IBM:s framsteg kan ge AMD fördelar

Permalänk
Melding Plague

IBM:s framsteg kan ge AMD fördelar

IBM rapporterar att de lyckats tillverka en minnescell med 22 nanometers tillverkningsteknik. Halvledarjätten har därför ett försprång gentemot Intel, som än så länge bara bara försökt sig på 32 nanometer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

vf ärom runda, vissa kärnor tex dom på kanterna är ju inte hela?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
vf ärom runda, vissa kärnor tex dom på kanterna är ju inte hela?

För att skivorna etsas med hjälp av optik. Det är inte särskilt lätt att göra fyrkantiga linser och få det rätt i hörnen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: IBM:s framsteg kan ge AMD fördelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Konkurrenten Intel tar dock IBM:s genombrott med ro. Processorjätten har redan tillverkat en hel krets med 32 nm-teknik, och anser därför inte att en minnescell med 22 nm är särskilt imponerande.

Intel har ännu inte lyckats tillverka en minnescell med 22 nm tillverkningsteknik. Däremot har de tillverkat en hel krets med 32 nm. Intel anser därför att IBM:s genombrott inte är så imponerande som det verkar:

Bara jag som tyckte att det lät lite väl upprepande?

Sjukt att dom redan är nere på 22nm och härjar...
Var inte längesen man satt där stolt med sitt 9800pro AIW som var på 150nm och svettades

Permalänk

Riktigt imponerande,, snart är dom nere på 11nm och då blir det ju lite svårare att fortsätta ;P

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: IBM:s framsteg kan ge AMD fördelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Bara jag som tyckte att det lät lite väl upprepande?

Sjukt att dom redan är nere på 22nm och härjar...
Var inte längesen man satt där stolt med sitt 9800pro AIW som var på 150nm och svettades

Hehe jo jag reagerade också på det och fick läsa igenom det två gånger. Han skrev nog det på två sätt och glömde ta bort ena;:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: IBM:s framsteg kan ge AMD fördelar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hehe jo jag reagerade också på det och fick läsa igenom det två gånger. Han skrev nog det på två sätt och glömde ta bort ena;:P

Exakt det var min tanke också
Men men alla är vi människor så nu behöver vi inte kommentera det mera utan fokuserar på nyheten

Permalänk
Medlem

hur många nm är det i en E6600 core 2 duo? =p

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cpuplexi
hur många nm är det i en E6600 core 2 duo? =p

65nm

Permalänk
Medlem

65nm?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

jag fattar inte riktigt..

skär de ut cpu's från det där blocket?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
jag fattar inte riktigt..

skär de ut cpu's från det där blocket?

Svar: ja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiN-ART
jag fattar inte riktigt..

skär de ut cpu's från det där blocket?

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr har nog Intel en poäng i sitt uttalande =/ skulle mycket hellre se att denna nyhet skulle haft mer betydelse, men precis som Intel säger så är det vilken storlek man lyckas tillverka hela kretsar i som är intressant, steget dit för IBM är större än man tänker sig. Det brukar ta lång tid mellan att få tekniken att funka och att få tillverkning av funka.

Permalänk

Har inte AMD testat 22nm?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quadspider
Har inte AMD testat 22nm?

AMD lyckades ta fram nån mindre del till ett chipset/processor i 22nm om ja inte missminner mig helt...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Läser ni överhuvudtaget nyheterna innan ni börjar kommentera?

Detta är första gången man framställt något funktionellt på 22 nm. Dessutom utvecklas processen som ett samarbete mellan flera företag inkl. AMD.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
Tyvärr har nog Intel en poäng i sitt uttalande =/ skulle mycket hellre se att denna nyhet skulle haft mer betydelse, men precis som Intel säger så är det vilken storlek man lyckas tillverka hela kretsar i som är intressant, steget dit för IBM är större än man tänker sig. Det brukar ta lång tid mellan att få tekniken att funka och att få tillverkning av funka.

Jo sant men hur dom än vrider på det så är ju 22 mindre än 32!

vågar knappt drömma om hur det kommer se ut om 10 år!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo sant men hur dom än vrider på det så är ju 22 mindre än 32!

vågar knappt drömma om hur det kommer se ut om 10 år!

om 10 år sitter vi med micro nanoxD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Jo sant men hur dom än vrider på det så är ju 22 mindre än 32!

vågar knappt drömma om hur det kommer se ut om 10 år!

med 22 nm börjar de närma sig de 0,2 nm som är en kiselatoms diameter.
Om man vill veta om det ser ut om 10 år är det bara att jämföra 1998 med idag...

Det är viss skillnad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
med 22 nm börjar de närma sig de 0,2 nm som är en kiselatoms diameter.
Om man vill veta om det ser ut om 10 år är det bara att jämföra 1998 med idag...

Det är viss skillnad.

Tänkte just hur många gånger till man kommer uppgradera och hur dyrt det kommer bli!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Är inte 11nm teoretiska begränsningen. Inom tid kommer transistorer bytas ut. HP eller någon hade väll snubblad över en potentiell ersättare. Kunde ha flera värden än 1 & 0 eller något sådant (nej det var ingen quantum dator).

http://www.aviransplace.com/2005/02/01/hp-says-hits-milestone...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Tänkte just hur många gånger till man kommer uppgradera och hur dyrt det kommer bli!

Frågan är hur nödvändigt det kommer att vara att uppgradera. Min dator kommer funka något år till utan uppgradering och det man uppgraderar mest är väl graffet om man spelar

Permalänk

Undrar hur mkt en sådan platta skulle kosta.. ja menar tänk om killen skulle råka tappa den när han står o posar ^^

"Jaha där rök min månadslön resten av året :("

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WhoiSTech
Undrar hur mkt en sådan platta skulle kosta.. ja menar tänk om killen skulle råka tappa den när han står o posar ^^

"Jaha där rök min månadslön resten av året :("

Billigt är det nog inte, men med tanke på hur många de tillverkar är det nog försumbart ändå.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

En annan sak som kan vara bra att veta innan man hävdar att IBMs framsteg kommer hjälpa AMD är att IBMs mikroprocessor-avdelning också går med förlust,
tekniska genombrott/prestationer i all ära men ingen kan vara helt säker på att dom kommer fortsätta utvecklingen i några år till fram tills det blir användbart för processortillverkning (ingen vet hur glada dom kommer vara att fortsätta utvecklingen ifall dom skulle ge upp processortillverkningen själva)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Såg på Discovery's "How Do They Do it" när dom tillverkade dessa, det är bra många steg som den genomgår innan den är färdig, rysligt intressant att se hur allt funkar i praktiken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Shiftar inte sweclockers mellan två bilder varje gång en nyhet handlar om vilken tillverkningsteknik som används? Kanske dags för någon ny bild om man bestämt ska ha en bild vid varje nyhet? Flame me...

OnT: Intressant att se hur mindre och mindre tillverningstekniken blir.

Permalänk

Hur många processorer är det på den kiselplatan han håller i? 500 kanske?

Permalänk
Avstängd

Så Intel planerar att göra en nVIDIA..

Inte ett dugg imponerade av 22nm... okej, sen när AMD lanserar sin 22nm CPU lär dom ju sitta i skiten.. som nVIDIA..

Fast nu gällde det minnes kretsar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.