Industrispionage skakar processortillverkare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Men snälla lilla du, först och främst är personliga angrepp väl ändå lite barnsligt?
Sen så skrev jag väl inte att industrispionage inte förekommer, inte någonstans antydde jag att det inte förekommer. Jag utrryckte min åsikt att jag tyckte det verkade otroligt i detta fall, har aldrig skrivit att de båda inte håller på med sådant.

Ja det är möjligt... och?
Din jämförelse var ju inte av denna värld så lite personliga angrepp på dig som du kallar det bleknar i jämförelse.
"Förare från Lastbilsföretag AB bromsade inte för framförvarande bil och krockade, Lastbilföretag AB misstänkts för mordförsök"

Vad är det för otroligt med det? För så skulle det kunna bli beroende på vad polisens undersökning kommer fram till.

Du säger ju själv att det förekommer.. samtidigt säger att du att det skulle vara helt otroligt att det skulle förekomma i detta fallet, varför då?

Det behöver inte vara AMD som ligger bakom detta absolut inte, men om dom nu skulle göra det så skulle det inte vara så otroligt. Mycket vill ha mer. Ägnar man sig åt industrispionage är det knappast "negativa nyheter" man tänker på, man tänker på att bli bättre än den rådande konkurrensen och tjäna mer pengar, inget annat som dom flesta här i världen. Inget otroligt över det och det är knappast korkat att ha sådana funderingar.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Hur du lyckas koppla personliga angrepp med en jämförelse var ganska rolig.
Jag skrev inte heller att jag VET att de är oskyldiga. "verkar otroligt" är inte detsamma som "helt klart oskyldiga". Tänker inte fortsätta denna diskussion då du tolkar allt hejvilt till höger och vänster, du är dock välkommen.

Permalänk

Detta påminner lite om vad som hände i Formel 1 för ett tag sen. Va nån anställd hos Ferrari ( eller om det va tvärtom ) som hade försett McLaren med diverse dokument om Ferrari-s bilar.

Synd att sånt här aldrig upphör

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen citerat av Gratzner

"Förare från Lastbilsföretag AB bromsade inte för framförvarande bil och krockade, Lastbilföretag AB misstänkts för mordförsök"

inte riktigt så långt som mord kanske, men vi har ju ett relativt nyligt exempel där Volvo åttalats för vad som iof i grunden beror på deras konstruktion, men som enbart gick så långt det gjorde pga förare av lastbilens samt tunnelbevakningsfolkets dåliga hanterande av situationen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee

Du tror inte bägge företagen sitter med konkurrentens produkter under "förstorningsglas" och söker efter eventuella patentintrång eller stulna idéer, eller litar blint på varandra?

Först dagens mest felskrivna analogi. Och nu dagens största självmotsägelse?

Precis just av den anledning du beskriver är industrispionage alldeles kopiöst vanligt. Det kostar avsevärt mindre att kika på ritningar och arkitekturer på ett papper än att titta på hårdvara under lupp och försöka lista ut vad som gjorts.

Face it. Det var en skabbig liknelse, OK?

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Inaktiv

Nyheten är lite dåligt formulerad, och/eller kanske finns det dåligt med information om just detta. Det framgår inte att AMD har gjort något, men...det ser ju så ut när man läser det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Möjligt att det varit, isf för att dra fram information till rätten mot Intel - vilket jag då tycker är helt rätt.

... man blir mållös

Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Tjänar AMD på att få tillgång till Intels ritningar med mera? Nej.
Du tror inte bägge företagen sitter med konkurrentens produkter under "förstorningsglas" och söker efter eventuella patentintrång eller stulna idéer, eller litar blint på varandra?

Tjänar lastbilsföretaget på att bilarna krockar? Beror på vem det var i den andra bilen

Självklart tjänar AMD på om dom får tag i ritningar från Intel.

Om killen ger ritningar till AMD så är det lika stort fel på AMD som på killen. Inget snack om saken, killen kan inte tjäna en cent på sin information om ingen betalar för den, dvs då är den värdelös.

Dock ska vi inte glömma att det inte är sanningar vi läser, ta det med en nypa salt.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot
Först dagens mest felskrivna analogi. Och nu dagens största självmotsägelse?

Precis just av den anledning du beskriver är industrispionage alldeles kopiöst vanligt. Det kostar avsevärt mindre att kika på ritningar och arkitekturer på ett papper än att titta på hårdvara under lupp och försöka lista ut vad som gjorts.

Face it. Det var en skabbig liknelse, OK?

Jag har som sagt avslutat diskussionen... men ok, du fick igenom din punkt utan personangrepp så det kan jag acceptera. Anser mig härmed rättad av flopalot.
Åter till nyheten och inte det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av decee
Jag har som sagt avslutat diskussionen... men ok, du fick igenom din punkt utan personangrepp så det kan jag acceptera. Anser mig härmed rättad av flopalot.
Åter till nyheten och inte det jag skrev.

Peace!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Hej!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Enligt AMD har de inte tagit del av några hemliga dokument från Intel.

Jag litar på vad AMD säger. Inget mer att tillägga.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Amd skulle ju aldrig kunna erkänna att de har dragit nytta av eventuell information, klart de förnekar det oavsett vad som har hänt!
Att hävda att de inte skulle få någon fördel av att ha tillgång till hemligstämplade inteldokument är att idiotförklara sig själv.

Objektiviteten i forumet lyser med sin frånvaro, nice

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

jag tror på "den anställde"

Permalänk
Medlem

1, Artikeln får det att se ut som om AMD är dömda för ett brott.

2, Personen har fått kicken, AMD och Intel skulle aldrig riskera att använda den här typen av information.

3, Som någon sa, de får tillräckligt med information om konkurrenterna genom att anställa varandras ingenjörer. Det är inte alls ovanligt att även under arbetsintervjuer försöka få fram lite information kring vad konkurrensen jobbar med.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Hej!

Jag litar på vad AMD säger. Inget mer att tillägga.

Mvh Johan

lol -_-

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Att "köpa" kunskap genom att anställa ingenjörer från sina konkurrenter har ofta visat sig framgångsrikt. Speciellt om man skall lansera sin första konkurrerande produkt.

Intel exempelvis har "en stående inbjudan" till ingenjörer från NVidia och AMD för sin Larrabee-satsning. Lockbetet är högre löner som baseras på deras färdigheter. Detta ger snabb tillgång till färska kunskaper. Man kan aldrig förhindra att anställda tar med sig sina färdigheter. Metodens uppenbara nackdel är hög kostnad.

Även om den anställde skulle ha skrivit på en ”hemlighetsklausul” så kommer färdigheterna indirekt att påverka dennes arbete för den nya arbetsgivaren. Detta kan dock aldrig beskrivas som "spionage".

Så vad blir rubriksättningen på SweClockers: ”Industrispionage skakar processortillverkare”; och ingressen inleds ” En före detta AMD-anställd står anklagad för att ha stulit affärshemligheter från Intel, som han jobbade hos samtidigt.”

Citat från källartikeln: ” Russell said there is no evidence AMD knew of Pani's actions or encouraged them. Neither is there evidence that AMD ever received the confidential Intel files.” Man kan inte låta bli att undra om inte Björn Edström har blandat ihop företag pga. antipatier eller sensationslystnad.

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Du har fel på punk 2. AMD och Intel skulle riskera att använda den här typen av information om det ledde till större vinst för deras företag på sikt. Aktiebolag är enligt lag bundna att försöka maximera sin vinst.

Av ungefär samma anledning så kan man säga att de inte skulle våga. Eftersom de måste tänka på sitt företag och dess vinst.
Självklart kan det löna sig. Men i en sån här hård bransch kan det vara lite för dumt ofta.

Permalänk
Medlem

looool så typiskt av skit nvidia!!!!1!1

Eller oj, vänta nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Du har fel på punk 2. AMD och Intel skulle riskera att använda den här typen av information om det ledde till större vinst för deras företag på sikt. Aktiebolag är enligt lag bundna att försöka maximera sin vinst.

Så du menar alltså att AMD/Intel skulle rättfärdiga att bryta mot lagen för att upprätthålla "lagen" om att maximera sin vinst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Att "köpa" kunskap genom att anställa ingenjörer från sina konkurrenter har ofta visat sig framgångsrikt. Speciellt om man skall lansera sin första konkurrerande produkt.

Intel exempelvis har "en stående inbjudan" till ingenjörer från NVidia och AMD för sin Larrabee-satsning. Lockbetet är högre löner som baseras på deras färdigheter. Detta ger snabb tillgång till färska kunskaper. Man kan aldrig förhindra att anställda tar med sig sina färdigheter. Metodens uppenbara nackdel är hög kostnad.

Känsligt ämne, därför är det inte ovanligt att man i anställningsavtalet får gå med på att inte få jobba hos någon konkurrent eller ens jobba inom samma område under x år efter att man slutat på företaget (visst kan jag förstå det men det kan vara jäävligt surt beroende på situation).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Känsligt ämne, därför är det inte ovanligt att man i anställningsavtalet får gå med på att inte få jobba hos någon konkurrent eller ens jobba inom samma område under x år efter att man slutat på företaget (visst kan jag förstå det men det kan vara jäävligt surt beroende på situation).

Visst är det så när man skriver på ett avtal, dock är det inte enligt lag bindande att skriva på dessa avtal. En arbetsgivare har ingen som helst möjlighet att påverka vem du jobbar hos efter du avslutat din anställning, vilka avtal du än signat.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Re: Vilken idiot!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tuvok
Om han hade krypterat datorn med truecrypt hade FBI aldrig kommit åt filerna

Jodå för USA har återinfört tortyr! Nej förlåt de torterar bara människor från andra länder... Fast de gör säkert undantag, om de vill, eller kan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Visst är det så när man skriver på ett avtal, dock är det inte enligt lag bindande att skriva på dessa avtal. En arbetsgivare har ingen som helst möjlighet att påverka vem du jobbar hos efter du avslutat din anställning, vilka avtal du än signat.

Är det även så i USAs lagstiftning?

Permalänk

Det kan inte handla om något spioneri eftersom detta verkar vara så jäkla klantigt gjort!

Det vore fruktansvärt om detta är spioneri från AMDs sida. Då betyder detta att samtliga processorpersoner inte är mycket smartare än oss...

Men det kan ju också vara så att Intel gjort "falska viktiga dokument" som dom givit till en av sina egna sabotage spioner för att sedan försöka få in dom i AMDs arbetsdatorer så att Intel kan stämma AMD för spioneri.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Du har fel på punk 2. AMD och Intel skulle riskera att använda den här typen av information om det ledde till större vinst för deras företag på sikt. Aktiebolag är enligt lag bundna att försöka maximera sin vinst.

Lagen handlar snarare om att ett aktiebolag bedrivas med syfte att kunna ge vinst åt aktieägarna. Att företagen i sin tur försöker vinstmaximera är en helt annan sak. Detta innebär inte att ett bolag ska bryta mot lagen för att ha större utdelning. Det handlar verkligen inte om att till varje pris ge maximal peng i utdelning.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Snillen spekulerar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Samtidigt står det inte VEM det är som har anmält honom. Var det Intel som kom på honom, eller var det kanske AMD som anmälde det hela när han presenterade vad han "fixat"?

Ser det absolut inte som någon omöjlighet efter alla patent osv skyddar deras verk. Ta bara Pepsi vs Coca Cola, snubben som tog med sig CocaCola-receptet till Pepsi. Pepsi skickar polisen på honom ...

The Sweeper X: Ge mig faktat på att AMD var inblandat, tack.

Du kan inte patentera företagshemligheter eftersom alla patent är offentliga.

Så ett företag måste alltid välja mellan att ansöka om patent och där med avslöja idéerna eller behålla det hemligt inom företaget. Du kan patentera vissa detaljer och där med undvika att berätta allting, men detta är ändå dokument som kan avslöja Intels planer flera år framöver. Information som jag tror AMD kan tänka sig att betala en hel del pengar för.

Ett företag som AMD tar inte detta beslutet i styrelsen. Det är för riskabelt att ens ta upp diskusionen bland så många då man inte vet var derad moral ligger. Utan detta är i så fall något som en eller ett fåtal högt uppsatta i AMD har beställt och då skyddar givetvis bolaget sig genom att neka allting när anklagelserna kommer fram.

Jag ser ändå AMD som misstänkt här. Speciellt efter vad hans anledning till att ta dokumenten var

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

bolag bryter mot lagen hela tiden för att maximera sin vinst.
vinst är primärt allt annat är sekundärt.