Intel Core i7 imponerar

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i7 imponerar

I takt med att lanseringen av Core i7 drar allt närmare dyker fler preliminära tester upp på Internet. Nu har den välkända brittiska datorbutiken Overlockers.co.uk publicerat prestanda- och överklockningsresultat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Bra att det går framåt.
Fast känns som om det är dyrt att fixa en ny intel setup med ddr3.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Fast känns som om det är dyrt att fixa en ny intel setup med ddr3.

Ja du, det är ju liksom inte bara 1 eller 2 minnen man behöver peta dit. Helst ska man fylla hela skiten för att dra nytta av de optimeringar som i7 ger. Vi snackar då rimligtvis 6 gig DDR3 vilket kostar mer än allt annat i burken. Sjukt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Avstängd

Mer intresserad hur Shanghai's emulering kommer ge för resultat

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Verkar som att detta får ersätta min e6400, och våldta plånboken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeyPakt
Ja du, det är ju liksom inte bara 1 eller 2 minnen man behöver peta dit. Helst ska man fylla hela skiten för att dra nytta av de optimeringar som i7 ger. Vi snackar då rimligtvis 6 gig DDR3 vilket kostar mer än allt annat i burken. Sjukt.

3 stickor RAM istället för 2 för maximal bandbredd, och du MÅSTE inte köra 3, du kan köra på 2 stickor och sedan slänga in en tredje senare. Priset på DDR3 kommer naturligtvis att sjunka i takt med att fler köper det, precis som med DDR2. 2GB DDR2 kostande 2000+ kr när jag skaffade min E6400. 6GB DDR3 kostar i dagsläget strax över 2000 och det lär sjunka, så att säga att DDR3 är extremt dyrt är ju helt felaktigt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Mer intresserad hur Shanghai's emulering kommer ge för resultat

Den kommer nog troligen konkurrera på låg nivå, mot via nano eller billigare celeron.

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska lite skillnad mellan 11 och 12 sekunder, som de skriver i artikeln?

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Är det inte ganska lite skillnad mellan 11 och 12 sekunder, som de skriver i artikeln?

Alla sådana här inofficiella test är en härlig mix av irrelevant och relevant information, något som Intel ganska skickligt använder sig av. Det ökar ju dramatiken och sätter spinn på spekulationer.

Vad som nu är så fantastiskt bra tycker jag också är aningen svårt att utläsa. Integrerad minneskontroller plus minneskonfigurationen i testet borde få siffrorna att skjuta i höjden, men utan lite bättre jämförelser tycker jag det är svårt att få en bild av vad som beror på vad. Men det lär ju komma si så där 100 inofficiella tester, ytterst hemliga, bakom stängda dörrar under övervakning, innan vi officiellt får veta vad i7 presterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Är det inte ganska lite skillnad mellan 11 och 12 sekunder, som de skriver i artikeln?

Det beror på, för en kvinnlig sprinter är den skillnaden enorm. Ponera att du är kvinna och ditt personbästa är 12s på 100m medan en annan kvinnlig konkurrent har ett "pers" på 11s. Vem tror du får bäst sponsorsavtal? Liksom i fridrotten lockar snabbhet kapital och konsumentens köplust. Efterfrågan styrs över hur snabb en produkt är och ju snabbare desto större efterfrågan (förutsatt att varan inte är för dyr liksom är fallet med Extreme-processorerna).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Det beror på, för en kvinnlig sprinter är den skillnaden enorm.

Ja du, i så fall måste det varit lemlästade krälande "löpare" tidigare! Det är ju inte så värst många år sedan 30 sekunder var snabbt.

Skämt å sido så såg jag knappt att SuperPi var med i testet. Det tillhör liksom de där siffrorna jag automatiskt sållar bort som meningslös utfyllnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
3 stickor RAM istället för 2 för maximal bandbredd, och du MÅSTE inte köra 3, du kan köra på 2 stickor och sedan slänga in en tredje senare. Priset på DDR3 kommer naturligtvis att sjunka i takt med att fler köper det, precis som med DDR2. 2GB DDR2 kostande 2000+ kr när jag skaffade min E6400. 6GB DDR3 kostar i dagsläget strax över 2000 och det lär sjunka, så att säga att DDR3 är extremt dyrt är ju helt felaktigt.

Så du menar att när det börjar bli standard med ddr3 (typ när mainstream i7 släpps Q3 -'09 så kommer det hamna på ett resonabelt pris, som DDR2 PC6400 kostar idag? för om jag skulle köpa tre stickor á 1 GB DDR3 1066 MHz (tot. 3GB RAM) idag så skulle det gå på över 1000-lappen...

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Så du menar att när det börjar bli standard med ddr3 (typ när mainstream i7 släpps Q3 -'09 så kommer det hamna på ett resonabelt pris, som DDR2 PC6400 kostar idag? för om jag skulle köpa tre stickor á 1 GB DDR3 1066 MHz (tot. 3GB RAM) idag så skulle det gå på över 1000-lappen...

Och 1000 kr för 3GB minne är inte resonabelt? Det är ju billigt. Folk glömmer bara bort det pga de sinnessjukt låga priserna vi haft ett tag nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Den kommer nog troligen konkurrera på låg nivå, mot via nano eller billigare celeron.

Snackar om AMD och minneskanaler på kommande prolle som emuleras och att den skulle ligga i klass med via nano och celeron är ju skrattretande!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Och 1000 kr för 3GB minne är inte resonabelt? Det är ju billigt. Folk glömmer bara bort det pga de sinnessjukt låga priserna vi haft ett tag nu.

utvecklingen går framåt och därav sjunker priserna på det som för några år sen ansågs som mycke ram. allt är väl relativt.. men i förhållande till hur priserna på andra komponenter sjunkit så har väl ram minne följt samma trend som allt annat, så jag skulle säga att ram minne var dyrt förut mer än att det är överdrivet billigt nu. i förhållande till hur billig processor prestandan är idag och vad priserna på hårddiskar ligger så är väl inte 4 gb i ram mer än nåt som är och bör vara standard?

det lär dock dröja innan ddr3 sjunker i pris... skulle gissa att det kan ta lika lång tid som det tog för ddr2 att sjunka till de rimliga priser vi har idag... eller tills ddr4/5 blir ett alternativ till ddr3.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Sugen på en helt ny rigg. min är över 4 år gammal och en I7 rigg hade fan passat bra in. dock verkar allting bli dyrt om man inte vill vänta ett år på att prisern går ner

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

keiko jämförelse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Så du menar att när det börjar bli standard med ddr3 (typ när mainstream i7 släpps Q3 -'09 så kommer det hamna på ett resonabelt pris, som DDR2 PC6400 kostar idag? för om jag skulle köpa tre stickor á 1 GB DDR3 1066 MHz (tot. 3GB RAM) idag så skulle det gå på över 1000-lappen...

Du kan inte jämföra det förväntade priset på DDR3 om ett år med DDR2 priserna NU. DDR2 har varit standard längre nu än DDR3 kommer att ha varit det om ett år (om det ens är standard då).

Klart ny teknik kostar mer, tillverkarna vill ju få tillbaka sina utvecklingskostnader och masstillverkningen är inte tillräckligt förfinad.
Är du inte beredd att betala för ny teknik så finns det en enkel lösning;vänta tills den är mainstream och billig.
Ny teknik är dock per definition roligare än gammal

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

kanske en i7 man ska köpa nu vid uppgradering, så man kan få ut maximalt av grafikkortet!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

i7 imponerar? Tycker inte jag.

Första generationen av en ny arkitektur är oftast inget att hänga i granen. Jag minns t.ex. Pentium-60 vs 486-100, P2-233 vs Pentium-200, P3-300 vs P2-300, P4-1.5 vs P3-1.0 osv osv. Den enda markanta skillnaden är priset!

Den sista generationen brukar alltid vara den bästa, så det är nu man passar på att fynda E8x00 eller Q9x50, med fin-fina DDR2 och ett par maffiga grafikkort. Toppgrejorna idag känns som de kommer att klarar sig finemang åtminstone ett år, säkert två-tre. Och när den dagen kommer så har i7 mognat och vi sitter troligtvis med snabba 8-cores med 32nm-teknik, DDR3 har både blivit snabbt och billigt och vi har en ny fin generation grafikkort och toksnabba SSDs för småpengar. Då är det dags att byta upp sig till nästa nivå, runt våren/sommaren 2010 eller så.

Hårdvaran ligger så långt före mjukvaran idag, mer än någonsin tror jag. Förutom Crysis-skräpet, vad finns det idag som stressar en modern spelburk på fullt allvar? Inte särskilt mycket.

..men det är ju bara vad jag tycker. Vad tror ni?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Re: keiko jämförelse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Du kan inte jämföra det förväntade priset på DDR3 om ett år med DDR2 priserna NU. DDR2 har varit standard längre nu än DDR3 kommer att ha varit det om ett år (om det ens är standard då).

Klart ny teknik kostar mer, tillverkarna vill ju få tillbaka sina utvecklingskostnader och masstillverkningen är inte tillräckligt förfinad.
Är du inte beredd att betala för ny teknik så finns det en enkel lösning;vänta tills den är mainstream och billig.
Ny teknik är dock per definition roligare än gammal

Helt med på att ny teknik ska kosta mer, men då är kravet simpelt, den nya tekniken ska prestera iaf märkbart bättre, just nu är det hårfint mellan DDR2 och DDR3

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
i7 imponerar? Tycker inte jag.

Första generationen av en ny arkitektur är oftast inget att hänga i granen. Jag minns t.ex. Pentium-60 vs 486-100, P2-233 vs Pentium-200, P3-300 vs P2-300, P4-1.5 vs P3-1.0 osv osv. Den enda markanta skillnaden är priset!

Den sista generationen brukar alltid vara den bästa, så det är nu man passar på att fynda E8x00 eller Q9x50, med fin-fina DDR2 och ett par maffiga grafikkort. Toppgrejorna idag känns som de kommer att klarar sig finemang åtminstone ett år, säkert två-tre. Och när den dagen kommer så har i7 mognat och vi sitter troligtvis med snabba 8-cores med 32nm-teknik, DDR3 har både blivit snabbt och billigt och vi har en ny fin generation grafikkort och toksnabba SSDs för småpengar. Då är det dags att byta upp sig till nästa nivå, runt våren/sommaren 2010 eller så.

Hårdvaran ligger så långt före mjukvaran idag, mer än någonsin tror jag. Förutom Crysis-skräpet, vad finns det idag som stressar en modern spelburk på fullt allvar? Inte särskilt mycket.

..men det är ju bara vad jag tycker. Vad tror ni?

Visst kan man tänka som du gör, men det är tur att inte alla gör det! - För då faller resonemanget på sin egen orimlighet.

So by all means - buy buy buy!

Permalänk

Jag tycker att det gnälls mycket om minnespriser, när jag köpte mina 2 GB DDR1-stickor för två och ett halvt år sedan var 1700 kronor ganska billigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
i7 imponerar? Tycker inte jag.

Första generationen av en ny arkitektur är oftast inget att hänga i granen. Jag minns t.ex. Pentium-60 vs 486-100, P2-233 vs Pentium-200, P3-300 vs P2-300, P4-1.5 vs P3-1.0 osv osv. Den enda markanta skillnaden är priset!

Minns du Pentium D vs Core 2 Duo också?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

detta la jag upp en tråd om för 3 dagar sedan ...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Minns du Pentium D vs Core 2 Duo också?

Haha, ja det har du rätt i!

Nå, tänkte mest få igång en diskussion, kul att höra vad ni andra tycker.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Re: Re: keiko jämförelse

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Helt med på att ny teknik ska kosta mer, men då är kravet simpelt, den nya tekniken ska prestera iaf märkbart bättre, just nu är det hårfint mellan DDR2 och DDR3

Njaa... inte om du köper lite värre DDR3's,.. 1333Mhz är väl inget, 1800+ då börjar DDR2 få det lite jobbigt

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Avstängd

Mycket av gnällandet grundar sig säkert i någon barnslig rädsla av att inte ha det senaste alltid? kanske dessutom är så att alla inte har råd att byta många delar samtidigt och gnäller för det?

Varför inte byta när nuvarande maskin inte orkar med det man vill göra med den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Ja du, i så fall måste det varit lemlästade krälande "löpare" tidigare! Det är ju inte så värst många år sedan 30 sekunder var snabbt.

Skämt å sido så såg jag knappt att SuperPi var med i testet. Det tillhör liksom de där siffrorna jag automatiskt sållar bort som meningslös utfyllnad.

Super pi är intressant på så sätt att den talar faktiskt om hur bra den "råa prestandan" på CPU:n är. Långt ifrån alla applikationer har nytta av den extrema minnesbandbredden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Super pi är intressant på så sätt att den talar faktiskt om hur bra den "råa prestandan" på CPU:n är. Långt ifrån alla applikationer har nytta av den extrema minnesbandbredden.

Njae, på ett sätt, men det berättar inte hela sanningen. Den är tex dåligt kodad, kör man PiFast för Linux är den genast typ 30% snabbare än SuperPi för Windows. Resultatet blir exakt detsamma, Pi med en miljon decimaler.

Sen kan man använda olika processorspecifika flaggor eller olika kompilatorer när man kompilerar ett Pi-beräkningsprogram och därigenom få helt olika resultat på en processor trots att man använder exakt samma källkod.

Kontentan är att SuperPi kan vara ganska missvisande, vet man inte exakt vilken processor det är anpassat för så vet man egentligen inte den verkliga prestandan. Det enda SuperPi med säkerhet kan användas för är för att se skalningen på exakt likadana processorer, men den hade man ju nästan kunnat räkna ut ändå.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Dessutom tror jag att det är oerhört svårt att nyttja s k rå CPU prestanda. Processorer är fullladdade av optimerade instruktioner, och förutom att dess implementering kan ge olika utslag i prestanda, öppnar det samtidigt upp för en mängd variabler. På ett sätt är dessa instruktioner ett svar på att den s k råa CPU kraften inte fungerar optimalt i alla scenarier; det kan vara så enkelt som att större mängder data i vissa fall ska behandlas lika under ett helt set av operationer, medan det i andra fall handlar om en mer "rörlig" databehandling. Därför ser vi instruktioner direkt ämnade för behandling av t ex video och dylikt.

Hur som vet jag inte hur man skulle kunna definiera rå CPU prestanda, och borde inte det huvudsakliga användningsområdet för en specifik dator avgöra vad som slarvigt uttryckt är rå prestanda? Jag tror inte att SuperPi är svaret på frågan.