Fjärrkontroller för HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. fler produkter: Som alltid beror det lite på vad vi får in. Jag hade hoppats kunna få med en iMON-fjärr (den från Moncaso-lådan) men fick problem med en kabel som gick sönder till IR-mottagaren så den fick utgå.
Utbudet är annars inte så där jättestort när det gäller kontroller som är mer än en fjärrkontroll (d v s även har stöd för att fungera som mus etc.).

När det gäller Linux så kommer jag definitivt se om jag kan få någon bra dist installerad virtuellt på min maskin ifall jag testar fler kontroller. Jag har visserligen Ubuntu installerad men tänkte inte riktigt på att lägga ner tid på att testa dem där. Vi får se hur det blir en eventuell nästa gång. Som alltid får man bedömma hur mkt tid allt tar och hur mkt intresse finns. Tipsa gärna om era favorit-distar för HTPC på Linux. Jag antar att de dedikerade HTPC-distributionerna (t ex Myth) är de som främst är intresserade.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Opatagio: Hehe, den har jag också liggande i någon låda. Jag fick den från Eksitdata för att testa. Jag är inte så förtjust i de kontroller som är som smart-cards (vissa billiga mediaspelare brukar ha dem), tycker de är obekväma i handen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björn Endre
Opatagio: Hehe, den har jag också liggande i någon låda. Jag fick den från Eksitdata för att testa. Jag är inte så förtjust i de kontroller som är som smart-cards (vissa billiga mediaspelare brukar ha dem), tycker de är obekväma i handen.

Tycker den är helt suverän. Får till och med plats i fickan

Sist jag grejade med den så förlängde jag IR-kabel så jag kunde styra datorn från både matrummet, hallen och vardagsrummet. Funderar också på att integrera den i mitt styrsystem för motorlåsen jag har hemma. Öppna ytterdörr, källardörr osv med bara en knapptryckning...även stänga på liknande sätt.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför fick vi inget test i XBMC?

För att Xbox inte har blåtandsstöd???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Tompa har en poäng. Varför nämns inget om Linux? Känns som att ett omnämnande av produkternas funktioner under Linux vore helt tidsenligt ur trendssynpunkt

Har den äldre modellen Dinovo edge media desktop den funkar utmärkt i ubuntu iallafall.

specialknapparna funkar också direkt utan att fixa drivrutiner eller något sånt.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
För att Xbox inte har blåtandsstöd???

Snälla du, XBMC finns för windows, linux och os x nu också.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Snälla du, XBMC finns för windows, linux och os x nu också.

What! Det är nog mer än vad dom flesta vet. Vart kan man tanka det?

Permalänk

Glömde logga ut haxboxxx, sebbe här som skrev det åvan.

Vill även tipsa om überoptions- drivrutinerna till alla logitechtillbehör, det gör så att du kan mappa tangentbordet/musen till vad du vill, istället för att begränsas av logitechs egna program.

Überoptions:
http://www.mstar.net/users/rlowens/

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Hedersmedlem

P-NILZ : Som alltid finns itne tid att testa i alla olika HTPC-mjukvaror som finns. Det var ett tag sedan jag testade XBMC för Windows då den var i väldigt tidigt stadium men ska definitivt titta mer på den när jag bygger min nya mediapc.

Trance_Nation: Nice! De har jag helt missat. Ska ta och leka med dem.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genesis
Jag har en längre tid letat efter den perfekta fjärkontrollen för mig, men den verkar inte finnas. Det verkar inte finnas en fjärkontroll som har både IR och RF med bra räckvidd på båda. Programmerbar IR, och usb-sticka till RF, med bra mjukvara som inte är begränsande på något sätt. Skulle gärna se någon form av simpel opensource drivrutin så att man kan programmera sin egen mjukvara för att styra datorn. Eller åtminstonne att man kan stänga av mjukvarans egna funktioner och få ett program som AutoHotKeys eller Girder att sköta fjärstyrningen.

Jag kör nu med en vanlig IR-fjärkontroll, en IR-mottagare till datorn med WinLIRC som avkodar signalerna och skickar vidare till ett eget script i AutoHotKeys. Detta funkar väldigt bra, och precis som jag vill, förutom att jag begränsas av räckvidden pga IR.

Skulle även vara guld om man skulle kunna få en fjärkontroll med programmerbar RF-del så att man kan sköta belysningen och liknande vi samma fjärkontroll som TV'n och datorn. Det går naturligtvis att tunnla det genom datorn, men det vore smidigt att slippa det.

Någon som kan tipsa mig om en lämplig lösning som är bättre än den jag har nu?

Marmitek har en bunt och dessutom otroligt billiga på http://www.intellihome.be/english/store.asp?pag=index&menu=7 Programvaran suger, men det finns ju alltid Girder. Köpte några olika i vintras, men jag håller fortfarande på och skriver macron till min Homevision controller (http://www.csi3.com/Products.HTM) så jag har inte kommit till de fjärrarna ännu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Undrar hur bra batteriet är på den. Bluetooth drar ofta ganska mycket ström.

Jag behövde ladda om för första gången i går efter c:a 4 veckors användande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxboxxx
What! Det är nog mer än vad dom flesta vet. Vart kan man tanka det?

Tjae, google eller den officiella hemsidan borde ju ha någon info om det tycker man
http://xbmc.org/

Permalänk
Medlem

Jag har haft mitt diNovo mini i några veckor och jag skulle inte kunna tänka mig en kväll utan det

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tjae, google eller den officiella hemsidan borde ju ha någon info om det tycker man
http://xbmc.org/

Jahaaaja, man tackar

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯