Citat:
Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Definiera specialiserad. Du menar parallelliseringen?
Vet inte riktigt hur jag ska svara, men specialiserad menar jag att den är gjord för en specifik (nåja, specifik är väl att ta i beroende på hur man ser på det) uppgift.
Resultatet blir ju att den är fullständigt överlägsen på det den är gjord för men hopplöst efter på saker som inte passar bra.
En CPU har självklart massor av liknande kompromisser men den är ju långt ifrån lika extrem och skillnaden mellan två olika general-purpose processorer är ofta inte särskilt stor (allt är relativt), medans det knappt behöver finnas en likhet mellan två olika specialiserade processorer. Jusst GPUs är väl kanske inte helt olika varandra, men man kan ju titta på ATis vs. nVidias val bara den här generationen - två helt olika arkitekturer, båda skiljer sig väl en hel del från tidigare generationer dessutom.
Hur kommer det att påverka program och spel som är skrivna direkt för GPUs?
Man kan dra parrallellen med Cell processorn som PS3an använder och även om det inte riktigt är samma sak så anser jag att de artiklar som berör spelutveckling med den är rätt aktuella för detta också. Det innebär nya svårigheter som är klart mer bunden till hårdvaran och som i slutändan främst företag med mycket resurser klarar av att hantera vettigt.
Och då ska man komma ihåg att det bara finns en PS3, i datorvärlden har vi åtminstone ATi, nVidia och Intel som vill ha en del av kakan (för jusst spel, marknaden för andra ""GPUs"" kommer nog se tillväxt tror jag). Och utveckligen går dessutom ruskigt fort så åtminstone ATi och nVidia har ju två aktuella arkitekturer ute på marknaden samtidigt och en hel hög äldre som fortfarande används till väldigt mycket.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är därför man vill ha något ganska abstrakt språk och en god kompilator.
Precis.
Och som det är nu så har vi såpass abraskt så vi använder en API. Det som föreslås här är alltså att vi tar bort den abstraktionen och skriver allt i (ex.) c++, utöver det så skriver vi direkt för hårdvaran vilket ytterligare gör det mindre abstrakt och självklart bundet till jusst den hårdvaran.
Är det bara jag som ser problem med det? (jag förusätter att vi kommer ha mer än en aktör på grafikkortsmarknaden)
Notera att jag inte påstår något utan vill diskutera det, jag ser risker med det - sen om det är befogat eller inte vet jag inte, jag programmerar inte i 3D själv så jag kan ha missat mycket. Men jag tror snarare att dagens APIer kommer att anpassas än att man, som artikeln nämner, slopar APIerna helt och utvecklar allt internt.
Nog för att ett API kan vara riktigt begränsande men det ligger ju ganska mycket jobb bakom DX och OGL och intrycket man får här är att APIerna bara är ivägen, om så vore fallet kan jag lova att vi hade sett fler än DX och OGL på marknaden
Sen att folk påstår att DX har så starkt fotfäste för att det är enklare att använda klingar ännu falskare i relation till detta om det skulle stämma.
I framtiden kommer man nog skriva allt i assembler för att få full kontroll