MSI förbereder för Nehalem

Permalänk
Melding Plague

MSI förbereder för Nehalem

Fler moderkortstillverkare passar på att visa upp de senaste produkterna för Intels kommande processor Core i7. MSI:s bidrag handlar om en lyxig bräda med gott om extrautrustning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra

Permalänk
Medlem

Brukar inte gilla MSI, men detta såg riktigt bra ut.

Permalänk

Kommer det inga biligare moderkort för nya Core i7?

typ som gigabytes ds3 kort....

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

vad är egentligen syftet med strömbrytare direkt på moderkortet? Det enda jag kan komma på är att kunna starta moderkortet utan att det sitter i ett chassi men det känns ju som ett lite svagt användningsområde.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vad är egentligen syftet med strömbrytare direkt på moderkortet? Det enda jag kan komma på är att kunna starta moderkortet utan att det sitter i ett chassi men det känns ju som ett lite svagt användningsområde.

Rätt smidigt när man överklockar och kör datorn utanför chassiet, mixtrar med kylningen, felsöker etc. Det gamla skruvmejseltricket är inte vidare säkert.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

vad är egentligen syftet med strömbrytare direkt på moderkortet?

Jag kör alltid mina grejjer utan chassi när jag laborerar, så det är en utomordentligt bra funktion!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sånna extrem klockare som jag har nytta av det när jag benchar med torris/kväve o slipper använda skruvmejsel att starta. så det är bra funktion att ha på moderkortet

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Kommer det inga biligare moderkort för nya Core i7?

typ som gigabytes ds3 kort....

Ja, det undrar jag med. Eller iaf om det kommer komma något under absolut high-end i år.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk

Sexigt

såg sjukt nice ut om verkligen informationen stämmer. fast både cpu och minnen blir väl dyra får uppgradera när sånt här är påingång.. fast grafikkortet får man vänta med

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Ja, det undrar jag med. Eller iaf om det kommer komma något under absolut high-end i år.

Jag går i precis samma tankar. Uppgradera nu eller vänta till Nehalem. Kommer det en lite billigare moderkortsserie (under 2000 kr) så är det ett attraktivt val för mig annars får det vänta

Mvh
Isak

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Kommer det inga biligare moderkort för nya Core i7?

typ som gigabytes ds3 kort....

Varför köra med budgetmoderkort till en prestandaprocessor?

Permalänk
Medlem

"[...]kommunikationsbussen Quickpath Interconnect. Denna koppling har som främsta uppgift att skyffla data mellan processor och minne[...]"

QPI används väl inte mellan CPU och minne?

Permalänk
Medlem

Äntligen har MSI fixat sitt färgtema och jag hoppas de slutar med sin bergOdalbane kylning.

Om de lanserar såna här kort i framtiden blir det ett klart köp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Kul att man kommer kunna plocka i massor med minne med dessa nya moderkort. Synd att man inte kan stoppa i DDR2. Idag vinner man inte särskilt mkt med DDR3. Iaf inte latency-mässigt. Klart man får mer bandbredd men, jag ser hellre 24GB billigt minne. Fin ramdisk

Nån som vet om det kommer DDR2 brädor till i7? Kanske nån rolig tillverkare som t.ex. Asrock? fixar det?

Permalänk
Medlem

Verkar som om alla moderkort som kommer ut bara e gjorda för ATIs grafikkort. Går de inte att använda nVIDIAs eller?

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Nån som vet om det kommer DDR2 brädor till i7? Kanske nån rolig tillverkare som t.ex. Asrock? fixar det?

Nej, det gör de inte, eftersom minnesstyrenheten sitter i processorn och den stöder bara DDR3.

Citat:

Verkar som om alla moderkort som kommer ut bara e gjorda för ATIs grafikkort. Går de inte att använda nVIDIAs eller?

De fungerar fint, men inte i SLi, därför att Nvidia är så snikna att de inte vill låsa upp sin drivrutin att tillåta SLi när inte ett Nvidia chipset är närvarande. Enda sättet för moderkortstillverkarna att få använda SLi på Intel-brädor är att köpa ett dyrt bryggchip av Nvidia som dels kostar mer än X58-chipsetet och dessutom är mycket varmare och drar mycket mer ström samt helt saknar energisparfunktioner. Inte många rätt där, så vi kommer nog inte att få se speciellt många Intel-SLi brädor, så länge Nvidia inte vill låsa upp sina drivrutiner.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||