Intel Atom till mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom till mobiltelefoner

Intels nedbantade och strömsnåla processor Atom används främst i små och billiga bärbara datorer. Nu rapporterar processorjätten att en krympt version kan hitta ut till mobiltelefoner redan nästa år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt nice om mobilmarknaden blir x86!
Ubuntu i mobilen

Permalänk
Medlem

Fyfan va fräckt om iPhone 3.0 har atom...
Då kanske nästa generation batterier också borde dyka upp

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Avstängd

ojoj

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Ah, vore förjävla skönt att kunna köra in datorprogram i mobilen bara sådär, slippa gräva efter motsvarigheter i java eller så.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Riktigt nice om mobilmarknaden blir x86!
Ubuntu i mobilen

Tja, du kan ju t.ex. köra Debian på en Neo FreeRunner redan idag (ARM-processor).

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Riktigt nice om mobilmarknaden blir x86!
Ubuntu i mobilen

Word!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Ah, vore förjävla skönt att kunna köra in datorprogram i mobilen bara sådär, slippa gräva efter motsvarigheter i java eller så.

Har du aldrig hört talas om windows mobile?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Riktigt nice om mobilmarknaden blir x86!
Ubuntu i mobilen

http://www.ubuntu.com/products/mobile

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir fint om man bara slipper nordbryggan dom kör med nu:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Där kom den! Funderade igår på om Intel Atom kommer till mobiltelefoner...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
http://www.ubuntu.com/products/mobile

Blir nog svårt att få in det på t.ex. SE z710i dock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Blir nog svårt att få in det på t.ex. SE z710i dock

Vem fan skulle slänga in det här i en gammal mobil som inte ens har x86? We're talking about the future man, not the old crappy crap.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Vem fan skulle slänga in det här i en gammal mobil som inte ens har x86? We're talking about the future man, not the old crappy crap.

Nej nej! Tänkte mer att det "ubuntu't" han länkade inte skulle fungera på "vanliga" mobiler

Permalänk

Fett najs asså! Helt sjukt smart av Intel, hoppas VIA och AMD hoppas på, och eventuellt andra tillverkare, som IBM, då prestanda inte lär vara så viktigt i detta segment, och om jag inte vet fel så får väl IBM göra x86-processorer?

Permalänk
Medlem

sen när blev prestanda oviktigt? Det är det enda som är viktigt.. och dagens mobiltelefoner behöver verkligen ett rejält skjut då dem är slöare än någonsin. Speciellt windowsmobile användare kommer glädjas åt detta om det nu blir verklighet.

Permalänk

Stryder: I mobiltelefoner kanske kanske 5 timmars surfande är bättre än lite högre frekvenser och 2 timmars surfande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Har du aldrig hört talas om windows mobile?

Windows Mobile stöder dessvärre inte vanliga windowsprogram.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Varför skriver man "linux i helt nya marknader".. vilka nya marknader är det tänkt att x86 skulle öppna upp för just linux? Linux finns i princip alla sorters enheter man i framtiden har tänkt att stoppa in en x86 processor. Jag ser absolut ingen fördel med att stoppa in en x86 processor istället för andra processorer med andra instruktionsuppsättningar. Vad är det för fel på PPC och ARM exempelvis? Man måste ju ändå kompilera om program för mobiler då de förmodligen använder sig av helt andra bibliotek och interfacet skiljer sig väldigt mycket. Det enda intel har att komma med är deras processteknologi och att deras x86-processorer har hög relativ prestanda. Att det är just x86 är väl ingen fördel i sig?

Permalänk
Medlem

x86 gör att stora delar av koden från PC (både win/mac) kan avändas i mobiler utan att skrivas om.

Från anandtechs genomgång av Atom

"The problem is that, generally speaking, the best applications currently exist on the PC. The last thing we want is for a company like Sony to enter the web browser market, I'd much rather have Firefox or IE on my internet enabled TV, or on my touch screen in my kitchen. Sure it can be ported to any architecture, but software developers don't exactly like supporting multiple platforms - it takes a lot of time to debug and maintain, and ends up costing a great deal of money.

The concept Fred was trying to get me to understand back in 2002 was this idea of having x86 everywhere. The instruction set didn't matter, what mattered was being able to run the same code on virtually any device. I've always pointed out that Apple must have hated making the iPhone because it became the only computer-like device in its product lineup that didn't run x86. It meant Apple had to maintain a completely separate software stack, specifically for the iPhone."

"You can find Intel silicon in the majority of desktop and notebook PCs shipped, but if Intel were able to make Atom a success you would find Intel in much, much more. TVs, phones, set top boxes, MIDs, all of these would be running x86 and potentially Intel processors."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Stryder: I mobiltelefoner kanske kanske 5 timmars surfande är bättre än lite högre frekvenser och 2 timmars surfande?

med 32nm och en ny nordbrygga (behöver ju inte precis pcie ) så kan det nog bli både batteritid och prestanda

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som varje gång jag ser den bilden tänker på att det verkar osmart med runda kieselplattor? Jag menar, det blir ju rätt många processorer som blir förstörda i kanten...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Är det bara jag som varje gång jag ser den bilden tänker på att det verkar osmart med runda kieselplattor? Jag menar, det blir ju rätt många processorer som blir förstörda i kanten...


Det har å göra med tillverkningsprocessen, man snurrar skivorna med en smuttig hastighet, så fyrkantiga skivor skulle bara pajja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Stryder: I mobiltelefoner kanske kanske 5 timmars surfande är bättre än lite högre frekvenser och 2 timmars surfande?

Nu drar du dock upp en parameter vi inte snackade om alls. Batterilängd är förvisso viktigt men jag tror knappast dem skulle implementera en cpu i en mobiltelefon om det skulle innebära endast två timmars surf eller hur? Intel må ha gjort sina tabbar men så dumma tror jag knappast dem är. Idén skulle isåfall inte vara särskillt slagkraftig oavsett kraft.

Om prestanda i mobiltelefoner hade varit så oviktig som du säger så hade Intel inte ens intresserat sig för denna marknaden till att börja med.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan vi få ordetliga virus till mobilen också! Som jag längtat...
Hallå, det är en telefon, man ska ringa och skicka meddelanden med den. Resten är så extremt onödigt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Äntligen kan vi få ordetliga virus till mobilen också! Som jag längtat...
Hallå, det är en telefon, man ska ringa och skicka meddelanden med den. Resten är så extremt onödigt.

Du har aldrig ägt en smartphone va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
x86 gör att stora delar av koden från PC (både win/mac) kan avändas i mobiler utan att skrivas om.

Från anandtechs genomgång av Atom

"The problem is that, generally speaking, the best applications currently exist on the PC. The last thing we want is for a company like Sony to enter the web browser market, I'd much rather have Firefox or IE on my internet enabled TV, or on my touch screen in my kitchen. Sure it can be ported to any architecture, but software developers don't exactly like supporting multiple platforms - it takes a lot of time to debug and maintain, and ends up costing a great deal of money.

The concept Fred was trying to get me to understand back in 2002 was this idea of having x86 everywhere. The instruction set didn't matter, what mattered was being able to run the same code on virtually any device. I've always pointed out that Apple must have hated making the iPhone because it became the only computer-like device in its product lineup that didn't run x86. It meant Apple had to maintain a completely separate software stack, specifically for the iPhone."

"You can find Intel silicon in the majority of desktop and notebook PCs shipped, but if Intel were able to make Atom a success you would find Intel in much, much more. TVs, phones, set top boxes, MIDs, all of these would be running x86 and potentially Intel processors."

Yeah... nä.. jag köper inte det. Man kan inte köra samma kod överallt. Det är inte instruktionsuppsättningen som är problemet. Det handlar om minnesutrymme, I/O, Human interface... Även om man stoppar in en x86 processor så är det fortfarande en helt annan plattform. Jag hoppas på att Atom ger en prestandaskjuts åt de handhållna enheterna och att den sparar batteritid, men att det handlar om kodåteranvändning köper jag inte. Man måste ändå skriva om massa kod för en handhållen enhet.

Men främst stör jag mig på swecs kommentar om att x86 öppnar upp marknader för linux. Allt som går att köra på x86 i linux går att köra på PPC... end of story.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theivan
Fyfan va fräckt om iPhone 3.0 har atom...
Då kanske nästa generation batterier också borde dyka upp

en liten teknikalitet, iPhone 3.0 syftar pá mjukvaran, du menar forstás násta generations iPhone...

For ovrigt har jag tankt po detta lange

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Inaktiv

Då kommer mobilerna att få en rejäl åprestandaskjuts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Yeah... nä.. jag köper inte det. Man kan inte köra samma kod överallt. Det är inte instruktionsuppsättningen som är problemet. Det handlar om minnesutrymme, I/O, Human interface... Även om man stoppar in en x86 processor så är det fortfarande en helt annan plattform. Jag hoppas på att Atom ger en prestandaskjuts åt de handhållna enheterna och att den sparar batteritid, men att det handlar om kodåteranvändning köper jag inte. Man måste ändå skriva om massa kod för en handhållen enhet.

Men främst stör jag mig på swecs kommentar om att x86 öppnar upp marknader för linux. Allt som går att köra på x86 i linux går att köra på PPC... end of story.

Amen broder.

Citatet från anandtechs är total SÖRJA.

Linux (och opensource) klarar sig utmärkt utan x86. Det kommer inte heller göra någon skillnad för virus, och det kommer inte göra någon skillnad för portabiliteten såvida koden inte är skriven i x86 assembly. Om processorarkitektur är det enda som skiljer (vilket det absolut INTE kommer vara i detta fall) så är portningen av program obefintlig. Byt kompilator och det är klart.

Jag mår dåligt när jag ser så mycket felaktigheter i tråden.