Intel Core i7 överklockar automatiskt

Permalänk

Jag har undrat ett tag om man inte kan göra liknande med phenom fast manuellt. klocka upp en kärna och samtidigt underklocka de andra..

Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Åh, turbo. Undrar om det går att installera en dump till den?

Precis. Konstigt att vi har så få datorgrejor med kompressor nu när turbo är så populärt.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hoppas verkligen det går att stänga av som allt annat.

Varför då? Så att du kan elda för kråkorna, eller?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

detta verka intressant:) undra om det funkar lika bra som dom säger

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArvidNils
Hmm, var det inte så att turboknapparna på gamla datorer i själva verket saktade ner datorn? Har för mig att det var någon grej med spel som var beroende av processorns hastighet för att gå i rätt takt.. är jag helt fel ute?

Har faktiskt för mig det med, att med "turbon" intryckt klockade den som den skulle

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem

Sweet!!

Då kan i7 bli en dual core CPU som går att spela på bättre eller?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
vill de verkligen att folk ska inse hur onödigt quad core är?

Hellre flera små asiater än en sumo på planet..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hellre flera små asiater än en sumo på planet..

Ööööh?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Hellre flera små asiater än en sumo på planet..

Bästa kommentaren någonsin!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Varför inte utveckla en quadcore som själv delar ut belastningen utan att programmen ska behöva vara skrivna för det?

Raid 0 för processorer, vem vet vad framtiden har i sitt sköte...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om quad core var onödigt så skulle Intel nog inte utveckla det. Du är inte smartare än folket på Intel, Hobbyexpert ;).

"Onödigt att en bil kan åka över 200km/h när man inte får köra snabbare än 110km/h"

Det var nog den sämsta liknelsen denna vecka iaf=)

Permalänk
Medlem

Var det inte amd som jobbade på en teknik som kallas "thred-fusion" eller liknande som innebar att flera kärnor kunde arbeta med en process samtidigt. Var nog rykte men kan amd så borde intel kunna med.

Visst är det bra med utveckling på cpu marknaden men nu måste verkligen mjukvarutillverkarna ta sig i nackskinnen och skriva kod väl optimerad för flera kärnor, behöver inte ta en massa plats eller vara krävande heller, se bara på reaper.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Var det inte amd som jobbade på en teknik som kallas "thred-fusion" eller liknande som innebar att flera kärnor kunde arbeta med en process samtidigt. Var nog rykte men kan amd så borde intel kunna med.

Visst är det bra med utveckling på cpu marknaden men nu måste verkligen mjukvarutillverkarna ta sig i nackskinnen och skriva kod väl optimerad för flera kärnor, behöver inte ta en massa plats eller vara krävande heller, se bara på reaper.

Lite mer ett löst rykte har jag förstått det som men man kan alltid hoppas.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

skit dumt... kommer öka pris/prestanda kvoten nåt avservärt och man kommer inte komma billigt undan genom att köpa billigaste skiten å klocka sönder >.<
risken är att det går åt det hållet iaf...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

[jasså komprimera filmer går inte fortare på quad? konstigt att ja
då väljer köpa quad snart.Komprimerar ofta om filmer.För dom som
spelar funkar ju denna quad lika bra som en dual.Kanske du inte förstår?
Så vad är det för nackdel ha en quad som funkar som en dual och sedan
ha quad till saker som stödjer flera kärnor?
dual är ute och singel. quad och mer som blir framtiden. även i spel. som
dx11 tex kommer stödja bättre. bara början. Kolla 4870X2 knäcker nividas
grymma 280.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Snyft
vill de verkligen att folk ska inse hur onödigt quad core är? [/QUOTE]

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
[B][jasså komprimera filmer går inte fortare på quad? konstigt att ja
då väljer köpa quad snart.Komprimerar ofta om filmer.För dom som
spelar funkar ju denna quad lika bra som en dual.Kanske du inte förstår?
Så vad är det för nackdel ha en quad som funkar som en dual och sedan
ha quad till saker som stödjer flera kärnor?
dual är ute och singel. quad och mer som blir framtiden. även i spel. som
dx11 tex kommer stödja bättre. bara början. Kolla 4870X2 knäcker nividas
grymma 280.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Snyft
vill de verkligen att folk ska inse hur onödigt quad core är?

[/B][/QUOTE]

4870x2 är för övrigt inte ett quad kort om det skulle va din poäng?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver

4870x2 är för övrigt inte ett quad kort om det skulle va din poäng?

Antar att poängen är: Fler kärnor/CPU:er = mer prestanda.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Vi får faktist köra hela 120km/h på våra svenska vägar helt lagligt

Mjo. rätt smart funktion det är väl bara ett köp angage mang att köpa en quad som kan bli en bättre dual då mjukvaran inte på många år ännu kommer stödja quad så måste hårdvaran gå att ändra sig mellan dual och quad. Den enas bröd den anndres död och så har vi parasiterna som bara anpassar sig

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

då mjukvaran inte på många år ännu kommer stödja quad

Vilken planet lever du på?

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArvidNils
Hmm, var det inte så att turboknapparna på gamla datorer i själva verket saktade ner datorn? Har för mig att det var någon grej med spel som var beroende av processorns hastighet för att gå i rätt takt.. är jag helt fel ute?

Ja, det berodde på att programmen skrevs för att gå på en 286 i 8mhz, men sen när det kom snabbare CPUs så kunde vissa spel/program gå för fort.

ang artikeln:

"På 1990-talet var det ganska vanligt att datorer levererades med en turboknapp som höjde klockfrekvenserna."

Det var väl ändå mest på 80-talet? På 286 och till viss del 386? Första 486:an kom -89 och då tror jag inte att "turboknappen" användes mer.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Väldigt smart funktion, har faktiskt lite svårt att förstå de som tycker att det är negativt.

Jag tror knappast att det kommer leda till att programmerarna tänker "Oj vad bra, nu behöver jag inte koda flertrådat". Jag menar, det finns fortfarande gränser för hur högt du kan få upp frekvensen även om du stänger ned två kärnor. (vilket är själva anledningen till att man satsar på fler och lägre klockade kärnor) Däremot kan man få ut maximal prestanda ur äldre program som inte är kodade för flera kärnor.
Med det resonemanget,så kan man ju fråga sig hur det kommer sig att det finns fyrkärniga processorer överhuvud taget, det kommer ju hela tiden snabbare dual-core processorer.
Man kan dessutom få ned effektförbrukningen då processorn inte belastas.

Vad är negativt med detta?

Domifuling<= Jorden skulle jag tro. Det kommer att dröja många år ännu innan alla program är optimerade för flera kärnor. Visst kommer det fler och fler, men innan merparten stöder flera kärnor på ett vettigt sätt, så kommer det ta tid.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
ang artikeln:

"På 1990-talet var det ganska vanligt att datorer levererades med en turboknapp som höjde klockfrekvenserna."

Det var väl ändå mest på 80-talet? På 286 och till viss del 386? Första 486:an kom -89 och då tror jag inte att "turboknappen" användes mer.

Jag minns massor med 486or under 93-95 som hade turboknapp.

Permalänk
Medlem

AMD ger väl liknande möjligheter i sitt overdrive eller vad det heter. Vad jag minns kunde man ge kärnor olika spänning etc.

Kommer inte ihåg om man kunde inaktivera kärnor..Tror det var i nån artikel om SB750, då de visade lite överklockningspotential.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

När kommer CYRIX tillbaka.
De var ju så bra.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag minns massor med 486or under 93-95 som hade turboknapp.

Ok, ja, jag kommer itne ihåg om det var så att jag kanske byglade den i så fall, på moderkortet direkt, men jag hade iaf ingen på mina 486:lådor, vad jag kommer ihåg.

Men hur som helst så anser jag att "turboknappens"-tid var 80-talet, det var då den kanske kunde behövas, på 90-talet var den bar en kvarleva, ungefär som floppy-kontakten är idag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KitCloudkicker
Jag har undrat ett tag om man inte kan göra liknande med phenom fast manuellt. klocka upp en kärna och samtidigt underklocka de andra..

Någon som vet?

Går utmärkt med AMD overdrive. Där kan du ställa in allt hur du vill. Jag har t.ex. kör 1x3GHz och 3x 1GHz på min. Även kört 3X 3GHz och 1x 2.8GHz.

Permalänk
Medlem

bra funktion men har mina misstankar om att det kommer att finnas lite problem med denna tekniken i början. Hoppas på att det kommer att komma samma sak till grafik kort nu när det börjar bli vanligare att köra med X2 grafik kort och Crossfire riggar

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Går utmärkt med AMD overdrive. Där kan du ställa in allt hur du vill. Jag har t.ex. kör 1x3GHz och 3x 1GHz på min. Även kört 3X 3GHz och 1x 2.8GHz.

Låter roligt Synd bara att min gamla Brisbane inte kan göra så

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Precis. Konstigt att vi har så få datorgrejor med kompressor nu när turbo är så populärt.

Off-t: Får väl bygga dator med kompressorkylning?

On-t: Känns som ett bra koncept. Mjukvaruutvecklanra kommer ändå att behöva skriva program för quad, då de fortfarande kommer ge bäst prestanda. Om nu någon har skrivit det tidigare ber jag om ursäkt, då jag inte läst alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Det var nog den sämsta liknelsen denna vecka iaf=)

Jo jag vet den var lite dålig... Ville bara påpeka