Intel Developer Forum 2008

Permalänk
Melding Plague

Intel Developer Forum 2008

Intel Developer Forum håller på för fullt i San Fransisco, USA. Den första dagen är avklarad och aktiviteterna har avlöst varandra. SweClockers utsände rapporterar om den nya processorarkitekturen Nehalem och Intels satsning på solid state-lagring.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När ska intel visa prestandan på sitt monster grafikkort dom håller på att utveckla då? Det skulle jag vilja se... Nahlem eller ej, kommer ändå inte ha råd med en sån på ett par år.

Permalänk
Medlem

33000MB/S med DDR2 1066 !?
Fyfan..

Permalänk
Avstängd

Hypertreding kanske har mognat? men till p4:an var den ingen hit enligt mig!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när AMD får igång ekonomin o kan kontra..

Intel spinner på rätt bra just nu. Quaden ser ut att vara en DIE.. Får se om Octan blir 2*Quad eller om den också blir native.

På nåt sett tycker jag wafers är vackra. Skulle gärna ha en o visa upp på fest

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jasså det är där Öjvind håller hus. Då förstår jag varför hans kommentarer saknades till "månadens mellanklassdator".

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Åhh.. sånna här nyheter och reportage vill man se från SweClockers. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hypertreding kanske har mognat? men till p4:an var den ingen hit enligt mig!

P4an var ju ingen hit öht enligt någon vettig person.
Rambus fiaskot, GHz skalningen som tog abrupt slut osv.
En av Intels största missar i modern tid på många sätt, även om det kom en del gott av det hela också.

Jättebra reportage, faktiskt lite imponerad av den höga nivån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Åhh.. sånna här nyheter och reportage vill man se från SweClockers. Bra jobbat!

word på den

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Hypertreding kanske har mognat? men till p4:an var den ingen hit enligt mig!

Då hade du nog inte rätt typ av last till den. Det jag körde på min xeon hade en riktigt märkbar nytta av HT. Blev tämligen irriterad när intel skippade det och tvingade mig att köra något dubbelkärningt på den burken

Permalänk
Medlem

för det första, trevlig artikel SweC!

för det andra gillar jag Intels uttalande om att man ska "lagt till funktioner som gör det möjligt att optimera programmen specifikt för Nehalem", det har vi ju aldrig sett tidigare eller? (ni som läst testet om Vias Nano CPU vet ju att om namnet på CPU:n ändrades till Intel så fick man mer poäng i exempelvis 3DMark..)
dessa optimeringar har vi isf sett innan...

Permalänk

Jag älskade HT när det kom, inte för att spel eller annat gick snabbare men för att de där små micropauserna under vanlig windowsanvändning i princip försvann helt...

Minns att jag satt med en polare som hade en i spelhänseende vassare AMD och jämförde beteendet när man höll på och öppnade fönster, kopierade filer mm... klart rappare känsla med HT.

Lysande artikel! Väntar med spänning på att Intels och OCZ solidstate produkter verkligen kommer ut i butikernas lager.

Permalänk
Medlem

Vad gäller SSD så nämns i artikeln att Intel lämnar "5 års garanti". Detta har jag svårt att tro är en "garanti" i köpmässiga termer. Med "5+ years useful life", kan man bara anta att Intel menar att förväntad livslängd är lite mer än 5 år.

Som säkert många vet ... problemet med "flash" är att en flash-byte kan bara skrivas ett begränsat antal gånger innan de lägger av - det kan röra sig om 10000-50000 ggr. Låter kanske som oändligt mycket, men när ett OS som Windows går igång på det där kan man vara rökt inom ett år om inte avancerade tekniker används för att begränsa så att man inte skriver på samma ställe hela tiden. En vettig SSD (men säkert inte alla) som Intels använder garanterat sådana avancerade metoder - men även då är det begränsad livstid (och 5 år kan verka rimligt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
för det första, trevlig artikel SweC!

för det andra gillar jag Intels uttalande om att man ska "lagt till funktioner som gör det möjligt att optimera programmen specifikt för Nehalem", det har vi ju aldrig sett tidigare eller? (ni som läst testet om Vias Nano CPU vet ju att om namnet på CPU:n ändrades till Intel så fick man mer poäng i exempelvis 3DMark..)
dessa optimeringar har vi isf sett innan...

Ja, det är väl som vanligt då. Intel optimerar till sina processorer och genererar skitkod eller ooptimerad kod till AMD även om de egentligen skulle kunna köra den optimerade koden.

Men de där flashdiskarna ser rätt imponerande ut. När de blir lite billigare ska jag nog byta ut hårddisken helt mot en eller flera SSD-diskar (både till OS och lagring).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

asså vad är detta?:S http://www.sweclockers.com/imagebank/200808/Idf_2stor001.jpg

vet att de e en kiselplatta men vad fan har man den till?XD

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
asså vad är detta?:S http://www.sweclockers.com/imagebank/200808/Idf_2stor001.jpg

vet att de e en kiselplatta men vad fan har man den till?XD

De är den man skär ut processorerna ur:)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ahaaa xD då fattar jag=) tackar:D

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd

Den motorcykeln använde de ju i 2vs3 reklamen mot amd - grisig reklam faktiskt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra artikel, mer sådant.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk

http://www.sweclockers.com/imagebank/200808/Idf_2stor001.jpg

Kan man inte göra en superdatorn av hela den kiselplatan, blir en hel del kärnor där.. världens största processor hehe..

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha kiselplattan där som tavla på väggen, delvis spegel.

Permalänk
Medlem

Ingen nyheter om förbättrat temp mättning av C2D prollerna? Nån internt mjukvara som Intel ska släpper till allmänheten.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

nästan inget här e så revlutionerande som Intel vill påsta. förutom hyperthreading så har amd gjort allt det där innan (tom individuell klock per kärna). Sen att det inte blev så bra för amd är en annan sak...

prestandan hos nehalem är säkert revlutionerande men inte designen i sig... amd mentalitet i intel förpackning.

Permalänk
Medlem

Frågan är ifall man är cool eller bara nördig när man kör runt på den hojen?