Ännu fler Core 2 från Intel

Permalänk
Melding Plague

Ännu fler Core 2 från Intel

Trots att Core i7 närmar sig satsar Intel på äldre Core 2. Denna gång handlar det om fyra nya processorer och en framtida prissänkning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kul, men dem borde göra en till E8700 eller något som tar prestandatoppen bland dual core processorerna.

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Ser detta som naturlig följ av att de bestämt sig för att göra 775 till en budgetsockel, problemet blir att deneb blir ett bättre budgetalternativ när den kommer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
kul, men dem borde göra en till E8700 eller något som tar prestandatoppen bland dual core processorerna.

Varför? De är ju redan prestandakungar bland de tvåkärniga processorerna. Deras E8500 (eller vilken det nu är som har högst klock) spöar ju redan alla AMDs X2-CPUer, däremot är AMD mycket prisvärda i de lägre segmenten (huruvida AMD är bättre prestanda/krona ska jag låta vara osagt då det var ett tag sen jag studerade detta). Klart är iaf att Intel vill konkurrera hårdare med AMD i dessa lägre prissatta segment.
Att de spottar ur sig så pass många nya CPUer så här i slutfasen av C2Ds livstid kan vara att de nu börjar sälja de kretsar som av någon anledning är defekta. Tänker mest på att de flesta(alla?) har mycket minde cache än nuvarande modeller. De kanske helt enkelt vill bli av med alla "kasserade" kretsar.

Mina två ören

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Borde inte E1500 få två kärnor precis som E1200 och E1400 ???

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Varför? De är ju redan prestandakungar bland de tvåkärniga processorerna. Deras E8500 (eller vilken det nu är som har högst klock) spöar ju redan alla AMDs X2-CPUer, däremot är AMD mycket prisvärda i de lägre segmenten (huruvida AMD är bättre prestanda/krona ska jag låta vara osagt då det var ett tag sen jag studerade detta). Klart är iaf att Intel vill konkurrera hårdare med AMD i dessa lägre prissatta segment.
Att de spottar ur sig så pass många nya CPUer så här i slutfasen av C2Ds livstid kan vara att de nu börjar sälja de kretsar som av någon anledning är defekta. Tänker mest på att de flesta(alla?) har mycket minde cache än nuvarande modeller. De kanske helt enkelt vill bli av med alla "kasserade" kretsar.

Mina två ören

E8600

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Ser detta som naturlig följ av att de bestämt sig för att göra 775 till en budgetsockel, problemet blir att deneb blir ett bättre budgetalternativ när den kommer.

AMD har tyvärr gått över till att göra lågpris och lågprestanda processorer. Ser inget "bättre" med det.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Avstängd

Tillräcklig hög prestanda till ett bra pris. Lågprestanda som du säger är rent skitsnack

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boris_vodka
Varför? De är ju redan prestandakungar bland de tvåkärniga processorerna. Deras E8500 (eller vilken det nu är som har högst klock) spöar ju redan alla AMDs X2-CPUer, däremot är AMD mycket prisvärda i de lägre segmenten (huruvida AMD är bättre prestanda/krona ska jag låta vara osagt då det var ett tag sen jag studerade detta). Klart är iaf att Intel vill konkurrera hårdare med AMD i dessa lägre prissatta segment.
Att de spottar ur sig så pass många nya CPUer så här i slutfasen av C2Ds livstid kan vara att de nu börjar sälja de kretsar som av någon anledning är defekta. Tänker mest på att de flesta(alla?) har mycket minde cache än nuvarande modeller. De kanske helt enkelt vill bli av med alla "kasserade" kretsar.

Mina två ören

Nja, jag skulle snarare tro att de spottar ut lågt prissatta men ändå hyfsat bra presterande processorer för att försöka dominera även budgetsegmentet. Det känns inte direkt logiskt att man nu när tillverkningsprocessen för Core2Duo är såpass stabil och inkörd, helt plötsligt skulle få massa mer "defekta" processorer.
Anledningen till den lägre chachenivån är helt enkelt att annars skulle de prestera för bra och ligga för nära deras dyrare modeller. Det måste ju ändå finnas någon anledning för kunderna att köpa deras dyrare processorer också.

Visa signatur

~Pelle~