Fyra grafikkort med Gigabytes Core i7-moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
3GB eller 6GB är de logiska valen vad gäller minne ttill Nehalem.

6 eller 12 får jag hoppas att du menar. Ingen är väl så dum att dom köper 1G moduler idag om man inte riktigt skall köpa en snikmaskin och då lär det ändå inte vara det här moderkortet eller i7 som är aktuella.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Nej, men crossfire.

Hörde förut att det skulle gå.. Synd :/

Skulle dö för att köpa ett sånt moderkort!

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Hörde förut att det skulle gå.. Synd :/

Skulle dö för att köpa ett sånt moderkort!

Ingen nytta av nya grejer om du är död ju! Hehe, nej men ja. Själv föredrar jag att vänta en liiiten stund iallafall. Är inte så kalas på att köpa det första som kommer, föredrar att vänta till andra eller tredje då dom har löst några eventuella problem.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Lika värdelöst som Gigabytes 790FX chipset som stödjer 4 grafikkort : / Undra hur varma dom blir ^^

Tycker dom borde följa MSI K9A2 Platinums exempel där finns det faktiskt plats för 4 grafikkort utan problem.

Ja, det här i7-moderkortet har ju värdelös placering av slottarna. Finns det förresten något mer moderkort som har lika bra placering som MSI K9A2 Platinum?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Att betala för moderkortet o processorn kan jag leva med, Men det är dom svindyra ddr3 minnena som är dyra. (om man nu vill köra 12 gb). Så stöd för aven ddr2 hade varigt nice så kan man uppgradera sen när priset tillåter.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbe605
Att betala för moderkortet o processorn kan jag leva med, Men det är dom svindyra ddr3 minnena som är dyra. (om man nu vill köra 12 gb). Så stöd för aven ddr2 hade varigt nice så kan man uppgradera sen när priset tillåter.

Tänk på att de "svindyra ddr3" är billigare än motsvarande ddr2 för bara något år sen.

Vi har blivit bortskämda pga "för billiga" minnen snarare. Det är synd på åsikter som dina då de helt förkastar hur fruktansvärt bra vi har det nuförtiden.
Har man råd med 2000 för moderkort respektive 3-4 tusen för processor borde man ha råd med det samma vad gäller minnen.
Bara för att man "kan" ha 12gb minne betyder inte att man "måste" ha 12gb minne.
Har man råd så har man, har man det inte så... buhu men skaffa ett jobb, är du student eller går i skola bör man inte ens ha så bra datorer eftersom man borde koncentrera sig på sina studier

Poängen är dock, har man råd så är det ju bra, har man det inte så får man köpa något man faktiskt har råd med. Så enkelt är det.

Själv skulle jag inte ha mer än 6gb, och överklocka dom något ruskigt, eftersom en generell regel gäller för minnen, 1gb-stickor klockar bättre än 2gb-stickor med vissa undantag.

För allmänt spelande har man ändå i dagsläget inte nytta av mer än max 4gb minne, oftast inte mer än 2gb.

Har man snabba minnen utpresterar de ändå en högre summa lägre minnen, då de kan processera mer data över tid.

Sen, som tråden påstår, med 4 grafikkort, jag tror inte riktigt på det eftersom alla behöver kylning, de två mellersta lär bli överhettade ganska fort, allra helst då 4850 blir väldigt varma, och 4870 får inte plats då kylaren är för stor...

Där emot 2 stycken 4870x2 i 16x crossfire vore kanske inte helt fel!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Inget SLI stöd?
Då får man hoppas på att eVGA kan göra något klokt moderkort.

Sen, skulle inte USB 3.0 komma snart?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Ja, det här i7-moderkortet har ju värdelös placering av slottarna. Finns det förresten något mer moderkort som har lika bra placering som MSI K9A2 Platinum?

Har inte sett nåt iaf... Har kollat lite på moderkort som har "endast" 3 slottar till crossfire med smart placering, en av dom är ett DFI moderkort. Visst man får ju plats med 4 x HD4850 där men undra fan hur varmt det skulle bli haha

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
Ännu ett mobo för alla bortskämda BRAT's som vill ha nått att skryta om... visst om de hade gått att göra 4x4870*2 med vaten kylning så finns de en sjuk potensial... men 4x4850? nää... blir ju typ dyrare än 2x4870*2 som presterar mer.

Lycka till att få plats med 4x4870x2
Oavsett kylning så går det inte, om du inte gör egna vattenbblock och Moddar placeringarna på Anslutning och Avlopp från blocken så dem ej tar i varandra

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Dyrt, huga

4xHD4870 = 8800kr
4Gb DDr3 = 3000kr
Moderkort = 2000kr
Nehalem = 3000-1000kr

Jaa... en sån ska jag inte köpa

JO DU, här ska spelas GTA
2xHD4870X2
8GB DDR3
ASUS MB
Core i7

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Förstår inte vitsen med att INTE vinkla ALLA Sata kontakterna!!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
3GB eller 6GB är de logiska valen vad gäller minne ttill Nehalem.

Varför det?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Inget SLI stöd?
Då får man hoppas på att eVGA kan göra något klokt moderkort.

Sen, skulle inte USB 3.0 komma snart?

Om du nu ska ha det "Bästa" kan du nog troligen tänka dig att köra det bästa inom grafikkort med.. Men det är ju bara jag, tror förövrigt att nVidia snart kommer släppa löst sina styrkretsar till sli så att intel kan göra ett vettigt Chipset så de kan göra sli Chipset..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Har inte sett nåt iaf... Har kollat lite på moderkort som har "endast" 3 slottar till crossfire med smart placering, en av dom är ett DFI moderkort. Visst man får ju plats med 4 x HD4850 där men undra fan hur varmt det skulle bli haha

Asus Maximus extreme? Det är den bästa lösningen jag sett faktiskt på 3Pci-e slots (samma som alla andra med bra lösningar iofs)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Operatören
Lycka till att få plats med 4x4870x2
Oavsett kylning så går det inte, om du inte gör egna vattenbblock och Moddar placeringarna på Anslutning och Avlopp från blocken så dem ej tar i varandra

Eller köper man block som är CF redy?

Visa signatur

Jag stavar inte fel, tangenterna sitter bara inte på rätt ställe!
Datorn: |Asus Rampage Extreme| |Intel Core 2 Extreme QX9650 @4.2GHz | |Corsair Dominator 1800Mhz 8Gb DDR3(4x2Gb)| |2xHIS Radeon HD4870| |300Gb WD VelociRaptor +1,53 TiB HDD| |Corsair 1KW PSU
Skärmar: |LG W2452V-PF 24" (Full HD)| |LG M228WA-BZ 22"| |LG 32LB75 32" LCD-TV|