AMD tappar och tar marknadsandelar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Är grymt nöjd med mitt A8R-MVP, med Radeon XPRESS 200 chippet och Uli sydbrygga.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=73760
Sedan sitter den i hop med en Opterion

Har haft samma moderkort..ingen showstopper direkt...ganska kasst

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Har haft samma moderkort..ingen showstopper direkt...ganska kasst

Vet inte hur det kortet är. Men blev inte ATi första chipset kända för att klocka något sanslöst högt på bussen och fortfarande vara svala?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
AMD är rebellerna och Intel Stormtrupperna...

Det där är ju ingen rättvis jämförelse. Stormtrupper har ju mycket coolare hjälmar...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nej, snarare med att AMD presenterade bevis på att Intel och dell med flera haft olagliga affärer för att hålla AMDs marknadsandel nere.

Dvs att AMD började konkurrera prismässigt.

Citat:

Lite konstigt att AMD hade klart prestandaövertag, svalare och billigare processorer med billigare moderkort, och ändå hade så låga marknadsandelar som de hade då.

Inte alls. AMD hade helt enkelt inte kapacitet att tillverka fler processorer.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd

tycker att amd gör bra från sig, dom sätter ju fortfarande press på Intel

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Har inte orkat kolla upp det själv än men vet någon om AMD gått med plus sedan uppköpet av ATI?

Jag ska nog omformulera frågan. Frågan är om nuvarande värdet på ATI + ev. intäkter sedan dess överstiger köpevärdet i tanke på att de skrev ned företaget för en tid sedan. Överstiger 4800-seriens succé denna nedskrivning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det där är ju ingen rättvis jämförelse. Stormtrupper har ju mycket coolare hjälmar...

Rebellerna har ewoks, laget med evoks vinner jämt

Får se hur det blir med Nehalem och Bulldozer då, får hoppas att dom tar tillbaka lite marknadsdelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Har inte orkat kolla upp det själv än men vet någon om AMD gått med plus sedan uppköpet av ATI?

Jag ska nog omformulera frågan. Frågan är om nuvarande värdet på ATI + ev. intäkter sedan dess överstiger köpevärdet i tanke på att de skrev ned företaget för en tid sedan. Överstiger 4800-seriens succé denna nedskrivning?

Svaret är nej.
AMD har sedan uppköpet av ATi endast visat röda siffror och grafikdelen har haft större/fler förluster än vinster, men de lyckades visa svart några gånger vill jag minnas.
(detta är taget ur minnet, vill nån dubbelkolla och rätta är dom högst välkommna)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

AMD har lyckats med HD48xxx serien, allt som behövs är en lyckad ocg prisvärd processor så har AMD två stor säljande serier inom grafik och processorer.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

En fördel med AMD/ATi är väl egentligen att ett och samma företag kan erbjuda både processorer, moderkort, samt diverse olika lösningar med grafikkort, till de stora tillverkarna av stationära och bärbara datorer?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Köp ett ATI :S

Vad trodde du ? att jag skulle köpa nvidia ?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Dvs att AMD började konkurrera prismässigt.

Hur kan en presentation av bevis vara samma sak som att sänka sina priser? Du kan ju gärna säga emot om du vill, men att säga att min mening betyder något helt annat är ju bara trolleri.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Inte alls. AMD hade helt enkelt inte kapacitet att tillverka fler processorer.

De fick problem med kapaciteten efter att core 2 lanserats och de fick avtalet med Dell. 2004-2005 låg de nere runt 16%, en mycket bra bit under deras kapacitet för den tiden.

Permalänk
Medlem

Hej!

Synd att det inte går så bra för AMD. Någon som vet när de senast gick med vinst?

Jaja, jag stödjer i alla fall dem. Jag har en laptop med en Sempron 2800+ och igår hämtade jag ut delar till en ny stationär dator, med bl. a. Athlon 4850e och 780G.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag tycker det e ganska trevligt men ändå dåligt.. det skulle va kul om det bara fanns moderkort med intel... för annars man kanske missar några toppen kort ba för d e amd... men det kommer ju stanna up utvecklingen lite eftersom då har d typ 0 konkurans o d kommer bli dyrare -.-

Visa signatur

Main:
O11 XL, MSI 2080 TI GXT, AMD 3950X, Asus CH VIII Hero, EKWB WC Dual 360, HX1200

Media Dator
Phanteks P400, Strix 970, 6700K (delid), Asus Maxmimus VIII Hero Alpha, Corsair H100V2, TX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Rebellerna har ewoks, laget med evoks vinner jämt

Får se hur det blir med Nehalem och Bulldozer då, får hoppas att dom tar tillbaka lite marknadsdelar.

Fair Enough...

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Jag tror inte heller att de stora tillverkarna av stationära och bärbara datorer skulle "tillåta" att AMD går i konkurs. Det skulle vara en ren och skär katastrof för dem. Dyrare processorer med endast en aktör på marknaden, skulle innebära ökade utgifter för inköp av processorer, samt allt färre kunder som faktiskt skulle vara villiga att betala för det.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Jag tror inte heller att de stora tillverkarna av stationära och bärbara datorer skulle "tillåta" att AMD går i konkurs. Det skulle vara en ren och skär katastrof för dem. Dyrare processorer med endast en aktör på marknaden, skulle innebära ökade utgifter för inköp av processorer, samt allt färre kunder som faktiskt skulle vara villiga att betala för det.

Hoppas att du har rätt ang. att de stora tillverkarna inte skulle "tillåta" att AMD går i konurs! Det skulle dessutom inte bara vara katastrof för dem, utan även för konsumenterna, om det skulle hända!

Själv hoppas jag fortfarande att AMD ska gå med vinst kvartal tre i år.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit