Växlingsbara grafikdelar i Centrino 2

Permalänk
Melding Plague

Växlingsbara grafikdelar i Centrino 2

Den som köper en bärbar dator har tvingats välja mellan ett snabbt men strömslukande separat grafikkort eller en långsam men energisnål integrerad variant. Med hjälp av ny teknik i Centrino 2 ska det nu vara möjligt att få det bästa av båda världar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Centrino kallas Intels plattform avsedd för bärvara datorer."
5:e raden nerefrån

Om man då har 2 grafikkretsar, kan man inte köra SLI/CF?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Om man då har 2 grafikkretsar, kan man inte köra SLI/CF?

- Närmaste som du kan komma är Crossfire X eller Hybrid SLI...

Permalänk
Medlem

Skulle inte tro att det funkar med Sli eller CF eftersom det kommer att handla om ett integrerat grafikkort som antagligen kommer från Intel och ett separat kort som kommer från Nvidia eller amd. Men om det är ett av de integrerade korten från amd och ett separat kort från amd som stödjer varandra så skulle det nog funka med CF X.

Permalänk
Avstängd

Borde vara enklare och billigare att konstruera grafikkort för bärbara med en funktion liknande cpu:er har, dvs sänka frekvenserna på gpu och minnen när dom inte behövs.

Permalänk

Finns det här systemet redan i dagens Centrino 2 laptops eller kommer de komma? isf när?

Permalänk
Medlem

Jag är lite besviken att Zepto inte valt att ta med detta i deras nya datorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrwhite
Borde vara enklare och billigare att konstruera grafikkort för bärbara med en funktion liknande cpu:er har, dvs sänka frekvenserna på gpu och minnen när dom inte behövs.

Det har grafikkorten haft länge. De flesta kort har ett 2D och ett 3D läge med olika klocks. Men de externa grafikkorten är oftast mer komplexa och drar oftast mer ström i 2D läge än vad det integrerade gör.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Avstängd

När kommer det en "löst" grafikkort till bärbara?

Lösa kortet sitter i en docka och används när datorn är där, vore inte helt illa pissad om det var en PCI-E eller vad det nu heter

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

på min sony vaio så kan man välja att sätta på 7600 go lr det integrertade grafikkort....inget stor nyhet lr har jag missat något?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Tekniken finns redan ute på marknaden under AMD:s Puma-plattform på ett i och för sig inte stort antal laptops. Det handlar om plattformar som kombinerar nya mobila prollar (RM 70, ZM 80) med ATI:s nya IGP HD 3200 Mobility Radeon och de dedikerade grafikkorten 3450 / 3470 Mobility Radeon. Detta är vad jag har läst mig till i alla fall, har inte testat tekniken själv, men de finns ute på den svenska marknaden enligt prisjakt.

IGP:n och grafikkortet ska även kunna användas i Hybrid Crossfire för en del prestandaboost när man exempelvis spelar 3D-intensiva spel.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
När kommer det en "löst" grafikkort till bärbara?

Lösa kortet sitter i en docka och används när datorn är där, vore inte helt illa pissad om det var en PCI-E eller vad det nu heter

AMD XGP finns ju

http://ati.amd.com/technology/xgp/index.html

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Gillar AMD/ATIs lösning med extern grafik kort för när sitter man och spelar krävande spel utan att sitta vid ett ordentligt bord med riktig mus mm......

tycker att det är kul att utvecklingen går framåt men tycker fortfarande att en bärbar dator enbart ska va en portabel arbetsmaskin

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Hur vet man om detta funkar på en dator man planerar att köpa? Räcker det att det är Centrino 2? Speciella grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta har som sagts funnits länge, för ett par år sen när jag skulle köpa min bärbara så fanns det flertalet laptops med denna fuintion.
Problemet med de (tycker jag) var att man var tvungen att stänga av datorn för att byta vilket grafikkort som skulle köras. I och för sig kanske en hyffsad tradeoff men jag skulle nog störa mig på det.
(mycket möjligt att det är operativsystemen som kräver det)

Detta var väl främst (då i alla fall) för små datorer men då priorititerar i alla fall jag storleken mer.

Permalänk
Avstängd

Inget nytt som så många redan konstaterat. Men det är väl bra att det börjar slå igenom antar jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD XGP finns ju

http://ati.amd.com/technology/xgp/index.html

Det var som fan, om det slår genom så svider det nog hos nVIDIA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.