Intel och Nvidia utrustar X58 med SLI

Permalänk
Medlem

Visst är det bra men man tar fortfarande betalt för certifieringen och det finns flera krav som bla layouten på PCI-E platserna.

Det rycktas ju om att det kostar 20 dollar för certifieringen (till skillnad mot NF200 som kostar 30). Det känns jävligt taskigt av nvidia rent ut sagt att gå ut med detta nu när flera stora aktörer redan har eller håller på att integrera NF200. Med tanke på all tid och pengar som lagts ner så kommer dessa kort ändå lanseras. Genom att gå ut med detta nu, ger ju bara nvidia en andra chans att dra in pengar på de modeller som inte kommer med NF200 kretsen.

Visst det är kul att man kommer kunna köra både SLI och CF på samma moderkort med nvidias tillvägagångssätt och till viss del pris är ju nästan skamligt.

Permalänk

nice som fan men det blir nog ingen nehalem för mig fören det kommer nått i min prisklass nästa höst hehe

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Inaktiv

jag slutade spela PC-spel just pga denna hysteri med svindyra delar.. nu ska dessutom mina marddrömmar gångras med 3 eller 4!!! Att människor ens ORKAR med detta trams!

Permalänk
Medlem

Nvidia is the shit... nvidia är skiten? Ja jag håller med. Ta extra betalt för något jäkla certifikat? Dom gör bra kort absolut men hur tänker dom egentligen?

och nvidia och ATI ligger ju lika här ändå så jag förstår inte varför ATI helt plötsligt skulle slänga sig i väggen? Det verkar vara enklare för moderkortstillverkare att helt strunta i nvidia för dom verkar inte vara enkla att samarbeta med.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

De certifierade modellerna kommer att stödja SLI med upp till två, tre eller fyra grafikkort, beroende på antalet PCI Express-portar.

Och vilka kort blir det? 3st SLI kontakter per kort för en quadbrygga, brygglösa lösningar, seriekoppling a'la CF?

Ang NF200, det finns bra användning för den ännu.

Citat:

(Yep, it looks like we may see quad SLI in four cards make its debut with the Core i7.) The nForce 200 will still get a piece of the action, too—configs with four true 16-lane PCIe slots via dual nForce 200 chips will of course be supported.

http://www.techreport.com/discussions.x/15405

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sweet!

Då kan man alltså köra 4 st GTX 280 i SLI?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag ser det som ett desperat försök av N-vidia att inte tappa marknaden totalt.
Då SLI borde ha funkat för 1-2 år sedan även om man har Intel chipp.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
jag slutade spela PC-spel just pga denna hysteri med svindyra delar.. nu ska dessutom mina marddrömmar gångras med 3 eller 4!!! Att människor ens ORKAR med detta trams!

Du behöver inte köpa 3st grafikkort, oftast är det väldigt onödigt också eftersom det kräver ett så kraftigt och då dyrt nätagg och man får väldigt sällan ut all kraft från alla korten så rent pris/prestanda mässigt sett är det riktigt dumt.
Köpte nyss ett 4870 512mb för 2200kr och jag klara mig jätte fint med det och kan maxa i stort sett alla spel i 1920x1200 med bra framerates, eh ja förutom Crysis då där får jag nöja mig med high settings och 1650x1050 om det ska flyta på bra.

Permalänk
Medlem

Ser bara fördelar med detta. Big Bang 2?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Nvidia kommer att kräva tillverkarna på en certifieringspeng istället. X58 moderkort som har SLI support kommer att ha en certifieringsnyckel i bios som nvidias drivers kommer att kolla.

Känns ganska haXXbart enligt mig, men ändå himla dålig stil av nVidia.

Permalänk
Medlem

men varför ska man hålla på med 3-4 grafikkort, majoriteten kör endå bara med max 2 st dessutom är de flesta spel bara anpassade för upp till 2 grafikkort.
bara för att locka nybörjare inom datorvärlden som tror att desto mer man har seto bättre är det.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Nvidia kommer att kräva tillverkarna på en certifieringspeng istället. X58 moderkort som har SLI support kommer att ha en certifieringsnyckel i bios som nvidias drivers kommer att kolla.

Saxat från Legit Reviews:
According to Tom Peterson, director of Technical Marketing for MCP products at Nvidia the company's partners will need to certify their X58 motherboards through Nvidia and, after certification, will receive an approval key to place in the system BIOS. Nvidia's drivers will check for the approval key and the device ID of the chipset before determining whether to enable SLI support on the system"

Som upplagt för hackade drivrutiner då

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
men varför ska man hålla på med 3-4 grafikkort, majoriteten kör endå bara med max 2 st dessutom är de flesta spel bara anpassade för upp till 2 grafikkort.
bara för att locka nybörjare inom datorvärlden som tror att desto mer man har seto bättre är det.

Det är väl ungefär som att ha fyrkärniga processorer till spel när säkert 90% av spelen ute nu endast nyttjar två kärnor och återstående utnyttjar fyra kärnor på ett långt ifrån optimalt sätt.
Men det måste ju börja i någon ända, speltillverkare gör ju inte spel optimerade för fler kärnor om inte spelarna har hårdvara som utnyttjar det. Det är lite liknande med multipla grafikkort, även om en del av optimeringen vilar på drivrutinerna från grafikkortstillverkarna också.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Om inte MS gör om windows så kommer inte olika grafikkort att kunna blandas. Det blir konflikter mellan drivrutinerna.

Det finns fler OS ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Det va fan på tiden, så jävla dåligt att man måste ha ett nForce moderkort för att kunna köra SLI.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

jhag tror det här kan vara döden för nVidia's moderkortskretsar till intelsystem (snarare hoppas jag det.)

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Men smått OT, bilden ser lite löjligt ut när det är en skottkärra full me grafikkort medan cpu-fläkten är en original... ungefär, hähä.

Men trevligt för det! Har länge drömt om dagen då man bara kan köpa ett moderkort, vilket som helst, och köra SLI eller CF hur man vill. N1 så att säga.

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
jag slutade spela PC-spel just pga denna hysteri med svindyra delar.. nu ska dessutom mina marddrömmar gångras med 3 eller 4!!! Att människor ens ORKAR med detta trams!

Jag tycker att det värsta är att konsoler är så jäkla kass att det är värt alla svindyra delar för att spela på PC (spelar nästan bara fps).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
Trevligt!

Men smått OT, bilden ser lite löjligt ut när det är en skottkärra full me grafikkort medan cpu-fläkten är en original... ungefär, hähä.

Men trevligt för det! Har länge drömt om dagen då man bara kan köpa ett moderkort, vilket som helst, och köra SLI eller CF hur man vill. N1 så att säga.

Vilka drömmar du har...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att Crossfire och SLi utvecklingen är ganska bortkastad tid och pengar. Multikort genren tilltalar en så pytteliten grupp människor idag då det först och främst är ljudnivå och energiförbrukning som är på tapeten. Multikort går åt motsatt håll vad gäller denna utveckling. Visst, har man som hobby att överklocka sin dator med kväve etc för att få så många poäng i SuperPi, ja då är det jätte bra med multikort, men vad tillför det datorvärlden?

Så vitt jag vet är det bara Crysis som i vissa lägen kräver dubbla kort, och det hade ju kunnat lösas genom att utvecklarna optimerat koden bättre istället för att bara kasta in mer som sölar ner den samt DirectX 10.1 stöd fullt ut. Alltså, ett spel av...ja jävligt många för att använda multikort, meningsfullt, nja.

Den absolut enda situationen som jag ser nytta av denna utveckling är inte multikort utan multi GPU. Att moderkort som har integrerad GPU också skall tillskansas kraften från ett tilläggskort. Dock är det väldigt sällan som konsumentgruppen med integrerad GPU intresserar sig för ett extra kort pga pris och intresse.

Att sedan ATI använder Crossfire teknik för att koppla ihop två GPU på ett och samma kort tycker jag är synd då det måste finnas en bättre lösning från början.

Kort och gott, fixa drivrutinerna till singel GPU före ni börjar flirta med den % som sitter på ett meningslöst extra kort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Jag tycker inte det är svindyrt med datordelar. Priserna har gått ner massor.
En helt ok dator får man ju för 3-4000kr + grafikkort.

Det lär ju komma bios-updates till alla de här korten, om även inte oficiella sådanna, som ger användaren SLI-stöd.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
... himla dålig stil av nVidia ...

Bryr mig inte om det är ATi-fanboysens afton eller något annat, men jisses så mycket omogna kommentarer i stil med ovanstående..
I dagens samhälle så överlever inte företag om man låter sina egna produkter/tjänster missbrukas och/eller brukas för vinst av konkurrenter. Att nVidia skulle låta vem-som-helst tillverka mobos för SLi skulle vara som att Liseberg släpper in folk som köpt motsv. åkpass på Gröna Lund.
Ledsen att behöva dra ut er i verkligheten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av power56
men varför ska man hålla på med 3-4 grafikkort, majoriteten kör endå bara med max 2 st dessutom är de flesta spel bara anpassade för upp till 2 grafikkort.
bara för att locka nybörjare inom datorvärlden som tror att desto mer man har seto bättre är det.

Av den enkla anledningen att man kan. Samma sak hos bilindustrin, titta bara på Audi RS6, säkert en förlustaffär när det gäller att utveckla bilen och tillverka den men den håvar säkert in pengar på andra sätt då den gör väldigt bra reklam för övriga Audi sportvagnar.

Samma sak med SLI och CF. Utvecklingskostnaderna av dessa tekniker är oehört dyrt, men i gengäld ger de bra reklam för deras billigare segment.

Permalänk

Tänk 4 gtx 280 i SLI skulle man kunna hålla de under 80C med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av illusi0n
Är det 9800gtx+ som sitter i datorn på bilden?

Tänkte så eftersom reklamen nedan är för det grafikkortet, å andra sidan kanske gfxen i datorn är gtx280?

Det är snarare 3 st 8800 ultra då deras fläktar ser ut så där om man kör med referens designen .

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det enda jag vill är att kunna använda ett intel chipset och sli utan att behöva bli våldtagen av nforce.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, men fan va dåligt samtidigt av nVIDIA. Företag kan verkligen vara riktiga blodsugare ibland.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem

Underbart, nu slipper man ju välja mellan ett bra chipset och sli-stöd
Nvidia-kretsar, bye bye.

Varför är detta dåligt av nvidia förresten? Är väl ung. samma sak som Vista-certifieringen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyPakt
Personligen tycker jag att Crossfire och SLi utvecklingen är ganska bortkastad tid och pengar. Multikort genren tilltalar en så pytteliten grupp människor idag då det först och främst är ljudnivå och energiförbrukning som är på tapeten. Multikort går åt motsatt håll vad gäller denna utveckling. Visst, har man som hobby att överklocka sin dator med kväve etc för att få så många poäng i SuperPi, ja då är det jätte bra med multikort, men vad tillför det datorvärlden?

Så vitt jag vet är det bara Crysis som i vissa lägen kräver dubbla kort, och det hade ju kunnat lösas genom att utvecklarna optimerat koden bättre istället för att bara kasta in mer som sölar ner den samt DirectX 10.1 stöd fullt ut. Alltså, ett spel av...ja jävligt många för att använda multikort, meningsfullt, nja.

Den absolut enda situationen som jag ser nytta av denna utveckling är inte multikort utan multi GPU. Att moderkort som har integrerad GPU också skall tillskansas kraften från ett tilläggskort. Dock är det väldigt sällan som konsumentgruppen med integrerad GPU intresserar sig för ett extra kort pga pris och intresse.

Att sedan ATI använder Crossfire teknik för att koppla ihop två GPU på ett och samma kort tycker jag är synd då det måste finnas en bättre lösning från början.

Kort och gott, fixa drivrutinerna till singel GPU före ni börjar flirta med den % som sitter på ett meningslöst extra kort.

Visst är det inte ofta det behövs multi-GPU men kör man 30" så är det nästan dummt att inte använda sig av det.

Det du säger om multi-grafikkort förstår jag inte. Hybrid Crossfire är exakt samma teknik som vanlig Crossfire. Allting bygger på multi-GPU. Du kan inte säga att du tycker dubbla grafikkort är idiotiskt men att multi-GPU är bra då de i praktiken innebär exakt samma sak. Och varför är två GPU på en PCB dåligt? Det är ju den klart bästa designen av multi-GPU kort hittils. Vad skulle den bättre lösningen vara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Bryr mig inte om det är ATi-fanboysens afton eller något annat, men jisses så mycket omogna kommentarer i stil med ovanstående..
I dagens samhälle så överlever inte företag om man låter sina egna produkter/tjänster missbrukas och/eller brukas för vinst av konkurrenter. Att nVidia skulle låta vem-som-helst tillverka mobos för SLi skulle vara som att Liseberg släpper in folk som köpt motsv. åkpass på Gröna Lund.
Ledsen att behöva dra ut er i verkligheten...

Och ändå har det funkat för ATI som har betydligt mindre budget...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Underbart, nu slipper man ju välja mellan ett bra chipset och sli-stöd
Nvidia-kretsar, bye bye.

Varför är detta dåligt av nvidia förresten? Är väl ung. samma sak som Vista-certifieringen?

Det är mycket möjligt men att bli jämförd med Microsoft är ju knappast en komplimang.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är mycket möjligt men att bli jämförd med Microsoft är ju knappast en komplimang.

Hehe, ne, kanske inte
Men hade det inte varit lite underligt om dom hade erbjudit deras SLI-teknik gratis, som dom lagt ner stora pengar på att utveckla?
Visserligen drar dom ju fördel av att folk köper ett extra grafikkort...