Intel visar upp blixtsnabb SSD-lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
De som är ute efter tysta datorer ser gärna större än 64GB. Men vi får vänta tills man kan våga köpa sig något större utan att bli ruinerad trots att man har ett jobb.

Vad har du för alterantiv idagsläget? En SSD för systemet (eller enbart pagefilen) gör underverk. Vill man ha en lagringsenhet så köp ett NAS (eller en filserver) och ställ i garderoben.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

Blir nog en ssd disk när den sitter i varje ny dator och mjukvara kräver det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hade vi inte en på forumet som var helt störst säker på att SSD skulle aldrig bli någon konkurrent till de mekaniska?

Trots exempel som CD, DVD, LCD m.fl så var han helt säker!

Nu väntar vi bara på att de släpps i terrabyte format och till sjukt låga priser! (obs att du även betalar för hastighet, säkerhet, energi etc som såväl som lagringsutrymme)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Hade vi inte en på forumet som var helt störst säker på att SSD skulle aldrig bli någon konkurrent till de mekaniska?

Trots exempel som CD, DVD, LCD m.fl så var han helt säker!

är nog fler än en som är det, men just "han" är kvar fortfarande. *sätter sig och väntar på jättelång utläggning om ämnet från denne om varför det är och kommer vara så ett bra tag till*

och vad har nått av de där att göra med varandra eller ens för analog relevans i sammanhanget HDD-SSD?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Verkar som Intel har konstruerat en disk med inbyggd raid, därav de extrema hastigheterna, tror jag iaf. Annars är det ju ett bra steg framåt i utvecklingen. Eller, det är det ju iofs ändå.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Jag är fett sugen på en liten SSD att använda som systemfisk och kanske för de mest krävande spelen, typ bara 16 eller 32GB liksom

Liten uppgradering till datorn som ger stor skillnad.

Kommer bli sjukt snabbt med systemFISK

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Har kört 2 strippade som systemdiskar på en vmware server i över ett halvår, dom är hårt belastade och tutar på än så länge. Håller dom detta i tre år så är snacket om livslängd bra överdrivet.

Sen att du köpt marknadens bästa diskar kan ju inte påverka resultatet?

Det jag personligen är rädd för är när detta blir mer mainstream och budgetprodukterna öser in...

Men detta blev jag riktigt intresserad av, tråkigt dock att mobile-versionerna inte(?) skulle komma i 32 GB utan bara i onödigt stora (80+GB) storlekar och att prestandamodellen drog så mycket mer ström.
Prestandamodellen lär ju kosta en hel del också

Mobile-versionen i 32 GB hade ju eventuellt kunna haft ett vettigt pris på sig (till rätt pris byter jag mer än gärna ut min disk i bärbara datorn och 32GB känns lagom).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
är nog fler än en som är det, men just "han" är kvar fortfarande. *sätter sig och väntar på jättelång utläggning om ämnet från denne om varför det är och kommer vara så ett bra tag till*

och vad har nått av de där att göra med varandra eller ens för analog relevans i sammanhanget HDD-SSD?

Njae, nu tror jag ni har missförstått vad han menar. Hans ståndpunkt är väl att SSD inte kommer konkurrera ut vanliga diskar på lagringsmarknaden i den närmsta framtiden. Och med lagring menar jag då just lagring, inte som systemdisk eller day-to-day användning...

/aelius

Visa signatur

e6400, p5b, corsair 5300 2gig, asus 7950 gt, samsung spinpoint 320gb, cooler master cavalier 3, hiper 530w, scythe ninja , zalman vf900-cu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Datorn blir ju tystare med en 32GB SSD för systemet och applikationerna än utan någon SSD alls?

Är ju hur korkat som hellst att resonera som dom du skriver om.

Jag kanske vill ha en 128 kärnors processor från intel men eftersom bara 4 kärnor finns idag så lägger jag ner verksamheten och tuffar vidare med min 486:a.

Bra jämförelse...
4 kärnors CPU ger en enorm prestandaboost mot en 486:a.
En SSD disk och en hårddisk ger ingen större skillnad mot två stycken hårddiskar i ljudnivå...

Det är helt enkelt inte värt att lägga pengarna på SSD diskar om man samtidigt ska ha vanliga diskar (och om det är för ljudnivån som man köper SSD disken).

Så resonerar jag också kan jag säga, sen finns det ju fler alternativ. En filserver eller liknande som någon sa fixar ju själva lagringsbiten rätt bra. Men ska man ändå ha hårddiskar i datorn så är det knappast värt att byta ut en hårddisk mot en SSD för att få lägre ljudnivå (tycker jag då)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bugg
De som är ute efter tysta datorer ser gärna större än 64GB. Men vi får vänta tills man kan våga köpa sig något större utan att bli ruinerad trots att man har ett jobb.

Du borde inte ha något större problem att få plats med ditt system på 64GB sen så har du en eller ett par externa hårddiskar som du kan stänga av när du inte använder dom, alternativt en eller ett par nätverkshårddiskar någon annanstans än där datorn är.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

"han" ligger lågt. Jobbigt för en profet att falla.

Själv fick jag det mer än hett om öronen när jag påstod att SSD inom ett år skall ersätta HDD i vanliga persondatorer. Det var några månader sedan nu, så visst får utvecklingen rulla på om jag skall få rätt... Men helt fel är det nog inte.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aelius
Njae, nu tror jag ni har missförstått vad han menar. Hans ståndpunkt är väl att SSD inte kommer konkurrera ut vanliga diskar på lagringsmarknaden i den närmsta framtiden. Och med lagring menar jag då just lagring, inte som systemdisk eller day-to-day användning...

/aelius

Exakt, personligen gillar jag MBYs resonemang.
Men förvisso, längden på inläggen kan få vissa läsare att tolka innehållet fel.

Det är en konst att kommunicera på ett forum där folk har väldigt olika teknisk bakgrund.

Permalänk
Avstängd

Den dagen de har lika lång livslängd som mekaniska diskar. Eller åtminstone i samma kategori så kan jag tänka mig en sån där.

Permalänk

Fan vad najs. Ett jävla snack om systemdisk...

Denna veva som handlar om hur länge dom håller, jag undrar vad livslängden blir om man slänger in vista på en 64gigabytare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En SSD disk och en hårddisk ger ingen större skillnad mot två stycken hårddiskar i ljudnivå...

Om man har SSD:n som system/pagefile disk och en mekanisk disk för lagring så kan man ju stänga av den mekaniska disken när den inte används, då blir allt knäpptyst. Jag har aldrig lyckats få windows att stänga av systemdisken så den kommer alltid att låta. Det kanske går men då får man nog inte röra datorn under tiden.

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Mjo det går ju, men jag tycker att windows sätt att stänga av andra diskar är helt värdelöst också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Om priset för en SSD på över 160gb går under 1500kr kan jag börja överväga att införskaffa en eller ett par. Men i nuläget är priserna på tok för dyra i förhållande till den lilla prestada-boost man lär känna av. Intel lär väl inte skilja sig från mängden utan dessa enheter lär väl kosta över 3000kr i alla fall.

Har du behov av låga accesstider / högt antal IO/s så lär det väl vara stor skillnad? Mindre i MB/s med lågt antal IO/s dock.