AMD tror på Radeon HD 4850 X2

Permalänk
Medlem

Och så HÄR ser det oklippta diagrammet ut, inte lika uppseendeväckande vid första anblick direkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kanonkul kort! Priset borde landa under 3000kr iaf, och då är det en jäkligt bra deal.

Nej, för där ligger de överklockade 4870-korten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Och så HÄR ser det oklippta diagrammet ut, inte lika uppseendeväckande vid första anblick direkt.

http://img137.imageshack.us/img137/9494/sdfuo9.jpg

Haha "lagom"...

Titta. SÅ svårt var det bevisligen inte att ta fram ett mera rättvist diagram...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Och så HÄR ser det oklippta diagrammet ut, inte lika uppseendeväckande vid första anblick direkt.

http://img137.imageshack.us/img137/9494/sdfuo9.jpg

Nu kanske idioterna förstår också!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Nej, för där ligger de överklockade 4870-korten...

Ehm. Ja? Men är det AMD som överklockar korten? nej, det är det inte. Om 4850x2 slår ut överklockade 4870 för att även slå dyrare GTX280 så tror jag de överklockade kortet är de som får kängan.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jo men överklockar du ett 4850 så kickar det 9800gtx "+"

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D

Permalänk
Avstängd

Hehe snyggt diagram Vad kommer detta kort att kosta? Verkar vara ett intressant kort

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Jahadu, smartass. Då är det här diagrammet också korrekt då...

http://img515.imageshack.us/img515/8955/amdjf4.gif

Så när som på några obegripliga vita sträck till vänster ser jag inget fel på diagrammet. Men det kanske ska vara minustecken?

Om det nu är minustecken så undrar jag hur du gjorde för att få negativa skala på axeln. För att om jag dividerar två positiva reella tal så blir resultatet alltid ett positivt tal. Men om du vill använda någon annan obskyr metod för att illustrera skillnaden mellan två tal bör du beskriva den ingående.

Men som sagt matematematik tycks inte vara folks starka sida på Sweclockers. Ännu svårare tycks det vara med relativa storheter som procent.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Känns obehagligt att ATI har börjat ta till sig Nvidias fulspel. Tycker att ATI är värda mkt beröm och credit för det de har lyckats med på senaste, men den där skalan är bara onödig. Visst, ur ett matematiskt sett är den helt korrekt. Jag är den första som motargumenterar de som menar på något annat, fast känns ändå fel av ATI. Bättre att vara övertygliga så att alla konsumenter har en rimlig chans att förstå sig på marknaden.

Det är nog fler företag än Nvidia och ATI som vrider siffror till sin fördel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Hur har du fått för dig det. I de flesta recensioner så ligger HD4870X2 Crossfire över 800 watt i full load. Sedan skall man komma ihåg att inte hela watttalet handlar om 12V kanalerna. Mitt 850W Zalman kan till exempel enligt specifikationerna bara leverera 768W på 12V. Lägsta rekommenderade jag har sett för två HD4807X2 är 1000W och många säger att 1200W är bra att ha om man skall köra två stycken.

Glöm inte att de 800 watt de anger är för hela systemet så det är ju inte heller där bara 12v linorna det gäller.

Permalänk

HIS har nog de "bästa" enkla 4850n (512MB och snart 1GB), med riktig dual slot kylare, bild på http://www.hisdigital.com/newimages/products/HD4850_icq4_v1_5...

Ett 4850 matas med 150W (PCI-e 6pin 75W + 75W från porten), troliga blir väl att 4850X2 matas med 75W mer, 225W. Har sett AMD info om 230W dock.

280 GTX 65nm matas med 300W (porten, 6pin + 8pin 150W) och presterar sämre än ett 230W kort

nu måste nvidia prångla ut sina 55nm ! ..så jag kan välja mellan 55nm 260GTX eller 4850X2 !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Och så HÄR ser det oklippta diagrammet ut, inte lika uppseendeväckande vid första anblick direkt.

http://img137.imageshack.us/img137/9494/sdfuo9.jpg

Jaa... Men varför skulle man vilja visa det där? Det tar mycket mer plats.
Att använda det där diagrammet är idiotiskt både statistiskt och ur marknadsföringssynpunkt.
Alla världen framgår ju klart och tydligt i det "klippta". Mycket lättare att avläsa och se procentuell skillnad.

Men man kanske måste ha läst lite matte för att förstå detta?
Det är inte "fusk" eller dåligt spel på något sätt. Det är smart marknadsföring och bra statistisk redovisning.

För övrigt kanske jag köper ett 4850X2 om kassan räcker!

Permalänk

Hur orkar ni gå upp i den här ATI vs. Nvidia diskussionen som det gällde liv? Verkar som hela den här sidan bygger på just den diskussionen.

Är väl inte så konstigt om man tycker att de kunde ha använt ett enklare diagram? Alla vet vi att många inte är särskilt källkritiska och ser att informationen kommer från ATI och att det har använt ett diagram som vid en snabb överblick visar lite märkliga resultat.

Det är väl lika illa när Nvida, ATI, Eriksson, Nokia, Microsoft etc. gör det.

Permalänk
Medlem

Så gör ju aftonbladet och alla andra blaskor... Att spy galla på att diagrammet är fel är ju bara patetiskt. Saken är att det är en "vinkling" av ett korrekt diagram som uppfattas som bättre men är i sig inte fel. Hjärnan kommer ju att reagera mer positivt på en "cuttad" version mot en hel. Samtidigt som man vill spara plats osv.

Ser inget fel på detta för vill man se det grafiskt varför inte skriva in värden i excel eller något annat kalkylprogram?
Statestik är till för att visa sina egna varor på ett bättre sätt annars skulle man lika gärna skriva i procent via text.
Fast det är inte heller uppseendeväckande.

AMD vill sälja så marknadsföringsvis har de lyckats. Alla skriver om det och skillnaden kanske inte är så stor MEN <----

Som diagrammen visar är det marginellt bättre i vissa områden och skapligt bra i andra områden "7 - 30 %"
Så nästa gång någon ska köpa ett bättre prestanda "budgetkort" och de både AMD och Nvidia ligger i samma prisklass.
Tro fan på att de väljer 4850 x2 pga att grafiskt presentation fastnar bättre än bara siffror i bakhuvudet på kunden.

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zonar
Så när som på några obegripliga vita sträck till vänster ser jag inget fel på diagrammet. Men det kanske ska vara minustecken?

Men som sagt matematematik tycks inte vara folks starka sida på Sweclockers. Ännu svårare tycks det vara med relativa storheter som procent.

/z

Bullshit, så länge som diagrammet är avsett för att lura folk så är det FEL!
Det handlar mer om moral än matematik i detta fallet.
För övrigt ligger nog IQ'n över medelvärdet här på sweclockers...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain87
Hur orkar ni gå upp i den här ATI vs. Nvidia diskussionen som det gällde liv? Verkar som hela den här sidan bygger på just den diskussionen.

För mig handlar de absolut inte om ATi vs Nvidia, det handlar om vad som är rätt och vad som är fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain87

Det är väl lika illa när Nvida, ATI, Eriksson, Nokia, Microsoft etc. gör det.

Svar ja.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Hedersmedlem

diagram hit lr dit kommer vara ett prsivärt kort i vilket fall

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treffin
Jaa... Men varför skulle man vilja visa det där? Det tar mycket mer plats.
Att använda det där diagrammet är idiotiskt både statistiskt och ur marknadsföringssynpunkt.
Alla världen framgår ju klart och tydligt i det "klippta". Mycket lättare att avläsa och se procentuell skillnad.

Men man kanske måste ha läst lite matte för att förstå detta?
Det är inte "fusk" eller dåligt spel på något sätt. Det är smart marknadsföring och bra statistisk redovisning.

För övrigt kanske jag köper ett 4850X2 om kassan räcker!

Tack för dina åsikter.. håller inte med. Ids inte diskutera saken vidare.

Permalänk
Medlem

Det är ingen ide hejsann. Det krävs en bit till av intellekt och mognad för att inse den underliggande avsikten med att använda just denna redovisning av siffrorna.

Är man så stolt så man måste förklara för alla hur man läser av detta mycket enkla, men felanvända diagram har man nog inte nått dit.

Själv erkänner jag mig lurad. Visst har jag förstått siffrorna, men undermedvetet ligger bilden av diagrammet och påverkar min inställning till produkten...

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Orkar inte sitta och läsa igenom alla kommentarer nu då jag nyss kommit hem från sjukhuset och fått en mindre rolig dom från dom... Så lär bli mycket dataspel från min sida i höst nu.

Men tänkte på att köpa ett nytt grafikkort istället för mitt 3870.
Vad tror ni ger mest prestanda/kr om man jämför med 4870 eller 4850X2?

Och vad tror ni kommer mitt nätaggregat att klara av ett 4850X2?
Menar är ju inget toppen aggregat man ligger inne på...
Annars har jag en E6420@3,5ghz,2GB, 1st hd, 1 dvd och 4 fläktar.

Aspire / Apevia AS-550W/UV/BLACK PSU 120mm
http://www.apevia.com/ProductsInfo.asp?KEY=ATX-AS550W-BK