Intel förstärker budgetsegmentet

Permalänk
Melding Plague

Intel förstärker budgetsegmentet

Processorjätten Intel passar på att lansera tre nya budgetprocessorer. De nya modellerna kan bli tuffa utmanare till AMD, som har en stark position i de lägre prisklasserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar om AMD hänger med Intel på produktionssidan?

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Inaktiv

Intel spottar ju ut processorer som nvidia spottar ut grafikkort

Permalänk

finns det en chans att e8400 blir prissänkt

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk
Medlem

ska inte E8400 bort, eller är det de ännu sämre modellerna?

Iaf, palla Q8200, E5200 kan ju bli nått, men de lär ju inte tjäna stor summor på den prollen, bara budgetalternativvvvvvv.....

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Intel och Nvidia går åt samma håll lite - spamma sönder marknaden med otaliga modeller. Sen är det kanske bara jag, men är inte Intels namngivning riktigt klurig?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Intel spottar ju ut processorer som nvidia spottar ut grafikkort

Word!

Dock mycket trevligt med prissäkningar. Sugen på en Q6600 + X48 + ett 4850 i CF!

Permalänk

Intels produktnamn är inte i samma klass som nvidias, intels är ganska lätta att hålla reda.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

Inget att höja ögonbrynen för, E5200 var kanske det mest intressanta men finns inte ute i alla butiker än annars kan det bli nästa cpu med sina 12.5 i multipler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Word!

Dock mycket trevligt med prissäkningar. Sugen på en Q6600 + X48 + ett 4850 i CF!

Ett 4850 i CF? Blir nog svårt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
ska inte E8400 bort, eller är det de ännu sämre modellerna?

Iaf, palla Q8200, E5200 kan ju bli nått, men de lär ju inte tjäna stor summor på den prollen, bara budgetalternativvvvvvv.....

De stora pengarna finns i just budgetsegmentet. Tänk dig alla OEM datorer som säljs på SIBA, Media Markt och El Giganten m.fl. allt som oftast är det riktiga budgetkomponenter i de datorerna och det är de datorerna som de allra flesta köper.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Vad säger ni tror ni E5200 är en värdig ersättare till min pentium D805?
eller vad har ni kört på? som ändå inte kostar för mycket?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Vad säger ni tror ni E5200 är en värdig ersättare till min pentium D805?
eller vad har ni kört på? som ändå inte kostar för mycket?

jag hade antingen kört på q6600 eller e8400.

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
Vad säger ni tror ni E5200 är en värdig ersättare till min pentium D805?
eller vad har ni kört på? som ändå inte kostar för mycket?

Det är ändå en rejäl skillnad enligt mig, E8400 är definitivt inte värd pengarna då du kan klocka upp i liknande prestanda relativt enkelt med E5200. Se bara till att ha ett ok P35 kort och minnen då.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det är ändå en rejäl skillnad enligt mig, E8400 är definitivt inte värd pengarna då du kan klocka upp i liknande prestanda relativt enkelt med E5200. Se bara till att ha ett ok P35 kort och minnen då.

Jo, men den har ju också bara 2mb cache, och det är framlagt att core 2 är bra i spel(även bättre än nehalem) på grund av den stora cachen, så samma klockfrekvens betyder inte samma prestanda.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Hedersmedlem

Intel släpper fler modeller men det är inga bättre processorer dom släpper förutom om man vill överklocka så här är fortfarande AMD:s 6000+ ett bätte val.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Jo, men den har ju också bara 2mb cache, och det är framlagt att core 2 är bra i spel(även bättre än nehalem) på grund av den stora cachen, så samma klockfrekvens betyder inte samma prestanda.

Bättre än Nehelem är väll att ta i?
Visst är C2 mer optimerad för spelprestanda men Nehelem är bättre på så mycket saker att den är bättre i spel också.

Men prestanda per transistor eller liknande är ju C2 bättre ja.

Men det känns ganska ointressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Ett 4850 i CF? Blir nog svårt.

Använda det i CF med mitt nuvarande 4870..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Det är ändå en rejäl skillnad enligt mig, E8400 är definitivt inte värd pengarna då du kan klocka upp i liknande prestanda relativt enkelt med E5200. Se bara till att ha ett ok P35 kort och minnen då.

Svårt att "klocka upp" E5200 så den får stöd för TXT och VT För de som nu behöver detta.

Permalänk
Inaktiv

E5200 var ju enda vettiga, den vill jag ha och leka med.
Lågt pris och fina möjligheter till OC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Intel och Nvidia går åt samma håll lite - spamma sönder marknaden med otaliga modeller. Sen är det kanske bara jag, men är inte Intels namngivning riktigt klurig?

Ett rikt sortiment är en fördel för konsumenten, inte en nackdel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ett rikt sortiment är en fördel för konsumenten, inte en nackdel.

Nej, inte alls.
För många produkter gör det svårare för konsumenten att hitta rätt och lättare att få dom att köpa något mindre prisvärt för deras behov då dom inte kan få en överblick över marknaden.

EDIT: Hade informationen varit tydlig och rak och lite andra saker så är det självklart så att det är bra.
Men i praktiken är det många andra saker som spelar in och så som marknaden ser ut idag ser jag inte att det är särskilt gynsamt för konsumenterna. Iaf inte svenssons.