GPGPU kan vara slutet för DirectX och OpenGL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Det här låter ju helt underbart tycker jag. Just dels för att applikationer så som spel och program kan användas över multipla plattformar. Men jag vet inte om jag missade hur de exekverbara filerna ska kunnas köra på samma sätt? Om man drar en parallell mellan Windows och Linux te.x, filsystemet beter ju sig inte alls på samma sätt...eller är jag -helt- ute och cyklar? Alltså, som .exe filer...för att dra ett exempel till.

Tacksam för konstruktiv kritik.

Finns en lösning Java.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att vi får se mer spel for Linux, BSD, Solaris, Mac OS X, etc.

Hoppas även på real-time raytracing.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mazk0
Finns en lösning Java.

Är det bara jag som får kalla kårar av att tänka på att ett modernt spel skulle programmeras i java?

Permalänk

This was Good

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

åhh, snart kan man i princip lira spel utan os igen! Vad skönt!

Permalänk
Medlem

Finfint, bara vi slipper Java

Nu slipper vi väll begränsningen av hårdvarustöd som tex DX9, 10, 10.1 hoppas jag. Dvs, inga nya grafikkort bara för sånt skit... Kanske blir lättare att porta till tex mobiltelefoner, vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Är det bara jag som får kalla kårar av att tänka på att modernt spel skulle programmeras i java?

Själv får jag kalla kårar när jag tänker på att nästan alla moderna spel utvecklas i C++...

Moderna spel har faktiskt utvecklats i Java (även om de inte är så många). Rent prestandamässigt är det inte längre något problem att använda Java, om det var det du tänkte på. Däremot är ju Java ett ordentligt fattigt språk som inte gör någon programmerare glad i längden.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än mig som tror att Microsoft ligger riktigt brunt till om några år om de inte börjar skärpa sig? Behöver man inte Windows för att spela längre kommer de ju att förlora marknadsandelar så det sjunger om det!

Permalänk
Medlem

mac datoreerna kommer att bli mycket dyrare
"En viktig följd av denna utveckling är att 3D-applikationer som just datorspel blir mindre beroende av operativsystemet. DirectX utvecklas av Microsoft och finns endast i Windows, varför det är sällsynt med kommersiella spel till exempelvis Linux eller Mac OS. Detta kan nu komma att ändras inom en snar framtid"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
mac datoreerna kommer att bli mycket dyrare
"En viktig följd av denna utveckling är att 3D-applikationer som just datorspel blir mindre beroende av operativsystemet. DirectX utvecklas av Microsoft och finns endast i Windows, varför det är sällsynt med kommersiella spel till exempelvis Linux eller Mac OS. Detta kan nu komma att ändras inom en snar framtid"

?????????????????????????????????

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Avstängd

Fräckt äntligen kan vi köra allt som meant to be played men på normala grunder:_))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Definiera specialiserad. Du menar parallelliseringen?

Vet inte riktigt hur jag ska svara, men specialiserad menar jag att den är gjord för en specifik (nåja, specifik är väl att ta i beroende på hur man ser på det) uppgift.
Resultatet blir ju att den är fullständigt överlägsen på det den är gjord för men hopplöst efter på saker som inte passar bra.

En CPU har självklart massor av liknande kompromisser men den är ju långt ifrån lika extrem och skillnaden mellan två olika general-purpose processorer är ofta inte särskilt stor (allt är relativt), medans det knappt behöver finnas en likhet mellan två olika specialiserade processorer. Jusst GPUs är väl kanske inte helt olika varandra, men man kan ju titta på ATis vs. nVidias val bara den här generationen - två helt olika arkitekturer, båda skiljer sig väl en hel del från tidigare generationer dessutom.

Hur kommer det att påverka program och spel som är skrivna direkt för GPUs?

Man kan dra parrallellen med Cell processorn som PS3an använder och även om det inte riktigt är samma sak så anser jag att de artiklar som berör spelutveckling med den är rätt aktuella för detta också. Det innebär nya svårigheter som är klart mer bunden till hårdvaran och som i slutändan främst företag med mycket resurser klarar av att hantera vettigt.

Och då ska man komma ihåg att det bara finns en PS3, i datorvärlden har vi åtminstone ATi, nVidia och Intel som vill ha en del av kakan (för jusst spel, marknaden för andra ""GPUs"" kommer nog se tillväxt tror jag). Och utveckligen går dessutom ruskigt fort så åtminstone ATi och nVidia har ju två aktuella arkitekturer ute på marknaden samtidigt och en hel hög äldre som fortfarande används till väldigt mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är därför man vill ha något ganska abstrakt språk och en god kompilator.

Precis.
Och som det är nu så har vi såpass abraskt så vi använder en API. Det som föreslås här är alltså att vi tar bort den abstraktionen och skriver allt i (ex.) c++, utöver det så skriver vi direkt för hårdvaran vilket ytterligare gör det mindre abstrakt och självklart bundet till jusst den hårdvaran.

Är det bara jag som ser problem med det? (jag förusätter att vi kommer ha mer än en aktör på grafikkortsmarknaden)

Notera att jag inte påstår något utan vill diskutera det, jag ser risker med det - sen om det är befogat eller inte vet jag inte, jag programmerar inte i 3D själv så jag kan ha missat mycket. Men jag tror snarare att dagens APIer kommer att anpassas än att man, som artikeln nämner, slopar APIerna helt och utvecklar allt internt.

Nog för att ett API kan vara riktigt begränsande men det ligger ju ganska mycket jobb bakom DX och OGL och intrycket man får här är att APIerna bara är ivägen, om så vore fallet kan jag lova att vi hade sett fler än DX och OGL på marknaden
Sen att folk påstår att DX har så starkt fotfäste för att det är enklare att använda klingar ännu falskare i relation till detta om det skulle stämma.

I framtiden kommer man nog skriva allt i assembler för att få full kontroll

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Precis.
Och som det är nu så har vi såpass abraskt så vi använder en API. Det som föreslås här är alltså att vi tar bort den abstraktionen och skriver allt i (ex.) c++, utöver det så skriver vi direkt för hårdvaran vilket ytterligare gör det mindre abstrakt och självklart bundet till jusst den hårdvaran.

Är det bara jag som ser problem med det? (jag förusätter att vi kommer ha mer än en aktör på grafikkortsmarknaden)

Tim Sweeney säger "From my point of view, the ideal software layer is just to have a vectorizing C++ compiler for every architecture—NVIDIA, Intel, AMD, whoever. Let us write code in C++ to run on the GPU, including shaders in C++, and rendering algorithms in C++, where programmers explicitly create threads, hand work off to them, synchronize shared data, and so on. And then use what NVIDIA calls "pixel pipelines" and Intel calls "vector registers" by means of a vectorizing compiler that takes loops, unrolls them, and runs it on the wide vector units."
Meningen är att kompilatorn skall se till att koden anpassas så gott det går för den hårdvara man kompilerar till, förhoppningsvis skall man inte behöva tänka (särskilt mycket) på dess arkitektur, kanske inte ens bry sig om huruvida det är ett grafikkort, gpgpu-kort eller en mera normal processor. Grafikkortstillverkarna kommer förmodligen behöva konkurrera även genom att utveckla så bra kompilatorer som möjligt, det hjälper inte att ha snabb hårdvara om koden som körs på den är dåligt optimerad.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag är väl skeptisk till att det kommer fungera så väl i praktiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Mjo, jag är väl skeptisk till att det kommer fungera så väl i praktiken.

Det blir som förr i tiden!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Fan va najs, bara en tidsfråga innan man slipper använda Windows för att kunna spela spel.
Mikromjuk kommer loosa en hel del användare (kanske inte betalande kunder dock, då många gamers aldrig betalt för sitt windows ).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Mikromjuk kommer loosa en hel del användare (kanske inte betalande kunder dock, då många gamers aldrig betalt för sitt windows ).

Kommer de verkligen det? Så länge windows kommer installerat på i princip alla datorer som säljs och office endast finns till windows (jo, jag känner till macversionerna också) kommer nog intresset för andra alternativ fortsätta vara ganska lågt hos de flesta användare. Bland folk som är öppna för andra alternativ är spel ofta inte särskilt högt prioriterade, så där borde man inte heller se så stora förändringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Tim Sweeney och John carmack har förutspått detta, då blir det väl så. ATis nya Ruby-demo använder bara voxlar, vilket är anledningen att de kan köra raytracing. Med mjukvarurendering blir detta snabbare.

Tim Sweeney has spått detta sen länge, men han har å andra sidan haft fel om nästan allt han spått. Han är en smart kille helt klart, men han är lite udda bland spelutvecklare eftersom han alltid varit extremt mjukvarucentrisk. Han har varit motståndare till hårdvarurendering sen första början och motsatt sig nya features. Nu sent om sider kanske han får rätt i viss utsträckning, fast på ett helt annat sätt än han förutspådde. Han menade att CPUerna skulle bli så snabba till sist att det var meningslöst att ha grafikkort. Fast istället blev GPUerna så flexibla att de hotade CPUerna på deras hemmaarena, och därmed tvingar Intel att börjar utmana på GPUernas marknad.

Carmack å andra sidan brukar ha fötterna på jorden och jag tror inte jag har sett någon kommentar från honom om att allt ska bli mjukvara i framtiden. GPUn lär finnas kvar ett decennium till. Minst. Om än den blir mer flexibel och gränserna mot CPUn suddas ut allt mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Betyder inte detta att spelen kommer bli lättare att optimera?

Knappast. Hårdvara som gör allt åt dig är mycket enklare att programmera än att göra egna mjukvaruimplementationer.

Permalänk

Trevligt. Jag har alltid velat köra en Linux distro, men har varit bunden
till Window$ pga spelen. Can't wait to ditch Microsoft. Däremot verkar
det här ligga väldigt långt fram i tiden. Aningen spekulativt också

Permalänk

Äntligen så kan jag slänga mitt windows åt h*lvete!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Det här låter ju helt underbart tycker jag. Just dels för att applikationer så som spel och program kan användas över multipla plattformar. Men jag vet inte om jag missade hur de exekverbara filerna ska kunnas köra på samma sätt? Om man drar en parallell mellan Windows och Linux te.x, filsystemet beter ju sig inte alls på samma sätt...eller är jag -helt- ute och cyklar? Alltså, som .exe filer...för att dra ett exempel till.

Tacksam för konstruktiv kritik.

Det kommer att krävas att man kompilerar spelet för två olika arkitekturer och det finns fortfarande finnas flera plattformsspecifika kodsnuttar.
Men de skillnaderna klarar ett spelföretag att lätt av. Varför man inte gör så idag är för att de flesta spel använder DirectX, och att porta hela den biten till OpenGL är vad som förhindrar många spel i dagsläget.

Men man vet aldrig, många windowsprogrammerare brukar ha en ful vana att använda MS-bibliotek för många saker, som försvårar portning och gör koden ful och ohanterlig, när det finns POSIX och andra BRA bibliotek som funkar ÖVERALLT.

Permalänk
Medlem

Låter perfekt ännu ett steg ifrån MS beroendet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Bordqueen, man kan börja köra voxel-baserade spel med ray-tracing och lägga arbetet på GPU:n. OpenGL och Direct3D klarar inte det eftersom de renderar grafiken på ett annat sätt. Bättre grafik får man iaf men jag tror inte det nödvändigtvis behöver bli mer krävande. Nån som kommer ihåg Delta Force. Det var ju voxel-baserat och hade stora världar och det flöt ok på min gamla P200MMX som gjorde allt jobb.

Jag minns Delta Force! Roligt spel. Voxelgrafiken var intressant därför att den möjliggjorde väldigt stora utomhusmiljöer med böljande landskap - allt behövde inte vara uppbyggt av polygoner som andra spel på den tiden. Nackdelen var att att voxlarna var så stora att det blev grynigt och inte såg så snyggt ut - men det borde väl gå att råda bot på med dagens moderna datorer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Nackdelen var att att voxlarna var så stora att det blev grynigt och inte såg så snyggt ut - men det borde väl gå att råda bot på med dagens moderna datorer.

Outcast lyckades väl bättre på den grafiska fronten?

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att detta skulle bli "döden för directx och opengl". Förmodligen kommer inte varenda företag ha råd att utveckla egna program för att styra gpu:n. Dessutom kan ju detta betyda att ett spel fungerar jättebra på ati-kort men jättedåligt på nvidias, t.ex., om programmerarna inte är lika bra på att programmera båda. Det värsta som kan hända är ju att man enas om att bara utveckla för nvidia-kort (eller bara ati-kort) och då finns det ju risk för att antingen nvidia eller ati får monopol på gpu-marknaden, vilket vore jättedåligt för konsumenten (på samma sätt som att directx ger microsoft monopol på spel-os, som är jättedåligt för os-konsumenter).

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12