Permalänk
Melding Plague

Foxconn A79A-S

Det har varit väldigt lite nyheter på området högpresterande AM2+-moderkort under den senaste tiden. Nu kommer dock flera 790FX-modeller med den nya sydbryggan 750 som sägs ge bättre överklockningsmöjligheter och det första kortet som visades upp med denna var Foxconn A79A-S som vi nu skall se närmare på.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Vad stod ACP på när ni klockade?

Permalänk
Avstängd

Ujsh vad dyrt och icke prisvärt...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Är inte imponerad som vanligt när det gäller Foxconn så följer det samma mönster med överpriser och dåliga resultat. Kul att ett kort för 600kr utpresterade kortet i överklockning, gigabyte kan vara stolta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Med en bättre Bios borde det prestera bättre.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Vad stod ACP på när ni klockade?

Disabled, Auto och All Cores är det jag testat. Om du vill att jag skall testa något så säg till, måste dock snart byta till ett annat system.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ett väldigt dyrt kort med tanke på att man får, Realtek RTL811B och ALC888SDD.
Köper heller ett billigt moderkort, ett bra ljudkort och bra nätverkskort om jag skall gå upp i prisklassen 2400kr.
Men är det budget kort för 600 kr så duger det integrerade.
Är nog inte meningen att man skall köpa en cpu för under 1000kr och betala 2400 för moderkortet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
Om du vill att jag skall testa något så säg till

Hur bra funkar det med Windows Vista?
Kan du testa lite med 1,52 och 1,62Vcore också?

Jag har kört min 6000+ i 1,62Vcore ett antal ggr utan problem.

Permalänk

SweClockers.com
Recension: Foxconn A79A-S
Moderkort Idag 13:36

*fniss*

Kunde inte låta bli, sry : (

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

Vad låg maxklocken på de två processorerna med ett moderkort med SB600 ?

Permalänk

Här såg man fram emot något jag dregglat åt ett tag.....Men inte var det så man dregglar efter testet. Trodde det skulle prestera bättre än vad som det visades. Visst kan Bios förbättrat hjälpa, men nu fick lite mer tvivel, med tanke på priset/prestanda.
Tack för ni testade,
men nu efteråt kan man kanske sneglar mer åt Asus.
Men skippar helt min ide om AMD och Phenom X4.......Vett fa vad jag ska ha nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joki
Vad låg maxklocken på de två processorerna med ett moderkort med SB600 ?

Med Phenom X3 8750 så är det gigabyte kortet i testet 780G som har max, 9950 BE så är det än så länge Foxconn. Processorn är på lån och jag vet inte om det hinner bli så mycket mer med den tyvärr. Dvs den var med specifikt för detta test.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Hur bra funkar det med Windows Vista?
Kan du testa lite med 1,52 och 1,62Vcore också?

Jag har kört min 6000+ i 1,62Vcore ett antal ggr utan problem.

Med Phenom X4 9950 så var det ingen idé med Foxconn kortet iaf den bootar inte med hög spänning. BIOS anger väldigt hög värme då, men kylaren är trots det inte speciellt varm. Testade även med 120 mm fläkt på Kama kylaren men det påverkade inte något vad jag kunde se.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

M3A79-T Deluxe är ett 790fx sb750 kort som finns i Sverige.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=336783
billigaste priset är under 1600kr

frågan är om man ska väntas på am3 eller slå till på det kortet

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Kul med lite info om Foxconn A79A-S men tyvär så måste jag säga att det kunde ha varit bättre gjort... känns som förlite tid har lagts ner(synd att göra en recension på något om det inte finns tid nog att testa allt m.m)

sen jämförs det mot M3A79-T Deluxe kortet och ger inte ut någon info om det kortet?, men jag kan va blind också.

Trist....känns som Amd moderkorten borde få lite mer tid av Recenseterna.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd

Verkar vara ett rätt dåligt BIOS, eller?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öjvind Karlsson
Disabled, Auto och All Cores är det jag testat. Om du vill att jag skall testa något så säg till, måste dock snart byta till ett annat system.

Okie då vet jag. Det framgick inte om det vara någon skillnad mellan de tre. Vore kul om ni kunde få med sånt också.
Vore ännu roligare om du kunde hinna köra den manuellt på max-klockning och se om det gör skillnad med, och köra ACP manuellt på max energispar också. Och jämföra om den klockar sämre där och hur energidraget påverkas av de olika lägena.

Kan bli ett par timmas pill på sin höjd men jag skulle verkligen tycka det var jättekul om ni kunde göra detta.

Förövrigt bra recension. Synd att kortet inte riktigt kunde leverera.

Permalänk
Medlem

Bara 3GHz? Och det är det bästa de har?
wtf!?

Inte speciellt svårt val mellan intel och amd i nuläget, amd överklockar ju som en skadeskjuten noshörning.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Drar lika mycket _ström_ ffs!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
Bara 3GHz? Och det är det bästa de har?
wtf!?

Inte speciellt svårt val mellan intel och amd i nuläget, amd överklockar ju som en skadeskjuten noshörning.

3ghz blir det om man inte fipplar men inställningarna tillräkligt länge ;), runt 3.1-3.4 är mer normalt med rätt bräda och bios...visst intels 45nm klockar bättre men Phenom ligger inte allt långt efter Q6600 65nm.

Men du har helt rätt Amd ligger tyvär lite efter i nu lägget och väre värkar det bli efter i7 eller vad den heter.... eftersom där har intel tagit amds fina lösningar och platerat in dem i processorn.

Får hoppas amd kommer med en processor som är väldigt bra snart.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lastviking
3ghz blir det om man inte fipplar men inställningarna tillräkligt länge ;), runt 3.1-3.4 är mer normalt med rätt bräda och bios...visst intels 45nm klockar bättre men Phenom ligger inte allt långt efter Q6600 65nm.

3.1-3.4 är hyfsat långt efter vad en q6600 kan göra om man "fipplar med inställningarna tillräckligt längre" jag hade min q6600 uppe i 4GHz och jag hävdar inte att jag är bra på att överklocka.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trihxeem
3.1-3.4 är hyfsat långt efter vad en q6600 kan göra om man "fipplar med inställningarna tillräckligt längre" jag hade min q6600 uppe i 4GHz och jag hävdar inte att jag är bra på att överklocka.

Nu menar jag 24/7 klocks, den ska klara prime m.m , de flesta Q6600 värkar då hamna på närmare 3.5ghz än 4.0ghz då(om man kollar statistiken)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Då har jag nog ett bra ex, körde det så 24/7 men då var det svalare ute, nu kör jag den bara i 3.6 vilket även märks på temperaturen i rummet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

skulle sweclockers kunna vara supersöta och testa DPC latenser/prestanda när ni testar brädor?

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

vi som bygger datorer för musikproduktion skulle bli väldigt tacksamma!

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite för lite hdd platser i dom färdiga som finns att köpa kör idag win 2003 server och har idag 9 hdd hur är det med stöd för tilläggskort så som promies ultra tx 2 funkar det om man ska installera WHS?

Visa signatur

//
Svenna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenna
Tycker det är lite för lite hdd platser i dom färdiga som finns att köpa kör idag win 2003 server och har idag 9 hdd hur är det med stöd för tilläggskort så som promies ultra tx 2 funkar det om man ska installera WHS?

Det är möjligt att du tycker, men så är du inte direkt representativ för medelanvändaren heller. Har moderkorten någonsin haft stöd för 9-10 hårddiskar som standard?
Har sett stöd för upp till 10st diskar, men då har de offrat lite annat som det säkert finns någon annan användare som vill ha.

En normalanvändare har förmodligen 1-4 hårddiskar. Att lägga till stöd för fler tar plats och kostar pengar. För de flesta är det en onödig kostnad, helt enkelt.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

hmm, är det inte foxcomms grejjer som inte stöder linux med fler? Kan va bra att poängtera.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |