Nvidia utesluter inte styrkrets till Core i7

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utesluter inte styrkrets till Core i7

Intel Core i7 är på väg att dyka upp på allvar, och redan har mängder med information och fotografier på moderkort som använder Intels styrkretsar läckt ut till pressen. Nvidias inställning till den nya plattformen är dock fortfarande oklar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Om X58 stödjer SLI så betyder det väl att Intel fått en SLI licens av Nvidia.
Nvidia är inte så trevliga och skulle gärna behållt SLI själva så att bara de hade det på sina styrkretsar.

Om Intel fått en SLI licens så betyder det något av följande:
A) Intel gav dem bara en Nehalem licens om de i utbytte fick en SLI licens.
B) Nvidia planerar att gå ur styrkretsbranchen så de ger Intel en SLI licens så att folk kan fortsätta köra SLI med deras grafikkort så att deras grafikkort fortsätter att vara attraktiva.
C) Nvidia har helt plötsligt bestämt sig för att vara schyssta. (Knappast)

Permalänk
Avstängd

kanske C) är sannt:)

Visa signatur

Manli GeForce 8800GTS 512 @ 756/1890/1100

Permalänk
Medlem

A och B är väl de enda troliga alternativen, känns inte som att nvidia kommer att ha så mycket kvar att erbjuda konsumenter om de ger ut SLI licensen, intel korten är ju bättre på det mesta.

Kanske de kommer fokusera på budget segmentet där de faktiskt har något att erbjuda och sedan spara high end kretsarna till AMDs processorer där de väl har den största delen av marknaden redan (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Om X58 stödjer SLI så betyder det väl att Intel fått en SLI licens av Nvidia.
Nvidia är inte så trevliga och skulle gärna behållt SLI själva så att bara de hade det på sina styrkretsar.

Om Intel fått en SLI licens så betyder det något av följande:
A) Intel gav dem bara en Nehalem licens om de i utbytte fick en SLI licens.
B) Nvidia planerar att gå ur styrkretsbranchen så de ger Intel en SLI licens så att folk kan fortsätta köra SLI med deras grafikkort så att deras grafikkort fortsätter att vara attraktiva.
C) Nvidia har helt plötsligt bestämt sig för att vara schyssta. (Knappast)

Gissar på A ^^

Permalänk

Det är nog ganska troligt att Nvidia kommer ge sig in i slaget om de redan sitter på alla licenser. Man får ingen licens gratis och har de betalat för en licens kommer de säkert se till att utnyttja den också. Det gäller så länge inte licenserna för Core i7, Lynnfield och Havendale ingick i ett paket.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Aldrig mera nvidia styrkretsar, rent bajs är vad de är.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Inaktiv

Det är nog klokt att licensiera ut SLI till Intel då de får möjlighet att finnas med på varenda moderkort för Intel och då har möjligt att få in pengar via licensen. Har inte sett några siffror men gissar på att nvidia har en relativt liten andel på marknaden för moderkort med S775.

Liten vinst är bättre än ingen vinst alls..

Permalänk
Medlem

Så länge Nvidia inte fortsätter med sina vedervärdiga moderkort så får de göra vad de vill, men ju mindre jag ser av de giriga "#¤&%¤#¤ desto bättre.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
A och B är väl de enda troliga alternativen, känns inte som att nvidia kommer att ha så mycket kvar att erbjuda konsumenter om de ger ut SLI licensen, intel korten är ju bättre på det mesta.

Kanske de kommer fokusera på budget segmentet där de faktiskt har något att erbjuda och sedan spara high end kretsarna till AMDs processorer där de väl har den största delen av marknaden redan (rätta mig om jag har fel)

nVidia har inget att hämta på AMD sidan längre. AMDs chipset smiskar nVidia fullständigt och med Atis graffakort på prestandatronen så finns inget behov av SLi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

nForce är funkar jätte bra för mej. (har haft nForce 4 & 5)

Hoppas att dom gör nForce 8 till Bloomfield I så fall kommer jag att vänta på det innan jag köper någon Intel Core i7.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Idag kör jag med P35 men har tidigare kört nF 2,4 och 590. Måste dock säga ett nF 4 var det ända jag inte var nöjd med.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Idag kör jag med P35 men har tidigare kört nF 2,4 och 590. Måste dock säga ett nF 4 var det ända jag inte var nöjd med.

Har du haft mer än en ända? Berätta mer!

Permalänk
Medlem

haha

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

OMG!!! Fanboysen på detta forumet är så indoktrinerade att det är skrämmande.

Permalänk
Medlem

nVidia

nVidias chipset är skräp. Jag vägrar att använda dom. Jag är övertygad om att intel gör bästa chipseten till sina egna processorer...

Permalänk
Medlem

Re: nVidia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuvok
nVidias chipset är skräp. Jag vägrar att använda dom. Jag är övertygad om att intel gör bästa chipseten till sina egna processorer...

skönt att ingen tvingar dig då
bara köpa det du vill och låta andra köpa vad dom vill

//crisun

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Inaktiv

Re: nVidia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuvok
nVidias chipset är skräp. Jag vägrar att använda dom. Jag är övertygad om att intel gör bästa chipseten till sina egna processorer...

Intel gör de bästa chipset för sina processorer så du är korrekt övertygad. Enda nvidia har att komma med här är SLI. Inte så insatt på pris kontra Intels likvärdiga produkter men antar att nvidias är lite dyrare.

Tycker det är synd att det inte blev något sammarbete mellan nvidia och VIA, det hade vi alla mått bra av och nvidia hade förmodligen kunnat få riktigt fina chipset.