Permalänk
Medlem

Asus P5Q, 2 hårddiskar?

Hej, kom och tänka på en sak. Klarar detta moderkort 2 hårddiskar?

Asus P5Q:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352390&view=detailed#Pro...

Samsung 640GB [2 st]:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354903&view=detailed#Pro...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det klarar garanterat 6 SATA-hårddiskar, och sen har den även två SATA-portar för RAID som jag tror går att använda som vanligt också. Du får i alla fall med 4 st. SATA-kablar till moderkortet, så två hårddiskar är inga som helst problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kommer funka utmärkt. Alla nya moderkort brukar klara minst 4 hårddiskar!

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket!

Hur tycker ni jag ska göra? Köpa två st sådana hårddiskar eller köpa en och partionera.
Behöver deifinitivt inte så mycket lagringsutrymme för tillfället, tänkte endast i framtiden, vad tycker ni?

2/en?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sn1p
Okej, tack så mycket!

Hur tycker ni jag ska göra? Köpa två st sådana hårddiskar eller köpa en och partionera.
Behöver deifinitivt inte så mycket lagringsutrymme för tillfället, tänkte endast i framtiden, vad tycker ni?

2/en?

Så länge du inte är allergisk mot laddningstider och slår skallen i bordet av frustration när du måste starta om datorn så tror jag det räcker med en disk!

Jag har en WD 640GB (antagligen lika bra prestanda som Samsung) och där gjorde jag en systempartition på 100GB och använder resten som lagring. Det går riktigt snabbt jämfört med min äldre SATA-disk på 320GB där jag bara hade en partition med allting på.

Den största fördelen med att ha en paritionerad disk är att du kan defragmentera varje partition för sig, alltså kan du defragmentera systempartitionen ofta för att hålla prestandan på topp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Så länge du inte är allergisk mot laddningstider och slår skallen i bordet av frustration när du måste starta om datorn så tror jag det räcker med en disk!

Jag har en WD 640GB (antagligen lika bra prestanda som Samsung) och där gjorde jag en systempartition på 100GB och använder resten som lagring. Det går riktigt snabbt jämfört med min äldre SATA-disk på 320GB där jag bara hade en partition med allting på.

Den största fördelen med att ha en paritionerad disk är att du kan defragmentera varje partition för sig, alltså kan du defragmentera systempartitionen ofta för att hålla prestandan på topp!

Vad menar du med, "du kan defragmentera varje partition för sig"?

Har nu beställt 2 st hårddiskar, ska jag dela upp dem i partioner eller hur ska jag gå tillväga. Installation, hur ska jag lagra, bäst prestanda?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sn1p
Vad menar du med, "du kan defragmentera varje partition för sig"?

Har nu beställt 2 st hårddiskar, ska jag dela upp dem i partioner eller hur ska jag gå tillväga. Installation, hur ska jag lagra, bäst prestanda?

Om du beställde två hårddiskar så bör du får bäst prestanda om du använder en disk som system (OS och program/spel) och den andra disken som lagring.
Du kan partitionera i installationsprogrammet till XP/Vista eller med ett program/liveCD efter installation av OS.

Det jag menar med "du kan defragmentera varje partition för sig" är att om du t ex partitionerar den ena disken i två partitioner så syns partitionerna som separata hårddiskar i alla defragmenteringsprogram.