatur
Permalänk

Äh man får prova vattenkylning när min burk blir "lanburk"

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

20% mellan GTX och GTZ tycker jag hörs lite mycket. Om det stämmer lär det ju vara riktit lockande.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Jag som har funderat på vattenkylning ett tag nu, fast först nya komponenter kanske:)

Bra att det kommer vattenblock så att det inte dör ut. Verkar bli mindre och mindre folk som kör med vatten!

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Medlem

Soft.. synd att det ska vara så dålig tillgänglighet i sverige på vattenkylnings produkter

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Koolance är la ändå inga höjdare när det gäller block. Är det inte aluminium? Nytt swiftech block däremot kan vara intressant för många.
Vattenkylning är roligt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Jag övervägde vattenkylning till min q6600 men då den inte går över 65grader vid 100% load @3.6GHz med luftkylning så tycker jag att kostnaden för att kunna klocka den 10 eller kanske 20% högre inte är i proportion till prestandavinsten om jag skulle gå över till vatten.
Den är hyfsat tyst (adda 120mm på en scythe ninja) så ljudnivån är heller ingen anledning till att byta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle skrämma liv i den gamla vattekylningen igen

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem

Finns ju inget att köpa här i Sverige.

Sen är det väl ingen ide att köpa dyra vattenblock till Gkort eftersom gkorten åldras alldeles för fort för att det skall vara värt den saken.

Cpu och Nordbrygga är en annan sak.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

jag förstår inte poängen i att köpa vattenblock som kostar nästan lika mycket som halva grafikkortet...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Enda anledning jag finner med Vatten kylning e att kunna bygga en tyst hög prestanda maskin... för om du ska köra 4870x2 i cross så lär de inte hjälpa vilket chassi du har. de kommer låta som hell ändå. en polare kör så i sitt 182 se med BE-quiet dämpning i och visst de enda man hör e gaffena när dom får jobba hårt. annars e den ju tyst... och jag själv har hellre ett as litet chassi med LC kitt brevid. ser bättre ut enligt mej.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
jag förstår inte poängen i att köpa vattenblock som kostar nästan lika mycket som halva grafikkortet...

haha , är man ett freak som jag , som lägger 30.000:- om året på att uppgradera datorn så är 1500:- för ett vatten block lika säkert köp som det är för somliga att lägga detta på krogbesök 4 ggr i månaden.......
Man vill ju maxa datorn om det så bara är 10-20%.
Men håller med om att CPU och nordbrygge block står sig längre en ett grafikkort block. Datorbutiken håller ju med vattenkylning men inte med de märken jag vill ha...

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Enda anledning jag finner med Vatten kylning e att kunna bygga en tyst hög prestanda maskin... för om du ska köra 4870x2 i cross så lär de inte hjälpa vilket chassi du har. de kommer låta som hell ändå. en polare kör så i sitt 182 se med BE-quiet dämpning i och visst de enda man hör e gaffena när dom får jobba hårt. annars e den ju tyst... och jag själv har hellre ett as litet chassi med LC kitt brevid. ser bättre ut enligt mej.

Men när korten jobbar hårt (när man spelar) så kanske man inte bryr sig så mycket om ljudet från fläktarna, utan mer om ljudet från högtalarna, som borde överrösta komponenterna..

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Enda anledning jag finner med Vatten kylning e att kunna bygga en tyst hög prestanda maskin...

Så med vattenkylning går det att bygga en maskin som både är tyst, hög och har prestanda?
Kanske är något för mig då. Med luftkylning, som jag kör nu, får jag bara till prestandan i låga maskiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Enda anledning jag finner med Vatten kylning e att kunna bygga en tyst hög prestanda maskin.

hur får du den tyst eftersom man använder ju fläktar till att kyla radiatorn ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
hur får du den tyst eftersom man använder ju fläktar till att kyla radiatorn ?

Tillräckligt stor radiator behöver du ingen fläkt. Kör själv med Zalmans Reserator-lösning som ju är helt tyst, inga fläktar och kyler som den bästa luftkylningen du kan hitta i princip.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Har en 6850 klockad till 4Ghz och ett 8800GT, båda kylda med Zalmans reserator 1. Lådan är knäpptyst minus ngt litet ljud från hårddisken. Satte i vattenblocket för 8800 häomdagen och sänkte temperaturen vid full från cirka 85-90 till cirka 41. ALDRIG jag kommer att kyla en burk med högljudda fläktar:)

(Båda blocken från Zalman, rekommenderas grymt:)

Permalänk

Usch Koolance...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Spelar inte så stor roll att man inte kan köpa i Sverige när Coolerkit.dk har allt.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Koolance är la ändå inga höjdare när det gäller block. Är det inte aluminium? Nytt swiftech block däremot kan vara intressant för många.
Vattenkylning är roligt!

Koolance har alltid varigt dåliga men har även alltid kört med guldpläderat koppar... men 6mm kopplingar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Koolance har man aldrig triggats av. Men ojdå Swiftech!! Dom har verkligen tagit efter Thermalright's senaste/näst senaste block + EK's supreme's fräsning.
Nåja, ännu är man nöjd med GTX-versionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gatsten
Har en 6850 klockad till 4Ghz och ett 8800GT, båda kylda med Zalmans reserator 1. Lådan är knäpptyst minus ngt litet ljud från hårddisken. Satte i vattenblocket för 8800 häomdagen och sänkte temperaturen vid full från cirka 85-90 till cirka 41. ALDRIG jag kommer att kyla en burk med högljudda fläktar:)

(Båda blocken från Zalman, rekommenderas grymt:)

Bra där Inget fan av Zalman's stuff alls då men nog fan går reserators tyst alltid trots att den/dom inte är nån prestandakung.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Hade varit ett större fan av Swiftechs produkter om dom inte vore så otroligt dyra, kan få CPU/GPU/NB-block för ett lägre sammanlagt pris hos Viscool än vad ett CPU-block går på hos dom, Swiftechs block kanske har något bättre prestanda men gällande pris/prestanda så tror jag Viscool är bättre.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
hur får du den tyst eftersom man använder ju fläktar till att kyla radiatorn ?

går att köra passiv vattenkylning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
haha , är man ett freak som jag , som lägger 30.000:- om året på att uppgradera datorn så är 1500:- för ett vatten block lika säkert köp som det är för somliga att lägga detta på krogbesök 4 ggr i månaden.......
Man vill ju maxa datorn om det så bara är 10-20%.
Men håller med om att CPU och nordbrygge block står sig längre en ett grafikkort block. Datorbutiken håller ju med vattenkylning men inte med de märken jag vill ha...

Fan va cash vissa har:S Man är ju trots allt fattig student

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Trevligt med lite ljus på Vattenkylning.. Själv kör jag med ett Themaltake system, ingen aning om vad de heter med det sitter orginal i Kandalf LCS..

Någon som vet om det finns några svenska butiker som faktiskt har/kommer ha lite utav de roligare o bättre produkterna i lager?
Söker även block till HD4870 vore kul om ngn kunde tippsa om ifall de finns någonstans i sverige?

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med vattenkylning på processorn och heltäckande block på mitt 8800 GTS G92 (allt av märket Ek Waterblocks). Det enda jag hör är hårddiskarna och trots det kan jag klocka ordentligt.

Kör med ett NZXT Zero där jag har tagit bort fläktarna på sidan och tejpat igen temporärt (ska bli fönster senare), sågat ut en stor del av botten för radiatorn (har monterat hjul också så den kommer upp mer) och satt båda bakre 120mm-fläktarna på att suga ut luft ur lådan, samt sågat upp hål i taket där den lilla fläkten sitter och satt en 120mm-fläkt där som suger ut också. Så tillsammans med PSU'n har jag 4st 120mm-fläktar som suger ut luft ur chassit, genom radiatorn i golvet på lådan. Alla fläktarna är sånna där slöa tysta saker.
Blir väl till å langa upp bilder nån gång.

Vattenkylning ÄGER.

Till er som inte hittar prylar här i sverige så kan jag säga att det beror på att det helt enkelt inte finns något vettigt här. Kolla dessa sidor istället, dom säljer massa bra skit:

http://www.chilledpc.co.uk/shop/shopping_cart.php

http://www.aquatuning.de/

http://www.over-clock.co.uk/acatalog/swiftech_blocks.html

http://www.vcore.dk/shop/frontpage.html

Permalänk
Hedersmedlem

Tyst blir det med vattenkylning, tystare än med luftkylning enligt mig.
Beror nog mestadels på hur mycket radiatoryta du har platts för. Själv har jag 2st 120x3 radiatorer som står på golvet. Det enda som är dåligt för mig är att för lite av utrustningen i lådan kyls av vattenblock. därför måste jag ha fläkt i lådan för att få ut den varma luften.
Får väll som många andra beklaga på den dåliga tillgången här vi bor.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Tyst blir det med vattenkylning, tystare än med luftkylning enligt mig.
Beror nog mestadels på hur mycket radiatoryta du har platts för. Själv har jag 2st 120x3 radiatorer som står på golvet. Det enda som är dåligt för mig är att för lite av utrustningen i lådan kyls av vattenblock. därför måste jag ha fläkt i lådan för att få ut den varma luften.
Får väll som många andra beklaga på den dåliga tillgången här vi bor.

gör en vindtunnel eller något så blir det tyst ;P

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Någon som förresten vet om dessa produkter ens kommer hamna i en svensk butik innan nästa generations grafikkort kommer ut?..

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|