Permalänk

Varför kör mina CL4 minnen i CL5?

Som topic lyder så varför kör mina minnen i CL4 med CL5 istället?
Minnena är detta par:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Man måste ställa om dom i bios, kolla moderkorts manualen om du är nybörjare och ändra sedan minnena så dom blir cl4, finns andra folk också på sweclockers forum här som kan hjälpa dig också.
Tveksam till vilka timings osv det är på minnen för cl4.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket moderkort du har, det som bestämmer om den ska köra en enhanced performance profile eller ej. Antagligen har du inget nvidia-moderkort så därför får du då ställa om timingsen själv i bios till 4-4-4-12 och sen ändra spänningen till 2.1v.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Har ett GA-P35-DS3

Vad händer ifall jag inte skulle höja spänningen? Är det farligt om jag höjer?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Minnena är gjorda för att köras i 2.1V så det är ingen fara.

Permalänk

Ok, tackar för ett snabbt svar. Ska testa köra de i CL4 snart. Tackar återigen!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

jag har precis bytt från CL5 minnen till CL4 minnen. samma märke, corsair xms2. men dem nya minnena går i samma latenser dem gammla dvs. 5-5-5-18 ist för 4-4-4-12 som dem borde. mitt moderkort är ett asus m2n-sli deluxe. och i BIOS så står alla minnes inställningar på AUTO.

vad ska jag göra för att få dem att gå i rätt hastighet?

tidigare i tråden står det att om man har ett nvidia moderkort så skulle dem ställa om sig själva. men det verkar dem inte göra. tips & råd mottages gärna!

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

hej jag har köpt ett gigabyte ga ep45 ds3 och undrar hur man ändrar timings på mina corsair xsm2 6400 till cl4? har letat efter guider på nätet men inte hittat något? någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hårdnackad
jag har precis bytt från CL5 minnen till CL4 minnen. samma märke, corsair xms2. men dem nya minnena går i samma latenser dem gammla dvs. 5-5-5-18 ist för 4-4-4-12 som dem borde. mitt moderkort är ett asus m2n-sli deluxe. och i BIOS så står alla minnes inställningar på AUTO.

vad ska jag göra för att få dem att gå i rätt hastighet?

tidigare i tråden står det att om man har ett nvidia moderkort så skulle dem ställa om sig själva. men det verkar dem inte göra. tips & råd mottages gärna!

Ja ställ om från Auto till Manuall 4-4-4-12 så ere klart!

Permalänk

Jag har ställt in de på 800Mhz och 4-4-4-12, dock så kan jag inte ställa in de på 2,1V. Jag ställer in så att det ska vara 0,3V mer än vanligt (vilket jag antar är 1,8V) men ändå så stiger inte spänningen mer än 1,89V i Everest.
Dock funkar det ändå.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Jag har ställt in de på 800Mhz och 4-4-4-12, dock så kan jag inte ställa in de på 2,1V. Jag ställer in så att det ska vara 0,3V mer än vanligt (vilket jag antar är 1,8V) men ändå så stiger inte spänningen mer än 1,89V i Everest.
Dock funkar det ändå.

Du kan tappa lite spänning både när du ökar spänning på processor och minne. Dessutom kan du ha problem med att mätprogrammen inte mäter riktigt rätt. Så jag skulle inte oroat mig så länge som det fungerar.

Visa signatur

~Pelle~