Nytt Geforce GTX 280 nästa år

Permalänk
Melding Plague

Nytt Geforce GTX 280 nästa år

Sedan AMD lanserade Radeon HD 4800-serien har det varit relativt tyst från Nvidia. Nu har det dykt upp information om vad företaget har för planer för framtiden

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3vligt, hoppas på lite juste priser i november bara så kan man komplettera sin gamla nvidiaburk.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Avstängd

Kan nvidia gå på en nit då de måste gå över till 40nm så snabbt? Funderat på det ett bra tag nu..

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Väldigt intressant med 40nm.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Tycker Sweclockers tolkar diagrammet annorlunda än vad man i normala affärssammanhang gör. Strecket 09 Q1 betyder för mig 31 mars, dvs ersättaren till GTX 280 kommer först i april, maj.

MVH marbau

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tycker Sweclockers tolkar diagrammet annorlunda än vad man i normala affärssammanhang gör. Strecket 09 Q1 betyder för mig 31 mars, dvs ersättaren till GTX 280 kommer först i april, maj.

MVH marbau

Det dom tolkar inte alls fel.
9800 GTX+, GTX260 och GTX280 kom 07/15, respektiver 6/16. mellan start av Q3 och början av Q4.

Så swecs tolkning är helt rätt. Strecket 09Q1 betyder början av denna kvartal.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Står det inte 45nm på bilden och inte 40nm som Sweclockers verkar referera till?

Permalänk

Det här är som sagt väldigt positivt för Nvidia. Jag förstår dock inte varför de inte satsar på en ny serie i stället. Vid nästa vår har säkert ATI släppt en ny serie redan. GT206 och GT212 kommer i sitt standardutförande prestera precis lika bra som nuvarande versioner av GTX260 och GTX280 men kommer troligtvis gå kallare och klocka bättre. Varför inte köra en helt ny serie i samband med nya tillverkningstekniken?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

ska bli roligt och se hur dom kommer prestera.

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem

Tja jag vet inte riktigt vad man ska säga/tro... Att nvidia kommer lansera nya kort nästa år är klart men under 55nm på High-End GPUn i januari är lite väl optimistiskt (även om flera hävdar det). R800 kommer att baseras på 40nm med DX11 men det är ju ingen januari-lansering.

Se bara på 65 till 55nm övergången, det har tagit en hel del tid och inget man direkta anammade i high-end (som vanligt). Det känns som att det är för många frågetecken, som varför man gör olika kärnor och olika ledbandbredd av 260 och 280. Mindre ledbansbredd = svarale, kan göras snabbare, större marginaler (dvs man tjänar mera). Nvidia kanske är så optimistiska och tror att TSMC inte kommer kunna bygga tillräckligt många GT212 då efterfrågan blir alldeles för stor

Ett ganska troligt scenario är en tweakad version av GT200 med 55nm ledbansbredd och högre klock tidigt av 2009 eller 45/40nm lite senare. Även om källorna är lite vaga så kan man se en indikation på nya GTX 280s prestanda... Man väljer att INTE höja klocken på nya GTX 260 vilket är märkligt med tanke på den nya ledbansbredden. Detta skulle kunna vara en indikation på att man vill separera de nya 260 och 280.

Detta kommer ju (som man ser av namnet) inte vara något DX11 kort heller. Visst måste nvidia jobba ikapp lite för att ta tronen men en jätteuppgradering följt av lanseringen av nästa generation är inte helt vanligt.

Permalänk

Kanske dags för Nvidia o ge rätt pris ochså!
Max 3000kr annars kan dom ha det för sig själva.
Överpriser till bolaget har vi konsumenter betalat för länge nu!
Menar såklart dom nya kommande korten

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

så bara 260 kommer som 55nm medan 280 hoppar direkt till 40nm? Aja har inge problem att vänta för har ändå inga pengar plus spelar inga spel just nu som inte mitt 8800GTS 512 inte klarar av.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tycker Sweclockers tolkar diagrammet annorlunda än vad man i normala affärssammanhang gör. Strecket 09 Q1 betyder för mig 31 mars, dvs ersättaren till GTX 280 kommer först i april, maj.

MVH marbau

Nu cyklar vi va?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Står det inte 45nm på bilden och inte 40nm som Sweclockers verkar referera till?

Jag tycker också att det står 45nm...?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slusk
Står det inte 45nm på bilden och inte 40nm som Sweclockers verkar referera till?

Nej, 40nm är helt rätt.. 45nm tillverkningsprocess tillhör cpu-familjen, inte gpu.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marbau
Tycker Sweclockers tolkar diagrammet annorlunda än vad man i normala affärssammanhang gör. Strecket 09 Q1 betyder för mig 31 mars, dvs ersättaren till GTX 280 kommer först i april, maj.

MVH marbau

Q1 sträcker sig mellan 1 janari och 1 april, med andra ord så bör kortet anlända nån gång i februari och GT 206 ser ut att släppas i november. Jag skulle vilja veta hur många streamprocessorer GT212 har, hoppas även på att de har högre klock, men de lär de nog inte ha.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd

Har svårt att se hur det skulle gå så snabbt för Nvidia att ta sig från 55 till 40nm, men är det sant så är det bra för dem.

Men behövs det lär AMD sänka priserna som vanligt ^^

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Q1 sträcker sig mellan 1 janari och 1 april, med andra ord så bör kortet anlända nån gång i februari och GT 206 ser ut att släppas i november. Jag skulle vilja veta hur många streamprocessorer GT212 har, hoppas även på att de har högre klock, men de lär de nog inte ha.

I och med att det pekar på att det är samma kärna men med annorlunda tillverkningsteknik är det tveksamt att det blir fler streamprocessorer. Högre klocks är ju inte helt omöjligt dock.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Läste om ett GTX260 216SP igår. Kallades GTX260 GOLD.
Fick även se benchmarks och lite annat. Kanske det var det nya GTX260, eller GT206, som ska komma?
Nu har sidan som recenserade kortet tagit bort recensionen för nån anledning, men det går väll fortfarande att läsa lite om kortet här:
http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=70938

Lite bilder av kortet som en annan sida sparade från den asiatiska sidan som recenserade kortet:
http://www.overclockers.at/attachment.php?attachmentid=130755...

Av vad jag såg så var det minimal prestandavinst iallafall. HD4870 vann i de flesta tester, och GTX 260 216SP fick väll endast mellan 2-3FPS mer än det gamla GTX260.

Även om det inte var GT206 som de testade så borde det kortet iallafall prestera likadant som det GTX260 216SP de recenserade eftersom det har samma specs som sweclockers postade om GT206.

Permalänk
Medlem

Om de ökar minnet eller nått på GT206 och lägger till ett "i" i namnet så blir de stämda av peugeot för namnintrång.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Nej, 40nm är helt rätt.. 45nm tillverkningsprocess tillhör cpu-familjen, inte gpu.

Nej, man kan tillverka GPUer i 45nm också. Det är inte så att GPUer får halvnoder medans CPUer får helnoder. Båda tillverkas t.ex. i 65nm, även fast det finns 55nm med.

Så det resonemanget fungerar inte, finns ingen garanti på att det därför ska bli 40nm när det står 45nm på pappret. Nog för att det finns en chans, men vi har ingen garanti.

Permalänk
Sötast

då heter det kanske GTX280+ då? xD

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Nvidia och ATI(AMD) kunde komma överens om att dra ner på takten lite och inte spotta ur sig nya toppmodeller varje halvår, låt säga en gång per år istället så får folk njuta av korten dom har lite längre

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Jag tycker Nvidia och ATI(AMD) kunde komma överens om att dra ner på takten lite och inte spotta ur sig nya toppmodeller varje halvår, låt säga en gång per år istället så får folk njuta av korten dom har lite längre

ne men de vore inte bra heller, men jag tycker de spottar ur för många kort, om de måste släppa så ofta, räcker de ju med ett, känns som de släpper 4 i stöten minst :S

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fo'shizzle
Jag tycker Nvidia och ATI(AMD) kunde komma överens om att dra ner på takten lite och inte spotta ur sig nya toppmodeller varje halvår, låt säga en gång per år istället så får folk njuta av korten dom har lite längre

... Du skämtar va? Hellre att de "spottar ur" sig nya kort så fort som möjligt så utvecklingen går fram än att vänta med kort för att "låta folk njuta". Hur fan kan man INTE "njuta" av sina kort bara för det kommer ut en ny modell? Är du en sån som måste ha det bästa av det bästa för din e-penis skull?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
... Du skämtar va? Hellre att de "spottar ur" sig nya kort så fort som möjligt så utvecklingen går fram än att vänta med kort för att "låta folk njuta". Hur fan kan man INTE "njuta" av sina kort bara för det kommer ut en ny modell? Är du en sån som måste ha det bästa av det bästa för din e-penis skull?

Wow! du låter rätt aggro, vaknat på fel sida idag? tagga ner lite va.

Jag ser ingen poäng överhuvudtaget i att man släpper nya toppkort varje halvår, det leder bara till att man aldrig optimerar spelen och drivrutinerna och gör dom så bra som dom kunde va.

Jag tycker det är ett slöseri av resurser bara och nej jag har inga komplex för vare sig min e-penis eller min egna penis. Jag har ett 8800gt som jag köpte nångång i januari och är väldigt nöjd med fortfarande. Jag tycker inte dagens generation av kort 4850/4870 och gtx260/280 verkar speciellt mycket bättre än mitt nuvarande så jag väntar gladeligen på nästa eller nästnästa generation.

Visa signatur

E8200@3,3ghz |G.Skill F2-8000CL5 2x2gb |Gigabyte EP35-DS3| XFX HD5770| Samsung F3 500gb| Seagate 7200.7 200gb |Antec Sonata 1|

Permalänk
Medlem

Men orka släppa minimala förbättringar av redan existerande kort. Märks att Nvidia är pressade av konkurrensen från ATI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Men orka släppa minimala förbättringar av redan existerande kort. Märks att Nvidia är pressade av konkurrensen från ATI.

Jag tror nog du hade gjort exakt samma sak om du satt i Nvidias ledning. Dessutom har ju Nvidia haft tronen ett tag nu, och då var det ATI som var pressade, näst inill nere för räkning. Det här är ju fullt naturligt, och bara bra att tronskiftet kommer lite då och då. Men då får man också räkna med att konkurrenten släpper kort i panik. Kul att det överhuvudtaget kommer ett kort, tycker jag. Hellre 1 än 0, eller hur?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Tror Nvidia får svårt så länge de behåller prisnivån på sina toppkort.
Just nu är valet mellan 4870X2 och GTX280 givet. 1-0 till ATI.

Permalänk
Medlem

Är ju trevligt att det kommer nya 260 + 280 kort men det var ju väntat.
Dock Nvidia behöver nått i still med GTX260x2 med 55nm för att kunna konkurera med 4870x2, och gärna med GDDR5.
själv kommer jag uppgradera med 4870x2 i höst, orka vänta....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300