Microsoft Bluetrack utmanar lasertekniken

Permalänk
Medlem

Explorer Mini låter som ett vettigt alternativ till gamla MX300. De flesta möss är ju för stora idag (de vill att man ska ha hela handen på musen).

Permalänk
Medlem

Min Logitech g5 funkar fint

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
De har funnits väldigt länge
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Mouse-mech...

Hehe jo såklart det vet jag. Nackdelen är ju att de blir fulla med smuts och så är det inte alls samma precision.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Låter väldigt intressant men tycker dock att dagens "möss" funkar bra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Varför då!? Vill du ha din dator ståendes på en spegel?

Finns ju bord av glas som ser ut att reflektera en del, tror inte det var en spegel han syftade på.

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Gött microsoft har 2microsoftmöss de tål mycket våld vill jag säga flyger plast hit och dit men fungerar problemfritt iaf i framtiden får det väl bli en sån här mus!

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

Helt onödigt enligt min mening. Optiska möss funkar fortfarande hur bra som helst.

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
Helt onödigt enligt min mening. Optiska möss funkar fortfarande hur bra som helst.

Kassettbanden fungerar finfint också!

Permalänk
Medlem

Kassettbanden fungerar finfint också! [/QUOTE]

Vill du köpa mina? Jag har några kvar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som nån sa.... jag föredrar riktig mus!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Härligt, inte för att vanliga möss är dåliga men jag gillar inte röda dioder när allt annat jag har är blått skärm, högtalarcenter etc

P.S rätt coolt med USB stickan på undersidan, la inte märke till det först.

Byt ut dioden då? har ajg gjort iallafall gick in på Kjell & Company och köpte en blå diod. Skruvade isär musen lödde av den röda och lödde dit den blåa och det blev mkt fint (denhär dioden köpte jag: Lysdiod, 5mm, blå 470 nm, 8000 mcd, 13°, klar. Om du kollar på internet)

annars tyckte jag musen såg cool ut fast jag nöjer mig med min mx510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen
Egentligen gillar jag inte när folk drygar sig men ibland måste man, en mänsklig svaghet. Kan du vara snäll och berätta för mig hur en "ofärgad" laser skulle fungera? Eller om någon annan insatt kan vara snäll och göra det.

Nej, jag är glad att man snart kan välja ytterligare en färg på ljuset från sin lasermus

Finns de datormöss som man inte ser den röda lasern så länge man inte titar rakt in i den noga. Min MX 1000 ser man inte lasern utan att titta in i den.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Kryssmästare

Äntligen kan jag använda min fina stenbit som mus matta *sarkasm*

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Heggis
Äntligen kan jag använda min fina stenbit som mus matta *sarkasm*

Det här uttalandet gjorde mig sjukligt glad, ända tills jag insåg att du med "stenbit" förmodligen inte avsåg samma slags objekt som jag.

Permalänk
Medlem

Blir kanske mitt nästa datormusköp om den får bra omdömen och inte kostar skjortan

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

haha, fina inlägg här. jag avskyr både företagets stil och deras buggiga system, men jag får erkänna att mitt interface till Lijnuxet är en Microsoft Compact Optical mus just nu, och innan den var det en mer fullskalig Explorer ditto, och innan den en likadan med kula..

så det kan mycket väl bli en "blurayråtta" *lols* nästa gång, men bara om den är symetrisk. jag avskyr asymetriska möss nästan lika mycket som Microsoft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det här uttalandet gjorde mig sjukligt glad, ända tills jag insåg att du med "stenbit" förmodligen inte avsåg samma slags objekt som jag.

det är jättegott!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Problem med trä? inte min mx518 iallafall... har typ inte hänt något på musmarknaden sedan den kom ut tycker jag. Fast om man köper den här nya musen kan man dra musen på klipphällen när man laptoppar. Den glider nog bra. Fast musen kanske inte ens behöver nudda underlaget! Man kan hålla den övanför och slippa det jobbiga med friktion mot en yta! Wow det kommer regera när jag kör mina 3 timmars pass med forgotten hope 2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
När det gäller spelande så passar inte riktigt din analogi in alls. Microsoft lanserar gamermöss med samma teknik: http://www.microsoft.com/presspass/press/2008/sep08/09-10Side...

Tyvärr för Microsoft så är det så att Microsofts gamla produkter(Explorer 3.0, Wheel Mouse Optical 1.1, Intellimouse Optical 1.1) som fortfarande säljs fungerar utmärkt för alla former av spel. Blir svårt för Microsoft att konkurrera med sig själva när du kan få en i princip lika bra mus för mindre än hälften av pengarna.

Microsoft har samma problem med Windows och Office. De gamla versionerna är tillräckligt bra för att konkurrera med de nya varianterna.

Vad hade detta med spel att göra då? ...och Windows/Office? Alltså att nya tekniker inte skall få - ja i alla fall en chans?

Permalänk
Medlem
Citat:

Undras till vilka skumma ställen i huset han tar sin bärbara dator? Jag får direkt en association till Hitchcocks Psyco; hur Norman testar Microsofts nya revolutionerande musteknik på död intorkad hud och gamla dammiga kläder.

Exakt. Jag behöver själv en som funkar på min vågiga, vattenskadade gamla tidning som jag har på kattoaletten i badrummet, och en dag så lär man ju bara vilja köra musen genom en liter ärtsoppa.

Men tills dess får man väl stå ut med dessa vanliga, hemska optiska möss typ 518 etc.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

undrar hur bra den funkar på en yta med olika färger. och i en hårdbröd smulig säng
eller på ett vardagsrums bord med massa spillor från öl och sprit. (som blivit klet på bordet)

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
Varför då!? Vill du ha din dator ståendes på en spegel?

Har du aldrig hört talas om Icemat? Otroligt go musmatta i glas men funkar dock inte perfekt med lasermöss.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofen
Egentligen gillar jag inte när folk drygar sig men ibland måste man, en mänsklig svaghet. Kan du vara snäll och berätta för mig hur en "ofärgad" laser skulle fungera? Eller om någon annan insatt kan vara snäll och göra det.

Nej, jag är glad att man snart kan välja ytterligare en färg på ljuset från sin lasermus

Kanske laser med en frekvens utanför det synliga spektrumet? Sådanna finns, men jag vet inte om de används i någon datormus.

Ska jag också vara dryg så måste jag anmärka att Microsofts nya mus antagligen också är laser... men använder en annan typ av laserdiod.
Blu-rays diod klassas som laserdiod åtminståne.

Den lär vara rätt så mycket dyrare än de med vanliga lasrar.

Permalänk
Medlem

Nej snart dags att avregistrera sig från SweClockers...

Om det kommer en ny teknik så är den onödig...
Om det kommer en förbättrad teknik så är den inte tillräckligt mycket förbättrad...
Om inte ovanstående gäller så är det "fel företag" som kommer med förbättringen...
Alternativt så är produkten man själv inhandlat alltid den bästa oavsett förbättringar av den nya produkten!

Nån som kan tipsa om ett forum där folk diskuterar teknik ist?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Nej snart dags att avregistrera sig från SweClockers...

Om det kommer en ny teknik så är den onödig...
Om det kommer en förbättrad teknik så är den inte tillräckligt mycket förbättrad...
Om inte ovanstående gäller så är det "fel företag" som kommer med förbättringen...
Alternativt så är produkten man själv inhandlat alltid den bästa oavsett förbättringar av den nya produkten!

Nån som kan tipsa om ett forum där folk diskuterar teknik ist?

Ja, det börjar kännas helt meningslöst att läsa kommentarerna till nyheterna på sweclockers då tråden oftast är fylld med gnäll/konspirationsteorier, etc. Man blir inte klokare efter att ha läst trådarna.

Det börjar mer och mer likna IDG's kommentarer till nyheterna.

kanske dags att lägga till lite nya forumregler för att få bort de mest meningslösaste kommentarerna? en seriös fråga till administratörerna, kanske dock ej praktiskt genomförbar ...

Visa signatur

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Permalänk
Medlem

Detta är väl också en lasermus, inte sant? Det är bara ljus med en annan våglängd, en kortare våglängd. Ju kortare våglängd desto högre upplösning blir möjlig men exakt hur blått ljus avhjälper problemen med reflekterande ytor vet jag inte, lösningen kanske ligger mer i sensorn än i själva lasern.

Själv har jag svårt att se meningen med att byta ut min mx510 som jag har på jobbet eller min mx620 som jag har hemma, det är inte precis så att jag behöver högre precision, jag har tom svårt att tro att någon behöver precisionen som en 3200dpi-mus kan leverera. Om någon kunde uppfinna en självrengörande mus å andra sidan, då snackar vi.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den behöver väl inte nödvändigtvis röra sig fortare bara för att känsligheten ökar?

DPI betyder dotts per inch och är en enhet för hur långt muspekaren rör sig beroende på hur lång du flyttar musen. D.v.s. om du har inställt 2000 DPI så rör sig muspekaren 2000 pixlar då du flyttar musen en inch, dvs om du inställt i windows att en dott = en pixel. Vet inte exakt hur en dott är definerad faktiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorgQueen
DPI betyder dotts per inch och är en enhet för hur långt muspekaren rör sig beroende på hur lång du flyttar musen. D.v.s. om du har inställt 2000 DPI så rör sig muspekaren 2000 pixlar då du flyttar musen en inch, dvs om du inställt i windows att en dott = en pixel. Vet inte exakt hur en dott är definerad faktiskt.

Jo, att känsligheten ökar är lite av idén men man kan lätt kompensera för detta genom att till exempel sänka pekarhastigheten i kontrollpanelen.

Permalänk
Avstängd

Skulle vilja att de skippar dpi och dess teknik i huvudtaget, gillar att ha musen vriden 45 grader innåt när jag spelar. Spelar inte så mycket numera, men förut så blev man galen för att man ville hålla musen så och fick ändra spelmönstret för att musen inte gick rakt uppåt med vinkeln.

Vill ha en mus som rör sig uppåt när man drar den uppåt trots vinkel!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, att känsligheten ökar är lite av idén men man kan lätt kompensera för detta genom att till exempel sänka pekarhastigheten i kontrollpanelen.

Precis, men du råkar inte veta vilken hastighet i windows som är ekvivalent med att muspekaren flyttas en pixel? För att flytta muspekaren mindre än så blir svårt ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chajken
Helt onödigt enligt min mening. Optiska möss funkar fortfarande hur bra som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
När det gäller spelande så passar inte riktigt din analogi in alls. Microsoft lanserar gamermöss med samma teknik: http://www.microsoft.com/presspass/press/2008/sep08/09-10Side...

Tyvärr för Microsoft så är det så att Microsofts gamla produkter(Explorer 3.0, Wheel Mouse Optical 1.1, Intellimouse Optical 1.1) som fortfarande säljs fungerar utmärkt för alla former av spel. Blir svårt för Microsoft att konkurrera med sig själva när du kan få en i princip lika bra mus för mindre än hälften av pengarna.

Microsoft har samma problem med Windows och Office. De gamla versionerna är tillräckligt bra för att konkurrera med de nya varianterna.

Veckans analytiker-pris, eller "brist på fakta" pris. Inser du vilken kassako Office 2007 är för Microsoft? Deras hårdvara går också helt ok, dock inte om man jämnför med Office 2007, det är få produkter som ligger i den ligan.

För övrigt så tycker jag produkten verkar kanon. Reser man i jobbet med sin lapp så vill man ha en mus som fungerar överallt. Idagsläget kör jag mx mini varianten som är det bästa du kan använda (och tro mig, jag har gått igenom en del produkter), dock har den fortfarande brister på vissa tyger, trä osv. Jag skulle lägga den struntsumman direkt om den nya tekniken löser dessa problem. Är dock lite orolig för batteritiden på den bärbara varrianten.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta