Fler kärnor och bättre Atom i framtiden

Permalänk
Melding Plague

Fler kärnor och bättre Atom i framtiden

Ny och detaljerad information om Intels processorplaner fram till 2010 har publicerats. Bland annat planeras sexkärniga processorer för datorentusiaster om två år.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

trevligt med nyheter om atom , hoppas dock amd kommer med lite nyheter också

skulle va coolt om de fixade lite mer power per kärna istället för 6 st när många program bara pallar 1-2 st

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

ja precis. Amd verkar halka efter mer och mer ...

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd

Jojo.. och dual-core atom skulle kommit i början av förra månaden. Zzz, Intel är efter i sin planering!

Så QPI som har flaskhalsar.. mys!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

tror AMD kommer göra som dom gjorde med nvidia...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
ja precis. Amd verkar halka efter mer och mer ...

Är inte AMDs planer att ha Bulldozer (helt ny arkitektur) ute 2010, med 6/8/12 kärnor?
Det skulle inte förvåna mig det minsta om den blev försenad ett tag, men räkna inte med att Intel har billiga 8-core ute innan AMD lanserar 6 första gången.

Edit: http://thefutureofthings.com/news/1255/amd-12-core-processor....
6-core 2009, 12-core första halvan av 2010 säger den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se om man ens lyckats få stöd för quad i spel vid 2010 och då snackar jag inte om påhittade 15% prestanda ökningar (läs crysis).
Men visst, dom privat personer som sysslar med videoredigering blir nog glada när 6-core kommer.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem

Alla dessa kärnor?!?!? Skulle vara glad om det fanns nånting som ens använde de 2 som jag har i min egen processor??? Antar att program/spel-tillverkarna snart måste börja programmera för flera kärnor???

Tycker detta börjar bli rena hysterin... Har ju varit snack om alla dessa kärnor i flera år nu men som sagt när ska mjukvaran börja stödja eländet???

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Nästan värre att programmerarna fortfarande kör 32bits kod när alla moderna system idag klarar av 64bitars kod.
Dualcore kom ju efter 64bits eran, innan så var det ju bara dubbla cpus i server- och arbetsstations-moderkort.,

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

det är som med megapixlar...the more the merrier...not.

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Nästan värre att programmerarna fortfarande kör 32bits kod när alla moderna system idag klarar av 64bitars kod.
Dualcore kom ju efter 64bits eran, innan så var det ju bara dubbla cpus i server- och arbetsstations-moderkort.,

Det beror visserligen på om du avser programmerare inom sfären program med Windows prioritering eller open-source med t ex Linux som bas. Adobe har väl redan lyckats bli en bakåtsträvande klassiker med sin flash-player, oavsett operativ system. Annars har jag faktiskt "problemet" att uppdateringar och packet inom open-source för 64-bitar kommer ut före i686, ja ifall det nu inte gäller något av mina 64-bitars system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
det är som med megapixlar...the more the merrier...not.

Nej, det är det inte. Har du märkt att processorerna de senaste 6-7 åren stått stilla i frekvens för det går helt enkelt inte att öka den. Det är också svårt att få högre IPC per kärna eftersom det kostar för mycket transistorer. Fler kärnor är enda vägen om man vill öka i prestanda. Mer minnesbandbredd behövs iofs också.

Jag tycker iofs det är rätt trevligt med flera kärnor nu när jag rätt nyligen gått från en kärna till fyra kärnor.

Men man måste ju inte lägga in stöd för flera kärnor i alla program - bara de som behöver mer processorkraft förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

jag tycker det börjar bli dags att fixa frekvenserna nu, om dem lyckas få upp en single core i 4-5ghz stock först, sen kan dem försöka applicera samma teknologi på deras multicores, fyra kärnor i 4.5ghz någon?
skulle vara kickass.. men säkert lättare sagt än gjort!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nej, det är det inte. Har du märkt att processorerna de senaste 6-7 åren stått stilla i frekvens för det går helt enkelt inte att öka den. Det är också svårt att få högre IPC per kärna eftersom det kostar för mycket transistorer. Fler kärnor är enda vägen om man vill öka i prestanda. Mer minnesbandbredd behövs iofs också.

Jag tycker iofs det är rätt trevligt med flera kärnor nu när jag rätt nyligen gått från en kärna till fyra kärnor.

Men man måste ju inte lägga in stöd för flera kärnor i alla program - bara de som behöver mer processorkraft förstås.

Att det inte skulle gå att öka frekvenserna över 3,2GHz är väl lol. Om vanliga överklockare klarar det så ska väl Miljard-företagen också kunna kirra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Att det inte skulle gå att öka frekvenserna över 3,2GHz är väl lol. Om vanliga överklockare klarar det så ska väl Miljard-företagen också kunna kirra det?

Mera kvävekylning, CPU-dödande spänningar och kilowatt-nätagg åt svenssons!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohnnyGreed
Alla dessa kärnor?!?!? Skulle vara glad om det fanns nånting som ens använde de 2 som jag har i min egen processor??? Antar att program/spel-tillverkarna snart måste börja programmera för flera kärnor???

Tycker detta börjar bli rena hysterin... Har ju varit snack om alla dessa kärnor i flera år nu men som sagt när ska mjukvaran börja stödja eländet???

Det är rätt så mycket programvara som gör det. Särskilt spel. Finns nog inte många high-end spelutvecklare som inte stöder flera processorer. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis kommer se dubbla prestandan för det. Det är ofta GPUn som är flaskhalsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Nästan värre att programmerarna fortfarande kör 32bits kod när alla moderna system idag klarar av 64bitars kod.
Dualcore kom ju efter 64bits eran, innan så var det ju bara dubbla cpus i server- och arbetsstations-moderkort.,

Problemet är att många fortfarande sitter på 32bitars OS som man måste stödja. Tycker Microsoft gjorde ett misstag när de lanserade en 32bitars variant av Vista. Omodern vid lanseringen och ytterligare en anledning att släppa 32bitar program i några år till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty
men säkert lättare sagt än gjort!

Japp. Vi lär aldrig få se någon CPU över 4GHz stock clocks, om inte något revolutionerande händer inom tillverkningsprocessen. Vi kommer fortfarande att kunna klämma in mer logik per chipyta ett tag till, men frekvensen har slagit i taket redan.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arsonist
Det ska bli intressant att se om man ens lyckats få stöd för quad i spel vid 2010 och då snackar jag inte om påhittade 15% prestanda ökningar (läs crysis).
Men visst, dom privat personer som sysslar med videoredigering blir nog glada när 6-core kommer.

Fast Crysis tjänade väl typ inget alls på quad jämfört med dual?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Jojo.. och dual-core atom skulle kommit i början av förra månaden. Zzz, Intel är efter i sin planering!

Tycker du ska läsa om delen som handlar om Atom. "Kodnamnet är Lincroft och den kommer med en eller två kärnor." Handlar bara om "nya" Atom, betyder inte att den nuvarande Atom inte släpps med två kärnor.

Permalänk
Inaktiv

Hoppas AMD kommer med nåt revolutionerande Jag har alltid kört på intel, men det skulle vara bra för marknaden

Permalänk
Medlem

Atom processorerna verkar ju ganska svaga imo

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Adobe har väl redan lyckats bli en bakåtsträvande klassiker med sin flash-player, oavsett operativ system.

detta kommer de förhoppningsvis få äta upp i och med HTML5 när det nu kommer(?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Problemet är att många fortfarande sitter på 32bitars OS som man måste stödja. Tycker Microsoft gjorde ett misstag när de lanserade en 32bitars variant av Vista. Omodern vid lanseringen och ytterligare en anledning att släppa 32bitar program i några år till.

helt riktigt och för att göra det ännu värre så ryktas det ju om att nästa version av windows också kommer att komma i en 32bitars version.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goosen
Tycker du ska läsa om delen som handlar om Atom. "Kodnamnet är Lincroft och den kommer med en eller två kärnor." Handlar bara om "nya" Atom, betyder inte att den nuvarande Atom inte släpps med två kärnor.

Tycker du ska läsa det jag skrev och ta in det i ditt huvud, de är efter i planeringen!

Atom suger med disk-kryptering.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nej, det är det inte. Har du märkt att processorerna de senaste 6-7 åren stått stilla i frekvens för det går helt enkelt inte att öka den. Det är också svårt att få högre IPC per kärna eftersom det kostar för mycket transistorer. Fler kärnor är enda vägen om man vill öka i prestanda. Mer minnesbandbredd behövs iofs också.

Jag tycker iofs det är rätt trevligt med flera kärnor nu när jag rätt nyligen gått från en kärna till fyra kärnor.

Men man måste ju inte lägga in stöd för flera kärnor i alla program - bara de som behöver mer processorkraft förstås.

Frekvens betyder ingenting. En Phenom i 2.4ghz är inte samma sak som en Core 2 Quad i 2.4ghz och på samma sätt var en Pentium 4 vid 3ghz inte i närheten av en Athlon 64 i 3ghz. Det Intel har lyckats göra vilket är väldigt positivt för utvecklingen är att fixa ca. 30% bättre prestanda per mhz. Det innebär att en Core i7 vid 2.93 ghz kommer prestera ca. 30% bättre än en Core 2 Quad vid 2.93 ghz. Dessutom så blir det i praktiken också 8 kärnor. Låter som en väldigt mysig processor faktiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DraXula
Att det inte skulle gå att öka frekvenserna över 3,2GHz är väl lol. Om vanliga överklockare klarar det så ska väl Miljard-företagen också kunna kirra det?

Stock vs. överklockning går inte att jämföra. Det klart man kan höja frekvenserna med mer Vcore, en bättre kylare, osv. Vad vinner Intel på att skicka iväg E8400 i 4ghz? Det kommer bli mycket mer RMA och de kommer få behöva skicka med bättre kylare, osv. Tro det eller ej, så håller en processor inte lika länge ju mer man höjer Vcore och att skicka en processor med så hög frekvens skulle ju bli ett enormt ekonomiskt bakslag för Intel. Stock värden är det nog sant att det är väldigt svårt att höja frekvensen mycket mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hummus
Det är rätt så mycket programvara som gör det. Särskilt spel. Finns nog inte många high-end spelutvecklare som inte stöder flera processorer. Därmed inte sagt att du nödvändigtvis kommer se dubbla prestandan för det. Det är ofta GPUn som är flaskhalsen.

Visst GPU:n börjar flaska vid 22" upplösning ungefär i spel och dylikt men CPU:n spelar en mycket större roll än vad många tror. Till exempel så presterar HD4870X2 mycket mycket bättre med en Intel Core 2 Quad än en Intel Core 2 Duo då den flaskas så otroligt mycket av CPU i lägre upplösningar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Inaktiv

Så går det när det inte finns någon som kan utmana intel på prestandatoppen. Quad cores har ju funnits i 2 år snart och 8-kärniga processorer har man inte sett skymten av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
det är som med megapixlar...the more the merrier...not.

Hehe, du verkar vara insatt i detta... not.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Fast Crysis tjänade väl typ inget alls på quad jämfört med dual?

Precis! Det var därför jag skrev påhittade prestanda ökningar, det var nämligen vad man själv sa strax innan man släppte Crysis.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Tycker du ska läsa det jag skrev och ta in det i ditt huvud, de är efter i planeringen!

Roligt att vissa deltagare håller hög nivå här på sweclockers.