Minimala moderkort med potential

Permalänk
Melding Plague

Minimala moderkort med potential

Små datorer med kraftfull prestanda i 3D-grafik – det är framtiden enligt två välkända moderkortstillverkare. DFI ger Crossfire till mATX och VIA vill se bra grafikkort på ännu mindre moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gött det har man väntat på! Undrar dock om man kan få tag på Lanparty- korten i Sverige.....

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk

Nice, det är först nu man kan börja bygga riktiga små gaming burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svengelska
Nice, det är först nu man kan börja bygga riktiga små gaming burkar.

Om du menar VIAs kort så ja. M-atx har ju funnits rätt länge med PCI-e och därmed kraft för spel. Behövs ju inte Crossfire eller SLI för att skapa en gamingburk :).

Önskar detta fanns när jag byggde min m-atxburk, hade varit roligt med Crossfire på sån liten yta

Ännu en anledning att inte använda ATX-standarden någonsin igen

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Gillar mATX

Önskar dock det fanns kort som inte hade PCI, eller åtminstone hade PCIe längst ner. Har ett PCIe ljudkort, och vill placera det så långt bort från grafikkortet som det bara går.

Hade varit trevligt om integrerade ljudkretsar stödde ASIO. Om så var fallet så hade jag inte haft någon större anledning till att använda ett ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Hade varit trevligt om integrerade ljudkretsar stödde ASIO. Om så var fallet så hade jag inte haft någon större anledning till att använda ett ljudkort.

Vad skall du använda det till? För enklare bruk finns ju ASIO4ALL som ger asiostöd till vad tusan som helst, nästan.

OnT: Om bara de där små via-korten klarade 1080p och ännu hellre blu-ray med ett schysst grafikkort, säg 4850, skulle jag vara en glad campare. Men så roliga cpu-val finns väl inte?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Vad skall du använda det till? För enklare bruk finns ju ASIO4ALL som ger asiostöd till vad tusan som helst, nästan.

OnT: Om bara de där små via-korten klarade 1080p och ännu hellre blu-ray med ett schysst grafikkort, säg 4850, skulle jag vara en glad campare. Men så roliga cpu-val finns väl inte?

Om du har ett bra grafikkort som kan ta hand om 1080p och blue-ray biten så spelar cpu inte så jätte stor roll.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Vad skall du använda det till? För enklare bruk finns ju ASIO4ALL som ger asiostöd till vad tusan som helst, nästan.

Tufft, var inte medveten om att det existerade något sådant. Får testa någongång hur det funkar med musikprogrammet.

ASIO4ALL är skräp och musiken hackar som satan.

Permalänk

Tryck in två stycken 4870 i ett mATX-chassi och sedan har du en varmluftsugn....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Tryck in två stycken 4870 i ett mATX-chassi och sedan har du en varmluftsugn....

Jepp, det verkar i alla fall inte vara receptet för en tyst och sval dator.
Men för en LAN-burk, så spelar det ju inte så stor roll om man måste vräka på med max på alla fläktar för att hålla temperaturen, man har ju hörlurar på ändå.
För hemmabruk är det dock för högljutt för mig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Men så roliga cpu-val finns väl inte?

snart kommer väl VIA Nano släppas på allvar
enligt tester så ska väl den duga till det allra mesta

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Där försvann enda anledningen för en gamer att ha en stor låda.

ju mindre dess bättre . skulle du ha typ 2* 120mm fläcktar i ett M-ATX så blir de ett redigt korsdrag.

jag bygger med M-ATX nästa gång....

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
Tryck in två stycken 4870 i ett mATX-chassi och sedan har du en varmluftsugn....

Beror helt på chassi..... med mitt så hade det inte varit något problem (se sign.).

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Oerhört intressant utveckling detta. Vore kul med ett stort test av m-atx-byggen där ni fokuserar på chassin, grafikkort o cpu. Jag vill ha en liten låda som kan fungera både som htpc hemma o speldator att ta med på t.ex. lan utan att man behöver släpa på något jävla tower. T.ex. Thermaltakes lanbox är ju liten och snygg, frågn är som sagt bara om man kan få in riktiga grafikkort där med.

Fler test på detta vore uppskattat.

Permalänk
Medlem

Det är ju bättre med mindre lådor men de har tendenser att bli väldigt varma vilket kanske inte är så bra. Kanske någon tillverkare av lådor kunde slängt on en 150 mm elle 200 mm fläkt längst ut för at få riktigt korsdrag. Bara man löser kylningen dror jag fler och fler kommer använda sig utav mindre lädor.

Visa signatur

Dator: Intel C2D E8400 3.0Ghz @ 3.6Ghz | Moderkort: Gigabyte EP35 DS4 | Hdd: Hitatchi 500 Gb | Grafikkort: Sapphire 4870x2 | Chassi: Antec 900| Nätagg: Corsair Tx 750W | 8 Gb Ram PC 6400 | Nec brännare | Skärm: 20" WIdescreen (L207WT)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EtZi11
Det är ju bättre med mindre lådor men de har tendenser att bli väldigt varma vilket kanske inte är så bra. Kanske någon tillverkare av lådor kunde slängt on en 150 mm elle 200 mm fläkt längst ut för at få riktigt korsdrag. Bara man löser kylningen dror jag fler och fler kommer använda sig utav mindre lädor.

Jepp, det är smidigt med en liten burk, men problemet är som sagt att få ned temperaturerna utan att få för hög ljudnivå. Det är dessutom ofta dåligt med plats för effektiva tredjepartskyllösningar (tvåslots).

Men om det bara finns tillräckligt med plats för en tvåslotskylare, som Akasa Vortexx Neo: http://www.custompc.co.uk/reviews/210759/akasa_vortexx_neo.ht...
så skulle man kunna få en tyst och sval burk även med två HD4850 i crossfire.
Den kylaren blåser ju ut den varma luften ur chassit direkt, så man slipper fenomenet att grafikkorten värmer upp chassit till en varmluftsugn. Dessutom får man ju extrabonusen att övriga komponenter kan dra nytta av det extra luftdraget.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

om man har 2 te.x 4870 med orginal kylare kan man inte koppla in något annat än grafikkorten, isåfall måste man byta kylare ^^
Ska inte bara var negativ, det är ju bra att man kan ha crossfire på ett mATX kort, blir nog ett sådant med deneb kanske ^^ om det inte blir så stor skillnad på prestanda + att det kör inte lika ont på plånboken

Visa signatur

3600X@4.2GHz, RTX 3070 Ti, 16GB DDR4@3.6GHz, NH-D15, Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Sen behövs ett externt kylsystem för att kyla processorerna i systemet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Oj oj, jag tror jag vill bygga en mATX speldator nu.

*edit*

Finns det något pris för DFI LP JR P45-T2RS än?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Oj oj, jag tror jag vill bygga en mATX speldator nu.

*edit*

Finns det något pris för DFI LP JR P45-T2RS än?

T2RS ~ 163.99$
T3RS ~ 199.99$

Byte precis ut mitt DFI-kex häromdan

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Är ju bra för dem som inte behöver många instickskort såsom nätverk, ljud och kontrollerkort för hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Längtat som bara den på att DFI skulle släppa sitt kort

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Hjälpsam

En trevlig liten detalj var färgkodningen av alla dom där pilliga småanslutningarna (avpå, reset, hårddisklampa, osv).
Bra är också ett riktigt bra chipset och 6 sata-kontakter som inte blockeras av långa kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om dessa kommer komma i butik i Sverige?

Saknar DFI återförsäljare här, eller varför finns de inte?

Har många gånger varit nyfiken på DFI's brädor, men aldrig införskaffat ett då tillgängligheten varit dålig.

Om DFI LP JR P45-T2RS inte kommer till Sverige, vart får man lättast tag på dem Tysklands marknad?

Tack!

Permalänk
Medlem

Jepp, nog vill man ha det alltid..... måste ju gå att köpa någonstans i Europa......

En FSB på 685,7 MHz hade suttit utmärkt på speldatorn.

http://www.hardware.info/en-US/news/ymick5qXwpuaapY/DFI_mATX_...

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

MOAR

f5f5f5f5f5

Väntar ivrigt på att få införskaffa 790GX-M2RS

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic