Googles användaravtal "en miss"

Permalänk
Medlem

http://news.cnet.com/8301-13860_3-10031661-56.html

"A Google representative told CNET News that the company plans to store about 2 percent of that data--and plans to store it along with the Internet Protocol address of the computer that typed it. "

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Eh nej. Google "spionerar" för att kunna sälja riktad reklam, eftersom företag givetvis betalar bättre för sådan. Det är därför de fejkade kontaktannonserna du ser på vissa tveksama sidor påstår att flickorna kommer från just DIN hemort. Eller gick du på det?

Surfar du mycket på sweclockers tex kan det tänkas vettigt (lönsamt) att exponera dig för datorreklam även när du besöker sidor med andra inriktningar. Information om dina sökvanor innebär alltså ökad lönsamhet i reklamförsäljningen.

Får jag välja mellan reklam för blodsugande bindor eller ett shyyst grafikkort så får gärna alla webläsare "snoka" vad jag surfar på för sidor! Kan inte alla sluta vara så paranoida!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

vara lite paranoid är bara sunt för företagen skulle gärna spionera på dig dagligen för att veta ditt inköpsmönster och därigen kunna rikta reklam som passar för dig så du konsumerar mer.

Så nej tack jag ger inte upp min frihet för att få en ny webbläsare även om jag använder mig av Gmail men den epostklienten anser jag vara harmlös.

Däremot vilka sidor jag surfar in på det ska en webbläsare fullkomligt skita i för det är jag och mitt privatliv som det gäller och inget annat så om jag nu skulle råka gilla tysk läderbög porr så ska väl inte Google isf få full frihet att posta reklam om läderkläder o likn attiraljer eller?

Sen är ju frågan om tredje part får information från Google om mina surfvanor och då är det riktigt illa isf.

Om dom även lagrar informationen tillsammans med ipnr så kan du ju tänka dig vad som händer om du är på en jobbintervju och du får veta att du tyvärr inte passar in på jobbet för du har tvivelaktiga intressen som kan inverka menligt på ditt arbete.

Så nej tack för en sån webbläsare för där går gränsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Får jag välja mellan reklam för blodsugande bindor eller ett shyyst grafikkort så får gärna alla webläsare "snoka" vad jag surfar på för sidor! Kan inte alla sluta vara så paranoida!

Ja, för det är ju verkligen vettigt att chrome ska få rättigheter till att som skickas genom deras webbläsare

Bara paranoida som kan tänka tanken att ha något emot det :rolleyes:.

Som det står i artikeln som det länkas till så kan man stänga av att den söker efter varje tangenttryckning (options sen knappen manage vid Default search: och bocka ur checkboxen längst ner på fönstret som kommer upp).
Bara så att folk vet om det.

Sen ang. det nya användaravtalet så har jag inte läst det men bra att det blir bättre i alla fall, även om jag inte har några förhoppningar om det är bra. Chromium blir kanske räddningen för själva webbläsaren verkar riktigt bra tycker jag.

Permalänk

varför får jag för mig att jag har hört att google ägs/jobbar åy den amerikanska regeringen.

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Eh nej. Google "spionerar" för att kunna sälja riktad reklam, eftersom företag givetvis betalar bättre för sådan. Det är därför de fejkade kontaktannonserna du ser på vissa tveksama sidor påstår att flickorna kommer från just DIN hemort. Eller gick du på det?

Surfar du mycket på sweclockers tex kan det tänkas vettigt (lönsamt) att exponera dig för datorreklam även när du besöker sidor med andra inriktningar. Information om dina sökvanor innebär alltså ökad lönsamhet i reklamförsäljningen.

så du är inne på såna sidor du...

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiXiE__
varför får jag för mig att jag har hört att google ägs/jobbar åy den amerikanska regeringen.

För att sådana rykten florerat i åratal.

Permalänk
Medlem

Men hade för mig att eulas från program gjorda i USA inte är juridiskt bindande här i Sverige. Så att använda saker som script block osv för att blockera deras uppgifthämtande är ju inga problem.

T.ex så får ju inte WoW konton säljas enligt eula men det är inte brottsligt enligt svensk lag. Dock kan såklart Blizzard banna dig om du gör det men de kan inte åtala dig.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem

OT:
Körde Acid3 testet och fick 79/100. Var ganska skeptiskt men Chrome fick mer än vad jag trodde.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det bara jag här på swec som lyckades få en crash?

(obs ej min bild men fick samma)

Permalänk
Avstängd

Har kört den i 3 dagar nu och än så länge är jag nöjd med den..Startar fortare än firefox bla iallafall på mitt system

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Har kört den i 3 dagar nu och än så länge är jag nöjd med den..Startar fortare än firefox bla iallafall på mitt system

Japp.
FF 3.1 ska tydligen dock bli snabbare än v8.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Är ju uppenbart att folk här inte bara ígnorerar läsa eulas utan även artiklarna innan de börjar kommentera.

Lite väl många som verkar tro att google skrev den skämtsamma eulan som nämns. Läs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
jag tycker att chrome är en klockrent läsare, så nu alla som har varit lite "oroliga" nu finns det ingen orsak att inte prova denna helt suveräna läsare ( enligt mig )

grymt snabb läsare, tycker att opera var väldigt snabb men det här ..... mycket trevligt

Jo, det finns ett stort problem, att google har lanserat den och med uppenbart syfta att använda din personliga information för marknadsföring och annat, sen att de nu vill dölja det skiter jag i.

Personligen tror jag att IE8 blir fint.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Typiskt Google.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Eh nej. Google "spionerar" för att kunna sälja riktad reklam, eftersom företag givetvis betalar bättre för sådan. Det är därför de fejkade kontaktannonserna du ser på vissa tveksama sidor påstår att flickorna kommer från just DIN hemort. Eller gick du på det?

Surfar du mycket på sweclockers tex kan det tänkas vettigt (lönsamt) att exponera dig för datorreklam även när du besöker sidor med andra inriktningar. Information om dina sökvanor innebär alltså ökad lönsamhet i reklamförsäljningen.

Har aldrig stått min hemort på sådan reklam, dom kan ju se vilket land du kommer ifrån med ip..

Permalänk

Nu var det iofs så att dom redan hade ändrat EULA INNAN sweclockers rapporterade om det första gången.

Vilken bajsuppgift det måste vara att skriva en EULA, inte undra på att man klipper o klistrar

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Nu var det iofs så att dom redan hade ändrat EULA INNAN sweclockers rapporterade om det första gången.

Vilken bajsuppgift det måste vara att skriva en EULA, inte undra på att man klipper o klistrar

Tror du på allvar att välrdens största företag lite slarvigt och snappt klipper och klistrar en EULA för sin nylanserade webbläsare?

Det är ju, iallafall vad jag tror, bara något de säger för att skydda sitt rykte. Det värsta folk vet, framförallt den vanliga datoranvändaren, är att få höra om hur olika instanser och företag övervakar det de gör. FRA, t ex.

De behövde ha en ursäkt.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolapso
själva kostnaden för en dålig recension är hög nog den, men död via katapult? jaja, google är allt bra roliga.

Google? Du får nog läsa nyheten igen...

Permalänk

På tal om virriga avtal...läs ASUS svenska notebookavtal:

http://rma.asus.de/pick_eu/s/agb_nb.html

Läs det nedifrån och upp. Undras om de körde skiten i babelfish från engelska till svenska eller fall killen som översatte kuggade mellanstadiet.

Permalänk
Medlem

Jovisst är det ganska så jobbigt med en webbläsare med ett sånt användaravtal. Men om man tänker på det så har de flesta program/webbsidor liknande användaravtal där dom för göra precis vad de vill med det användare skriver/gör på sidan tex msn messenger och facebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Jovisst är det ganska så jobbigt med en webbläsare med ett sånt användaravtal. Men om man tänker på det så har de flesta program/webbsidor liknande användaravtal där dom för göra precis vad de vill med det användare skriver/gör på sidan tex msn messenger och facebook.

Nej, de flesta program har absolut inte liknande användaravtal.

MSN försökte med det men var tvungna att ta bort det om jag inte fått den infon fel. Sen är ju MSN till för enkelt chattande, en browser går ju i princip hela ens liv igenom.

Permalänk
Medlem

Jag drar gränsen vid deras sökmotor,

Kommer alldrig i livet att få för mig att installera deras chrome.

Frågan är om deras EULA var skrivet så knepigt för att få gratis marknadsföring
eller om de helt enkelt har fått något storhets vansinne (jag tror mer på det sista jag)

Nä mitt privatliv skall de inte snoka i så att de tex kan dränka mig i anpassad
reklam för jag (och antar de flesta) är riktigt trött på blinkande reklam meddelanden mm så jag kör med adblock mm för o slippa se eländet,

För är det något jag är intresserad utav så letar jag reda på det själv i forum och på prisjakt och sist på google.

ps tror jag har kört firefox som webläsare i 5 år nu

Så Firefox 4 ever

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aza_gnaget
På tal om virriga avtal...läs ASUS svenska notebookavtal:

http://rma.asus.de/pick_eu/s/agb_nb.html

Läs det nedifrån och upp. Undras om de körde skiten i babelfish från engelska till svenska eller fall killen som översatte kuggade mellanstadiet.

Haha. Den var mest gud (av de jag läst, inte...jättemånga. :>) bortsett från klassikern som klistrades in här då.

Ont: Illa av Google.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]...sen är ju MSN till för enkelt chattande, en browser går ju i princip hela ens liv igenom.

Smått tragiskt, men sant. Om någon fick tillgång till både min MSN-historik och dessutom kunde se allt som någonsin matats in i browsern så skulle den personen fasen veta mer om mig än vad jag vet själv.

Det är helt galet hur mycket tid man tillbringar vid datorn. Och jag tror inte att jag är speciellt extrem.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||