Catalyst 8.8 sänker Furmark – ger lägre temperaturer

Permalänk

Rsultat:
Drivrutin 8.5 (vet, gammal): 4270 frames
Drivrutin 8.8 omodifierad fil: 2300 frames
Drivrutin 8.8 modifierad fil: 4320 frames

Slutledning, någonting är konstigt. Bryr mig inte det minsta, jag har ändå bytt ut originalkylaren så den gick iaf inte över 50C.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Begriper ingenting, döpte om filen till just rename.exe och min gpu överstiger inte 70 grader ens. Fläkten går på 50% och kortet är förövrigt ett Asus 4870. Det bör tilläggas att rumstemperaturen är på 25c. Allt klagande på ati's kylning tycker jag är obefogande minst sagt Vill inte ens veta vad mitt gamla 8800gt skulle hamna på. Låg gött å väl över 90c med en fläkt på 60% vid crysis spelande. Det kommer mitt nuvarande kort inte ens i närheten utav.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
3 dagar gammal nyhet.

orsaken är helt enkelt att furmark drar korten till en temp som inget annat program är i närheten utav.

Jag applåderat ati för detta då korten håller längre.

Sluta läs ATI-bibeln och övergå till verklighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Skillnaden mellan det här och Nividias fusk är att Nvidia fuskat sig till bättre resultat i prestandamätningar, ATI har snarare sänkt sitt resultat för att skydda korten.

På vilket sett är de fusk? Kortet har stöd för hårdvaru-fysik vilket är ett av testen i senaste 3DMark, så självklart ska kortet få mer poäng i 3DMark då de går ut på att ge grafikkort ett sammanfattat betyg i prestanda.

De är ju iofs bra på ett sett att ATI gjort som dom gjort, onödigt att kortet går sönder pga värme, men fel av dom att inte lägga ner mer jobb på kylningen så dom slipper de.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Körde det igen bara för att testa. Körde testet i 28 minuter och temperaturen stannade på 95 grader. Och då körde jag fläkten i 100% hel tiden. Så nog blir det varmt. Men det säger nog mer om hur dålig kylaren på 4850 är egentligen (i motsats till kylaren på 4870 - den är väl nästan överdimensionerad istället). Men stabilt var det iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Nu furmark ccc 8.8 2278
Tidigare med ccc 8.7 runt 4382 nånstans var det.Så jag döpte om furmarkfilen till fumark.exe och testade och genast fick jag 4383 en hel poäng högre så nåt fuffens är det.Aldrig klockat eller meckat med fläkthastigheter på mitt 4850 någonting allt på orginal.Men iofs är det bättre att kortet inte brinner upp,men om prestandan blir lidande i spel så är det givetvis inte bra.Men det har jag inte märkt hittills iafall,man hör direkt när fläkten varvar upp efter 5-10 sekunder efter att jag drar igång folding@gpu så det känns som det sköter sig där iafall och i alla spel jag spelar COD4 UT3 osv:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Sluta läs ATI-bibeln och övergå till verklighet.

På vilket sett är de fusk? Kortet har stöd för hårdvaru-fysik vilket är ett av testen i senaste 3DMark, så självklart ska kortet få mer poäng i 3DMark då de går ut på att ge grafikkort ett sammanfattat betyg i prestanda.

De är ju iofs bra på ett sett att ATI gjort som dom gjort, onödigt att kortet går sönder pga värme, men fel av dom att inte lägga ner mer jobb på kylningen så dom slipper de.

Nvidia hade fuskat på så sätt att poängen lades under kategorin GPU vilket är väldigt dåligt. 3dmark GPU innebär enbart grafikacceleration. Vill de lägga till en ny kategori där det står Physics acceleration eller dylikt får de jättegärna göra det men att få grafikkorten att framstå bättre på sätt är väldigt fult.

On-T: Om det nu är så att ATI har gått bakom ryggen är det ju väldigt synd men jag skulle vänta på ett officiellt uttalande. Det kan ju till och med vara en sådan enkel sak som en bugg i drivrutinen. Fast som sagt, hellre att kortet överlever än att jag får massa poäng i ett benchmark program som många aldrig ens har hört talas om.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Nvidia hade fuskat på så sätt att poängen lades under kategorin GPU vilket är väldigt dåligt. 3dmark GPU innebär enbart grafikacceleration. Vill de lägga till en ny kategori där det står Physics acceleration eller dylikt får de jättegärna göra det men att få grafikkorten att framstå bättre på sätt är väldigt fult.

Ursäkta men det är faktiskt så att poängen hamnar på CPU.. så det du påstår är helt felaktigt

Permalänk
Medlem

Har inga problem att kyla mitt X1950Gt med en AC1 48c i furmark och 38 idle överklockat med ca 20%
Men tempen med original kylaren var ca 20c högre i load.
Men slipper nu så detta eviga upp och ner varvande ljudet.
Idel tempen är det dock bara 5-10 graders skillnad på.
Men ser att jag bara får 1400 i Furmark med 8.8 ,så antar att det påverkar mitt kort med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ursäkta men det är faktiskt så att poängen hamnar på CPU.. så det du påstår är felaktigt

Då får ni ursäkta mig. Trodde det var på GPU. Då förstår jag inte riktigt heller varför det är fusk. Antagligen för att det drar upp helhetsintrycket. Skulle dock va mycket bättre om det lades under ppu.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
På vilket sett är de fusk? Kortet har stöd för hårdvaru-fysik vilket är ett av testen i senaste 3DMark, så självklart ska kortet få mer poäng i 3DMark då de går ut på att ge grafikkort ett sammanfattat betyg i prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Då får ni ursäkta mig. Trodde det var på GPU. Då förstår jag inte riktigt heller varför det är fusk. Antagligen för att det drar upp helhetsintrycket. Skulle dock va mycket bättre om det lades under ppu..

"Fusket" gick ut på att de tillgodoräknade sig "GPU-fysik"-poängen två gånger. Programet har en del för GPU-fysik och en för CPU-fysik och nVidia körde GPU-fysik på båda. Futuremark tillåter inte detta enligt sina regler.

http://www.sweclockers.com/nyhet/8027-futuremark_stoppar_fysi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
"Fusket" gick ut på att de tillgodoräknade sig "GPU-fysik"-poängen två gånger. Programet har en del specifik för GPU-fysik och en för CPU-fysik och nVidia körde GPU-fysik på båda. Futuremark tillåter inte detta enligt sina regler.

Och det där stämmer inte heller. Vantage har har stöd för Aegias PPU och det Nvidia gör är att dom låter GPU utföra det som Aegias PPU skulle ha gjort. En GPU har mycket högre prestanda än vad Aegias PPU har och därför fick siffrorna en rejäl boost.

Sen fattar jag inte vad Nividia och Physx har att göra i den här tråden alls.
Som handlar om ATI's drivers. Antagligen så har ATI upptäckt att Furmark kan skada kortet och därför lägger in skydd mot det i drivern.

Permalänk
Medlem

Jag provade detta med mitt överklockade 4870 och det var så att jag fick 1653 poäng med orginalnamnet och när jag bytte namn på filen så gick halva testet sedan krashade det och efter att GPUn startat om sig (det gjorde den automatiskt) blev slutresultatet blev 1528p.

Det är ruskigt vad det blir varmt. GPU ligger runt 82 grader vilket är ok men voltregulatorerna ligger på runt 100+ grader under belastningen och det går åt 63 ampere. Det blir mycket värme det.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Och det där stämmer inte heller. Vantage har har stöd för Aegias PPU och det Nvidia gör är att dom låter GPU utföra det som Aegias PPU skulle ha gjort. En GPU har mycket högre prestanda än vad Aegias PPU har och därför fick siffrorna en rejäl boost.

Korrekt, dålig översättning av mig av det som står i länken från mitt inlägg. Det är snarare kortet som räknas två gånger, dels som grafikkort och dels som fysikkort i CPU test-2 (något det normalt sett inte kan dedikeras helt åt när du spelar). Hursomhelst är reglerna så att grafikkortet inte får påverka CPU-testet. Dessutom modifierades vissa filer, vilket inte heller är tillåtet. Sorry för OT.

Gällande detta så är det aldrig bra när de gör saker bakom ryggen om detta är något de medvetet gjort. Sen spelar det ju mindre roll i mina ögon eftersom det inte är något som lurar användarna att tro att kortet är bättre än vad det egentligen är. Det är ju uppenbart att man får lägre poäng.

Men visst, något känns fel när man måste sänka hastigheten för en viss applikation. Blir lite sugen på att ladda ner och testa för att se hur varmt mitt blir...har inte CAT 8.8 installerat än.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag provade detta med mitt överklockade 4870 och det var så att jag fick 1653 poäng med orginalnamnet och när jag bytte namn på filen så gick halva testet sedan krashade det och efter att GPUn startat om sig (det gjorde den automatiskt) blev slutresultatet blev 1528p.

Det är ruskigt vad det blir varmt. GPU ligger runt 82 grader vilket är ok men voltregulatorerna ligger på runt 100+ grader under belastningen och det går åt 63 ampere. Det blir mycket värme det.

Sluta överklocka då,jag hade nån polare som sa att det går bara köra furmark fullt ut om du kör med orginalklock,han hade testat med sitt 4850 och om han klockade bara en mhz så kraschade furmark hela tiden men så fort han gick tillbaka till stock så gick det köra okej.Och han fick liknande resultat alltså dubbla poängen om man byter namn på furmark.exe till vad som helst.Summa sumarum,furmark gillar inga HD48XX kort om du kör dom med ccc 8.8 och öveklockat..
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Gällande detta så är det aldrig bra när de gör saker bakom ryggen om detta är något de medvetet gjort. Sen spelar det ju mindre roll i mina ögon eftersom det inte är något som lurar användarna att tro att kortet är bättre än vad det egentligen är. Det är ju uppenbart att man får lägre poäng.

Det lurar användarna att tro att kortets kylning är bättre än vad den egentligen är.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Det lurar användarna att tro att kortets kylning är bättre än vad den egentligen är.

Vet inte vem de skulle lura. De användare som överhuvudtaget kör furmark blir nog inte lurade då de tydligt ser att även poängen går ner...det är rätt uppenbart. Furmark är inget som "svensson" kör och till skillnad från 3DMark knappast nåt som flitigt används som benchmark vid tester som "svenssons" läser...

Förövrigt verkar det ju som alban säger fungera bra så länge man kör oklockat (för vilket fläkten faktiskt är spec:ad), åtminstone med 4870. Testade själv just och temperaturen låg stadig i området mellan 90-92 efter en kvarts körande av stabilitetstesten.

Permalänk
Avstängd

En bra kortsiktig lösning så att folk inte bränner sönder sina kort men AMD måste helt enkelt ordna bättre kylning på kommande generationer.
VRM är speciellt underprioriterat och svår att hitta kylare till speciellt ifall man ska byta till en bättre kylare till GPU:t.
Större fläktar på korten tack. Högre luftflöde samt lägre temps.

Och tillverkarna måste jobba mer på att få bort coil whining. Mitt 4850 tjuter om jag går in på krävande websidor med massa flash animationer eller titter på filmklipp på datorn. Kasst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
En bra kortsiktig lösning så att folk inte bränner sönder sina kort men AMD måste helt enkelt ordna bättre kylning på kommande generationer.
VRM är speciellt underprioriterat och svår att hitta kylare till speciellt ifall man ska byta till en bättre kylare till GPU:t.
Större fläktar på korten tack. Högre luftflöde samt lägre temps.

Och tillverkarna måste jobba mer på att få bort coil whining. Mitt 4850 tjuter om jag går in på krävande websidor med massa flash animationer eller titter på filmklipp på datorn. Kasst.

Jag menar att det mera är referensdesignen från ATi som är lite framtvingad i en hast?

Jag tycker mer och mer att GTX260 framstår som ett bra alternativ till 4870.

Permalänk
Medlem

Tror inte fixen är gjord för att lura någon utan för att slippa en massa RMA
ärenden pga av att folk bränt sina kort med ett program som pressar kortet onormalt.

Permalänk
Avstängd

Nja, som "silent PC nut" så ser jag alltid till att byta kylarna ändå.
Men man ska inte behöva byta ut kylningen för att få en hysad accceptabel ljudnivå och speciellt inte p.g.a. att man riskerar att bränna sönder sitt kort med underdimensionerade kylningen som sitter på kortet.

Min förra 4850 gick sönder efter att jag använde Atis egna överklockningsfunktion som klockade för högt. 5 sek i Crysis och något gick snett. Fick artifakter i både 2d och 3d. Det är kass kylning helt enkelt och dåligt kodat överklockningsfunktion.

Så byt ut kylarna om ni är rädda för korten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det finns ju en anledning till att korten är billiga.. och det beror inte bara på 55nm... man har helt enkelt snålat på kylningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag menar att det mera är referensdesignen från ATi som är lite framtvingad i en hast?
Jag tycker mer och mer att GTX260 framstår som ett bra alternativ till 4870.

På vilket sätt? 4850 må ha en underdimensionerad referensfläkt, det vet jag inget om men 4870 har det inte. Att folk får problem när de börjar överklocka sina kort är ju knappast nåt man kan skylla på ATI eller korttillverkarna, det gör man helt på egen risk. En överväldigande majoritet överklockar inte sina kort så att lägga ut extra slantar på att överdimensionera kylaren är ju en dålig affär för ATI/tillverkarna. Vill man ha bättre kylning för överklockning finns ju alternativen att köpa ett kort som inte har referenskylning eller byta kylning själv.

Permalänk

Funktionen är bra.
Sättet den levererades på är INTE bra.

Punkt slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Mmm.. har tänkt att sätta dit en Accelero S1, men har aldrig fått tummen ur röven och ordnat det.
Kylningen på de första referens 8800gt korten var ju helt värdelös. Dessutom så funkar inte fläktstyrningen riktigt ok heller. Kör jag på auto så blir det över 100 grader ganska fort man börjat spela, utan att den varvar upp till 100% på fläkten. Sätter man själv 100% så ligger temperaturen kring 90 grader har jag för mig, och visst låter det förjäkligt högt, men jag tycker det är viktigare att slippa temperaturer på 100+, dessutom spelar jag med hörlurar på. Konstig prioritering av Nvidia förövrigt, låta kortet trothlas istället innan man ens maxat ut fläkten.

konstigt hur olika kort av samma chip med standard kylare har så stor värme skillnad

mitt Asus 8800 GT 512 MB (92) 600/1500/1800 orginal dvs
har under load värme ca 60 grader
idle ca 45 grader
med stadard kylaren
och jag hör den knappt, låter lika mycket vid idle som full load (vet inte om det är det jag läst om 30% buggen på fläkten eller så)
men ok jag har sidan öppen på min dator så det gör nog skillnad

men mitt gamla Geforce 6800 ultra det hade en värme under load på ca 95 grader och idle runt 70 i samma burk dvs och på detta kort hade jag t.o.m byttit fläkt från orginal till en zalman
med org hade jag över 100 grader i load kommer inte ihåg hur mycket exakt tyvärr

men när man läser på olika ställen får jag iallafall en kännsla av vissa grafikkort av samma model eller samma chip blir varmare än andra och en hel del dvs och vissa låter mer än andra
för har läst om folk som har 8800 GT 512 MB som haft runt 100 grader vid full load med orginal fläkten och vissa har haft samma märke asus dvs t.o.m
som har haft runt 30-40 grader mera vid full load än mig och andra som har låga grader vid full load

för samma var det med kortet jag hade innan , när jag läste om folk som hade lika geforce 6800 (mitt gamla kort jag använde innan) som mig t.o.m samma märke som hade i full load med org fläkt runt 70 grader som jag hade vid idle med zalman fläkt :/

så verkar som vissa chip (kort) blir varmare än andra av samma model, m.m.
te.x 2 st asus geforce 6800 ultra
ena har över 100 grader vid full load med org fläkt och den andra har 70 grader vid full load med org fläkt, (ok man har ju inte så ofta samma burk m.m. men ändå jag har sidan öppen och en bordsfläkt på den tiden stod och blåste runt i burken)

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Medlem

Man kan se det så här: Hade korten haft bättre kylare hade de också varit dyrare...
Sen hade jag dock föredragit ett lite dyrare kort med bättre kylare.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Funderar fortfarande över varför folk kör med original kylaren till sina kort.
När det finns minst 50 andra lösningar+vatten kylning.

För att den ska fungera?
Varför sälja ett kort med en kylare som är konstruerad för att inte fungera? Det är ju som att sälja en bil med däck som man ändå måste byta ut för att de som sitter förmonterade ger en väghållning som en skadeskjuten noshörning.

En användare ska inte BEHÖVA modda sitt kort, isf är det felkonstruerat från början.

I det här fallet är AMD uppenbarligen rädda för att ett program kan pressa deras kort så pass mycket att kylningen inte räcker till så de har gjort ett fulhack för att fixa det.

Jag undrar dock hur AMD kan sälja ett kort med i bästa fall medioker kylning eftersom AMD enligt en majoritet av Sweclockers läsare inte kan göra något fel?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
På vilket sett är de fusk? Kortet har stöd för hårdvaru-fysik vilket är ett av testen i senaste 3DMark, så självklart ska kortet få mer poäng i 3DMark då de går ut på att ge grafikkort ett sammanfattat betyg i prestanda.

De är ju iofs bra på ett sett att ATI gjort som dom gjort, onödigt att kortet går sönder pga värme, men fel av dom att inte lägga ner mer jobb på kylningen så dom slipper de.

Jag syftade inte på Nividas physx poäng, jag syftade på diverse andra 'optimeringar' som gjorts över åren.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Jag syftade inte på Nividas physx poäng, jag syftade på diverse andra 'optimeringar' som gjorts över åren.

Du menar som crysis "fusket" där prestandan blev markant bättre men grafiken sämre och ATI människorna blev helt till sig i brallorna. Vid nästa optimering så var prestandan kvar men grafiken var normal igen medans ATI människorna fortsatte skrika "FUSK!"?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Du menar som crysis "fusket" där prestandan blev markant bättre men grafiken sämre och ATI människorna blev helt till sig i brallorna. Vid nästa optimering så var prestandan kvar men grafiken var normal igen medans ATI människorna fortsatte skrika "FUSK!"?

Nej jag menar inte som i crysis 'fusket'. Jag är beredd att satsa mitt liv på att både Nvidia och ATI försöker snåla på bildkvaliteten i så gott som alla spel och tester 'utan att det märks', det är det som kallas optimering. Sen kan man ta det olika långt och där tenderar Nvidia att gå steget längre, men det är bara min observation.

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem

Nämen va förvånad man blir av att majoriteten av negativa inlägg kommer från grabbar med nVidia graffen...

Jag har hellre ett grafikkort som går långsamt i Furrmark än ett som går sönder om jag startar om datorn för många gånger

Visa signatur