Datorvirus bekämpas med beteendevetenskap

Permalänk
Medlem

Det där kan möjligtvis fungera som ett litet komplement till vanliga varianten. Att enbart lita på det där vore lika dumt som att t ex låta en superdator skanna all nätverkstrafik efter terroristhot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det kan endast tolkas som ett brutalt misstag för antivirusföretagen. Om du föredrar att vara potentiellt virussmittad i 6 mån iställlet för att köra deras produkt så har de misslyckats.

Hade majoriteten tyckt så så ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Det kan endast tolkas som ett brutalt misstag för antivirusföretagen. Om du föredrar att vara potentiellt virussmittad i 6 mån iställlet för att köra deras produkt så har de misslyckats.

Det är inte bara jag som uppmärksammat antivirusprograms negativa sidor. Hur kommer det sig att i dyliga spel / program står. "Avaktivera eventuella antivirusprogram innan installation eller kan problem uppstå"

* Vissa spel har inte fungerat som dom ska med AVP, speciellt onlinespel
* Daemon tools är klassat som virus av vissa AVP
* etc etc

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Även om jag nu sitter med nod32 så klarar jag mig utan problem från virus större delen av tiden, det är inte så svårt om man är en "smart" datoranvändare, vet vilka sidor man kan lita på m.m

DOCK, någonting jag allting skyddar mig mot, och det absolut första jag gör på en ny dator är att installera diverse anti spyware program, detta är svårt att undvika även om man vet vad man gör

Brukar köra windows defender, Spyware blaster, samt något till som jag inte kommer ihåg namnet på nu.. safeguard något?

Då är man helt fri mot spyware, lägg sedan till nod32 och datorn är säker mot det mesta så länge man inte är korkad ^^

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Som erfaren datoranvändare märker man väl oftast om man sitter på ett virus?
Jag skulle känna direkt att datorn bli slö, att uppkopplingen inte är som den ska, osv!

De vanligaste virusen jag har hört talats om är de som kommer i "Anti-spyware"program samt från program man installerar för att få se filmer på hemsidor. Alla ett rent helvete att få bort.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Bah finns bara en sak som funkar, och det är att välsigna dator mot virus av en präst... så gör dom i Japan iaf

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför man gör ett virus egentligen. Spyware är en sak för dess ändamål är enbart att samla information, men, virus som bara förstör har jag aldrig begripit syftet bakom.

Permalänk
Medlem

Tror nog detta kommer funka perfekt ;D

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Jag har aldrig förstått varför man gör ett virus egentligen. Spyware är en sak för dess ändamål är enbart att samla information, men, virus som bara förstör har jag aldrig begripit syftet bakom.

Tror det delvis är som klotter, slå sönder fönsterrutor m.m., delvis i alla fall.

Vissa virusmakare är intarnäts "taggare"...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Har väl funnits länge?
Heurestik

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarasus
Du vet väl att du är personligen ansvarig för allt som sker från din uppkoppling, dvs om någon använder din dator för att hacka sig in någonstans kan du bli skadeståndsskyldig för det.

Jösses Amalia... Nej det blir man inte.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrgrd
Jag har aldrig förstått varför man gör ett virus egentligen. Spyware är en sak för dess ändamål är enbart att samla information, men, virus som bara förstör har jag aldrig begripit syftet bakom.

därför att skadeglädjen är den enda sanna glädjen!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv

Fast med sådana "false-positives" så måste man istället göra upp listor på program som inte är virus. Och det lär ju blir minst lika långa listor som dagens virusprogram har.

Permalänk
Medlem

Jag måste ändå säga att jag ser två problem med "genombrottet" i fråga.

1. Vi pratar om antivirus, vi måste vara garanterade att det stoppar virus, denna tekniken skulle isf kunna likställas med spamfilter som också bygger på "indirekt" information, men dom inte är perfekta, skillnaden där är att om ett spammail slinker igenom så gör det inte så mycket, men ett virus kan vara katastrofalt.

2. Om inte antivirus-programmet söker igenom hela koden i förväg, inväntar man inte katastrofen i så fall, istället för att förebygga den? Om antiviruset analyserar det i realtid så låter det hemskt oeffektivt. Och som alltid när det gäller "indirekt" information likt spamfilter, så kan man alltid skapa virus som är anpassat just för att passa in i mängden, likt spammail idag.

Enda sättet jag ser att en sån här teknik kan överleva är i labb eller som komplement och för att upptäcka virus som tagit sig förbi ordinarie antivirus. Ingen teknik som lär sig själv är 100%, men antivirus måste vara 100%.