MSI uppfinner fiffig komboport

Permalänk
Medlem

Vi vill se MSI wind med denna port

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
jasså.. macar som är så användarvänliga och "just works" borde ju funka att stoppa usb:n i vilket hål som helst

precis, Apple har lite att arbeta med där för att verkligen skapa den ultimata idiotdatorn.

kablarna borde ju sätta i sig själva också, så vi kan bara hoppas på att den där maglock-prylen de har på strömkontakten blir standard..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hoppas det kommer externa drivar med detta gränssnitt så man slipper den extra strömkabeln till sata utan kan få den från USB snittet.

hjälper dock föga när det redan är så små USB-drivar (2.5") funkar, och stora (3.5") kräver mer än vad en USB-kontakt kan ge i vilket fall. och det gäller ju eSATA eller ej ändå då tyvärr.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Var det ingen som fattade att jag menade att det skulle komma externa HDD med den kombinerade kontakten. Så man kunde överföra datan via eSata delen och få strömen från USB delen av den kombinerade kontakten.

Skriver jag så klantigt?

Eller så vet alla redan att det ska komma strömmatning via eSata 2009 men inte jag...

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
jag menade att det skulle komma externa HDD med den kombinerade kontakten. Så man kunde överföra datan via eSata delen och få strömen från USB delen av den kombinerade kontakten.

Eller så vet alla redan att det ska komma strömmatning via eSata 2009 men inte jag...

var så jag uppfattade det iaf, men USB ger bara 5v så det är ingen hjälp för det som vore det vettigaste med eSATA. (dvs stora externa hårddiskar som funkar lite smidigare än idag)

den kontakten innehåller däremot 12v. även om det också bara är en ny halvstandard som inte kommer funka rent allmänt pga USB-diskarnas utbredning..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jaha... och var köper man en MSI dator exakt?... jag har sett någonstans på Internet tror jag att MSI även tillverkar kompletta datorsystem under eget namn men det är knappast troligt att man hittar en sådan dator i en vanlig fysisk elektronikbutik.

Men man vet ju aldrig, för bara några år sedan så kunde man bara beställa en Mac om man ville ha en, men nu är de ju överallt känns det som. Det är lite avtändande att köpa en Mac numera, när så många har en likadan. Mac har blivit mainstream och det gillar vi inte, åtminstone inte jag. Men det är inte helt oväntat med tanke på hur populariteten hos iPod, iPhone och andra digitala manicker från Apple har vuxit lavinartat de senaste åren. Många har hört talas om Apple först genom dessa. Sedan har man upptäckt att det finns mer godis från samma tillverkare. Det har elektronikbutikerna insett också och börjat anpassa sitt utbud efter efterfrågan. Det är både på gott och ont, men så är det är ju med nästan allt. Detsamma gäller även den här komboporten från MSI.

Jag tycker att det är en genial ide, oavsett vem som kom på det först, det spelar ingen roll, det är iden som räknas. Men hur väl den kommer att fungera återstår att se. Jag är ändå lite skeptisk till att den kommer att fungera problemfritt, men iden tycker jag om. Det är de små sakerna som betyder mest, för det är detaljerna som utgör helheten.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en dator med en sådan port för jag är helt emot lösningar där man måste använda extra prylar som PATA - SATA eller PATA - USB konverterare och liknande för att ansluta en hårddisk till en dator. Bara för tre dagar sedan satt jag med det problemet i knät hos min farbror. Han skulle skicka sin bärbara HP på reparation men behövde rädda några dokument. Han hade en sådan PATA - USB konverter som han kopplade till en Seagate hårddisk. Den dök inte upp under Dator i Windows Vista, och den gick inte att initiera via Datorhanteraren men fanns där på listan.

Efter att ha installerat Seagates DiscWizard för att försöka installera den så kom det upp ett meddelande om att ingen Seagate hårddisk kunde hittas på systemet och en hänvisning till att köpa en licens av programmet för att använda det. Det var en skräddarsydd version av programmet från en annan utvecklare, tror att det var Acronis. Men det är klart, datorn kunde identifiera hårddisken eftersom den kommunicerar via en helt främmande kommunikationskanal nämligen USB och via en konverterare.

E-SATA är den bästa lösningen på detta fenomen hittills där hårddisken kan kommunicera direkt med resten av hårdvaran i datorn så som det var tänkt. Visserligen är E-SATA ingen lösning för PATA hårddiskar men de används också allt mer sällan. Jag tror helt klart på den här lösningen från MSI, det kan vara riktigt skönt att ha en sådan kontakt på en bärbar dator.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Jaha... och var köper man en MSI dator exakt?... jag har sett någonstans på Internet tror jag att MSI även tillverkar kompletta datorsystem under eget namn men det är knappast troligt att man hittar en sådan dator i en vanlig fysisk elektronikbutik.

snart så:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=89827

de har ju även butiker, även om det nu inte är tätt mellan dem direkt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint