Hypertransport 3.1 utmanar Intel Quickpath

Permalänk
Melding Plague

Hypertransport 3.1 utmanar Intel Quickpath

AMD har utvecklat en ny version av kommunikationsbussen Hypertransport. Uppdateringen är ett direkt svar på Intels Quickpath, som dyker upp i plattformar avsedda för Core 2 i7. Den nya bussen ger en del ledtrådar om framtida produkter från AMD.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Frågan är hur många som kommer att gå över till Intel när man måste köpa nytt moderkort >_>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Frågan är hur många som kommer att gå över till Intel när man måste köpa nytt moderkort >_>

Jag blir en av dem som kör med socket 1366

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Frågan är hur många som kommer att gå över till Intel när man måste köpa nytt moderkort >_>

Om man köper helt nytt och vill ha något nytt också så...

Personligen tänker jag göra det om eVGA kommer med något bra moderkort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Om man köper helt nytt och vill ha något nytt också så...

Personligen tänker jag göra det om eVGA kommer med något bra moderkort.

Precis, folk som vill köpa nytt kommer gå över till socket 1366, varför vara kvar på LG775 som kommer dö ut?

Sedan är det ju HyperTransport hos AMD som gör att grafikkorten inte flaskar som dom gör på Intel system, så man får väl hoppas att QPI är tillräckligt

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vad heter det Intel har i dagsläget? Kanske stog men jag uppfattade det inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Vad heter det Intel har i dagsläget? Kanske stog men jag uppfattade det inte.

- Socket 775, Core...2...Duo?

Permalänk

FSB heter de (front side bus). Om jag har fattat rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Precis, folk som vill köpa nytt kommer gå över till socket 1366, varför vara kvar på LG775 som kommer dö ut?

Sedan är det ju HyperTransport hos AMD som gör att grafikkorten inte flaskar som dom gör på Intel system, så man får väl hoppas att QPI är tillräckligt

Du tänker inte på alla argument här dock, visst i praktiken så är det dumt att köpa något som håller på att "dö ut", men eftersom intels nya enbart stöder DDR3 så ökar kostnaden för datorn rejält och det utan prestandavinst för minnena (för tillfället), och det är kanske inte så många som är villig att lägga de extra pengarna.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Eftersom att AMD är så efter med 45nm varför hoppar dom inte över det och går till 32nm?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk

Nu ska vi inte förhasta oss med att LGA775 socken kommer dö ut.. det är för bara några månader sedan som försäljningen av s478 kort faktiskt slutade.

O just for the record: Det är ju inte så att HyperTransport/intelvarianten gör att grafikkortet flaskar.. det är ju isf HyperTransport som flaskar...

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Eftersom att AMD är så efter med 45nm varför hoppar dom inte över det och går till 32nm?

För att dom antagligen är ännu längre efter en fungerande processor i 45nm kanske?

Permalänk
Avstängd

QPI har flera flaskhalsar, så HyperTransport 3.1 kommer bli populärare!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Både HyperTransport och QPI baseras på "Alpha-teknik". När Compaq lade ner sin kretstillverkning så jagade både Intel och AMD efter Alpha-utvecklare. Intel satte de att utveckla Itanium, medan AMD på att bl.a. utveckla HyperTransport.

HyperTransport är en flexibel teknik som klarar ”enhet-till-enhet” kommunikation, medan QPI (åtminstone än så länge) klarar bara ”krets-till-krets” trafik. En anledning varför Intel inte vill använda HyperTransport för Nehalem är att de då skulle förlora kontrollen över bl.a. moderkortskretsarna för plattformen. HyperTransport kontrolleras idag av ett konsortium och saknar licenskostnader. Enda kostnaden är en fast avgift för medlemskapet i konsortiet (som inkluderar tillgång till all dokumentation och support).

Ni som planerar köpa Nehalem och använda datorn huvudsakligen till spel bör vara medvetna om att den är främst optimerad för ”serverprogram” med sin L2/L3-mellanlagringsminne. Här är en länk till ett resonemang kring ämnet: www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=480

AMD:s 45 nm processorer lanseras om några månader. Tillverkningen av Shanghai (45 nm ”Opteron” med HT 3.1) är redan igång. Deneb (45 nm ”Phenom” med 6 MB L3) lanseras efter den.

Hare/PeSi

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
QPI har flera flaskhalsar, så HyperTransport 3.1 kommer bli populärare!

Jag säger inte att jag inte tror dig, men skulle väldigt gärna vilja se en källa på ditt uttalande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Precis, folk som vill köpa nytt kommer gå över till socket 1366, varför vara kvar på LG775 som kommer dö ut?

Sedan är det ju HyperTransport hos AMD som gör att grafikkorten inte flaskar som dom gör på Intel system, så man får väl hoppas att QPI är tillräckligt

att de just nu flaskar är en myt , det tyska forumen är inget att lita på då det inte är några seriösa tester.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag säger inte att jag inte tror dig, men skulle väldigt gärna vilja se en källa på ditt uttalande!

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/08/18/hypert...

De har inte bara skitsnack på The Inq. Bara att läsa.

Samt att QPI "kan komma upp i 6.4 GT/S".

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/08/18/hypert...

De har inte bara skitsnack på The Inq. Bara att läsa.

Samt att QPI kommer upp i max 6.4 Gb/s

Va tråkigt om det är sant. Hade hoppats på att i7 skulle bli bättre än dom nuvarande CPU. (För spelare)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
att de just nu flaskar är en myt , det tyska forumen är inget att lita på då det inte är några seriösa tester.

Phenom och AM2+ moderkort har inga större problem med grafikkort som flaskhalsar, jämfört mot Intels teknik.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort är drygt att behöva köpa, min q6600 får klara en generation grafikkort till innan den byts ut.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/08/18/hypert...

De har inte bara skitsnack på The Inq. Bara att läsa.

Samt att QPI "kan komma upp i 6.4 GT/S".

Hypertransport och QPI har samma hastighet (25.6 gb/s) men amd har lite fördelar där ja.

Men vi får se hur det blir i praktiken vi har inte fått veta så mycket om qpi.

Smart idiot , nej amd har inga problem men det har inte intel heller.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Fan AMD, sluta ge mig anledningar att skjuta upp köpet! Vill verkligen ha datorn i höst, hoppas detta finns till hands då.

Permalänk
Medlem

HT and QPI har samma maxfrekvenser (6,4 GHz) men olika databredd.

HT är upp till 32 bitar. Enligt denna sida http://en.wikipedia.org/wiki/Common_System_Interface är QPI på 5-, 10- eller 20 bitar.

Maxhastighet för HT3.1 blir m.a.o. 6.4*4B = 25,6 GB per riktning. QPI blir 6,4*2,5B = 16 GB per riktning.

Hare/PeSi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Hypertransport och QPI har samma hastighet (25.6 gb/s) men amd har lite fördelar där ja.

Men vi får se hur det blir i praktiken vi har inte fått veta så mycket om qpi.

Smart idiot , nej amd har inga problem men det har inte intel heller.

Oooh? Varför behövs klockning av FSB för att få ur all kräm ur korten då?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Oooh? Varför behövs klockning av FSB för att få ur all kräm ur korten då?

Det behövs inte. OM du ska ha ut all kräm måste du clocka en amd också , fsb sätter inte stop för sli och crossfire. Det är clockfrekvensen.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

"Det handlar med andra ord om en ordentlig ökning av bandbredden."
5GB/s är väl knappast någon större skillnad, känns som det gör varken till eller från ifall bussen kör 20,8 eller 25,8GB/s då jag har svårt att tro att processorerna utnyttjar 3.0 till fullo än ens.
PR trick är nog vad jag skulle kalla HT 3.1, AMD vill inte vara "sämre" på pappret.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Både HyperTransport och QPI baseras på "Alpha-teknik". När Compaq lade ner sin kretstillverkning så jagade både Intel och AMD efter Alpha-utvecklare. Intel satte de att utveckla Itanium, medan AMD på att bl.a. utveckla HyperTransport.

HyperTransport är en flexibel teknik som klarar ”enhet-till-enhet” kommunikation, medan QPI (åtminstone än så länge) klarar bara ”krets-till-krets” trafik. En anledning varför Intel inte vill använda HyperTransport för Nehalem är att de då skulle förlora kontrollen över bl.a. moderkortskretsarna för plattformen. HyperTransport kontrolleras idag av ett konsortium och saknar licenskostnader. Enda kostnaden är en fast avgift för medlemskapet i konsortiet (som inkluderar tillgång till all dokumentation och support).

Ni som planerar köpa Nehalem och använda datorn huvudsakligen till spel bör vara medvetna om att den är främst optimerad för ”serverprogram” med sin L2/L3-mellanlagringsminne. Här är en länk till ett resonemang kring ämnet: www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=480

AMD:s 45 nm processorer lanseras om några månader. Tillverkningen av Shanghai (45 nm ”Opteron” med HT 3.1) är redan igång. Deneb (45 nm ”Phenom” med 6 MB L3) lanseras efter den.

Hare/PeSi

Som vanligt intressant när du skriver.
Fortsätt så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det behövs inte. OM du ska ha ut all kräm måste du clocka en amd också , fsb sätter inte stop för sli och crossfire. Det är clockfrekvensen.

Så om FSB inte sätter stopp, hur förklarar det att man får ut mycket bättre minnesprestanda på ett AMD system trots mycket sämre minnen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
HT and QPI har samma maxfrekvenser (6,4 GHz) men olika databredd.

HT är upp till 32 bitar. Enligt denna sida http://en.wikipedia.org/wiki/Common_System_Interface är QPI på 5-, 10- eller 20 bitar.

Maxhastighet för HT3.1 blir m.a.o. 6.4*4B = 25,6 GB per riktning. QPI blir 6,4*2,5B = 16 GB per riktning.

Hare/PeSi

QPI har en teoretisk prestanda, HT 3.1 har redan nått höga frekvenser och de är känt sedan länge. Tror inte QPI'n kommer vara så hög som många tror att den kommer vara.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Core 2 i7?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
QPI har en teoretisk prestanda, HT 3.1 har redan nått höga frekvenser och de är känt sedan länge. Tror inte QPI'n kommer vara så hög som många tror att den kommer vara.

Förlåt, men du säger alltså att du tror bättre än andra?