Nästa Serial-ATA dubbelt så snabb

Permalänk
Melding Plague

Nästa Serial-ATA dubbelt så snabb

Nästa version av lagringsgränsnittet Serial-ATA kommer att fördubbla överföringshastigheten. Namnet är logiskt nog SATA 6 Gbit/s

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt, men det kommer väl nästan att kräva snabba SSD för att komma i närheten av att få någon större nytta av hastigheten. Men det kommer väl tids nog det också:)

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hoppas det snart kommer hårddiskar som kan matcha det här också då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Hoppas det snart kommer hårddiskar som kan matcha det här också då.

Dagens snabbaste diskar skulle väl tom klara sig på sata-150. Velociraptor maxar på 130 MB/s enligt sweclockers test.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

Om någon undrar över 3Gbps -> 300MB: http://en.wikipedia.org/wiki/8b/10b_encoding

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det är ingen som har tänkt på att det finns andra än vi som kommer att ha användninga av detta? Stor företag som kör stora klusters i RAID, som idag använder fiber, kan kanske gå över till det billigare SATA 6 istället. Sen har man ju för länge sedan visst att 8 SSD enheter i RAID är gränsen för vad SATA 2 klarar av.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Avstängd

Om man inte har RAID så har man ingen nytta av det va? Någon?

Permalänk
Medlem

Om man kör raid så har ju varje disk en egen sata kabel. Inte går det väl lika mycket data genom varje kabel/disk som skrivs till hela partitionen.

Permalänk
Avstängd

jaha ^^

men vad ska man med 6 Gbit/s till? har aldrig hört talas om en hårddisk som klarar av 750 MB/s

Permalänk

Bäst man försöker få tag i ett par wolverine kablar då

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Nästa generation SSD som kommer snart ska ju ha ca 250MB/s läs och skriv. Så det dröjer nog inte mer än något år innan SSD maxar SATA 2.

Permalänk
Medlem

Externt hårddiskkabinett med ett gäng RAIDade diskar skulle nog trivas bra med SATA/600, eller om man vill kedjekoppla några hårddiskar. Kanske eSATA-nätverk mellan två burkar? Vem vet, bara fantasin säger ju som bekant stopp.

Permalänk
Medlem

jahapp, kul att dom når 600 mb/s, för då kan dom ju ta kafferast i ett par år innan själva lagringen kommer upp i snarlika hastigheter

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Kanske eSATA-nätverk mellan två burkar? Vem vet, bara fantasin säger ju som bekant stopp.

Tänkte påexakt samma sak igår.

Eller varför inte ha en typ av port som ersätter allt så som USB, PS2, RJ45, monitoranslutningar och FireWire. Som heter typ UPS (universal Port Solution) som går med fiber och EL.

Permalänk

Den högre hastigheten kommer inte vara till nytta för enskilda diskar ännu, men kommer göra underverk för port multipliers. Med den tekniken kan man ha flera SATA-diskar på en port medan datorn fortfarande uppfattar diskarna som flera. Med 600MB/s att leka med kan man ju utan problem låta 6st vanliga SATA-diskar dela på en sådan.

Permalänk
Medlem

Vad bra med framsteg men jag brukade alltid kalla det alltid SATA och SATA-2 i början men nu måste man lära sig de olika namnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
jaha ^^

men vad ska man med 6 Gbit/s till? har aldrig hört talas om en hårddisk som klarar av 750 MB/s

Ramdrives brukar väl maxa allt de sitter på? Nu finns det inte så många sånna, men det kanske kommer fler. I framtiden kanske SSD'ar klarar pumpa snabbt och det vore drygt att vara strypt av interfacet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad bra med framsteg men jag brukade alltid kalla det alltid SATA och SATA-2 i början men nu måste man lära sig de olika namnen.

Låt oss kalla det SATA-3

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Well.. Redan idag är SSD uppe o sniffar på 270Mb/s.. om ett år så är dom säkert över det. o kräver Sata-3.. vilket inte kommer räcka så länge om dom fortsätter i den här takten.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Well.. Redan idag är SSD uppe o sniffar på 270Mb/s.. om ett år så är dom säkert över det. o kräver Sata-3.. vilket inte kommer räcka så länge om dom fortsätter i den här takten.

270Mb/s = 33.75MB/s är ju inte speciellt mycket.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Ramdrives brukar väl maxa allt de sitter på? Nu finns det inte så många sånna, men det kanske kommer fler. I framtiden kanske SSD'ar klarar pumpa snabbt och det vore drygt att vara strypt av interfacet.

Vore fint med ramdrive med ddr2 så maxar den sata 3!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Interfacet verkar alltid utvecklas till att klara ungefär det dubbla av nuvarande teknik såsom intels SSD på 240 MB/s

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Så länge utvecklingen går framåt på alla fronter är jag nöjd. Men vem vill sitta på SATA-150 eller SATA-300 om någon revultionerande teknik skulle komma ut? Bättre att allt annat har kommit så långt som möjligt också.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer den vara bakåtkompitabel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hajlajf
Nice! Kommer den vara bakåtkompitabel?

Läs nyheten?

"Den nya standarden är precis som föregångaren kompatibel med äldre enheter och hårdvara. "

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainsploit
270Mb/s = 33.75MB/s är ju inte speciellt mycket.

En miss av mig 270MB/s menade jag såklart. Men jag tror du förstod ändå.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
En miss av mig 270MB/s menade jag såklart. Men jag tror du förstod ändå.

Ja, jag vill bara vara förjävlig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainsploit
Ja, jag vill bara vara förjävlig.

du lyckades ^^

Permalänk
Medlem

Bättre att ha överdimensionerat än underdimensionerat...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Vanliga diskar har lång tid innan de når dit (förutom att cacheminnet nog kan komma upp i den hastigheten).
Det är väl SSD flashdrives som skulle slå 300 MB/s strax så det behöver mer.
Sen som någon nämnde, port expanders. Det finns DAS (direct attached storage, motsatts till NAS) som har flera diskar men kopplas in med en SATA-kabel då de får dela på bandbredden.

Något slags "SATA-nätverk" kommer nog inte, tänk på att de kör IDE-kommanden eller AHCI och är gjort för att arbeta mot hårddiskar. Behöver man mycket bandbredd får man köpa sig ett 10 Gbps nätverkskort. Det tar rätt mycket av en dator att maxa något sådant för nätverksanvändning vilket tar mer processorkraft än att arbeta mot en hårddisk (även om nätverkskortet avlastar mycket så måste OS:et göra en hel del och programmen måste vara beredda på jättehög nätverkshastighet).

En ramdrive har ju såklart inga problem att matcha det. Men jag föredrar att inte ha en sådan på SATA. Jag vet inte om det finns men det vore nog mycket bättre att ha ett speciellt instickskort. Då skulle det kunna visa sig mot OS:et som en "hårddiskkontroller" men i realiteten anpassad för de ändrade förutsättningarna en riktig ramdrive ger (t.ex. 8B10B kodning lär man inte vilja ha).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG