Uppretad aktieägare stämmer Nvidia

Permalänk
Avstängd

Jag klagar inte, även om jag tycker det är tråkigt för Nvidia som företag. Senaste halvårets priskrig har varit väldigt intressant, och jag hoppas det fortsätter.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

börja faktisk tycka synd om nvidia. dom har kärnat mig väll ända sen nvidia riva tnt som var mitt första graffe kort i mitt första datorbygge...när det gäller graffe kort så har det alltid känts säkert med nvidia kort....tror det blir en 280gtx för att jag har hört att radon inte klara fsaa(rätta mig gärna jag vill ha fel)...jag gillar ingen form av paj kastning vilket nvidia har ängnat sig åt en hel del, men jag tror att amd/ati också har slängt iväg ett par pajer(tror jag men jag är inte säker)

som nån sa som man bäddar får man ligga...

peace out mvh:
Fluffmajster

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
börja faktisk tycka synd om nvidia. dom har kärnat mig väll ända sen nvidia riva tnt som var mitt första graffe kort i mitt första datorbygge...när det gäller graffe kort så har det alltid känts säkert med nvidia kort....tror det blir en 280gtx för att jag har hört att radon inte klara fsaa(rätta mig gärna jag vill ha fel)...jag gillar ingen form av paj kastning vilket nvidia har ängnat sig åt en hel del, men jag tror att amd/ati också har slängt iväg ett par pajer(tror jag men jag är inte säker)

som nån sa som man bäddar får man ligga...

peace out mvh:
Fluffmajster

3800 serien var dålig på FSAA, 4800 är det inte.

Rättstavning btw.

Permalänk
Medlem

man har följt med en hel del på nyheterna mellan ati och nvidia, och det är väldigt intressant av vad som håller på att hända, nvidia har ju alltid varit så stora och bara under ett år så släpper ati några grafikkort och så verkr det som att allt går åt pipsvängen för nvidia :)....

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
börja faktisk tycka synd om nvidia. dom har kärnat mig väll ända sen nvidia riva tnt som var mitt första graffe kort i mitt första datorbygge...när det gäller graffe kort så har det alltid känts säkert med nvidia kort....tror det blir en 280gtx för att jag har hört att radon inte klara fsaa(rätta mig gärna jag vill ha fel)...jag gillar ingen form av paj kastning vilket nvidia har ängnat sig åt en hel del, men jag tror att amd/ati också har slängt iväg ett par pajer(tror jag men jag är inte säker)

som nån sa som man bäddar får man ligga...

peace out mvh:
Fluffmajster

Inga problem med FSAA på Radeon kort. 3000-serien hade dock problem med AF. Det är dock inget problem alls på 4000-serien.

Angående tycka synd om nVidia. De är fortfarande mycket större än ATi och har mycket bättre finanser. Så du ska inte behöva stödköpa för att det är synd om dem. Ungefär som att skicka bidrag till USA istället för till Indien.

Permalänk
Medlem

Var inte länge sen det diskuterades om inte nVidia skulle köpa upp AMD eller Via för att komma åt cputillverkning, nu känns det snarare som nVidia är en uppköpskandidat... Kanske Via kan ta över?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hjälpsam

Det här är som sagt mer riktat mot Nvidias ledning än mot Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan inte så mycket om de här företagens ekonomi, men på folk här låter det som att Nvida ligger i graven snart?! Det är väl extremt långt ifrån sanningen, eller? De är ju riktigt stora och har stora resurser.

Dock så tycker jag det är dåligt av de överordnade att tysta ner problemen, det kommer alltid ut förr eller senare! Ärlighet lönar sig i längden!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluffmajster
börja faktisk tycka synd om nvidia. dom har kärnat mig väll ända sen nvidia riva tnt som var mitt första graffe kort i mitt första datorbygge...när det gäller graffe kort så har det alltid känts säkert med nvidia kort....tror det blir en 280gtx för att jag har hört att radon inte klara fsaa(rätta mig gärna jag vill ha fel)...jag gillar ingen form av paj kastning vilket nvidia har ängnat sig åt en hel del, men jag tror att amd/ati också har slängt iväg ett par pajer(tror jag men jag är inte säker)

som nån sa som man bäddar får man ligga...

peace out mvh:
Fluffmajster

4-serien är mycket stabilare än nvidia's med FSAA.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Att inte nvidia tar och "come clean" nu med all skit de har gjort och börjar om.

Som med den lilla BIOS-buggen på 9800GTX/+ där fläkten kan varva NER när det blir för varmt. Istället för att fixa det på riktigt skrev de tyst in en patch i drivrutinen till Windows - men kör man ngt annat kan man ju alltid använda sitt grafikkort till att steka ägg med s.a.s. Problemet är dock löst nu för min del med en externt kontrollerad fläkt på en A.C. S1R2 och funkar perfa.

Finns dock en och annan vad det verkar som även råkar ut för det med 9800GX2 - försök sätta en annan kylare på den.

Det verkar som när nVidia gör fel är det rätt allvarliga sådana. Grafikkort i bärbara som pajar, dyra pjäser som överhettar, korrupta nforce-chipset som äter dina filer...

Bah, jag har köpt mitt sista nVidia-kort - de har bara gett mig skumma problem. De tar för många genvägar antar jag. Är inte superförtjust i ATI heller men vad gör man.

Visa signatur

Mac'ens förfall heter inte PC. Det heter 'iPhone'. Bleh!
Surface computing FTW men ge mig en rejäl platta att leka på - ingen futtig 'tablet'!

Permalänk
Medlem

Mitt stenålders 8800 Ultra har en tendens att ställa ner sig till 60% fläkthastighet mitt i Crysis när kortet når 100C. Verkar mest uppstå när överklockning är aktiverad från något program, men vet inte om det är själva aktiveringen eller värmen som ställer till det. Men iaf, efteråt blir kortet 105C och det börjar hacka som fan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag kan inte så mycket om de här företagens ekonomi, men på folk här låter det som att Nvida ligger i graven snart?! Det är väl extremt långt ifrån sanningen, eller? De är ju riktigt stora och har stora resurser.

Nej, Nvidia har nog kvar en hel del pengar efter de goda åren, men de blir rätt duktigt åderlåtna med kostnaderna för utbyte av grafikkretsar och vikande aktiekurs (och kanske även utbetalning av pengar till de som de blir stämda av, om de förlorar. Även om domstolsutslag lär dröja några år). Det lär ju inte bli bonusar på Nvidia i år om man säger så (om de inte har skrivit ett väldigt märkligt bonuskontrakt).

[QUOTE]
Dock så tycker jag det är dåligt av de överordnade att tysta ner problemen, det kommer alltid ut förr eller senare! Ärlighet lönar sig i längden!
[/QUOTE]

Nja, jag vet inte om man direkt skall informera aktieägarna när man stöter på ett potentiellt problem. Det står ju att de påbörjade felsökning tillsammans med stora datortillverkare i augusti 2007, inte att de hittat felet då. Däremot bör man informera aktieägarna så fort man hittat felet och även ange en åtgärdsplan. Frågan är väl om Nvidia fördröjt denna information onödigt länge eller ej.
Det känns som lite overkill att informera om tänkbara problem, innan de blivit bekräftade (vilket även det kan anses vilseledande, då det kan få aktiekursen att sjunka i onödan).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Inte ett dugg synd om Nvidia. Kom tillbaka när ni ligger 6 miljarder back.
Dessutom är det rätt åt dem. Aktieägarna är troligen ganska lika styrelsen, de kör över alla de kan så länge de kan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Det kan vara sant...att det är inte bara mobila kretsar som är drabbade. Har ett 8400gs i min server som frös 2 ggr på 4 dagar nu...

Kan det vara grafikkortet som håller på och går sönder? Jag misstänker det.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

jag blir lite chockad faktiskt när man ser folk som vill typ att nvida ska gå i KK
förstår ni itne att då kommer ATI korten bli dyrare har dom ingen att konurera mot så kommer dom ju höja priset och dom kommer inte behöva tävla om prestandan så då kommer det avta :/

jag hoppas 50/50 på marknaden till ati/nvidia
och sen att ena går ner en del och sen går upp och om
så det blir billigare för oss när dessa måste tävla om oss kunder

Visa signatur

[b] OS: Vista ultimate 32 (X86) | Motherboard: Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4 Rev:2.0) |
CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz /1333MHz /4MB | Memmory: Corsair XMS2 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (4-4-4-12) (2x1024MB) |
Grafic Card: Asus Geforce 8800 GT 512MB 45@idle - 60@full load ,Stock cooler| [/b]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crisuf
jag blir lite chockad faktiskt när man ser folk som vill typ att nvida ska gå i KK
förstår ni itne att då kommer ATI korten bli dyrare har dom ingen att konurera mot så kommer dom ju höja priset och dom kommer inte behöva tävla om prestandan så då kommer det avta :/

jag hoppas 50/50 på marknaden till ati/nvidia
och sen att ena går ner en del och sen går upp och om
så det blir billigare för oss när dessa måste tävla om oss kunder

När ATI inte har några att konkurera mot så kommer storföretag lägga ner pengar för att komma in på marknaden.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Swec har farligt låg nivå ibland. När nVidia är på topp ja då är det nVidia som man ska älska och kyssa röven på.

Nu är det AMD. Det är grafikkort... inte fotbollslag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Var inte länge sen det diskuterades om inte nVidia skulle köpa upp AMD eller Via för att komma åt cputillverkning, nu känns det snarare som nVidia är en uppköpskandidat... Kanske Via kan ta över?

Du kan inte vara allvarlig. I dag så har nVidia kapital att köpa hela AMD om det skulle vara inte finnas lagar som hindrar de. nVidia är långt ifrån att bli en uppköpskandidat.

I USA stämmer man alla höger och vänster. Att någon skulle stämma nVidia var nog inte förvånande. Föra gången så var de folk som försökte stämde nVidia för gav ej tillräklig Vista support.

Påstående om defekta GPU chip från nVidia är bristfälliga. Det finns ingen riktigt trovärdigt infromation och/eller fakta, bara rykten och hörsäg. Vissa sväljer det med hull o hår, andra är lite mer källkritiska.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Swec har farligt låg nivå ibland. När nVidia är på topp ja då är det nVidia som man ska älska och kyssa röven på.

Nu är det AMD. Det är grafikkort... inte fotbollslag.

Jag håller inte med då jag anser att nvidia dissas rätt så konsekvent, oberoende av hur de går

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Inte ett dugg synd om Nvidia. Kom tillbaka när ni ligger 6 miljarder back.
Dessutom är det rätt åt dem. Aktieägarna är troligen ganska lika styrelsen, de kör över alla de kan så länge de kan.

Det är ju aktieägarna som äger bolaget. Rent krasst har de rätt att göra vad de vill med bolaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du kan inte vara allvarlig. I dag så har nVidia kapital att köpa hela AMD om det skulle vara inte finnas lagar som hindrar de. nVidia är långt ifrån att bli en uppköpskandidat.

I USA stämmer man alla höger och vänster. Att någon skulle stämma nVidia var nog inte förvånande. Föra gången så var de folk som försökte stämde nVidia för gav ej tillräklig Vista support.

Påstående om defekta GPU chip från nVidia är bristfälliga. Det finns ingen riktigt trovärdigt infromation och/eller fakta, bara rykten och hörsäg. Vissa sväljer det med hull o hår, andra är lite mer källkritiska.

Klart jag är allvarlig, faller aktiekursen rejält så finns det alltid spekulanter, skulle bolaget dessutom ha en välfylld kassa så är det bara possitivt då kassan kan användas för att delfinansiera köpet i efterhand.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du kan inte vara allvarlig. I dag så har nVidia kapital att köpa hela AMD om det skulle vara inte finnas lagar som hindrar de. nVidia är långt ifrån att bli en uppköpskandidat.

I USA stämmer man alla höger och vänster. Att någon skulle stämma nVidia var nog inte förvånande. Föra gången så var de folk som försökte stämde nVidia för gav ej tillräklig Vista support.

Påstående om defekta GPU chip från nVidia är bristfälliga. Det finns ingen riktigt trovärdigt infromation och/eller fakta, bara rykten och hörsäg. Vissa sväljer det med hull o hår, andra är lite mer källkritiska.

Jo men du är ju inte källkritisk det minsta du älskar nvidia med hela ditt hjärta,det har vi sett i minst 50 trådar just nu,varför kan du inte lägga ner?
Amd/ati rular nu med sina billiga och bra HD48xxkort så enkelt är det.Jag hade ett geforce 8800GTS 640 mb innan mitt ati HD4850 och mitt 4850 springer i åttor runt mitt gamla gts i alla upplösningar.
Och att det finns defekta nvidia chip är redan bevisat på flera stora siter,det behövs knappast källkritik,detta ser du på sweclockers.com och flera relaterade nyhetssiter.

P.S och om du nu är så jävla noga med källkritik så lär dig åtminstone att stava ordentligt,jag ser ingenstans i din sign att du lider av dyslexi.
MvH albanen................................

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag kan inte så mycket om de här företagens ekonomi, men på folk här låter det som att Nvida ligger i graven snart?! Det är väl extremt långt ifrån sanningen, eller? De är ju riktigt stora och har stora resurser.

Dock så tycker jag det är dåligt av de överordnade att tysta ner problemen, det kommer alltid ut förr eller senare! Ärlighet lönar sig i längden!

OffT: Får tyvärr informera dig om att Lögn o Bedrägeri alltid vinner i längden. Det är dock olagligt.

Visa signatur

1: Win7, i7 920@4GHz, 12GB Dominator, Gainward 4870x2, CM Cosmos, 150GB Raptor + 750GB HDD
2. SuSE 11.1, Q9550@400x8½, 8GB A-Data, GeForce 8500GT, Antec 1200, 4TB HDD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Swec har farligt låg nivå ibland. När nVidia är på topp ja då är det nVidia som man ska älska och kyssa röven på.

Nu är det AMD. Det är grafikkort... inte fotbollslag.

Det är inte samma människor som hyllar nvidia som hyllar AMD/ATi.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men du är ju inte källkritisk det minsta du älskar nvidia med hela ditt hjärta,det har vi sett i minst 50 trådar just nu,varför kan du inte lägga ner?
Amd/ati rular nu med sina billiga och bra HD48xxkort så enkelt är det.Jag hade ett geforce 8800GTS 640 mb innan mitt ati HD4850 och mitt 4850 springer i åttor runt mitt gamla gts i alla upplösningar.
Och att det finns defekta nvidia chip är redan bevisat på flera stora siter,det behövs knappast källkritik,detta ser du på sweclockers.com och flera relaterade nyhetssiter.

P.S och om du nu är så jävla noga med källkritik så lär dig åtminstone att stava ordentligt,jag ser ingenstans i din sign att du lider av dyslexi.
MvH albanen................................

Om jag är nu dislexiker så har du problem med läsförståelse. För att jag är källkritisk. Jag är kritisk mot källor som påstår att nVidia har defekta chip i hela deras sortiment av GPU.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Fan ibland blir den verkligen oavsiktligt? überroligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag är kritisk mot källor som påstår att nVidia har defekta chip i hela deras sortiment av GPU.

No shit sherlock? Synd att det är bara då du är källkritisk och aldrig annars. Vi vet var du står du behöver inte förklara det mer men det är kul att du så öppet går ut med din fanboyism.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

No shit sherlock? Synd att det är bara då du är källkritisk och aldrig annars. Vi vet var du står du behöver inte förklara det mer men det är kul att du så öppet går ut med din fanboyism.

Yes, no shit.
Om det skulle vara omvända roller så skulle jag vara lika källkritisk. Dessa påstående är väldigt allvarliga speciellt då det påstås att nVidia har vetat om dessa påstådda problem en lång tid och inte har gjort något och att hela deras produktion var berörd. Än idag har man inte kunnat få fram någon dokumentation så som styrker dessa påstående. Bara massa ryckte och hörsäg. Det är därför jag för min kritik mot dessa påstående som har inte kunnat styrkas men tas som fakta av många. För mig handlar det inte om nVidia eller AMD som många inklusive du försöker få det ser ut. Det handlar om att kritisera källan.
Sedan om det kan visas trovärdigt dokumentation som styrker dessa påstående om nVidia så blir jag nöjd men tills dessa kommer jag fortsätta min linje.

Så jag är en fanboy nu? Var ju väntat att någon skulle kläcka detta ägg av många bristfälliga anledningar men någon fanboy är jag inte.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Det förstår väl alla att det är allvarliga grejer att ledningen mörkat kvalitetsproblematik?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"We've heard that Nvidia’s notebook issue might not be primarily caused by Nvidia. This is something that we have to double check, but the rumors from various industry sources indicate that TSMC might be at least partially responsible for Nvidia’s notebook GPU failures.

In the chip industry, the foundry makes suggestions of what kind of materials that should be used for a clients chips and packaging, but this time around, experts from TSMC advised Nvidia to use the troublesome material combination that is found on many Geforce 7 and Geforce 8 mobile chips. [..]

It will be interesting to check TSMCs financial reports to see if the Taiwanese chip giant is actually contributing some cash to clean up the Nvidia mobile chip mess or if it will simply make some special pricing and conditions for Nvidia’s upcoming products. We suspect it has to be one of the two. "

Taget ifrån http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
"We've heard that Nvidia’s notebook issue might not be primarily caused by Nvidia. This is something that we have to double check, but the rumors from various industry sources indicate that TSMC might be at least partially responsible for Nvidia’s notebook GPU failures.

In the chip industry, the foundry makes suggestions of what kind of materials that should be used for a clients chips and packaging, but this time around, experts from TSMC advised Nvidia to use the troublesome material combination that is found on many Geforce 7 and Geforce 8 mobile chips. [..]

It will be interesting to check TSMCs financial reports to see if the Taiwanese chip giant is actually contributing some cash to clean up the Nvidia mobile chip mess or if it will simply make some special pricing and conditions for Nvidia’s upcoming products. We suspect it has to be one of the two. "

Taget ifrån http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Fetstil kan verkligen ta saker lite ur sitt sammanhang eller hur?