"Radeon HD 4830" är återvunna kretsar

Permalänk
Medlem

260GTX, 8800Gt och 8800 GTS är väll samma sak? De har stängt av lite SP's och TMU's.

Visa signatur

Antec 182b | Intel Quad Q6600 @ 3 GHz| Thermalright Ultra 120 | Gigabyte P35 DS3 | Corsair PC6400 CL4 4x1024 MB | 8800 GTS 320 | Raptor 36 GB | Samsung SpinPoint 320 GB | Corsair Powersupply 520W | Eizo S2201W

Permalänk
Medlem

"hm, gör inte Asus så mot Asrock moderkorten?"
Där är nog huvudsyftet att hålla ned tillverkningskostnaderna genom att personalen är mycket billigare i fastlandskina.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Jag håller med! Nu behöver vi bara lite ost-ost.

Och lite baguette-baguette

Permalänk
Medlem

Det verkar som ATI har fina kort i alla segment nu.
Radeon HD3850 500kr
Radeon HD4650 600Kr
Radeon HD3870 750kr
Radeon HD4670 800kr
RV770 LE 1000kr
Radeon HD4850 1200kr
Radeon HD4870 2100kr

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Har du läst nyheten? Kärnorna som används till detta kortet har inte klarat kvalitetskraven för 4850/4870.

De kan återvinna vissa på detta sättet. Men många helt bra kärnor kommer användas också. Det är dessa man vill åt sedan och låsa upp om det går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
Precis. Nvidia gör säkert samma sak också...

GTX 260, 9800GT 9600GSO, 9400GT, 8800GT, 8800GS, 8300GS och 8800GTS (640) bara för att räkna upp deras nuvarande modeller som är sådana.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Helt riktigt, och något större miljöintresse ligger nog inte heller bakom. Låt oss slippa ännu en tråd med obefogat beröm till amd; om detta är det bästa de kan komma med ligger de illa till på riktigt...

Om man ser det så så går det helt otroligt bra för AMD som just nu inte har en enda sådan "återanvänd" modell, och inte haft det på länge, utan först nu får en enda modell. Medans nVidia har minst 8 sådana modller. Ja minst hälften av deras försäljning är i dessa modeller.

Så tänker man som du så är nVidia på ruinens brant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Så tänker man som du så är nVidia på ruinens brant.

Jag tänkte mer på att folk hetsar upp sig så för en så pass ointressant "nyhet" som denna.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Mening med nyheten? Så här har dom gjort i alla tider med grafikkort och processorer?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Mening med nyheten? Så här har dom gjort i alla tider med grafikkort och processorer?

Lite specs skadar ju inte...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
Precis. Nvidia gör säkert samma sak också...

Nja enligt senaste cirkusen med 8*** serien var det andra bullar, dock mest drabbad var mobile.
Stationära var ingen kris, bara att byta kylare.

Men som ATI taliban så skattar man åt det, fast HD4850 är ju inte svalaste kortet heller

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Håller med Boris men rubriken får säkert en del att tro att det är något nytt eller speciellt. Jag är absolut inte kunnig på området men gissar att till och med top of the line korten har en marginal för defekter, att det antagligen egentligen är mer än 240 streamprocessorer på en gtx280 till exempel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Håller med Boris men rubriken får säkert en del att tro att det är något nytt eller speciellt. Jag är absolut inte kunnig på området men gissar att till och med top of the line korten har en marginal för defekter, att det antagligen egentligen är mer än 240 streamprocessorer på en gtx280 till exempel.

Det är sant, alla grafikkort är gjorde så här.

GTX260 är "defekta" GTX280 som inte håller måttet, samma sak pågår i processor marknaden, inget fel med det. Nvidia gör så samma sak, Intel också och AMD/ATI

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Okej, det är ju faktiskt sant. Rubriksättningen kanske jag borde koncentrerat mig på.

Håller med rubriken kunde valts bättre!

För att ge ATI lite av nvidiakritiken, så gör de ju faktiskt samma sak som nvidia utövat förrut nu, använd samma krets i en helt ny serie!

Men själv tycker jag folk ska sluta tjata, för såhär har det varit länge, och det är helt naturligt som företag att man försöker få en heltäckande produktportfölj och många attraktiva modeller. Grafikkort tillverkas ju inte för att vi ska sitta och dräggla framför snygga pixlar, utan i grunden handlar det ju faktisk om att tjäna pengar!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Det intressanta här tycker jag var namnet på kortet - tyckte i förra nyheten att 192-bitars buss och eventuellt färre SPs (vilket nu är bekräftat) gör att det inte borde passa i HD4800-serien. Man ska alltid kunna (i teorin) över/underklocka ett kort till alla andra kort i samma serie.
Bra att AMD inte krånglar till det, HD4700 är logiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Man ska alltid kunna (i teorin) över/underklocka ett kort till alla andra kort i samma serie.

Det där finns det väl ändå ingen praxis för?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Det intressanta här tycker jag var namnet på kortet - tyckte i förra nyheten att 192-bitars buss och eventuellt färre SPs (vilket nu är bekräftat) gör att det inte borde passa i HD4800-serien. Man ska alltid kunna (i teorin) över/underklocka ett kort till alla andra kort i samma serie.
Bra att AMD inte krånglar till det, HD4700 är logiskt.

Det har väl inte funnits några sånna regler, det är ofta en Pro modeller saknar lite enheter mot en XT eller GTX eller vad de nu heter.

Permalänk
Medlem

Nej finns inga "regler" för det, men verkar ha blivit så med AMDs nya namnsystem och att lägga detta kort i HD4800-serien skulle vara det enda undantaget på länge.

Permalänk
Inaktiv

tja, ett sådant skulle väl vara bra mycket bättre än mitt X1950 Pro Hoppas det blir bra pris på det bara

Permalänk
Medlem

Detta kan väl inte vara ett nytt påfund? Säkerligen har både grafikkortstillverkare och processortillverkare gjort detta i alla tider? (nästan) Varför kasta något som funkar? Galet...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nej finns inga "regler" för det, men verkar ha blivit så med AMDs nya namnsystem och att lägga detta kort i HD4800-serien skulle vara det enda undantaget på länge.

Så det går att klocka upp ett 8800GT till 8800GTS? Eller klocka upp ett GTS till ett 8800GTX?

Näe det är alltså mycket vanligt. Bara för att ATi inte gjort det på ett tag, inte sedans 2900GT, så betyder det inte det ska vara så.

Permalänk
Medlem

bara jag som tänker 6800le? det här kortet kan bli ett riktigt bra budget kort.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |